On 2002-03-31 16:43, Pieter
wrote:
Wat het warm rijden betreft:
je moet niet alleen je turbo warm rijden, ook je motor. Als je gelijk gaat gassen is je smering nog niet optimaal (dikte van je olie waar je blok op geproduceerd is) waardoor er schade aan je blok zou kunnen ontstaan. Ook kunnen door de snelle temperatuurstijging scheuren ontstaan in je blok of in je turbo (je turbo is in dit geval niet erg)
Ja tuurlijk dat begrijp ik. Olie temp is erg belangrijk voor de verdeling. Overigens moet ik het forum nog even nazoeken over olie typen. Ik ws semi synthetisch gaan rijden in de R19 1.4e. Waardoor m'n olie sneller heet werd.
Is dit mischien ook een goed idee voor de GTT? Of juist niet. Want de motor delen moeten natuurlijk ook mee warm worden
over het nalopen:
Dat is alleen bedoeld voor de levensduur van je turbo. Dus dat zou je in principe achterwege kunnen laten.
Ja, ik had begrepen dat dat is zodat de olie nog even door blijft stromen. En aangezien de mijne olie gekoeld is.... Anders olie damp aanslag op de turbo wand. Wat weer niet zo goed is...
Ik zou niet zomaar materiaal vernaggelen als je niet zeker weet of het echt kapot is, maar dat moet je uiteraard zelf weten.
Daar heb je zeker gelijk in! Je bedoelt toch dat ik niet er van uit moet gaan dat de Turbo kapot is omdat hij een beetje ronkt. Toch ?
Dat doe ik inderdaad niet. Maar heb met m'n budget rekening gehouden om de Turbo te vervangen. En dan weet ik natuurlijk ook dat er gelijk een goede op zit.
Maar m'n belangrijkste vraag is... Gaat door m'n Turbo druk op 1.0 te zetten of op 1.2 te zetten terwijl de turbo dus 98% maar is, len tot bijvoorbeeld extra slijtage van andere delen die dus hoger belast worden dan als die turbo op 100% werkt.