Vraagjes Dump Valve

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Mark G
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
Contacteer:

Er is reeds een topic over deze psssssst dingen, maar deze is net iets anders :wink:

Als ik m'n GTT kocht wist ik zelfs niet dat er een dump-valve op zat, ik kende weinig of niets van die autootjes, ik wist wel dat ik er één moest hebben.

Maar na daaaaagen door te brengen op deze site stel ik me een aantal vragen. Op m'n wagen staat de Dump valve tussen de intercooler en de turbo. Ik lees regelmatig "zo dicht mogelijk tegen de carburator plaatsen".
Wat is het nadeel als ik deze zo laat staan?


En dan nu het toppunt. De dumpvalve is voor de rest nergens aangesloten. Hij staat er wel tussen, maar het darmpje dat richting carb(?) gaat met het T-stuk is niet aanwezig. Werkt dan niet natuurlijk. Kan ik deze darmpjes ergens bestellen, of is zelf klussen hier geen probleem?
Ik weet niet of er veel druk opkomt.

[img]http://users.pandora.be/XtronX/r5gtt/im ... %20011.jpg[/img]

Heb hem al wel eens opengedaan en alles ziet er nog perfect uit (rubberen klepje, veer)

Als ik deze best verplaats naar de andere 'buis' (intercooler - carb.) moet ik het stuk buis vervangen van de int.-trubo. Kostelijk? of heeft iemand nog een dozijn van die dingen liggen? :D
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Ok. Verplaatsen zou ik dus niet doen.
Ik heb hem zelf laten plaatsen bij Improve Tuning toen ik hoorde hoe duur die intercooler slang wel niet was. (ik was daar toch om hem op te halen, waarom hem dan niet laten zagen in het duurste stuk slang van de hele auto).
Hij plaatste hem dus in het midden van de slang.
Volgens mij maakt de afstand/locatie niet zo drastisch veel uit. Als hij maar tussen de intercooler en carb zit.

Wel is belangrijk dat slangetje naar de vacuum slang. Want dat is de slang die hem open zuigt.
Wat je wilt is een slangetje (ik zou gewoon bij een compressor boer een slang halen) die naar een t-stukje loopt dat je op de vacuum slang (tussen carburateur en ontsteking) aansluit.
Dat t-stukkie kan je ook wel bij een compressor/druk specialist halen.

Ik zou wel een lang genoeg slangetje kopen. Bijvoorbeeld 90 cm ofzo.
De doorsnee/diameter van zo een slangetje weet ik niet zeker. Maar kijk even bij improve tuning op de site. Daar staat het vast wel gespecificeerd.
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Overigens hoe zit hij op de intercooler slang vast? Daar zit toch wel een t-stuk tussen?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Rare vraag Rickie, hoe moet het anders? Anders zou ie niet eens op turbodruk rijden.

Afijn hij zal nu dus nix doen omdat het vacuum bij gas los niet is doorgelust met je dumbvalve.

Dus idd slangetje halen zoals Rick al zei, maakt niet echt uit wat er komt gene druk op, maar onderdruk. Hij moet alleen niet smelten door de warmte van de turbo (waar ie dus vlakbij zit). En uiteraard ene T-stukje.

Als je niet weet wat het vacuum is, dat is het slangetje van onderin je carb naar je ontsteking (die op dat ronde schoteltje uitkomt).

succes, veel 'blaasplezier' toegewenst :D
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Inderdaad een rare vraag :) Maar komt omdat hij toch wel erg raar onder de intercooler slang hangt. Als er een tstuk tussen zit dan is het er mischien eentje met een 90 graden hoek ook nog eens?
=----=
ll=

Want hij zit wel een beetje vreemd. En als ik het zo hoor is hij er opgezet door iemand (niet de huidige eigenaar) die er geen verstand van had. Want anders was deze vacuum slang wel aangebracht.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee hij klopt qua ligging wel hoor, want je slang gaat naar intercooler dus naar voren.

Maargoed, ik neem aan dat de vorige eigenaar nog wel wist hoe je em monteerde. (anders issie wel heeeel dom bezig)
Mark G
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
Contacteer:

Op deze foto is het misschien iets duidelijker.
De buis van de intercooler naar de carb is even verwijderd.

