-
Ik heb zo,n chip van Menno er vanavond erin gezet. Hij heeft even gelopen toen stopte die ermee. De uitsparing van de chip zit naar de stekker toe. Kan iemand mij alstublieft helpen.
Als hij even heeft gelopen zit hij in ieder geval niet verkeerd om.
Hoe lang is even?
Ja open deur is natuurlijk: zijn de priegelige soldeerverbindingen van het voetje wel ok.
Kan ook zijn dat menno wat enthousiast in de programmatuur heeft zitten rommelen, en dat er wat weggeleerd is oid. (heel theoretisch dan) Probeer dan eens een simpele ECU reset door de accupool even 5 sec los te halen.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-03-12 20:02 ]
Hoe lang is even?
Ja open deur is natuurlijk: zijn de priegelige soldeerverbindingen van het voetje wel ok.
Kan ook zijn dat menno wat enthousiast in de programmatuur heeft zitten rommelen, en dat er wat weggeleerd is oid. (heel theoretisch dan) Probeer dan eens een simpele ECU reset door de accupool even 5 sec los te halen.
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-03-12 20:02 ]
-
Hij heeft 5 a 10 minuten gelopen. Ik zal het in eens proberen je hoort het zo.
aja, als het nu 5 tot 10 seconden was geweest, dan had het kunnen zijn dat de car wel liep op de automatische choke verrijking, en dat toen die er af ging de car te arm werd.
Maar 5 tot 10 minuten is iets anders.
kga wel zo weg, maar wacht nog effies.
Maar 5 tot 10 minuten is iets anders.
kga wel zo weg, maar wacht nog effies.
-
Nou ik heb het geprobeerd nou liep ie 5 sec.
-
Menno zei slecht contact, even kofie dan maar weer solderen.
-
- Car: Talisman sedan
- Contacteer:
is het gelukt?
Zou mooi zijn wouter...
Zou mooi zijn wouter...
Cleaned Style
Projecttopic
Projecttopic
-
Er wordt aan gewerkt.
-
- Contacteer:
Ik had Menno gemailed maar nog geen reactie gehad. Ben namelijk zoekende naar een chip voor 19 16V.
-
- Contacteer:
http://www.ringsleutel.nl
hier wordt de data van je eigen chip gebruikt als basis van je nieuwe
op de vermogens bank gaan ze je ken veld aanpassen en daar halen ze een hoger vermogen uit (al ben eje een beetje bekend in de techniek wist je dat al)
voordeel van deze methode tov van de normale snelle chip is die normale is geproduceerd voor een standaard auto
dus als je al een ander luchtfilter,uitlaatje enz. heb is dat niet optimaal kan zelfs tegenwerken
deze chip wordt gemaakt aan de hand van de motor zo als ie nu is dus de aanpassingen die gedaan zijn worden meegenomen in hetproces om een nieuw kenveld te creeren
dus optimaal resultaat
hier wordt de data van je eigen chip gebruikt als basis van je nieuwe
op de vermogens bank gaan ze je ken veld aanpassen en daar halen ze een hoger vermogen uit (al ben eje een beetje bekend in de techniek wist je dat al)
voordeel van deze methode tov van de normale snelle chip is die normale is geproduceerd voor een standaard auto
dus als je al een ander luchtfilter,uitlaatje enz. heb is dat niet optimaal kan zelfs tegenwerken
deze chip wordt gemaakt aan de hand van de motor zo als ie nu is dus de aanpassingen die gedaan zijn worden meegenomen in hetproces om een nieuw kenveld te creeren
dus optimaal resultaat
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
ik heb wouter een computer opgestuurd,
denk dat hij namelijk gewoon bij het eruit/erin solderen de boel gemold heeft.
als de pjoeter die ik hem gestuurd heb het wel doet. weet ik genoeg.
( t komt weleens vaker voor namelijk)
ik wil voor alle zekerheid het laten doen door een garage, ze willen het wel doen maar als de auto daarna niet meer start is dat mijn verantwoordelijkheid wordt er gezegd.. ik vraag dus waarom en het antwoord is dat die chip misschien niet goed geprogrammeerd is en de auto na de nieuwe chip misschien niet start, en de oude chip er in zetten alleen is dan niet genoeg omdat alles dan weer compleet opnieuw geprogrammeerd moet worden.. is dit waar??On 2002-03-15 12:12, dennis16v
wrote:
ik heb wouter een computer opgestuurd,
als je zon chip (eprom) eruithaalt gaat het programma dat erinzit niet verloren.
