Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Paul
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 3 feb 2002 0:00
Locatie: Friesland

Afgelopen week is mijn 19 1.7 uit '93 afgekeurd op de CO uitstoot.:sad: :sad:

Het schijnt dat de lambda-sonde nog goed functioneerde. Wat zijn nog meer mogelijkheden waardoor de uitstoot te hoog is?

Iemand hier ervaringen met dit probleem?
[ This message was edited by: Paul on 2002-02-03 20:57 ]
jacco 16v
Berichten: 560
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: gasselternijveen

injectoren vol met inwendige verkooling?
computer kapot?
slechte contacten met sensoren?

probeer eens een blikje met van dat spul om je brandstof systeem schoon te maken.
meestal wil dit wel helpen.
tenzij je de computer kapot hebt.
en maak alle contacten van de sensoren eens schoon.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

Mijn clio 16v is vandaag gekeurd. hij heeft een co waarde van 1.02
In de vraagbaak staat dat het co 0,5 % maximaal is.
wat is de waarde wat ze meten bij keuren en hoeveel is maximaal toegestaan ??

Hij is goedgekeurd >-) >-) >-)
en is ook van 1993
[ This message was edited by: illuminator on 2002-02-04 17:24 ]
Anonymous

Zo vanaf een afstandje is het moeilijk om een diagnose te stellen.
Loopt de motor stotterend? Is het verbruik hoog? Hoor je sissende geluiden bij de motor?

Als je wat meer details hebt, kunnen we misschien helpen.

Ik had bij m'n laatste APK een CO van 6,5% veels te hoog. Het bleek om een lekke pakking tussen het injectiehuis en de inlaat te zijn, valse lucht dus.

Injectoren en dergelijke zullen niet voor een extreem hoge CO zorgen, je kunt wel eens een injectorreiniger aan de benzine toe kunnen voegen of je kunt ze eruit halen en ultrasonisch laten reinigen.
Anonymous

On 2002-02-04 17:22, illuminator
wrote:
Mijn clio 16v is vandaag gekeurd. hij heeft een co waarde van 1.02
In de vraagbaak staat dat het co 0,5 % maximaal is.
wat is de waarde wat ze meten bij keuren en hoeveel is maximaal toegestaan ??

Hij is goedgekeurd >-) >-) >-)
en is ook van 1993
[ This message was edited by: illuminator on 2002-02-04 17:24 ]
Je APK was zeker erg goedkoop? :lol:
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

[/quote]

Je APK was zeker erg goedkoop? :lol:
[/quote]


37 euro om precies te zijn.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

hoeveel is maximaal toegestaan ??

Hij is goedgekeurd >-) >-) >-)
en is ook van 1993
[ This message was edited by: illuminator on 2002-02-04 17:24 ]
0,5 procent stationair
4 gas max 0,3 bij ca 2500 toeren en lambda waarde tussen de 0,97 en 1,o3
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Paul
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 3 feb 2002 0:00
Locatie: Friesland

Zo heb ik in ieder geval een paar aanknopingspunten die ik allemaal even bijlangs ga lopen.
Hoop niet dat het breintje van mijn 19 aan z'n eind is.
Ik laat wel even weten wat het geweest is!!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

paul flikker er ff 2 busjes liqui moly brandstof reinigers er in bij een half volle tank dan ff de snelweg op en flink blazen als ie goed warm is je rijd ff een kwart tank leeg en laat hem weer aan de co tester hangen niet raar opkijken als je uitlaat een wolkje geeft tijden die rit dat hoord er bij
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Paul
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 3 feb 2002 0:00
Locatie: Friesland

Ik ben er vanavond even mee bezig geweest, waarschijnlijk is het de katalysator.
Kan een lekkende injector ook een oorzaak zijn? Het schijnt dat deze wel kunnen gaan lekker bij 19 1.7 's.
Of weet iemand een truckje om hem wel door de keuring te laten komen?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

heb je mijn ideetje al geprobeerd?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Paul
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 3 feb 2002 0:00
Locatie: Friesland