[img]http://users.pandora.be/XtronX/r5gtt/im ... %20050.jpg[/img]

Wat mij wel opvalt is dat bij alle foto's die ik zie, de dump-valve net op de andere buis is geplaatst. Is wel mooier, maar doeltreffender?
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

In iedergeval heb je een mooi hitte schild nog :)
Maar ik weet eerlijk gezegd hier het antwoord niet op...
Wel weet ik dat deze slang niet zo heel erg moeilijk te vinden is. En relatief niet zo heel erg duur. De andere is duurder.

Ik heb hem inderdaad op de andere. Maar of het effect hier beter/slechter van word... geen idee.

Ik zou gewoon eerst die vacuum slang aansluiten. En dan is goed testen.
Wel erg voorzichtig voor de turbo hitte zijn.
Mischien doe je er verstandig aan een slang te kopen die erg goed tegen hitte kan. (siliconen slang). Ik zou daar speciaal om vragen als je d'r eentje gaat kopen.
Vooral als hij zo voor de turbo hangt. Want je slangetje zal vermoedelijk boven het gedeelte zonder hitte schild langs lopen...
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

MMzzz kep er niet zoveel verstand van... (NOG niet dan)..

maar is dit wel goed zo ??? volgens mij mis ik toch echt iets...
Mark G
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:In iedergeval heb je een mooi hitte schild nog :)
...
Wil je ermee zeggen dat er een hitteschild ontbreekt? Of dat het er nog mooi origineel opzit?
Kende ik maar iemand in de buurt die ook een R5GTT had.
Dan kon ik die al eens vergelijken.

Met een beetje geluk is hij volgende week door de keuring en kan ik toeren naar die meetings waarover zoveel getypt word. Daarvoor heb ik hem dan ook gekocht :-)
(Ik zal dan niet weten waar ik eerst moet naar kijken)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Hoe zit het met de slang die naar de lobsterback gaat...
je weet wel die kreeftezooi :D
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Er moet een slangetje van het einde van de dumpvalve aangesloten worden op het motorvacuum, zodat bij gaslos de dumpvalve geopend wordt door het vacuum.
Zoals ie er nu tussen zit doet ie niks.

Verder is de normale plek voor een dumpvalve idd tussen intercooler en carburateur, die van jou zit tussen turbo en intercooler. Ik weet niet precies waarom dit ook al weer moet, maar dat is nogal gangbaar. Iemand anders kan je dit wel vertellen.

ZoŽn slang in 1 geheel voor tussen turbo en intercooler kun je vast wel ergens op de sloop krijgen om het even te herstellen.
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

XtronX schreef:
RickGT TURBO schreef:In iedergeval heb je een mooi hitte schild nog :)
...
Wil je ermee zeggen dat er een hitteschild ontbreekt? Of dat het er nog mooi origineel opzit?
Kende ik maar iemand in de buurt die ook een R5GTT had.
Dan kon ik die al eens vergelijken.

Met een beetje geluk is hij volgende week door de keuring en kan ik toeren naar die meetings waarover zoveel getypt word. Daarvoor heb ik hem dan ook gekocht :-)
(Ik zal dan niet weten waar ik eerst moet naar kijken)
Ik bedoelde dat hij er nog netjes opzit zonder te veel beschadigingen. De meeste zijn wel wat beschadigt op de een of andere manier. :)
Maar je woont helemaal niet zo ver van Breda vandaan. En daar is Nick2 en ik geloof nog wel wat andere Turbo rijders. Mischien kan je met hun een keertje afspreken? Antwerpen-Breda is 15 minuutjes rijden....
:)
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Dat slangetje waar Stefijn het over heeft is wel van belang!! Je Dump-valve staat nu ook gewoon open als je turbo druk op bouwt, want zonder dat slangetje heb je geen tegen druk. Dus nu bouw je turbo bijna geen druk op, als de dump-valve goed is te minsten. En de dump-valve moet zo dicht mogenlijk bij de gas klep zitten omdat de dump-valve de lucht laat ontsnappen. Dus hu heb je geen druk meer in de slangen van je interkoeler en de slang naar je carb. Als je dump-valve net boven je gas klep zit heb je tot daar nog druk, als hij weer sluit. Dus reageert de auto sneler op de turbo. Dus heo dichter bij de gasklep, hoe sneller hij reageert op de turbo na het sluiten van de dump-valve. :D

S :( nder
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Wat ik hieruit begrijp is ... Dat de plaats van de Dumbvalve ook ergens anders moet zijn...

dus tussen Carb en InterC.. toch??



