Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Bart V

Heb ff een search gedaan maar ik kon het volgende probleem niet vinden.

Als ik gereden heb staat de ene keer me koelvloeistof niveau 1 cm onder het minimum peil, en de andere keer staat ie (zoals gisteren) 2 cm boven het maximumpeil, ik snap niet hoe dit kan. Heeft iemand hier een verklaring voor??

Het gaat om een renault 19 1.4 energy met gesloten koelsysteem.

Mazzel
Arjen

Staat er ook druk op de slangen wanneer de motor geheel afgekoeld is ? En kijk je wel steeds naar het vaatje als de motor kompleet koud is ?
Bart V

of er druk op de slangen staat weet ik niet. peil controleer ik bij koude motor. Maar gisteren stond ie dus na een ritje 2 cm boven het max pijl. na ruim 2 uur afgekoeld te hebben zat hier geen verandering in. Toen heb ik hem gestart en warm laten lopen. En op een gegeven moment zakte hij ineens weer helemaal naar beneden. Me vader zegt dat het normaal is bij een gesloten koelsysteem, maar ik betwijfel het.

Mazzel
Arjen

Na 2 uur is bij de motor echt nog niet afgekoeld. Kijk eens een keer na een nachtje stilstaan. En voel dan meteen ff of je de waterslangen makkelijk in kan duwen.
Bart V

zal ik eens doen. Maar kan het geen kwaad als ie zo hoog komt?? Er zit echt niet te veel in.

Mazzel
Arjen

Kan wezen dat er lucht in het koelsysteem zit. Bekijk ff goed alle slangen en vooral bij de slangklemmen van kleinere slangetjes (bij expansievat/van de kachel). Blijft je temperatuur wel normaal ?
Bart V

ja temp is normaal, slangen zijn allemaal luchtdicht (vorig jaar vervangen), en koelsysteem is goed ontlucht, dat weet ik zeker. Dus opzicht niks om me zorgen over te maken, maar vind het zo vaag dat het peil zo hoog komt.
Arjen

Wanneer er echt niks lekt (is vaak heel lastig te zien) en er geen druk op de slangen staat,zou ik me ook geen zorgen maken.
Anonymous

Bij mij staatie ook wel eens boven het MAX, soms er onder als 'ie 3 dagen stil heeft gestaan.
Lekken doet'ie ook niet, dus ik maar me er niet druk om.
Paanz

ehm, de enigste natuurlijke reden zou toch lucht zijn. Ik bedoel: Waar moet zo'n niveau verschil anders vandaan komen? In principe alleen maar door ergens een luchtbel te creëren toch? Is zomaar een gedachtengang hoor, tis nog vroeg namelijk :grin:

Oja, als er ergens een luchtbel zit dan reageert het niveua vrij heftig op temperatuur, dit i.v.m. dat die lucht redelijk uitzet in vergelijking met koelwater.
Wouter.

Wat jij hebt met je koelsysteem heb ik dus ook en maak me er eigelijk niet zo druk over. De ene keer staat hij boven pijl daarna eronder. hij lekt niet, hoef nooit bij tevullen, komt denk ik gewoon door uitzetting en krimpen van de vloeistof bij verandering van temp. Als je bij moet gaan vullen of het stroomt je resevoir uit dan zou ik me er wel druk om gaan maken maar dat begreep je denk ik wel.
Bart V

Ok, ik ben gerust gesteld. Hij verbruikt geen druppel koel, en geen druppel olie. Zit dus wel goed.
Wouter.

Ben Diehard geworden zie ik :lol:.
Nee, geen zorgen maken. koelvloeistof hoort hij niet teverbruiken, olie mag (moet) altijd wel een beetje, doet elke motor.
Rudo

On 2002-02-17 22:45, Wouter.
wrote:
Ben Diehard geworden zie ik :lol:.
Nee, geen zorgen maken. koelvloeistof hoort hij niet teverbruiken, olie mag (moet) altijd wel een beetje, doet elke motor.
Wouter, effe offtopic, we zitten in de Chat!
Plaats reactie