Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik heb denk ik wel binnen kort een revisie turbo nodig.

Nou heb ik twee vraagjes. Mijn Turbo ronkt een beetje op het moment dat ik hem vol belast (gewoon standaard 0.7 bar). Maar geen rare rook ofzo.
Vraagje 1 is of ik andere dingen dan zou verzieken als ik nu m'n turbo druk op ga voeren. Want ik moet immers toch een revisie turbo gaan kopen. Waarom dan nog heel heel erg zunig er mee gaan doen. (en nou moet je me niet verkeerd begrijpen...met niet zuinig bedoel ik nog steeds wel bijna een half uur warm rijden :smile: en 10 minuten na laten lopen (klein beetje overdreven maar je begrijpt me... )

Zou ik daarmee het blok bijvoorbeeld verzieken? Want momenteel is het blok zo rete gaaf perfect.

En vraag twee is. Zou iemand me willen helpen om die revisie turbo dan in te bouwen? Is dat moeilijk of is het gewoon net zo simpel als een dumpvalve in te bouwen?
Robert dB.

Als je lid bent van de RTC kan je deze vragen uiteraard stellen aan onze turbo dokter!
[ This message was edited by: Robert dB on 2002-03-31 16:51 ]
gille
Contacteer:

wat heeft dat nu met lid van de RTC of nie te maken. ale nu wat de topic betreft je turbo rookt dus een beetje zal een, borage zijn zie die versleten of stuk is als het blauwe rook is, toch kun je de druk wel mee verhogen maar voor hoelang weet ik nie en wat betreft die vervanging van de turbo het wijst zichzelf een beetje uit he alles losmaken van de turbo, uitlaat enzo.....; en demonteren het is wel simpel hoor en zoals we zeggen wie het zelf doet doet het beter hé
Pieter
Contacteer:

Wat het warm rijden betreft:
je moet niet alleen je turbo warm rijden, ook je motor. Als je gelijk gaat gassen is je smering nog niet optimaal (dikte van je olie waar je blok op geproduceerd is) waardoor er schade aan je blok zou kunnen ontstaan. Ook kunnen door de snelle temperatuurstijging scheuren ontstaan in je blok of in je turbo (je turbo is in dit geval niet erg)

over het nalopen:
Dat is alleen bedoeld voor de levensduur van je turbo. Dus dat zou je in principe achterwege kunnen laten.

Ik zou niet zomaar materiaal vernaggelen als je niet zeker weet of het echt kapot is, maar dat moet je uiteraard zelf weten.
[ This message was edited by: Pieter on 2002-03-31 16:44 ]
RickGT TURBO
Contacteer:

Maar dat is het interessante. Hij rookt totaal niet. Geen wit en geen blauw.. gewoon normale uitlaat lucht.
Het zou mischien kunnen zijn dat het ronkt omdat er een K&N vervangings filter in zit?
On 2002-03-31 16:43, gille 21TURBO
wrote:
wat heeft dat nu met lid van de RTC of nie te maken. ale nu wat de topic betreft je turbo rookt dus een beetje zal een, borage zijn zie die versleten of stuk is als het blauwe rook is, toch kun je de druk wel mee verhogen maar voor hoelang weet ik nie en wat betreft die vervanging van de turbo het wijst zichzelf een beetje uit he alles losmaken van de turbo, uitlaat enzo.....; en demonteren het is wel simpel hoor en zoals we zeggen wie het zelf doet doet het beter hé
RickGT TURBO
Contacteer:

On 2002-03-31 16:43, Pieter
wrote:
Wat het warm rijden betreft:
je moet niet alleen je turbo warm rijden, ook je motor. Als je gelijk gaat gassen is je smering nog niet optimaal (dikte van je olie waar je blok op geproduceerd is) waardoor er schade aan je blok zou kunnen ontstaan. Ook kunnen door de snelle temperatuurstijging scheuren ontstaan in je blok of in je turbo (je turbo is in dit geval niet erg)
Ja tuurlijk dat begrijp ik. Olie temp is erg belangrijk voor de verdeling. Overigens moet ik het forum nog even nazoeken over olie typen. Ik ws semi synthetisch gaan rijden in de R19 1.4e. Waardoor m'n olie sneller heet werd.
Is dit mischien ook een goed idee voor de GTT? Of juist niet. Want de motor delen moeten natuurlijk ook mee warm worden
over het nalopen:
Dat is alleen bedoeld voor de levensduur van je turbo. Dus dat zou je in principe achterwege kunnen laten.
Ja, ik had begrepen dat dat is zodat de olie nog even door blijft stromen. En aangezien de mijne olie gekoeld is.... Anders olie damp aanslag op de turbo wand. Wat weer niet zo goed is...
Ik zou niet zomaar materiaal vernaggelen als je niet zeker weet of het echt kapot is, maar dat moet je uiteraard zelf weten.
Daar heb je zeker gelijk in! Je bedoelt toch dat ik niet er van uit moet gaan dat de Turbo kapot is omdat hij een beetje ronkt. Toch ?
Dat doe ik inderdaad niet. Maar heb met m'n budget rekening gehouden om de Turbo te vervangen. En dan weet ik natuurlijk ook dat er gelijk een goede op zit. :smile:

