-
en als je nou n half tankie euro 95 tankt, kan dat kwaad voor n keer?
Ik tank nu altijd 98 in mijn 19.
Waarom weet ik niet... doe dat sinds die andere chip erin zit.
Mzzl...
Waarom weet ik niet... doe dat sinds die andere chip erin zit.
Mzzl...
-
Met een racie rijgedrag lijkt me 98 beter (in welke auto je ook rijdt)!
-
beste is toch effe info. vragen bij de garage voor alle zekerheid.
nu we het toch over 95 en 98 hebben:
Een paar jaar geleden (in '99) kregen we op de zaak een nieuwe medewerker, kersvers afgestudeerd. Hij kocht zen eerste autotje (r5!) Hij zei: "Nou, ik tank meestal uit '95".
hij dacht dat daarmee, net zoals bij wijn, het productiejaar bedoeld werd 
Die vent is vreselijk uitgelachen. Nu weetie het gelukkig wel beter.
r
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2001-12-28 09:31 ]
Een paar jaar geleden (in '99) kregen we op de zaak een nieuwe medewerker, kersvers afgestudeerd. Hij kocht zen eerste autotje (r5!) Hij zei: "Nou, ik tank meestal uit '95".

Die vent is vreselijk uitgelachen. Nu weetie het gelukkig wel beter.
r
-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2001-12-28 09:31 ]
-
doebe
Heej, ik ben toenstrax ff bij de Brezan geweest en daar hebben ze alleen Kroonoil 75 W 80 voor de versnellingsbak.
Ik lees hier dingen over 80 W 140, maar is dat niet ene beetje overdreven? (ookal krijgen de bakken flinke klappen)
Volgens de pc van Brezan was 75 W 80 voorgeschreven voor de GTT phII, doen of niet doen?
En ik neem aan voor de motor 5 W 40 volsyntheet van Kroonoil ook goed is? (of beter Elf nemen?)
-----------------
E-volve.....
[ This message was edited by: Stevie on 2002-03-14 18:33 ]
Ik lees hier dingen over 80 W 140, maar is dat niet ene beetje overdreven? (ookal krijgen de bakken flinke klappen)
Volgens de pc van Brezan was 75 W 80 voorgeschreven voor de GTT phII, doen of niet doen?
En ik neem aan voor de motor 5 W 40 volsyntheet van Kroonoil ook goed is? (of beter Elf nemen?)
-----------------
E-volve.....
[ This message was edited by: Stevie on 2002-03-14 18:33 ]
Hmm ik heb wel een snelle rijstijl, ik denk een beetje de doorsnee rijstijl van een 18-24 jarige GTT rijder.
Dus af en toe een sprintje, een stukkie volgas voor 5 minuten ofzo. (meer kan meestal niet hier) En s'avonds wel eenseen gumronde door het industrieterrein
Verder rijd ik wle netjes warm en laat em netjes afkoelen enzo. Toch beter die 80 W 140? En bij watvoor zaak haal ik zoiets? (brezan heeft ut niet iig)
Dus af en toe een sprintje, een stukkie volgas voor 5 minuten ofzo. (meer kan meestal niet hier) En s'avonds wel eenseen gumronde door het industrieterrein

Verder rijd ik wle netjes warm en laat em netjes afkoelen enzo. Toch beter die 80 W 140? En bij watvoor zaak haal ik zoiets? (brezan heeft ut niet iig)
welneeman 140 is onzin voor je bak.
Het gaat toch overal goed met /80 olie. Nou dan bij jou ook.
die /140 is misschien goed voor auto's met veel vermogen en slechte koeling. Zoals bijvoorbeeld het diffentieel van een dikke bmw. Die zit achterin de auto en slecht in de koelwind, en heeft daarvoor al vaak een extra koelcirquit. Daar wordt de bakolie loeiheet, bij jou niet.
