Geeft afzagen van veren problemen?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Haas
Car: Megane RS

JO

zit een beetje met een vraag. Ik heb me Clio verlaagd aan de voorzijde dmv gele koni-dempers en veren. Nou vond ik m nog niet heel veel gezakt zijn, dus nou heb ik samen met die kerel waarmee ik ze heb gemonteerd en ze van heb overgekocht een stuk aan de onderzijde van de veren afgezaagd. het resultaat was zeer bevredigend qua hoogte :p , maar heb wel een (mogelijk) probleempie gevonden :( .
Als ik naar links stuur, kraakt er iets in mijn rechtervoordemper. Het is net of het de veer is die verdraait, maar dit kan toch helemaal niet, want die gevallen zitten vast tussen de schotels. Als ik naar rechts stuur hoor ik nix. Iemand ervaring of een idee?
Hoor het graag, want als het veel schade aanricht, mot ik toch iets anders verzinnen....
Patrick

je kan niet zomaar je veren afzagen,dit is dus werken zonder nadenken.
maar er zij hier mensen die er ietje meer verstand van hebben en dat makkelijker kunnen uitleggen dan mij.
als dat zomaar ging waarom worden er dan nog verlagingsveren verkocht!!!
dan kunnen ze er gewoon op aantekenen op fabriek zelf in te korten op gewenste verlaging :wink:
maar goed uitleg zal snel volgen.
ed_pret

om eerlijk te zijn : DOE NORMAAL MAN!

je gaat veren toch niet afzagen?? Ze verkopen van die verenbinders ofso dat je veren tegen elkaar bindt en zo een verlaging bereikt maar ZAGEN?

Wat ik denk dat je hoort is het afgezaagde uiteinde van je veer die schuurt aan je schotel...

Beroof desnoods een bank ofso als je geen geld hebt en koop verlagings veren! Die dingen kosten rond de 150 tot 200 gulden voorzijde denk ik. Dan heb je nette veren ipv afgezaagde zooi, bedenk dat je veiligheid ook voorop staat he!! Ik denk niet dat je met afgezaagde veren een even nette en veilig weggedrag in de bochten hebt als met verlagingsveren.

Ik wil niet een afkraker zijn ofso maar ik verslikte me wel bijna in me drankje toen ik je vraag las.

kijk op improve tuning voor een voorstelling van veren prijzen

Succes !!
Serge1916V

jahaaa
Dat heb ik al eens vaker gehoord dan mensen dat doen.
Dat is echt wel stom als je dat doet.
Als je auto goed gekeurd word dan word ie ook daarop afgekeurd!!!
Patrick

ja ik wilde ook zo reageren maar heb het ff rustig aan gedaan :)
de veerkarakteristiek is echt onderuitgehaald.
je hebt nu minden windingen dus minder tegendruk bij bochten waardoor hij slapper wordt in de bochten!want daar gaat het eigenlijk om toch!!
nee veilegheid voorop gezet,haat nieuwe verlagingsveren en je zull zien en merken waar het eigenlijk om gaat :wink:
Anonymous

Een veer is ontwikkeld voor een bepaald doel, veren :D
Ga jij die veer afzagen, dan verander je het eigenschap van die veer(logisch)

IK zou er niet eens meer durfen rijden, het is levens gevaarlijk.
Het is ook niet slim, ga echt andere veren kopen!!!

Veiligheid staat voor op, bij mij dan. Dus voor 200 a 300 gulden ga je toch geen risico nemen??? Veiligheid is normaal niet echt te koop, nu voor jou wel dus word ff wakker aub.

