Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Na het klaar maken van de gtt van een kameraad van mij, hebben we een slang los gehaald van de turbo, waardoor we veel drukwinst hadden, maar na een tijdje rond geblaaast te hebben was er achter ons allemaal witte rook. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?? de turbo komt wel op druk
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

KOPPAKKING :smile: algemeen bekend probleem, witte rook is 9 v/d 10 keer een koppakking aan puin. Omdat er dan koelvloeistof de cilinders binnenkomt ofzo :smile: tenminste zoiets was het.. ik weet in ieder geval dat je de koppakking wel vaarwel kunt zeggen.
Anonymous

Kan ook kapotte turbo zijn heb ik me laten vertellen.
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Berichten: 1744
Lid geworden op: di 4 dec 2001 0:00
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

On 2002-02-02 20:34, Zeeuw
wrote:
Kan ook kapotte turbo zijn heb ik me laten vertellen.
Idd ik heb het met me vorige gt turbo ook gehad. Turbo kwam wel op druk maar roken. Niet te zuinig. Had heel de weg blank gezet van de rook :D. Turbo was kapot. Maar het kan natuurlijk ook de koppakking zijn. Effe je koelvloestof controleren en je oliepijl. Misschien kun je het daar al aan zien. Suc6 met de reparatie.

Ps. kijk ook effe of er geen slang vanaf geklapt is want als er water op je motor komt heb je achter de auto ook een grote rookwolk. Dat heb ik ............ :D

-----------------
Geen paniek. Het verstand komt met de jaren.

Edwin023 is geworden Edwin5gtt.
[ This message was edited by: Edwin5gtt on 2002-02-02 20:55 ]
Anonymous

kan iemand met dan uitleggen hoe ik het beste de kop er af kan halen, iemand misschien een paar kopieen uit een vraagbaak ofzo
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Tis toch wel redelijk 'normaal' dat er bij een (ijs)koude start (redelijk veel) witte rook uit je uitlaat komt?!?!?!?!?!
Of is dat ook BAD???

verder tijdens t rijden is de witte rook weg. (voor zover ik t kan zien!)

Let me know, want anders ga ik straks **stressen**......

eerder.
-----------------
*Round and round it goes.
Where it will stop.......
nobody knows!*
[ This message was edited by: spir@l on 2002-02-08 12:46 ]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Erhm let jij nooit op andere auto's die net wegrijden?

Jah een beetje witte rook is normaal.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ja, ik weet ik weet!
maar ik ben nogal "onkundig" en bij t mminste geringste denk ik al aan een 'worst-case-scenario'.....

en tja...ik kijk niet ZOVEEl naar net startende auto's nee..

thanx annywayssss...


eerder.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Je hebt damp en je hebt ROOK... :wink:
Anonymous

On 2002-02-02 20:03, tukker79
wrote:
Na het klaar maken van de gtt van een kameraad van mij, hebben we een slang los gehaald van de turbo, waardoor we veel drukwinst hadden
Welke slang heb je losgehaald van de turbo ?

Volgens mij is de enige slang die je loskan halen waardoor je meer druk krijgt de slang naar de actuator die de wastegate open en dichtgooid. Als je deze heb losgehaald ben je erg dom bezig geweest want dan gaat je wastegate nooit meer open. Je turbo bouwt nu net zolang druk op totdat hij niet meer kan dus er komt veels te veel kracht te staan op je gehele systeem. Er kan vanalles kapot gaa nen dat is waarschijnlijk ook gebeurt omdat er nu een boel rook uitkomt.

Om te kijken of het je koppakking is:
- check je koelvloeistof resevoir, zit er olie in (behalve koelvloeistof) ?
- Doet je kachel het nog ?
- Loopt de temperatuur alleen maar op ?

Om te kijken of je je turbo ver**** hebt:
- zet een houten balkje op de turbo en doe je oor ertegen aan. Als de lagers mol zijn hoor je een bak herrie en als de lagers nog goed zijn hoor je niets.