Ja Sven, heb het vanavond geprobeerd, echter weinig tot geen verschil te merken. Tis gewoon zoeken nu. Straks een andere kat eronder, weer geen verandering zul je zien. Wel klote, straks gaat de herkeuring me ook nog centen kosten.
Als het aan de computer ligt stop ik er een in van een 5 GTE, moet volgens mij ook wel passen. Na de keuring er weer uit dan.
Er nu gewoon weinig tijd om rustig dingen te gaan proberen.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Als de kat kapot is, maar 't hele benzine systeem correct functioneert, (ook geen lekkages enzo) heb je een CO uitstoot van 0.8%
rev it like a rental
Paul
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 3 feb 2002 0:00
Locatie: Friesland

De uitstoot ligt ver boven de 1,0%. Als je de lambda doormeer kan die een waarde geven van 0 tot 1, die van mij kwam tot de 0,54. Het kan dus ook zijn dat de lambda-sonde niet meer optimaal functioneerd. Een lekkende injector is volgens mij nog steeds een optie.
Zaterdag ga ik er weer mee verder, eerst wat onderdeeltjes lenen, om bepaalde zaken uit te sluiten.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Als de waarde niet boven de 0.54 V komt kan je het probleem te pakken hebben. Want het voltage moet minimaal 0.25 en 0.75V halen. heen en weer wisselend natuurlijk.
Check eerst of je goed gemeten hebt tegenover de sensormassa ipv meteen de accu-massa.

4 draden: wit/wit zwart/grijs: zwart=signaal, grijs=massa.(!)

1 draad: meet tov de sensor zelf

overig: weet ik niet, zoek maar uit.

Zoek naar verschil in massa, daarna probeer maar een andere sensor dan.

edit: geen idee wat waarop zit.

-----------------
*** no cash - no problem ***

[ This message was edited by: robert on 2002-02-08 20:08 ]
Paul
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 3 feb 2002 0:00
Locatie: Friesland

Zijn de lambda-sondes van een 1.7 mono-point en een 1.7 multi-point verschillend? En een van een 16V? Dit maakt het zoeken naar een vervanger even wat makkelijker!!!
Anonymous

Waarschijnlijk zit er een lambda met 1 draad op.
een sessie aan de XR25 kast kan ook helpen
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Bij 1 draads sensoren krijg je standaard massa problemen.
Paul
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 3 feb 2002 0:00
Locatie: Friesland

Zo, t'is weer dikke k*t!!
Andere lambda-sonde nog niets!!
Nu maar een andere inlaatspruitstukpakking (lekt iets)en kleppen stellen. Alle contacten even bijlangs, en maar weer meten!!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

laat dat ding ff uitlezen man
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Paul
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 3 feb 2002 0:00
Locatie: Friesland

Zaterdagmiddag zetten we hem weer even aan de co-tester, als ie dan nog niet goed is ga in maandag even naar de dealer.
De uren die er in zitten kosten mij erg weinig, en van een beetje sleutelen wordt je ook niet minder :grin:

Maar het is wat deprimerend als het elke keer toch niet goed blijkt te zijn...:sad:

[ This message was edited by: Paul on 2002-02-12 23:22 ]
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

ik heb ff een probleem,mijn auto naar de herkeuring is verder alles in orde behalve remdrukverschil achter,iemand tips??
en co gehalte veel te hoog!!!meer dan 5%.
nu ben ik bij ome reno geweest maar die liepen al te eikelen over lambda sonde en kat,maar die heb ik niet.
mijn wagen is ingevoerd uit belgie en daar hebben ze er pas laat kat onder gebouwd,dus zaten ze hier ook al mee te kloten over het feit van de waardes wat ie mag hebben.
heeft er iemand ervaring met dit type zonder kat hij is van 1990.het co moet omlaag en alle tips helpen als ze maar goed zijn.
ligt het niet aan de benzine??bougies??enz
laat het me ff weten :smile:dank je.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

gewoon ff CO afstellen. Daar heeft zo'n ding een stelschroef voor. Zit in een zwart busje, ongeveer een cm dik, 5 cm lang. Borgpennetje er uit trekken, busje open trekken, en d'r zit gewoon een potmetertje in, kun je 'm mee afstellen.
rev it like a rental
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

denk trouwens dat ie in de buurt van je bobine hangt, of ergens op 't linker binnenscherm
rev it like a rental
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

