Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

volgen mijn tuner gaan bij vermogens rond de 180 a200 pk in je 5 je de cilinder bussen bewegen
hij zegt dat bij zulke tuning het noodzakelijk is om een plaat
in je kop te lassen om de bussen boven ook vast te zetten
ik geloof er eigenlijk ook wel in want de bussen staan alleen onder vast dus bij hoog vermogen zal het spul best wat te verduren hebben
resultaat van bewegende bussen is natuurlijk gelijk een lekker koppakking
wie kan er hier cnc (?) vrezen en kan er lassen?
-----------------
ik ben niet gek,ik ben een VLIEGTUIG
[ This message was edited by: Sven 5 Alpine Turbo on 2002-04-04 19:59 ]
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

shit ik heb het in atmos.... staan had natuurlijk turbo moeten zijn
moderators help please
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Zou zo maar kunnen. Bij mij kwamen ze al omhoog toen er een klein deukje in de cilinderbuis zat. Gevolg koppakking steeds kaduuk. Die metalen randjes in je koppakking worden dan lekker fijn geperst totdat ze verbanden en je cilinder onder water staan :smile: en toe kijken hoe alle impreza's en ferrari's je langs kakken. Jaja de frustratie zit er nog goed in :smile:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

nou als ik het bekijk met mijn achtergrond is het zeker waar alleen wil ik nu kijken of er meer mensen zijn die het willen
dit vanwege lagere kosten en misschien zijn er wel handige jongens die dit op hun werk doen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Als ik morgen bij brezan ben zal ik ff de opa vragen of hij zin heeft in ze vrije tijd ze oude beroep te laten herleven :smile:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

en wat was zijn beroep?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Het reviseren/tunen van blokken van renaults. Renault liefhebber. Hij heeft alle apparatuur in ze loods staan waar hij in hobbied. Maar hij is al over de 50 heen dus weet niet of hij op ze oude dag nog wel zin heeft om wat bij te spijkeren :smile: Ik moet morgen toch bougies, olie filter en nieuwe olie halen. Dan vraag ik het wel ff.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

hmm dit is weer nieuwe info.

Maar: een T1/2 is toch hetzelfde als een een opgefokte AT??? En die hebben volgens mij niet zon plaat. Wel een andere koppakking. Maar als de bussen bewegen gaat iedere pakking kaduuk.

En een GTT heeft toch hetzelfde onderblok en bussen?? Heb je bij die engelse gtt-tuning gasten wel eens gehoord van zon plaat?

Ik zie ook niet echt voor me hoe die plaat die bussen moet vasthouden. En hoe ze bewegen. Je moet gewoon opletten dat ze heel iets boven het onderblok uitsteken (0.05 mm ofzo) dan gaat het ok.

maar ben benieuwd wat opa/renault tuner hier van weet. Wel interessant :smile:
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Sorry, maar platen??? Heb ik nog nooit van gehoord. Zelfs de auto van Carisma heeft geen platen erin. Wel natuurlijk LC zuigers en volgens mij gesmede bussen. Maar ja, mag ook wel. Komt namelijk 380 lekkere PK's uit.

Maar waarom zouden die bussen dan gaan bewegen?? Misschien de smering niet genoeg? Of zuigers worden te warm waardoor ze flink uitzetten en zo de nodige wrijving krijgen??? Wil het wel eens weten.

Mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

de enige plaat die ik ken die daar een beetje mee te maken heeft is eentje die je op het blok schroeft als je de kop erafhebt gehaald. Die voorkomt dan dat je de bussen omhoogdrukt als je met de zuigers ofzo bezig bent.
Of misschien dat een massieve koppakking ook een plaat wordt genoemd?
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

On 2002-04-05 09:58, robert
wrote:
de enige plaat die ik ken die daar een beetje mee te maken heeft is eentje die je op het blok schroeft als je de kop erafhebt gehaald. Die voorkomt dan dat je de bussen omhoogdrukt als je met de zuigers ofzo bezig bent.
Of misschien dat een massieve koppakking ook een plaat wordt genoemd?
Dat speciaal gereedschap van renault. Mot.521.01
ik heb me dat zelfgemaakt. Wil eigenlijk niet eens weten hoe duur het bij renault is.

Mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

wat hij bedoelt is een plaat die speciaal gemaakt wordt en die wordt dan in het blok gelast
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ik blijf nieuwgierig.
Lassen waaraandan? (onderblok + bussen zijn van gietijzer)
stel...... dat ik em voor je zou willen maken.

Dan moet ik toch een tekening ervan krijgen niet?? Heb je een tekening?