Dus als je de wekker hebt gehoord, ga dan nieuwe veertjes kopen.
Vriendelijke Groet,

Mr Wekker.
Mzzzl...;)
clio_rally
Contacteer:

Jongens, jongens. Even eerlijk, ik zou nooit denken aan het inkorten van mijn veren, MAAR, als je weet waar je mee bezig bent is het zeer zeker wel mogelijk dit op een goede wijze te doen. Probleem is dat er maar weinig mensen op deze aardkloot lopen die dat weten, dus eigenlijk gewoon nooit doen. Je krijgt hele vreemde dingen bij het inkorten van veren. Toevallig is hier een enorme discussie over op het internationale integrale forum. Ik moet zeggen dat hier nogal wat echt genien rondlopen (vb: Aantal oud coureurs BTCC, oud hoofdmonteur Metro group B, noem maar op) en zelfs zij hebben er slaande ruzie over. Probleem is dat veel veren anders reageren op het inkorten. Sommige veren worden opeens heel slap en verlagen veel te veel. Andere juist niet, die worden kneiterhard. Al met al is het een leuke truck voor op het circuit, maar haal het in hemelsnaam niet uit met je eigen bak...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Anonymous

clio_rally schreef:Jongens, jongens. Even eerlijk, ik zou nooit denken aan het inkorten van mijn veren, MAAR, als je weet waar je mee bezig bent is het zeer zeker wel mogelijk dit op een goede wijze te doen. Probleem is dat er maar weinig mensen op deze aardkloot lopen die dat weten, dus eigenlijk gewoon nooit doen. Je krijgt hele vreemde dingen bij het inkorten van veren. Toevallig is hier een enorme discussie over op het internationale integrale forum. Ik moet zeggen dat hier nogal wat echt genien rondlopen (vb: Aantal oud coureurs BTCC, oud hoofdmonteur Metro group B, noem maar op) en zelfs zij hebben er slaande ruzie over. Probleem is dat veel veren anders reageren op het inkorten. Sommige veren worden opeens heel slap en verlagen veel te veel. Andere juist niet, die worden kneiterhard. Al met al is het een leuke truck voor op het circuit, maar haal het in hemelsnaam niet uit met je eigen bak...

Gijs
Ben ik het helemaal mee eens, het kan ZEER zeker. Je moet het idd erg goed doen, bij Jeeps wordt het ook nog wel eens gedaan, gewoon goed meten wat je er vanaf haalt. Het enige probleem dat je met de APK kunt hebben is dat als de APK op een 2-koloms-brug wordt gedaan dat je schokdemopers te lang zijn voor je veren; op die brug zakken je veren en schokdempers dus totaal uit en heb je met ingekorte veren dus een probleem omdat ze dan ruimte hebben en er tusenuit vallen :S vervelend. Dus: of zoek een APK-styation op met een 4-kolommer of zet er tijdelijk ff originele veren op :)

Verder ga ik nu slapen want deze post kan ik verdorie 4 maal lezen of ie goed is, kom net uit Hillisum, was errug gezelli, maarja ben verrot nu :) laterzzzzzzzzzzz
illuminator

Een veer loopt op het einde niet schuin maar weer wat platter zodat deze egaal in de schotel drukt. Als je er een stuk afzaagt zit er dus een punt in de schotel te drukken. En dat laatste stukje verenstaal buig je niet even plat zodat die weer netjes vlak op de schotel uitkomt. Dus lijkt me niet echt fijn.
Patrick

illuminator schreef:Een veer loopt op het einde niet schuin maar weer wat platter zodat deze egaal in de schotel drukt. Als je er een stuk afzaagt zit er dus een punt in de schotel te drukken. En dat laatste stukje verenstaal buig je niet even plat zodat die weer netjes vlak op de schotel uitkomt. Dus lijkt me niet echt fijn.
dat al punt 1 dat je geen gelijke druk meer hebt op je schotel je hebt normaal aan het uiteinde een gelijk vlak zodat de draagkracht wordt verdeeld.
maar ff terugkomend op het kan wel,ja het kan zeker want je ziet dat het kan!!!
maar het is niet goed,ook niet met goed nadenken want dat is gelul!!je moet gewoon je veren kopen op gewenste verlaging basta,je kan er niet zomaar aan gaa slijpen,en ik heb al helemaal nooit gehoord van veren de strakker worden als je ze inkort,dus een veer wordt stijver[sterker]als ie korter wordt,mag je mij eens uitleggen.
een veer wat wortd ingekort wordt slapper en het afzagen van veren bij terrein auto's,wanneer zou je dat doen???
het is gewoon gevaarlijk,maar ik zou zeggen LB gewoon doen dus als je leven je niet lief is :)
Tom
Moderator
Car: MB