On 2002-02-06 23:18, Paul
wrote:
Ja Sven, heb het vanavond geprobeerd, echter weinig tot geen verschil te merken. Tis gewoon zoeken nu. Straks een andere kat eronder, weer geen verandering zul je zien. Wel klote, straks gaat de herkeuring me ook nog centen kosten.
Als het aan de computer ligt stop ik er een in van een 5 GTE, moet volgens mij ook wel passen. Na de keuring er weer uit dan.
Er nu gewoon weinig tijd om rustig dingen te gaan proberen.

Als je de computer van een GTE wilt porberen, kijk eerst op dat kastje of de homolegatienr`s hetzelfde zijn. Zijn die niet hetzelfde hoef je het ook niet te proberen. Zelfs bij GTE`s ondeling kom je verschillende computers tegen. Als je een 2e hands besteld via de onderdelenlijn worden ze aangeboden tussen de 70 en 200 euro! Ik weet dat Holtrop in OudeHaske rond de 70euro zat.
Anonymous

On 2002-02-13 18:40, Menno
wrote:
gewoon ff CO afstellen. Daar heeft zo'n ding een stelschroef voor. Zit in een zwart busje, ongeveer een cm dik, 5 cm lang. Borgpennetje er uit trekken, busje open trekken, en d'r zit gewoon een potmetertje in, kun je 'm mee afstellen.
Is NIET afstelbaar.... Daar heb je inmiddels een computertje voor
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

On 2002-02-13 19:04, Willem S
wrote:
On 2002-02-13 18:40, Menno
wrote:
gewoon ff CO afstellen. Daar heeft zo'n ding een stelschroef voor. Zit in een zwart busje, ongeveer een cm dik, 5 cm lang. Borgpennetje er uit trekken, busje open trekken, en d'r zit gewoon een potmetertje in, kun je 'm mee afstellen.
Is NIET afstelbaar.... Daar heb je inmiddels een computertje voor
Wat heb ik nou aan me pop hangen?

Is bij 16V's zonder kat WEL afstelbaar.
rev it like a rental
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

menno help me alsjeblieft ff,ik moet zeker weten of we het over hetzelfde hebben.
1800 16v zonder kat,deze is volgens jouw dus wel!!!af te stellen??:smile:laat het me hopen.
want die klooio's hier bij reno[sorry dat ik het hardop zeg]zijn absoluut zo wazig als de pest wat betreft het probleem en ik heb zo het idee dat ze me al een rekening aan het schrijven zijn terwijl ik er woensdag de 20 ste pas een afspraak heb.
dus volgens jouw zit daar een potmetertje voor?en waar vindt ik dat precies????
hoop dat je me ken helpen want miojn vruowke ziet het niet meer zitten:smile:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ik zou willen dat ik je kon helpen.
Helaas, ik kom niet verder dan: zoek de CO potmeter.

menno said:
denk trouwens dat ie in de buurt van je bobine hangt, of ergens op 't linker binnenscherm

een ding is zeker, als je geen lambda sonde hebt (checken!) dan heb je zeker zon potmeter. (zoeken)
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

eindelijk is hij goedgekeurd,er zit idd een potmetertje en bedankt voor de info.
bij reno hadden ze rode oortjes toen ik zei dat het er zat en waar het zat.annyway hier bij reno....sucs!
ben blij dat ie nou goed is,ik had nu een percentage van 0,1 dat is ff een verschil.
dus nogmaals thanks:wink:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

gefeliciteerd!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Wat doet die potmeter? want het is een electrisch ding. snap er niet veel van..

Ja ik weet je steld de co af.. maar hoe werkt het...
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

?dat weet ik niet.menno of robert misschien?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Een CO potmeter geeft een electrisch spanninkje naar de injectiecomputer. Die corrigeerd daarmee de ingespoten hoeveelheid benzine en daardoor dus de CO.
Die correctie doet het meest bij stationair, en vaak maar heel weing bovenin.
Plaats reactie