Dus ouwe erin, moetie ook weer hetzelfde doen.
Niet verkeerdomzetten natuurlijk, en ook behoudens kortsluiting door soldeerproblemen.
Je ZOU theroretisch de eprom kapot kunnen maken doordat een vonkje statische electriciteit naar de pennekes overspringt, maar ik heb dat nog nooit in praktijk meegemaakt.
Dus ouwe erin, moetie ook weer hetzelfde doen.
Niet verkeerdomzetten natuurlijk, en ook behoudens kortsluiting door soldeerproblemen.
Je ZOU theroretisch de eprom kapot kunnen maken doordat een vonkje statische electriciteit naar de pennekes overspringt, maar ik heb dat nog nooit in praktijk meegemaakt.
nee. gelul eerst klas. weet alleen niet of je hiervoor naar een autobedrijf toe zou moeten. zou ikzelf niet snel doen.
heb die gasten nog nooit zien solderen. en tis de vraag als je dr een beetje bedreven in zijn.
kan je beter naar iemand die serieus goed kan solderen. (menno of ik bijvoorbeeld. gna)
maar waarom zoveel ellende als je gewoon een computer kan ruilen voor en met al een hergeprogrammeerde chip.
heb die gasten nog nooit zien solderen. en tis de vraag als je dr een beetje bedreven in zijn.
kan je beter naar iemand die serieus goed kan solderen. (menno of ik bijvoorbeeld. gna)
maar waarom zoveel ellende als je gewoon een computer kan ruilen voor en met al een hergeprogrammeerde chip.
-
Als je de oude chip eruit hebt kun je beter een voetje op de printplaat solderen. Vervolgens druk je daar de nieuwe chip in. Werkt hij niet kun je de chips zo weer omwisselen. Als je er een nieuwe chip insoldeert moet je de slodeerbout niet te lang op de pootjes houden want dat smelt de eprom van de binnenkant. Meestal is dit niet te zien maar je chip wel dood!
Sommige chips zijn statisch zeer gevoelig. Denk aan geheugen in computers. Te veel met de vingers eraan zitten en je hebt al kans dat ze kapot zijn. Bij een eprom valt dat wel mee. Zijn niet zo gevoelig.
Sommige chips zijn statisch zeer gevoelig. Denk aan geheugen in computers. Te veel met de vingers eraan zitten en je hebt al kans dat ze kapot zijn. Bij een eprom valt dat wel mee. Zijn niet zo gevoelig.
er loopt bij die garage die ik bedoel dus zo iemand die op elektrisch gebied aardig wat verstand heeftOn 2002-03-15 12:29, dennis16v
wrote:
nee. gelul eerst klas. weet alleen niet of je hiervoor naar een autobedrijf toe zou moeten. zou ikzelf niet snel doen.
meppel - rotterdam hmmm aardig wat uit de buurt

ik heb een losse chip gekocht dus er is geen andere mogelijkheid denk ik
"Je ZOU theoretisch de eprom kapot kunnen maken doordat een vonkje statische elektriciteit naar de pennekes overspringt, maar ik heb dat nog nooit in praktijk meegemaakt."
Dit kan dus wel degelijk, en hij kan ook gewist worden door statische elektriciteit!
Sander
Dit kan dus wel degelijk, en hij kan ook gewist worden door statische elektriciteit!