[img]http://www.gabasoft.hpg.com.br/smileys/bomb.gif[/img]

Snel eronder uit halen!!!
Anonymous

patrick b schreef:
illuminator schreef:Een veer loopt op het einde niet schuin maar weer wat platter zodat deze egaal in de schotel drukt. Als je er een stuk afzaagt zit er dus een punt in de schotel te drukken. En dat laatste stukje verenstaal buig je niet even plat zodat die weer netjes vlak op de schotel uitkomt. Dus lijkt me niet echt fijn.
dat al punt 1 dat je geen gelijke druk meer hebt op je schotel je hebt normaal aan het uiteinde een gelijk vlak zodat de draagkracht wordt verdeeld.
maar het is niet goed,ook niet met goed nadenken want dat is gelul!!je moet gewoon je veren kopen op gewenste verlaging basta,je kan er niet zomaar aan gaa slijpen,en ik heb al helemaal nooit gehoord van veren de strakker worden als je ze inkort,dus een veer wordt stijver[sterker]als ie korter wordt,mag je mij eens uitleggen.
een veer wat wortd ingekort wordt slapper en het afzagen van veren bij terrein auto's,wanneer zou je dat doen???
het is gewoon gevaarlijk,maar ik zou zeggen LB gewoon doen dus als je leven je niet lief is :)

Bij terrein-auto's doen ze het vaak bij Vitara's. Dikke banden eronder, verlagen, en lekker mee op de weg crossen :D Nee hehe niet voor in het terrein, dan moet ie omhoog natuurlijk :D Een lage Vitara is echt heel gaaf, zeker als ie stug is, je een 2.0 16 klepper hebt, dan kun je ff lekker karten met zo'n ding, want wegligging heeft ie dan wel :) ondanks dat het een Jeeps is ;)
Hans R.

Matthijs schreef:
Het enige probleem dat je met de APK kunt hebben is dat als de APK op een 2-koloms-brug wordt gedaan dat je schokdemopers te lang zijn voor je veren; op die brug zakken je veren en schokdempers dus totaal uit en heb je met ingekorte veren dus een probleem omdat ze dan ruimte hebben en er tusenuit vallen :S vervelend. Dus: of zoek een APK-styation op met een 4-kolommer of zet er tijdelijk ff originele veren op :)
FF tussen door...Volgens mij moet een APK op een vierkoloms brug worden uitgevoerd.
Anonymous

Hans R. schreef:
Matthijs schreef:
Het enige probleem dat je met de APK kunt hebben is dat als de APK op een 2-koloms-brug wordt gedaan dat je schokdemopers te lang zijn voor je veren; op die brug zakken je veren en schokdempers dus totaal uit en heb je met ingekorte veren dus een probleem omdat ze dan ruimte hebben en er tusenuit vallen :S vervelend. Dus: of zoek een APK-styation op met een 4-kolommer of zet er tijdelijk ff originele veren op :)
FF tussen door...Volgens mij moet een APK op een vierkoloms brug worden uitgevoerd.
Dat dacht ik ook jah, maar ik heb wel eens anders gehoord, ik heb het zelf altijd op een 4 kolommer gehad. Maar dan nog, gaan ze je remvermogen, lagers, enz.. testen dus een steun onder de draagarmen, of as, net wat voor een auto je hebt, dan laten ze de brug zakken, en zit je met hetzelfde probleem, weer de wielen vrij. :(
Patrick

idd nu het ff gemeld wordt bij mij is op een oprijbrug de apk uitgevoerd en is alleen de voorkant van de auto gelift,maar ik denk als ze een verlaagde auto zien dat zem echt wel ff liften.
clio_rally
Contacteer:

maar het is niet goed,ook niet met goed nadenken want dat is gelul!!je moet gewoon je veren kopen op gewenste verlaging basta,je kan er niet zomaar aan gaan slijpen,en ik heb al helemaal nooit gehoord van veren de strakker worden als je ze inkort,dus een veer wordt stijver[sterker]als ie korter wordt,mag je mij eens uitleggen.
Sorry, maar doe je simpele berekeningetjes maar. Algemene regel bij het knippen van veren is dat de gehele vering van een auto stijver wordt proportioneel aan het de verhouding van de weggeknipte windingen. Knip je dus een van de vijf windingen van een veer weg, dan wordt hij onder je wagen 20% stijver. Waarom? Je verdeelt nu het gewicht van de wagen over minder windingen. Deze hebben dus een grotere voorspanning en worden daardoor stijver. Grappig is ook vaak, dat als men bijvoorbeeld
een winding van 4 cm weghaalt, men dus niet 4cm zakt, maar vaak maar 2 ofzo.
Nou ja, ik ben dus GEEN voorstander van het knipper van veren. Gevaar ligt gewoon in het doorzakken van je veren, het verneuken van je dempers en nog erger. MAAR, ik ben wel een voorstander van een leuke discussie en ik vind het altijd jammer als mensen zonder enig argument mij voor idioot gaan verslijten :( . Het knippen van veren gebeurt, het werkt, leer er mee leven.... je moet alleen weten wat je doet.....

Gijs
Bezemer Rally Team

Haas

oke......duidelijk niet erg slim van me......

maar aan de andere kant, ik ben niet zo'n technisch-praktische man, dus ik dacht: t zal wel kunnen.....weer beetje stom zitten denken.....

ik zet mijn originele veren er wel weer op.....

Dit kan toch geen kwaad voor mijn Koni-dempers of wel? Of moet ik dan de hele set erop terug zetten....dus oude originele dempers en veren?

Weet iemand waar ik in de buurt van nijmegen een set verlagingsveren kan halen? Ik heb al gezocht, maar kennelijk niet goed genoeg, maar ik kan nergens een plaat vinden......

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe en ik zal de volgende keer beter nadenken....TNX!!!!
Haas

trouwens, ik heb niet zelf bedacht dat je die veren kon afzagen, maar die kerel waar ik die dempers en veren van heb gekocht en waarmee ik ze dus samen mee heb gemonteerd....

Snel me oude veren monteren, want om eerlijk te zijn, ben ik wel een beetje geschrokken.....

Aan de ene kant logisch dat je die dingen niet kunt afzagen, maar aan de andere kant, in een (te) enthousiaste bui doe je wel eens stomme dingen.....
-Ray-
Contacteer:

wie gaat er nou ze veren afzagen??? de laatste winding van de veer is plat, wat hierboven staat. die zorgt ervoor dat je veer netjes in de schotel blijft liggen. ga je die eraf zagen krijg je echt zo'n stuiterbal!!!
ik vind het dus niet slim om dat te doen, maar ja wie ben ik??? ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
clio_rally
Contacteer:

He, laat je niet gekmaken door al die heftige reacties. Ik zou eerst eens goed uitzoeken wat er voor problemen zorgt, weet jij veel, misschien heeft het er niks mee te maken. Ik zou wel ff gaan kijken naar een nieuw setje verlagingsveren naar smaak, doe je het in ieder geval netjes (en veilig!)... :wink:

Gijs

Edit: Michel had nog een goed puntje...safety first....
Laatst gewijzigd door clio_rally op zo 5 mei 2002 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezemer Rally Team

Michel S.
Contacteer:

afzagen is inderdaad niet het slimste wat je kan doen. Best gevaarlijk ook.
Wat ze ook wel eens willen doen is de veren heet stoken. Daar moet je ook niet aan beginnen. Als je geen geldboom hebt, spaar dan desnoods een tijdje en rij een tijdje standard rond en koop ze later. Maar niet met afzagen en warmstoken. Is niet echt veilig.