Maar m'n belangrijkste vraag is... Gaat door m'n Turbo druk op 1.0 te zetten of op 1.2 te zetten terwijl de turbo dus 98% maar is, len tot bijvoorbeeld extra slijtage van andere delen die dus hoger belast worden dan als die turbo op 100% werkt.
Pieter
Contacteer:

maar het geluid valt je nu op. Meestal betekent dat dat het geluid vroeger anders was. Als je dat geluid hoort sinds je dat K&N filter hebt gemonteerd zou het mogelijk zijn.
gille
Contacteer:

aha nu begrijp ik het ik dacht dat je typte rookte je bedoelt ronken dat is normaal met een k/n sportfilter das de terugslag van de turbo das normaal dus don't worry en speed up the car
RickGT TURBO
Contacteer:

Pieter,

ik heb de auto pas vrijdag gekocht. Het was Tim's oude auto. Tim uit Delfzijl.
Dus ik weet niet precies beter. Dus is het voor mij een beetje moeilijk om een goede conclusie te maken....
On 2002-03-31 17:21, Pieter
wrote:
maar het geluid valt je nu op. Meestal betekent dat dat het geluid vroeger anders was. Als je dat geluid hoort sinds je dat K&N filter hebt gemonteerd zou het mogelijk zijn.
RickGT TURBO
Contacteer:

Oh nou das dan zelfs goed nieuws. :smile: Thanks in ieder geval. Wel kicke zeg....

En nou naar het volgende. Hoe en waar moet ik hem opschroeven.
De vraagbaak is nog onderweg... Moet hem vanavond even bij bol.com bestellen...

Oh en voordat er gelachen word... tuurlijk neem ik aan dat ik hem op de turbo moet stellen :smile: :smile:
On 2002-03-31 17:22, gille 21TURBO
wrote:
aha nu begrijp ik het ik dacht dat je typte rookte je bedoelt ronken dat is normaal met een k/n sportfilter das de terugslag van de turbo das normaal dus don't worry en speed up the car
gille
Contacteer:

dan moet je dat stangetje aan je turbo inkorten maar nie te fel he eerst een beetje en dan gaan rijden en voelen wat verschil en dan kun je nog meer enzo.....
en wat je ook kunt doen is je opname element dat naar je module verwisselen van draadjes heb jee een 4graden vroeger onsteking MAAR dan hoor je hem wel pingelen en dat is wel echt ongezond als je dat doet tank dan benzine van heel goede kwaliteit en 98 of met loodvervanger
RickGT TURBO
Contacteer:

On 2002-03-31 18:05, gille 21TURBO
wrote:
dan moet je dat stangetje aan je turbo inkorten maar nie te fel he eerst een beetje en dan gaan rijden en voelen wat verschil en dan kun je nog meer enzo.....
Mmm moet nog even uitzoeken wat je daarmee bedoelt. Of dat ik letterlijk een slangetje moet in korten of dat het een stelschroef is voor de overloop. Die ik strakker zet en dus dat de hij mindersnel overloopt. Ach heb d'r gewoon nog de ballen verstand van. Moet het snel leren. Shit ik wil een vraagbaak. Zodat ik die vanavond kan lezen.... :sad: Moet nog even wachten dus...
en wat je ook kunt doen is je opname element dat naar je module verwisselen van draadjes heb jee een 4graden vroeger onsteking MAAR dan hoor je hem wel pingelen en dat is wel echt ongezond als je dat doet tank dan benzine van heel goede kwaliteit en 98 of met loodvervanger
Nou dat 98 tanken doe ik momenteel al. De vorige eigenaar deed dat en ik heb het ook maar gedaan. Ik heb al 4 keer getankt sinds m'n aankoop op Vrijdag.

