Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Stefijn

Vanmorgen dus wéér. Was ongeveer ruim een jaar al vervangen (door een origineel natuurlijk)

Koppeling gaat zwaar, maar dat doet ie al zolang ik de auto heb.
Tevens zijn er af en toe lichte trillingen bij het op laten komen van de koppeling.

ANWB heeft er een noodkoppeling opgezet, maar dacht ook dat het tijd werd om de koppeling te laten vervangen.

Voordat ik deze kostbare reparatie uit laat voeren (heb er noet een paar duizend gulden tegenaan gegooid) graag effe wat reacties/theorieen van jullie :smile: over waarom mijn kabels zo snel kapot gaan
[ This message was edited by: Stefijn on 2002-03-30 16:54 ]
Michel S.
Contacteer:

Ik denk dat je drukgroep of druklager een beetje naar de kloppen zijn. Dan wil het nog wel eens wat zwaar verlopen.

Ik zelf ga kijken of ik de koppeling hydrolish kan maken zoals bij de 21T. Ben ik wel van die vervelende kabel af.

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Stefijn

Nou, ik als bikkel :wink: vind ZELF de koppeling niet echt zwaar, maar ja, 2 van die kabels verslijten in zoŽn korte tijd ...
[ This message was edited by: Stefijn on 2002-03-30 17:15 ]
Arjen

Waar gaat ie dan kapot ? Ik neem aan bij het pedaal ?
Stefijn

Ja, net boven het pedaal. Zat nog een cm of 5 aan het pedaal vast
Menno

logische vraag/conclusie?

schuurt ie daar ergens?
Stefijn

Niet dat ik weet. Zou ik moeten zien als de nieuwe erop zit. Volgens mij is ie gebroken IN de geleidingskabel

btw, het was een vraag :wink:
[ This message was edited by: Stefijn on 2002-03-30 20:13 ]
Menno

knik?
Stefijn

Nieuwe kabel, netjes dr in gezet. Hij zit er nu niet in dus ik kan het niet meer nakijken.

Alleen opletten dat de nieuwe er goed inkomt.
Anonymous

Daar waar de kabel van het motorcompartiment naar binnen loopt moet je hem echt in de ronde uitsparing van de carrosserie duwen ('persen'), doe je dit niet kan het zijn dat na nog geen week de nieuwe koppelingskabel het alweer begeeft op een kleine afstand van het pedaal!
Op de behuizing van de kabel zelf is er een ronde plastic passing met een groef in, die onder normale omstandigheden perfect past in de carrosserieplaat, maar zit die daar niet in... heb je het hierboven beschreven probleem.
Electronic freak

Duw het pendaal eens met je handen in, als dat echt heel zwaar gaat, dan is toch echt je drukgroep kapot. Omdat de koppeling langzaam steeds zwaarder gaat merk je er niet zoveel van. Stap eens in een nieuwe auto, dan voel je het verschil wel.
Pieter
Contacteer:

maar je kunt een nieuwe auto ook niet vergelijken met een GTT'tje. Die koppelingen zijn sowieso allemaal veel lichter dan de GTT standaard heeft gehad en soms hydraulisch bediend.

Misschien eens vergelijken met een andere GTT?
TimTurbo

Ik heb onlangs mijn koppelingskabel ook voor de tweede keer in een jaar vervangen.
Mijn koppeling gaat ook vrij zwaar. Maar wat is nou zwaar????? Ik heb nu de vork op de bak extra gesmeerd en nu gaat de koppeling wel iets lichter. Ik hoop wel dat deze kabel het langer dan een jaar uithoudt.
che

Heb het ook gehad dat mijn koppelingskabel snel brak... de vorige hield het maar 5 maanden uit.. Brak op dezelfde plek als daarvoor. net boven het pedaal. Ongeveer waar de kabel door het oogje gaat. Dacht misschien dat mijn oogje dan te ruw was, maar blijkt dat anderen dit probleem ook hebben...
TimTurbo

Ja, op die plek brak hij bij mij inderdaad ook beide keren!!!
Net boven het pedaal, gewoon het uiteinde van de kabel.
Stefijn

Nja, ik vind m niet echt zwaar gaan...WEL in vergelijking met andere autoŽs maar och

Zal ook nog met wat smeerspul aan de gang gaan
ed_pret

aaargh

nou ik had me kabel een maandje geleden ofso vervangen want die was zoals hierboven beproken afgebroken. Breekt die ter ng ding vandaag gewoon weer! terwijl ik die rubbertje echt goed had aangeduwd.

Tevens nadat ik een nieuwe koppelingkabel erin had gezet kreeg ik problemen met koppeling. pedaal moest echt helemaaaaaal tot op de grond ingedrukt worden eer ik in de 1e versnelling kon...dit ligt 100% aan dat automatische stelmechanmisme

Heeft iemand nog tips bij het stellen cq nieuwe inzetten?? Ik denk zowieso ga ik de vork bij de bak invetten en bij het rubbertje de kabel ook.

Ennu wat las ik over hydraulische koppelingsysteem?? Is dat redelijk uitvoerbaar of ??