Het gaat toch overal goed met /80 olie. Nou dan bij jou ook.
die /140 is misschien goed voor auto's met veel vermogen en slechte koeling. Zoals bijvoorbeeld het diffentieel van een dikke bmw. Die zit achterin de auto en slecht in de koelwind, en heeft daarvoor al vaak een extra koelcirquit. Daar wordt de bakolie loeiheet, bij jou niet.
kep ook ff een vraagje,ik rijdt dus in een 19 16v uit 1990 en de verkoper heeft mij verteld dat hij al die tijd[4jaar]euro heeft getankt 95 dus.
nu lees ik het stukje met verschil van octaan gehalte en raak ik in twijfel wat ik nu moet met het tanken,overstappen op 98 of euro blijven tanken.
let me now
btw ik heb geen kat,ik weet niet of dat wat uitmaakt.
nu lees ik het stukje met verschil van octaan gehalte en raak ik in twijfel wat ik nu moet met het tanken,overstappen op 98 of euro blijven tanken.
let me now
btw ik heb geen kat,ik weet niet of dat wat uitmaakt.
-
Ik vindt persoonlijk dat als ik 98 tank de motor mooier loopt en beter trekt dan als ik 95 er in gooi. Geldt zowel voor mijn GTE als mijn 16-flapper. Ik zelf loop het mooiste op Heineken....
Voor de "nieuwere"motoren is het niet erg om '95 te tanken,op '98 willen ze wel eens beter lopen maar het motormanagement regelt dat wel bij.
Voor de GTTurbo is alleen de C1J G 788 motor geschikt voor ongelood '98 de andere niet ivm die klepzittingen dus.overigens wordt voor de versnellingsbak tranself trx 80w90 aanbevolen.
Voor de GTTurbo is alleen de C1J G 788 motor geschikt voor ongelood '98 de andere niet ivm die klepzittingen dus.overigens wordt voor de versnellingsbak tranself trx 80w90 aanbevolen.
Hmmm... toch weer even terug naar de versnellingsbak olie.
Wat is nu het beste? 80W140 of 75W90 of ...w... ??? In iedergeval het merk ELF en tiepe tranself TRX toch?
En motorolie ELF peformance 10W40 of ELF NF 2000 STI competition 10W40, maar zijn deze twee nu vol of half synth. ??? Ik heb mijn blok gereviseerd dus kan beste vol synth. gebruiken of niet???
[ This message was edited by: jetab on 2002-03-14 22:31 ]
Wat is nu het beste? 80W140 of 75W90 of ...w... ??? In iedergeval het merk ELF en tiepe tranself TRX toch?
En motorolie ELF peformance 10W40 of ELF NF 2000 STI competition 10W40, maar zijn deze twee nu vol of half synth. ??? Ik heb mijn blok gereviseerd dus kan beste vol synth. gebruiken of niet???
[ This message was edited by: jetab on 2002-03-14 22:31 ]
weet iemand überhaupt wel waar ie over praat als het je het over verschillende olie-gradaties hebt? Ik weet het niet, wie legt het uit. Ik heb wel het vermoeden dat het te maken heeft met de viscositeit, en de invloed van temperatuur op die viscositeit
Wat me wel onderhand duidelijk lijkt: Een benzine/luchtmengsel kan uit zichzelf detoneren/ontsteken/onbranden onder invloed van temperatuur en druk.
Stelling: Hoe hoger het octaan getal van die benzine, hoe langer het zal duren voordat dit gebeurd, en het verschijnsel noemt men pingelen.
Rij je dus met een motor met een hoog specifiek vermogen, dan kan een brandstof met een hoog octaan gehalte noodzakelijk zijn om voortijdige detonatie te voorkomen
Jullie weten het hè. voorkómen is beter dan vóórkomen.
Wie haalt ook hier even de eventuele fouten uit?
Wat me wel onderhand duidelijk lijkt: Een benzine/luchtmengsel kan uit zichzelf detoneren/ontsteken/onbranden onder invloed van temperatuur en druk.
Stelling: Hoe hoger het octaan getal van die benzine, hoe langer het zal duren voordat dit gebeurd, en het verschijnsel noemt men pingelen.
Rij je dus met een motor met een hoog specifiek vermogen, dan kan een brandstof met een hoog octaan gehalte noodzakelijk zijn om voortijdige detonatie te voorkomen
Jullie weten het hè. voorkómen is beter dan vóórkomen.

Wie haalt ook hier even de eventuele fouten uit?