Maar waarom zou je hem eventueel tussen Turbo en InterC doen ??
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Wat me toch wel opvalt is dat er in dit topic al 6x is gezegd dat er een vacuum slang op moet.

Het begrijpend lezen kan soms erg moeilijk zijn, blijkt maar weer... :-)

Redenen waarom tussen carb en intercooler:
-makkelijker monteren
-mooier gezicht
-Beter, omdat de druk die achter de dumpvalve zit weer terug moet lopen, terwijl er van de turbo nog wordt afgeblazen. Mja is beetje moeilijk uitleggen...

Maargoed zo nadelig zal het niet zijn, dus ik zou em lekker laten zitten. Wel de vacuum slang erop natuurlijk :D
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Maik (WOOFER) schreef:Wat ik hieruit begrijp is ... Dat de plaats van de Dumbvalve ook ergens anders moet zijn...

dus tussen Carb en InterC.. toch??



Maar waarom zou je hem eventueel tussen Turbo en InterC doen ??
Lezen jongens en mee denken! En anders moet je het maar aannemen of gewoon niet doen!

S :( nder
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Relaxt dude :p

Ik wil het gewoon zeker weten en daarom vraag ik het ook.
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

No props :wink:

S :( nder
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Sander schreef:Dat slangetje waar Stefijn het over heeft is wel van belang!! Je Dump-valve staat nu ook gewoon open als je turbo druk op bouwt, want zonder dat slangetje heb je geen tegen druk. Dus nu bouw je turbo bijna geen druk op, als de dump-valve goed is te minsten. En de dump-valve moet zo dicht mogenlijk bij de gas klep zitten omdat de dump-valve de lucht laat ontsnappen. Dus hu heb je geen druk meer in de slangen van je interkoeler en de slang naar je carb. Als je dump-valve net boven je gas klep zit heb je tot daar nog druk, als hij weer sluit. Dus reageert de auto sneler op de turbo. Dus heo dichter bij de gasklep, hoe sneller hij reageert op de turbo na het sluiten van de dump-valve. :D

S :( nder
d'r zit nog wel een veer in de dumpvalve, dus tot een paar tiende bar overdruk blijft ie wel dicht.
kevinb
Berichten: 1200
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: antwerp 21turbo+5cabrio
Contacteer:

Weet je Berchem liggen?

Anders moet je maar een keertje langskomen,
ik heb er ook een dump-valve opzitten.
Kan je is komen kijken ,laat maar iets weten.

groetjes, kevin
Mark G
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
Contacteer:

Berchem is een steenworp van hier. Figuurlijk dan ;-)
Ik kom van Hoevenen (vlakbij Ekeren, Braschaat, Kapellen)

Als het goed is moeten we in de toekomst eens afspreken.

Als m'n GTT in orde is.
De kachel-radiator is ondertussen al een deel gesloopt, de stoelen liggen eruit, de bekleding en isolatie is eruit (drogen), bevestiginsplaatje van de choke afgebroken,... :(

Daarna alles terug inbouwen, alles testen, naar de verzekering bellen, naar de technische keuring, papieren verzekering halen, nummerplaat gaan halen, nummerplaat voorzijde laten bijmaken, nummerplaten monteren,... euh.. klaar en karren maar... (als ik de radiator niet vergeet in te bouwen...)
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Hey als jij nog die slangen zoekt. Dan heeft Nick uit Breda die wel voor je.
Ik was gisteravond bij hem even wat spulletjes halen en hij heeft er meerdere goede liggen.
Hij heeft zelfs een lange intercooler slang waar nu een dump valve op zit waarvan je het rubber kan kopen.
En hij is echt niet duur. Dus ik zou effe gaan kijken als ik jouw was.

mzl..
Anonymous

Bedankt voor de reclame Rick :lol: :lol: :lol: .
Alles nog heel aangekomen.?????

Wat betreft die slangen kom even kijken ,
ik heb zoals rick ook al zegt een paar opties voor je ,en ik ben echt veel goedkoper dan meneer Renault :D :D :D
Plaats reactie