CUP versie....

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Mark G
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
Contacteer:

Ik heb een search gedaan maar vind het niet terug..
WAT zijn de voordelen van de ombouw naar de cup versie? Kort en krachtig :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

download het cup-boek eens! Dan kun je mischien zelf achter een hoop verbeteringen komen :wink:
Mark G
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
Contacteer:

Ik heb dat boekje een tijd terug al uitgeprint.
Mooi al die technische uitleg, maar wat geeft het in de praktijk (minder darmen, minder kans op lekken :) ) En is blijkbaar verplicht als je werkt met een bleed-valve...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

hebben we dat ook van een alpine turbo?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

vraag eens aan Matijs, die heeft toen ook het gtt cupboek on-line gezet. Mischien heeft ie er nog meer???????
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

het cupsysteem in de praktijk

Het cupsysteem heeft zowiezo 2 voordelen.

1. Je kunt nu een bleedvalve monteren. Voorheen kon dit niet omdat het dan werdt gecompenseerd met die andere leiding. Dus dat is nu mogelijk

2. Je turbo wordt een stukje agresiever. Je turbo bouwt normaal vrij geleidelijk op. Maar nu is die echt rap daar.Het laatste stukje geeft die je echt een soort boost.

Het heeft natuurlijk ook een nadeel.
omdat je maar 1 slang hebt, heb je kans dat als die slang kapot gaat dat je boost torenhoog gaat. Zeker als je de safety switch niet aangesloten hebt, is dit gevaarlijk. Voorheen kon het nog gecompenseerd worden met de andere slang.

Ik kan het je zeker aanraden. Wordt veel leuker rijden.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Tom schreef:vraag eens aan Matijs, die heeft toen ook het gtt cupboek on-line gezet. Mischien heeft ie er nog meer???????
Helaas, ik heb het cupboek een keer van Michel S. gedownload, en voor zover ik weet heeft hij ook geen cupboek voor de AT, maar je kan het hem misschien vragen...
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Michel S. schreef:het cupsysteem in de praktijk

Het heeft natuurlijk ook een nadeel.
omdat je maar 1 slang hebt, heb je kans dat als die slang kapot gaat dat je boost torenhoog gaat. Zeker als je de safety switch niet aangesloten hebt, is dit gevaarlijk. Voorheen kon het nog gecompenseerd worden met de andere slang.

Ik kan het je zeker aanraden. Wordt veel leuker rijden.
ER is dus een mogelijkheid om het cupcircuit MET safetyswitch te maken?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

yep, staat los van elkaar.
rev it like a rental
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Ah oke, dan is dat nadeel dus niet zo erg. Anders was het wel spannend, dat zou een hoop blokken kosten :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Stefijn (ZakRaket) schreef:
Michel S. schreef:het cupsysteem in de praktijk

Het heeft natuurlijk ook een nadeel.
omdat je maar 1 slang hebt, heb je kans dat als die slang kapot gaat dat je boost torenhoog gaat. Zeker als je de safety switch niet aangesloten hebt, is dit gevaarlijk. Voorheen kon het nog gecompenseerd worden met de andere slang.

Ik kan het je zeker aanraden. Wordt veel leuker rijden.
ER is dus een mogelijkheid om het cupcircuit MET safetyswitch te maken?
Hehehe dat weet ik zelfs.. je overdruk sensor die in de Turbo slang zit zorgt er voor dat de ontsteking wordt onderbroken als de druk te hoog word. Standaart is dat 1.1 bar volgens mij.. Maar is zover ik weet instelbaar... Suc6
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

klopt, standaard 1100+-50mbar. Er zit een stelschroefje op, tegen de klok in (naar buiten) is hogere druk als ik het niet mis heb.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Ow ja, die sensor ken ik wel, werd alleen op verkeerd been gebracht door de omschrijving hierboven, dat dat zeiet ander bodoelden
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dan moette we die maar es uit gaan draaien, want ik knal elke keer in die beveiliging as ik op de autosnelweg zit... Irritant
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Riël schreef:Dan moette we die maar es uit gaan draaien, want ik knal elke keer in die beveiliging as ik op de autosnelweg zit... Irritant
Of misschien niet een heel gek id. maar draai je turbo druk iets terug. zo dat hij er niet uitknalt. 1 bar is toch wel fijn?
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Riël schreef:Dan moette we die maar es uit gaan draaien, want ik knal elke keer in die beveiliging as ik op de autosnelweg zit... Irritant
Als jij er zó tegenaan kijkt: veel plezier met het opblazen van je motor
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Riël schreef:Dan moette we die maar es uit gaan draaien, want ik knal elke keer in die beveiliging as ik op de autosnelweg zit... Irritant
Wow... das dus wel effe rete slecht.... je olie pompt dan ook gelijk niet meer als die onderbroken wordt.... en je Turbo draait nog steeds als een gek rondjes....
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Is onzin; oliepomp wordt mechanisch aangedreven en blijft zolang de krukas draait gewoon pompen!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Michiel schreef:Is onzin; oliepomp wordt mechanisch aangedreven en blijft zolang de krukas draait gewoon pompen!!
Ik heb er eventje over nagedacht en je hebt gelijk volgens mij.
Ik dacht eerst dat het electronisch aangedreven werd. Maar dus mechanisch.
Foutje.
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

We zijn hier allemaal om te leren, maar ik kan me inderdaad ook niet voorstellen dat het geen kwaad kan indien je ontsteking eruit vliegt!!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

volgens mij is de reden van de cup aansluiting het makkelijk kunnen kontroleren van de max vuldruk bij wedstrijdgebruik. Ook kan je er minder mee truken.
Mark G
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
Contacteer:

Dus kort gezegt, het is de moeite om de ombouw te doen. Blijkbaar heeft er niemand nog geen problemen mee gehad..