Die draadjes verwisselen. Waarom is dat slecht? En wat is het effect er van? (was het nog niet direct van plan...eerst maar eens met de Turbo spelen)
De module... dat is toch waar m'n vacu-um slang aan vast zit. Of ben ik nou totaal verkeerd aan het denken? Dat is toch ook gelijk de module die ik aan de andere kant van het schot moet gaan hangen ivm met hitte?
gille
Contacteer:

awel op je turbo heb je een regelstangetje dat moet je inkorten wat kant je moet draaien weet ik nie vanbuiten maar dat merk je vanzelf wel en betrefd die opnameelement dat zit op je vliegwiel en komt zoals je zegt achter je schutbord daar moet je die draadjes omwisselen maar ik zou dat nie doen hoor pingelt ie gelijk gek dus nie gezond voor motor wat betreft dat opname elemnt dat zit onder je turbo boven het vliegwiel danloopt die draadjes naar bovenkant en daar met een stekkerverbindg door naar je module
gille
Contacteer:

en als je zoekt op het forum vind je een cupboek van daar staat dat ook beschreven hoe je de turbodruk dacht ik verhoogd maar zeker hoe je de onsteking vervroegd
RickGT TURBO
Contacteer:

Bedankt voor de hulp. Ik zal denk ik de draadjes maar niet omwisselen...

Mmm was net even aan het rijden een stukkie. Gewoon rustig warm rijden. En m'n olie druk stond gewoon ineens op 5.5 / 6 .(dashboard metertje) Dus dat vond ik wel een beetje hoog. Vooral als ik de motor net 3 minuutjes aanheb...

Wat zou het volgens jullie moeten zijn? Na een tijdje flink door te rijden werd het wel 5. Maar ja.. is nog niet 2 bij stationair.... En dat was het gister..
gille
Contacteer:

op die oliedrukmeter moet je nie teveel voortgaan hoor flipt nogal eens zal wel ok zijn en voor de rest ja drive hard but safe
Tim B.

Yoooo Rick wat maak jeje weer een zorgen man! :wink:

Ik heb die turbo nog nooit horen "ronken" en de druk vond ik ook goed! En hij schiet nog super vooruit vind je niet :smile:

Wat betreft die oliedrukmeter (ofzo) : daar lette ik dus noooit op hé...die van een kameraad van mij danste altijd mee op de muziek :lol:. Ik peilde gewoon regelmatig, zorgen dat er genoeg olie inzit, volledig syntetisch zit er nu in. Voor de rest gewoon goed warmrijden: weinig problemen....
RickGT TURBO
Contacteer:

Tim...

zorgen niet hoor. Ik ben juist super happy. Maar ik wil hem echt super de super gaan maken. Echt zo van dat als je hem over een jaar weer ziet dat je zegt. Jeetje hij was al mooi maar nu is ie toch echt wel jeetje me teetje...
En dan bedoel ik niet van super door een tuning bedrijf in Engeland hem laten doen... Want das niks voor mij. :smile:

Verder Turbo vervangen zou ik niet doen tot dat het echt nodig is. Dus dat doe ik zeker niet. Wel mezelf orienteren. Ik wil hem van binnen en buiten helemaal kennen. Dus echt alles begrijpen.

Morgen avond denk ik de bumper er af halen. Een stuk metaal van het onder zij paneel drukt in de voor bumber. En dus zit het knipper lichtje scheef. En scheef kan niet heh....

Ja, ik wilde je morgen al bellen om te vragen over de olie. Volledig synthetisch... gaaf.. Thanks...
Welke viscociteit moet ik gebruiken?
On 2002-04-01 00:24, Tim B.
wrote:
Yoooo Rick wat maak jeje weer een zorgen man! :wink:

Ik heb die turbo nog nooit horen "ronken" en de druk vond ik ook goed! En hij schiet nog super vooruit vind je niet :smile:

Wat betreft die oliedrukmeter (ofzo) : daar lette ik dus noooit op hé...die van een kameraad van mij danste altijd mee op de muziek :lol:. Ik peilde gewoon regelmatig, zorgen dat er genoeg olie inzit, volledig syntetisch zit er nu in. Voor de rest gewoon goed warmrijden: weinig problemen....
Tim B.

...Welke viscociteit moet ik gebruiken....
Wow...niet zulke moeilijke woorden hé zo laat op de avond? :wink:

10w40 (zo schrijf je dat toch?) zit erin.
RickGT TURBO
Contacteer:

Overigens snelheids meter heb ik al verholpen. Was gewoon dat een van de draden niet goed kontakt maakte. Effe klippie bij gebogen en viola... weg problemen... :smile:
Plaats reactie