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Patrick

clio_rally schreef:
maar het is niet goed,ook niet met goed nadenken want dat is gelul!!je moet gewoon je veren kopen op gewenste verlaging basta,je kan er niet zomaar aan gaan slijpen,en ik heb al helemaal nooit gehoord van veren de strakker worden als je ze inkort,dus een veer wordt stijver[sterker]als ie korter wordt,mag je mij eens uitleggen.
Sorry, maar doe je simpele berekeningetjes maar. Algemene regel bij het knippen van veren is dat de gehele vering van een auto stijver wordt proportioneel aan het de verhouding van de weggeknipte windingen. Knip je dus een van de vijf windingen van een veer weg, dan wordt hij onder je wagen 20% stijver. Waarom? Je verdeelt nu het gewicht van de wagen over minder windingen. Deze hebben dus een grotere voorspanning en worden daardoor stijver. Grappig is ook vaak, dat als men bijvoorbeeld
een winding van 4 cm weghaalt, men dus niet 4cm zakt, maar vaak maar 2 ofzo.
Nou ja, ik ben dus GEEN voorstander van het knipper van veren. Gevaar ligt gewoon in het doorzakken van je veren, het vernaggelen van je dempers en nog erger. MAAR, ik ben wel een voorstander van een leuke discussie en ik vind het altijd jammer als mensen zonder enig argument mij voor idioot gaan verslijten :( . Het knippen van veren gebeurt, het werkt, leer er mee leven.... je moet alleen weten wat je doet.....

Gijs
ik heb het woord idioot niet gebruikt en heb gezegd dat je het me mag uit leggen,maar je hebt gelijk,alleen blijf ik erbij dat het afzagen van veren niet!!aan te raden is,je kan niet zeggen bij goed denken want wanneer denkt men goed dan?
het is gewoon niet verantwoord,simpele oplossing is andere veren halen.
nogmaals ik verslijt niemand voor idioot.
clio_rally
Contacteer:

Je hebt gelijk, maar je gaat alleen errug fel tekeer in je post omdat jij iets VINDT. Maar ja, geef dan een goed argument als je zo tegen bent. Ik probeer alleen uit te leggen dat het technisch goed haalbaar is, haal gewoon je boekjes erbij en de specs van de veer, dan kom je een heel eind. Daarbij heb ik in elke post aangegeven dat ik het niet aan te raden vind, ik deel dus verder jouw mening :) . Aan de andere kant ga ik voor mijn grale misschien wel het een en andere proberen met oude veren voor het circuit. Lees een paar goede boeken uit de Tu bieb over veerontwerp voor auto's en je komt een heel eind, beetje experimenteren :p ....
Bezemer Rally Team

Haas

Ik rijd niet meer in me auto tot ik andere veren heb gehaald, daar ben ik nu wel uit.

Alleen nu een vraagie/probleempie....Ik heb geen idee waar ik op moet letten als ik nieuwe veren ga kopen. Dingen zoals hoogte, merk, prijs....en vooral hoe kan ik zien/weten of ze passen op mijn dempers. Heb in hardheid verstelbare gele Koni's. Iemand suggesties...??
Daarnaast komt het volgende punt....Ik woon bij Nijmegen, weet iemand waar ik veren kan kopen in of in de buurt van Nijmegen?

Hope 2 find some help..........
Anonymous

als je veren afzaagt is de juiste pasvorm en sterkte er niet meer
door hangen en zelfs verder breken als gevolg
een setje veren heb je al voor een 60 € en met 3 jaar garantie
jacco 16v

wat er volgens mij gebeurd als je een deel van de veren afzaagt.
is dat de veer karakterstiek veranderd waardoor de wegligging van je auto veel slechter word omdat de veren de hobbels op een heel andere manier gaan verwerken.
dat is ongeveer hetzelfde als je, je auto meer dan 40 mm verlaagt en dat met orginele dempers gaat doen.
dat kan op een enkele uitzondering daar gelaten ook nooit goed gaan.
volgens mij.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
clio_rally
Contacteer:

Hoe het zit met verlagen met originele demper weet ik niet. Maar nogmaals, het knippen van veren kan wel, je moet alleen je huiswerk doen. Als je dat doet weet je al gauw of het mogelijk is of niet, en zo ja, hoe. Alle veren zijn weer anders, dus je kunt ze moeilijk over een kam scheren :)

Gijs
Bezemer Rally Team

Patrick

clio_rally schreef:Hoe het zit met verlagen met originele demper weet ik niet. Maar nogmaals, het knippen van veren kan wel, je moet alleen je huiswerk doen. Als je dat doet weet je al gauw of het mogelijk is of niet, en zo ja, hoe. Alle veren zijn weer anders, dus je kunt ze moeilijk over een kam scheren :)

Gijs
dan is het toch gewoon verstandiger om geen risico te nemen en verlagingsveren te kopen op gewenste verlaging.
dat het kan is duidelijk,of het verantwoordt is is een tweede[sorry nog voor mijn heftige reactie:wink:]
laat ik het zo zeggen dat ik het risico niet aan zou gaan:)
Haas

oke heren, bedankt voor jullie reacties...vervangen die veren dus....en snel ook :D

heb nog een paar vraagies:

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... php?t=4742

misschien kunnen jullie me daar meer helpen...zouk jullie alweer :wink: zeer dankbaar voor zijn.
da-goof
Contacteer:

De 25 van mijn vader is aan de voorkant ook verlaagd door de vorige eigenaar, door het afzagen van de veren wel te verstaan. De wagen is daardoor stijver geveerd, reageerd beter in de bochten en ligt veel stabieler op de weg als origineel, terwijl het toch maar een centimeter of 3 scheelt. Bovendien ziet het er beter uit, zeker in combinatie met de hulpveren achter. Tot nu toe nog geen enkel probleem hiermee gehad en zitten er zo toch al een halve ton onder, dus volgens mij kan het wel degelijk, want er zijn meer 25 eigenaren die het hebben gedaan. Nou is de 25 wel een heel ander wagen, maar toch.
Jeroen
Contacteer:

Ray schreef: maar ja wie ben ik??? ;)
Tja, dat vragen zich wel meer mensen af :D
clio_rally
Contacteer:

da-goof schreef:De 25 van mijn vader is aan de voorkant ook verlaagd door de vorige eigenaar, door het afzagen van de veren wel te verstaan. De wagen is daardoor stijver geveerd, reageerd beter in de bochten en ligt veel stabieler op de weg als origineel, terwijl het toch maar een centimeter of 3 scheelt. Bovendien ziet het er beter uit, zeker in combinatie met de hulpveren achter. Tot nu toe nog geen enkel probleem hiermee gehad en zitten er zo toch al een halve ton onder, dus volgens mij kan het wel degelijk, want er zijn meer 25 eigenaren die het hebben gedaan. Nou is de 25 wel een heel ander wagen, maar toch.
Kijk, proves my point.... 8)

Gijs
Bezemer Rally Team

Marius

Bedenk wel dat je dempers sneller zullen slijten, omdat ze over een kortere veerweg de 'arbeid' moeten verrichten.
Haas

voor mij maakt de discussie of het nou of niet kan niet veel meer uit, ben toch van zeker van plan om andere veren te kopen.....

Maar vind de discussie op zich wel leuk ;) :D
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

patrick b schreef:idd nu het ff gemeld wordt bij mij is op een oprijbrug de apk uitgevoerd en is alleen de voorkant van de auto gelift,maar ik denk als ze een verlaagde auto zien dat zem echt wel ff liften.
een auto word zo wel voor als achter even met zijn wielen los gedaan om wiellager speling/geluid speling op kogels en dergelijke te bekijken
dus een losse veer zie je dan dus ook
een afgeslepen veer zal worden gezien als gebroken
en verders
een veer kan wel stijver worden licht er aan hoe de windingen zijn op gebouwd maar doorgaans worden ze slapper
doordat je het "stugge gedeelte" van de veer wegslijpt
tevens zo als eerder is gezegt de pas rand van een veer heb je dus ook niet meer
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Plaats reactie