Wat is eigenlijk het verschil tussen 10W40 en 15W40 motorolie?? Ik gooide in mn ouwe 5 TL altijd olie van de Aldi, die is 15W40, maar volgens de vraagbaak moet ik in mn 19 1.4e 10W40 gooien! Welke is beter 15W40 of 10W40 (het heeft toch iets te maken met reacties op temperatuur ofzo??)
De 10 en de 40 hebben te maken met de temperatuur,de 10 is dacht ik voor koud en is dan -20 en de 40 is voor warm en is dan 90 graden,dat zijn zeg maar de temperaturen waarbij de olie nog goed werkt,maar er is hier vast wel iemand die dat op de juiste manier kan uitleggen.Ik heb zelf in mijn GT mobil 10w50 dat is dunner als het koud is en is beter bestand tegen hoge temperaturen in vergelijking met 15w40
Heb ff navraag gedaan bij mijn buurman/baas (garage houder) Hij raadde mij aan om in mijn gereviseerde motorblok (maar ook als ie niet gereviseerd was) Gewoon HALF-synthetische olie te gebruiken en NIET VOL-synthetische. Hij zei dat een oud blok normaal al veel speling heeft op de lagers, tegenwoordig hebben de blokken dat niet meer. Je kan dus maar beter wat dikkere olie gebruiken of zo iets zei ie..... maar het was niet zo dat hij vol-synth. kei afkraakte of zo.... VOL-synth was namelijk wel weer wat beter voor de turbo maar hij had het over SYNTH2000 olie (gebruiken ze daar meestal) die zou prima zijn voor gtt blok ook voor de turbo...
Monteur die al 30/35 jaar in het vak zit was het ook wel met 'm eens, hij vertelde trouwens nog iets leuks: Vroeger legde ze een vloeitje (van de shag je weet wel) onder het lager als hier veel speling op zat, werkte prima zei ie!
Monteur die al 30/35 jaar in het vak zit was het ook wel met 'm eens, hij vertelde trouwens nog iets leuks: Vroeger legde ze een vloeitje (van de shag je weet wel) onder het lager als hier veel speling op zat, werkte prima zei ie!
-
- Über-Spammer
of ook wel GT Turbo rijders..
Semi Synth....
en dan euh 10w40 of 15w40.. (ikke voorstander van 10w40..)
suc6..
Semi Synth....
en dan euh 10w40 of 15w40.. (ikke voorstander van 10w40..)
suc6..
Vertelde trouwens dat er 80w140 voorgeschreven werd als bakolie, maar hier keken ze toch ff van op!
Denk dat ik voor mijn gereviseerd blokkie GEEN vol-synthetische olie gebruik maar mooi semi-synthetische en dan 10W40....
Iemand die mij anders aanraad???
Denk dat ik voor mijn gereviseerd blokkie GEEN vol-synthetische olie gebruik maar mooi semi-synthetische en dan 10W40....
Iemand die mij anders aanraad???
Ben: heb je ook niet synthethische olie dan? 
Zou het niet weten.... vertrouw best veel op mijn baas/buurman en de monteur daar.... die raad min of meer toch de half-synthetische olie aan. Hij zei dat die olie die hun altijd gebruiken (synth2000 of zo iets) ook goed geschikt is voor turbo motoren, dit geloof ik goed want ze gebruiken het voor uno turbo's/masarati turbo/ferari en alfa turbo's/e.d.

Zou het niet weten.... vertrouw best veel op mijn baas/buurman en de monteur daar.... die raad min of meer toch de half-synthetische olie aan. Hij zei dat die olie die hun altijd gebruiken (synth2000 of zo iets) ook goed geschikt is voor turbo motoren, dit geloof ik goed want ze gebruiken het voor uno turbo's/masarati turbo/ferari en alfa turbo's/e.d.
Jah niet synthetisch zei me pa hehe ze hebben daar zo'n hok met vaten staan en die gebruikte zei altijd en niet synthetisch zei die dus zal wel hehe.
Me pa zei dat het blok tip top schoon is gemaakt en de lagers geenspeling hadden. Dus kon deze olie er zonder problemen in. In de specs van de olie stond dat deze geschikt was voor turbo motoren
Me pa zei dat het blok tip top schoon is gemaakt en de lagers geenspeling hadden. Dus kon deze olie er zonder problemen in. In de specs van de olie stond dat deze geschikt was voor turbo motoren