Heb ff een search gedaan maar ik kon het volgende probleem niet vinden.
Als ik gereden heb staat de ene keer me koelvloeistof niveau 1 cm onder het minimum peil, en de andere keer staat ie (zoals gisteren) 2 cm boven het maximumpeil, ik snap niet hoe dit kan. Heeft iemand hier een verklaring voor??
Het gaat om een renault 19 1.4 energy met gesloten koelsysteem.
Mazzel
of er druk op de slangen staat weet ik niet. peil controleer ik bij koude motor. Maar gisteren stond ie dus na een ritje 2 cm boven het max pijl. na ruim 2 uur afgekoeld te hebben zat hier geen verandering in. Toen heb ik hem gestart en warm laten lopen. En op een gegeven moment zakte hij ineens weer helemaal naar beneden. Me vader zegt dat het normaal is bij een gesloten koelsysteem, maar ik betwijfel het.
Mazzel
Mazzel
ja temp is normaal, slangen zijn allemaal luchtdicht (vorig jaar vervangen), en koelsysteem is goed ontlucht, dat weet ik zeker. Dus opzicht niks om me zorgen over te maken, maar vind het zo vaag dat het peil zo hoog komt.
Bij mij staatie ook wel eens boven het MAX, soms er onder als 'ie 3 dagen stil heeft gestaan.
Lekken doet'ie ook niet, dus ik maar me er niet druk om.
Lekken doet'ie ook niet, dus ik maar me er niet druk om.
ehm, de enigste natuurlijke reden zou toch lucht zijn. Ik bedoel: Waar moet zo'n niveau verschil anders vandaan komen? In principe alleen maar door ergens een luchtbel te creëren toch? Is zomaar een gedachtengang hoor, tis nog vroeg namelijk 
Oja, als er ergens een luchtbel zit dan reageert het niveua vrij heftig op temperatuur, dit i.v.m. dat die lucht redelijk uitzet in vergelijking met koelwater.

Oja, als er ergens een luchtbel zit dan reageert het niveua vrij heftig op temperatuur, dit i.v.m. dat die lucht redelijk uitzet in vergelijking met koelwater.
Wat jij hebt met je koelsysteem heb ik dus ook en maak me er eigelijk niet zo druk over. De ene keer staat hij boven pijl daarna eronder. hij lekt niet, hoef nooit bij tevullen, komt denk ik gewoon door uitzetting en krimpen van de vloeistof bij verandering van temp. Als je bij moet gaan vullen of het stroomt je resevoir uit dan zou ik me er wel druk om gaan maken maar dat begreep je denk ik wel.
Wouter, effe offtopic, we zitten in de Chat!On 2002-02-17 22:45, Wouter.
wrote:
Ben Diehard geworden zie ik.
Nee, geen zorgen maken. koelvloeistof hoort hij niet teverbruiken, olie mag (moet) altijd wel een beetje, doet elke motor.