Nou morgen vroeg nieuwe kabel halen en dan iemand vinden die me bij me auto dropt.
ed_pret

ff ter info :

vanmiddag nieuwe pedaal gekocht bij dealer voor 40 euro. Erin gezet(ging redelijk goed) en voila! Die hele zooi deed het weer goed.

Boven op het pedaal zit een boogje, hierdoorheen moet je dus je kabel douwen. Dit boogje was gebroken en ik denk dat de kabel dan hierlangs schaafde want na 1 week zag ik alweer een kleine schaafwondje erop zitten! De tandjes van het mechanisme waren overigens niet meer 100% Plus het veertje was eerder een draadje :)

Al met al 40 euro was iets duurder dan ik verwachtte ma goed alles is weer lekker goed nu :) Tevens heb ik een miniatuur r5gtt bestelt! 25 euro vind ik wel redelijke prijs ma da was al een topic over.
Tom
Moderator
Car: MB

bij een GTT gaat de koppeling nu eenmaal veel zwaarder als bij de gemiddelde auto. Moet je maar eens lang in een nieuwe auto rijden en dan meteen overstappen in je GTT. Dan lijkt het wel alsof er een baksteen onder ligt. HEERLIJK is dat, die zware koppeling
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Ik hou ook wel van een zware koppeling ;) Maar het kan zijn dat je druklager niet lekker gesmeerd meer is he ... da's ook niet lekker voor je kabel. Ik heb daar s'morgens last van, dan zit het druklager een beetje vast bij de eerste keer intrappen. Dan laat ik hem komen, maar dan komt het lager niet echt mee, en ineens schiet ie dan los, 'pok' en dan gaat het weer soepel.
Bart GTT

Beetje oud topic zie, ik maar ik heb dit probleem ook al een aantal keer gehad... Wordt hier dus ook niet zo vrolijk van.

Ik heb de kabel bij deze auto nu al 5 keer moeten vervangen. Het is zo erg dat ik een reservekabel in de auto heb liggen.
Ik heb het hele traject al vervangen: pedaal, kabel en koppeling.
Nou zit er wel een andere koppeling in en een verzwaarde drukgoep. Zou dit het probleem kunnen veroorzaken??

Het zelfstellend mechanisme werkte ook niet helemaal lekker. Ik moest het pedaal altijd eerst een keer intrappen en bij het op laten komen (in vrij) moest ik het halvemaan tandwiel even vasthouden zodat ie in een tand viel en werd gespannen en ik dus fatsoenlijk kon schakelen. Moest dus ook altijd met een klein beetje druk op het pedaal rijden...

Vanmiddag met Oldskool zitten klooien aan de auto's en even vergeleken hoe zijn kabel in het pedaal zit. Maar daar ligt het niet aan, en hij rijdt nogsteeds met zijn eerste (misschien tweede) kabel!
Misschien heb ik het altijd verkeerd gedaan, maar ik heb vanmiddag de twee L-vormige beugels waarmee het tandwiel aan het pedaal vast zit, met de korte poot naar boven gezet.
En nu blijft de kabel goed gespannen!! :) Kan ik mijn poot weer lekker laten rusten op de daarvoor bestemde plaats... En nu dus ook maar hopen dat de kabel heel blijft.

Ik had Maurice laatst gebeld of hij sterkere kabels heeft, maar hij vertelde dat het ook kon liggen aan feit dat ik de originele vork in de bak had zitten. Het blijkt dus dat er langere vorken bestaan waardoor je een groter moment krijgt en de kabel het dus minder zwaar krijgt. Dit nog maar eens navragen als hij terug is van vakantie.

En anders idd maar eens gaan kijken of het hydraulisch systeem van de 21 te gebruiken is...
Heeft iemand hier ervaring mee?? Of is dit erg moeilijk passend te maken...?
Robke
Car: Lexus IS250

Ik zou gewoon een langere koppelingsvork op de sloop halen, ik heb ze wel eens gezien op de eerste modellen van de Megane.
Neem dan ook gelijk het beugeltje mee om de kabel wat verder van de bak af te zetten, anders gaat je kabel er nóg sneller aan. :wink:
Steven
Car: M536

Die langere vorken vind je vooral op de nieuwere modellen idd, clio2 had ze ook dacht ik? Speedline heeft hier wel eens wat over gezegd.

Verder is met je voet op het pedaal rijden nooit goed, sloop je het druklager ook onnodig mee en kan best zijn dat je kabel daar ook niet vrolijk van wordt.
Dat zelfstellende mechanisme moet je nog wel eens blokkeren met een tie-wrap ofzo.
Kep toch een jaar of 3 met een powerclutch rondgereden die aardig zwaar trappen was, 1x de kabel mee gebroken in het begin en daarna nooit meer problemen mee gehad.

Ombouwen naar hydraulisch zou ik niet doen, ik vind dit altijd erg gevoelloos rijden en is naar mijn idee ook wat trager dan een kabel.
En uiteraard een hoop werk, vooral bij het pedaal.
Bart GTT

Dan ga ik op de sloop maar eens snel op zoek naar zo'n langere vork.
Ben het een beetje zat om die kabels te moeten vervangen.

Bedankt voor tips!!
Plaats reactie