ThanX for the reply's... :wink:
Frank
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 28 sep 2001 0:00
Locatie: b.z.o

Ik heb gisteren mij gtt omgebouwd naar cup versie.
Ik merk totaal geen verschil.
Hoe komt dat ??.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jah het is natuurlijk geen wereld van verschil, zeker als je niet met extreme drukken rijd.

Maar let eens op je drumeter, die slaat anders uit (ietsje meer druk bij hoge toeren etc.)

Je krijgt niet opeens een of andere megaboost ofzo het is gewoon een andere aansturing van de actuator.
Anonymous

Voor een "echte" cupversie moet je wel meer doen alleen die slangetjes enzo. Je moet eigenlijk je kop bewerken en meer van dat soort dingen. Reken maar dat je er dan wel iets van merkt !
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Juist het is alleen de cup-aansturing van de wastegate waar meestal over gepraat wordt.

En sommigen verwachten van een kleine ingreep echt wereldwonderen, terwijl je het pas echt merkt in combinatie met andere dingen.
Frank
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 28 sep 2001 0:00
Locatie: b.z.o

Ik dacht dat ik verschil zou merken.
Kijk maar naar michel s zijn posts.
Maar het is wel beter om op cup te rijden?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nouja beter, het is anders.

Lees het topic nog eens goed door zou ik zeggen :)
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Frank schreef:Ik dacht dat ik verschil zou merken.
Kijk maar naar michel s zijn posts.
Maar het is wel beter om op cup te rijden?
Ik denk niet dat het beter is om met cup te rijden.

Het rijdt namelijk een stuk anders.
Het is goed te vergelijken met het bout-moertje en 2 schijven tipje voor de clio 16V en de 19 16V. Je auto gaat er geen ruk harder door en meer vermogen krijg je er ook niet van, maar het ding wordt een stuk gretiger op het gas.

Bij de 5 zit het dan net iets anders. De klep wordt nu bediend door 1 slang i.p.v. 2. Door het om te bouwen naar 1 slang heb je bij dezelfde actuator stang-lengte minder druk.
Hierdoorm moet je de stang korter maken en staat de wastegate onder meer spanning. Dit is ten goede voor je turbo-response. Omdat de klep harder wordt dicht getrokken kunnen er geen uitlaatgassen langs de klep fietsen. Dus ze moeten door de turbine. Due je turbo spint sneller/eerder op. Dit is natuurlijk alleen van toepassing als die voorheen wel wat uitlaatgassen lekte.

Tevens blijft de klep nu langer dicht. Het is namelijk zo dat de klep al open gaat wanneer de maximum druk nog niet bereikt is. De klep moet namelijk een bepaalde stand innemen om een evenwicht te creeren zodat je druk een constante waarde heeft.
Heb jij nou maar 1 slang, dan blijft de klep een stuk langer dicht, waardoor je turbo dus veel langer de 100% uitlaatgassen door zijn turbine krijgt. Dat resulteerd is veel snellere opbouwing van de turbodruk.
Daarom rijdt het cup-systeem ook een stuk agresiever. De turbo slaat als het ware harder in. Je ondanks dat je niks van vermogen erbij krijgt, ben je volgens mij toch wel wat sneller. Omdat je namelijk eerder je volle druk hebt, heb je eerder ook je max vermogen. Dus eerder vermogen aanwezig, sneller wegzijn.

Het voordeel van het verhaal is meteen het nadeel. Het harder inslaan van je turbodruk is een voordeel qua rijden, maar ook een nadeel. Alles wordt namelijk een stukje meer belast. Dus je auto/motor enz enz krijgt het iets zwaarder. Maar zolang alles goed onderhouden is, hoef je je daar niet eens druk over te maken. Maar rijdt aub wel met beleid. Dus rustig warmrijden, en als het beestje warm is, niet meteen vloeren. Maar de druk eerst een paar keer rustig op laten komen. De turbo als het ware elke keer een beetje inleiden en altijd wat hoger. Dan heb je het langste van je monster.

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Even een kort vraagje hierover...
Want dit staat nergens beschreven namelijk.
Op de actuator word dan het tweede slang nippeltje dicht gemaakt of laat je die gewoon open staan?

En als je die dicht maakt dan waarmee?
Drive it like you stole it
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:Even een kort vraagje hierover...
Want dit staat nergens beschreven namelijk.
Op de actuator word dan het tweede slang nippeltje dicht gemaakt of laat je die gewoon open staan?

En als je die dicht maakt dan waarmee?
Normaal wordt die gewoon open gelaten. Heb ik tenminste wel gedaan, want het ding verplaatst toch een beetje lucht van binnen. En aflsuiten zou volgens mij een negatief effect hebben.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Michel S. schreef:
RickGT TURBO schreef:Even een kort vraagje hierover...
Want dit staat nergens beschreven namelijk.
Op de actuator word dan het tweede slang nippeltje dicht gemaakt of laat je die gewoon open staan?

En als je die dicht maakt dan waarmee?
Normaal wordt die gewoon open gelaten. Heb ik tenminste wel gedaan, want het ding verplaatst toch een beetje lucht van binnen. En aflsuiten zou volgens mij een negatief effect hebben.
Ok thanks!
Drive it like you stole it
Plaats reactie