Sander
zou hem naderhand ookwel kunnen inbouwen. no problem.On 2002-03-15 12:34, Clio16Vrm
wrote:er loopt bij die garage die ik bedoel dus zo iemand die op elektrisch gebied aardig wat verstand heeftOn 2002-03-15 12:29, dennis16v
wrote:
meppel - rotterdam hmmm aardig wat uit de buurt
ik heb een losse chip gekocht dus er is geen andere mogelijkheid denk ik
maar als dr iemand is die wat kan in die garage dan komt t wel goed.
rotterdam---> meppel.
zit ook vaan in amersfoort. + dat we voor dit soort grappen een kpn hebben uitgevonden.
zie het met zelf solderen de laatste tijd teveel misgaan, wat veel ellende geeft. zoals bij wouter.
okey niet zelf doen dus, ga wel naar iemand die beetje expert is met solderen van elektrisch zooi2002-03-15 12:43 dennis16v
zie het met zelf solderen de laatste tijd teveel misgaan, wat veel ellende geeft. zoals bij wouter.
[ This message was edited by: Clio16Vrm on 2002-03-15 12:46 ]
-
- Contacteer:
Bij wie kan dat? Doen jij en Menno dat? Want dan doe ik dat liever dan zelf solderen....On 2002-03-15 12:29, dennis16v
wrote:
heb dus alleen net me computer naar wouter gestuurd, maar normaal gesproken is het dus zo dat je kan kiezen.
of een chippie en je bouwt hem zelf in, of het ruilen ervan.
dus hup kap open. pjoeter dr uit. andere pjuter dr in en rijden maar.
kwestie van een kwariertje werk.
uiteraard is het iets duurder, omdat er eerst een voetje in moet worden gesoldeerd en daar komt de chip dan op.
de boel wordt dan vantevoren al allemaal getest, dus je bent er zeker van dat het werkt, en heb die soldeer ellende niet.
of een chippie en je bouwt hem zelf in, of het ruilen ervan.
dus hup kap open. pjoeter dr uit. andere pjuter dr in en rijden maar.
kwestie van een kwariertje werk.
uiteraard is het iets duurder, omdat er eerst een voetje in moet worden gesoldeerd en daar komt de chip dan op.
de boel wordt dan vantevoren al allemaal getest, dus je bent er zeker van dat het werkt, en heb die soldeer ellende niet.
Waarom soldeer je niet eerst een IC-voet er op en dan steek je hem er zo in, en haal je hem er zo weer uit! Je hebt daar zelfs speciale IC-voetjes voor zodat je ze makkelijk uit kunt wisselen. Kan een hoop van deze gezichten voorkomen > 
= IC-voetje

-
- Contacteer:
Ik ben op zoek voor een 19 16V
Maar ben met Menno in contact all....
Maar ben met Menno in contact all....
ja. uiteraard. er komt normaal altijd een voetje in zodat je ze dr altijd weer uit kan halen.On 2002-03-15 13:49, Sander
wrote:
Waarom soldeer je niet eerst een IC-voet er op en dan steek je hem er zo in, en haal je hem er zo weer uit! Je hebt daar zelfs speciale IC-voetjes voor zodat je ze makkelijk uit kunt wisselen. Kan een hoop van deze gezichten voorkomen >
= IC-voetje
maar het gaat vaak mis bij het eruit halen van de org. chip.
dat voetje maakt dan geen bal uit.
-
Als je het nog niet veel gesoldeerd hebt zoals ik niet aan beginnen. En met de chip van Menno was niks mis mee dus daar hoef je je geen zorgen over te maken heb het gewoon zelf veroorzaakt. Dennis vandaag zat hij er niet bij denk morgen dan.
Het belangrijkste is dat je een kleine soldeerbout hebt. Dit is dan een laag vermogen soldeerbout die is speciaal voor elektronica
Sander
Oja een tin zuiger werkt ook sneller, dus hoef je hem niet zo lang warm te stoken.
Sander
Oja een tin zuiger werkt ook sneller, dus hoef je hem niet zo lang warm te stoken.
ja. je moet haast wel een tin zuiger gebruiken. punt is dat je nooit alle 28 pinnetjes tegelijk kan verwarmen, dus beste manier is om of de chip af te knippen, en zo pin voor pin eruit te solderen, of alle tin vanaf de onderkant eraf halen met tin zuiger.
maar uiteraard altijd vanaf de onderkant te werk gaan
en geen lompe groffe bout gebruiken van een tientje van de gamma. puntsolderen dus
maar uiteraard altijd vanaf de onderkant te werk gaan
en geen lompe groffe bout gebruiken van een tientje van de gamma. puntsolderen dus