(uitlatingen in het verleden geven geen garantie op nakomen in de toekomst)
Folkert
Berichten: 261
Lid geworden op: za 14 jul 2001 0:00
Locatie: Hoevelaken
Contacteer:

(lol)
Renault 4 Alpine Turbo's are fun
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

nee ik heb geen tekeningen maar ik zal kijken hoe ik daar aan kan komen
en eerlijk gezecht ik zal hem ook eens confronteren met de koppakkig van de turbo 1/2
hee jean hoe doen ze dat bij die dikke van jou??
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ben ff aan het babbelen geweest met een dikke turbo goeroe
en er komt een nokkenas van een dikke turbo in mijn at
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Gast

Sven 5 Alpine Turbo schreef:ben ff aan het babbelen geweest met een dikke turbo goeroe
en er komt een nokkenas van een dikke turbo in mijn at
aha, leuk. Enig idee van de timing van dat ding? Feestelijke toerentallen?

Ennu, ga je d'r een bus voor draaien, om 'm te verlengen? Moet wel te doen zijn lijkt me.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

hmm, dat was ik.
rev it like a rental
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

hee robert dit is waarschijnlijk ook jou probleem met je ontsteking
de nokkenas van een at is wat raar van construcktie
zodat er een rare kleppendiagram ontstaat
dit vanwege de temp. van het mengsel
door de hoge temp van het mengsel (ca 200 graden) is er een aangepast klepdiagram gemaakt om redelijk normaal verbranden mogelijk te maken
de overlap is heel anders dan bij auto met injectie of carb+intercooler
het klepdiagram is onlosmakelijk verbonden met de stand van de nokken ten opzichte van elkaar
dus je hebt voor het goeie een andere nokkenas nodig
en ik ga straks met hem dus een keuze maken uit 1 van 3 types van dikke turbo's die hij heeft liggen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Ik zie het verhaal van de ingelaste plaat ook niet helemaal, maar toch zomaar een idee.............

Ik liep vandaag door het motorrevisie bedrijf waar ik werk, en ze zijn bezig een 8cilinder lijnmotor (straight eight 8) ) van een Packard uit plusminus 1955 te reviseren. Ik zag daar de koppakking van liggen. Dat is dus gewoon een koperen plaat van ongeveer 2 mm dikte.

Is wel een idee voor mn GT dacht ik zo, mocht ie er nou vaak tussenuit fietsen :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

[
Ennu, ga je d'r een bus voor draaien, om 'm te verlengen? Moet wel te doen zijn lijkt me.[/quote]

eeh die nokkenas van een dikke turbo past zo in een blokje van een 5 alpine turbo

dus de lagering is ook niet anders
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

en wat die plaat betreft
dat idee laat ik vallen een dikke turbo heeft dat ook niet
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

dat je bussen gaan draaien heb ik nog nooit van gehoort,
maar een familielid van mij heeft rally's gereden met gtt's en die zei dat je cilinderbussen wel net ballonnen waren (zwollen dus uit) bij veel vermogen
Rob
Gast

Sven 5 Alpine Turbo schreef:[
Ennu, ga je d'r een bus voor draaien, om 'm te verlengen? Moet wel te doen zijn lijkt me.
eeh die nokkenas van een dikke turbo past zo in een blokje van een 5 alpine turbo

dus de lagering is ook niet anders[/quote]
tja, 't kan natuurlijk wel, maar dan moet je flink in je karresorrie gaan hakken, en zit een eventuele passagier met een dynamo op schoot. Vandaar mijn idee van die bus. Maar gewoon monteren kan natuurlijk wel.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

he sven,
je snapt natuurlijk dat ik die nokkenassen van die dikke turbo's bere-interessant vindt, zekers als er meer types zijn.

Vooral gegevens van timing enzo is eigenlijk niet aan te komen. Duzz als je nog eens gaat neuzen bij die goeroe wil ik er heeel graag eens bij zijn!!!
Kan je dat regelen???

Ik dacht wel (maar wist niet zeker) dat de lagering enzo wel zou passen, alleen bij een at is de nokkenas langer omdat hij boven het vliegwiel naar buiten steekt. Er zit nl een poelie op voor de waterpomp en de dynamo. Die poelie zit bij de dikke turbo op de krukas.
effe plaatje van een AT nokkenas:

[img]http://www.endoria.net/upload/index.php/1380727927[/img]

en eentje van de dikke turbo nokkenas:

[img]http://www.endoria.net/upload/index.php/1466110669[/img]

vandaar dat men het had over het verlengen van dat ding.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ik zal eens kijken
weet niet of rob veel mensen over de vloer wilt hebben
maar dat hoor je nog wel
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

rob-dta of rob-de-ringsleutel?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

geen van beiden
dta en de ringsleutel is 1
andere toko waar ze met dta werken is
hurricane voordeel van hurrycane is water bank
maar rob is rob en heeft een aantal dikke turbo's gerestaureerd/reviseerd en is een echte renault man
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Plaats reactie