Maar de grote vraag is: waarom trek je een slang los van je turbo ?
Anonymous

Ik heb inderdaad die slang eraf gehaald, wel eens geprobeerd???? Moet je eens doen, dan snap je het. Een half uurtje gaat het wel goed. Is leuk impreza's pesten!!!!!!!!!!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

En dan komt de rekening van dat half uurtje... Je hebt je koppakking er uit geblazen..
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

On 2002-02-09 17:33, tukker79
wrote:
Is leuk impreza's pesten!!!!!!!!!!
ImprezaŽs pesten, of je bankrekening??!!
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

On 2002-02-08 12:45, <a href="mailto:spir@l" target="_new">spir@l</a>
wrote:
Tis toch wel redelijk 'normaal' dat er bij een (ijs)koude start (redelijk veel) witte rook uit je uitlaat komt?!?!?!?!?!
Of is dat ook BAD???

verder tijdens t rijden is de witte rook weg. (voor zover ik t kan zien!)

Let me know, want anders ga ik straks **stressen**......

eerder.
-----------------
*Round and round it goes.
Where it will stop.......
nobody knows!*
[ This message was edited by: <a href="mailto:spir@l" target="_new">spir@l</a> on 2002-02-08 12:46 ]
Maak je geen zorgen <a href="mailto:Spir@l" target="_new">Spir@l</a>. Bij een koude motor heb je altijd veel waterdamp wat er uit je uitlaat komt. Waar ze het hier over hebben is witte rook bij een auto die warm is (er is nota bene een half uur mee gescheurd). Dit duidt zeer waarschijnlijk op een (hoog) verbruik van koelvloeistof, wat dan waarschijnlijk door een lekke koppakking in je blok terecht komt en na verdamping dus als witte rook uit je uitlaat verdwijnt.

Je kunt ook nog zo iets als zwarte rook uit je uitlaat zien komen en dat duidt op een hoog olieverbruik.
-----------------
Renault; Créateur D'Automobiles
[ This message was edited by: Rudo on 2002-02-09 19:44 ]
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Je maakt een foutje rudo. Zwarte rook is onverbrande brandstof of teveel brandstof. Blauwe rook is verbrande olie. Trouwens als je motor heel veel olie in de uitlaat gooit dan rookt hij wit blauwig. Het is dan meer wit. Heb het zelf ervaren.
There will be plenty of time to rest when your dead
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Zal ik het dan op donkerblauw houden? :wink:

Je kunt het ook op een andere manier testen. Als je er met je neus in gaat hangen ruik je gauw genoeg of het olie of benzine is :smile:
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Precies zo weet je gauw genoeg wat er loos is. En zet je vriendin in de auto en laat die de motor flink opentrekken:wink:
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

ik had ook een turbo defecto probleem,in ene plof en een damp waar je niet goed van werdt.
ik dacht dus ook aan opgeblazen koppakking vanwege hevig wit dampen maar na kopdemontage bleek het helemaal niet om de koppakking te gaan maar juist om de turbo!
ik vondt dat vreemd door het wit roken maar het was dus echt de turbo,kapotte keerringen:grin: niet leuk dus maar check dit eerst ff,o ja sluit de boel bij controle weer aan zo als het hoort!
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

On 2002-02-09 19:56, catrinus
wrote:
En zet je vriendin in de auto en laat die de motor flink opentrekken:wink:
Jaja, dan weet je ZEKER dat én je turbo kapot is én dat je koppakking eruit ligt!! :grin:
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

:lol:
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Je kan het toch ook zien in het reservoir. Als er luchtbellen (borrelen) in het reservoir voor komt als hij warm gelopen is dat dan je koppakking lek is? beetje in je slangen knijpen weet je het snel genoeg.
-----------------
wanneer werkt usericon weer?
[ This message was edited by: vibrovirii on 2002-02-10 23:34 ]
Hans R.
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Grubbenvorst

On 2002-02-09 19:56, catrinus
wrote:
Precies zo weet je gauw genoeg wat er loos is. En zet je vriendin in de auto en laat die de motor flink opentrekken:wink:
Ik dacht eigenlijk andersom.......ik in de auto, en vriendin aan de uitlaat :smile:
Plaats reactie