Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

Okay, misschien is dit een luxe probleem, maar mijn magnat 360 Gladiator valt steeds uit bij heel hard volume.. die bescherming komt er dan in..

verschillende mogelijkheden:

- tijd voor ECHTE accu ipv speelgoed ding
- tijd voor condensator
- tijd voor ECHTE versterker?

beste is natuurlijk alle drie, maar wie weet de meest voorkomende situatie?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Meten is weten!!!!

Versterker moet het zowiezo kunnen, daar is ie voor gemaakt.

Is 't ook met draaiende motor?

Als je 't idee hebt dat ie vooral uitvalt van de harde bassen: een extra C'tje er tussen.

Als ie uitvalt van 't overall vermogen: zwaardere combi accu/dynamo
rev it like a rental
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

ook met draaiende motor, ik moet toegeven 2 versterkers op de originele kleine accu, misschien ook IETSJES :lol: teveel gevraagd..

hoe moet ik dat meten dan? multimeter?? de spanning die de accu heeft tijdens het hard spelen van muziek?

Die condensators, heb er veel over gelezen, maar weet nog niet precies WAAR ze nu moeten..

Tussen de + draad en de versterker, zo dicht mogelijk bij de versterker of bij de accu, wat was het nu?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Het kan natuurlijk ook aan een los contact binnen in de versterker liggen. Ik heb het ook ooit eens gehad met mijn versterker en dar was gewoon een puntje van de signaalingang niet helemaal goed meer, beetje soldeertin erover en klaar is Rob!

Groeten.
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Ik geloof dat er een kabel van je accu naar je condensator gaat, en dan vanaf de + van de condensator naar de + van de versterker.
de - altijd rechtstreeks op de carrosserie
Cleaned Style
Projecttopic
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Het beste en makkelijkste is om de Condensator zo dicht mogelijk bij de versterker te zetten, nog beter is het om een extra gel-accu achterin te zetten.
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

aha, ja zover was ik al, dat hij op de stroomdraad moest, maar de plaatsing qua lengte die de draad nog moet afleggen richting versterker weet ik niet precies, of maakt dat niets uit, gewone plaatsen waar je ruimte hebt?
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

extra accu erin, hallo :smile: dan moet ik dus een + en een - van accu naar accu hebben, toch? of laad een accu ook op met alleen een connectie met de + en de - weer via het frame?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

en als je de motor wat harder laat draaien? Denk dat ie bij een GT pas vanaf zo'n 1500-2000 toeren z'n afgeregelde spanning levert.
rev it like a rental
Zj*rZ
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 24 mei 2001 0:00
Locatie: Drachten

Zo dicht mogelijk bij de versterker, deste sneller kan hij de benodigde spanning geven volgens mij.
Zj*rZ
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 24 mei 2001 0:00
Locatie: Drachten

gaat snel met die posts :smile:
wouter 16v
Berichten: 753
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Zeeland

Zo dicht mogelijk bij de versterker, betekent zo weinig mogelijk verlies van de spanning die de condensator afgeeft
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Uiteraard, anders zou je versterker ook niet kunnen spelen natuurlijk. Ik ken mensen en die hebben 8 extra gel-accu's achterin liggen, wel van een iets kleiner formaat maar het scheelt heel veel. Een goede voeding is heel belangrijk in een installatie.
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

hij heeft het eigenlijk bij elk toerental wel, bij een stationair toerental alleen wel sneller (lager volume)..

maar de oplossing is dus, grote diesel accu (meer amp.) voorin en een gelaccu achterin + een condensator plaatsen..

Knutselen met JBL les 2:

handig met MDF want er moet toch nog een grotere kist voor de nieuwe JBL sub :lol:
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Het beste kun je 1 gel-accu voorin gooien en 1 achterin. Dan kun je eventueel nog een condensator erbij zetten. Is trouwens niet goedkoop die accu's en een condensator.
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

trouwens de FAQ* van Rockford is ook erg gemakkelijk..

*minder internetminded people onder ons:
Frequently Asked Questions (veel voorkomende vragen)
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

niet goedkoop niet goedkoop :smile:

is net zoals bij de dokter.. elke keer als ik er kom gaat ie mij prikken!! :lol:

hobby kost geld.. moet eerst maar toedoen met iets zachter volume, de Speedline velgen komen eerst (gore naaistreek diegene die mijn band heeft lekgestoken!)
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Ik gok er toch op dat het aan de versterker ligt. Misschien de gains te ver open. Wat zit er op die versterker aangesloten ? En inderdaad meten is weten. Of de versterker kan het gevraagde vermogen niet leveren, wordt te heet en gaat in de beschermingsstand staan, of je spanning komt onder de 10,5 V en dan slaat ie ook af. Dan wil een condensator wel helpen. Plaats een verdeelblok in de plus-kabel, zo dicht mogelijk bij je zwaarste versterker. Hierop sluit je de plus van de versterker aan en parallel hieraan de plus van de condensator. Je moet de kabel vanaf het verdeelblok inderdaad zo kort mogelijk houden (max 30 cm). Dit staat tenminste in de handleiding van mijn condensator.

Succes

ps: it's NICE to be important, but it is more important to have ICE!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

kijk ook ff of je de spieker die de versterker aanstuurd geen massa maken aan de carrosorie dat kan het euvel ook zijn
dit is de meest vaak over het hoofd geziene storing met deze symptomen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Paanz
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: In a Laguna

On 2002-02-05 22:55, Repo
wrote:
Anders zou het best kunnen zijn dat de impedantie van je aangesloten speaker(s) te laag is (geworden) stukje spoel verbrand.
Dat is nou net wat ik wat ik wou zeggen. Ik heb die ervaring ook namelijk nadat m'n hoedenplankspeakers behalve geluid ook rook hebben geproduceerd :smile:

Em, zitten er verschillende kleuren lampjes op je versterker? ik bedoel de groene van power en de rode van protection. Want als je versterker uitschakeld zogezegd, gaat dan de rode branden of de groen uit? (als ze er zitten tenminste)

Want ook de volgende situatie kan zich voordoen: Zal het even simpel proberen uit te leggen, weet niet hoe het met de electrokennis gesteld is hierzo :smile:

De versterker stuurt de spoel aan met een wisselende spanning/stroom. dit wekt een magnetisch veld op wat door aanwezigheid van een vaste magneet resulteerd in een afstotende dan wel aantrekkende beweging op elkaar afhankelijk van de richting van de stroom. Op dat moment gaat je speaker-conus dus bewegen en hoor je geluid.

Als je nu een speaker te hoog belast, en dan bedoel ik te "veel stroom geeft" dan zal hij mechanisch zo'n grote slag maken dat door de snelheid die hij dan ontwikkeld de situatie onstaat dat de conus nog aan de uitbeweging bezig is terwijl de stroom al aan het terug gaan is. tegen de tijd dat de speaker mechanisch terug gaat is de stroom al weer onderweg om hem uit te duwen. en dan gebeurd het: BOTSING! Je krijgt dan een soort tegen effect in de spoel van de speaker omdat hij op zo'n moment het tegengestelde doet van wat ie moest doen. hij fungeert dan als leverancier van stroom. en de versterker is op dat moment ook leverancier dus onstaat er een heel hoge spannig/stroom die de speaker en de versterker kunnen beschadigen. Meestal zijn versterkers beveiligd tegen dit soort dingen en zal hij zichzelf uitschakelen.

Wel een lang verhaal geworden geloof ik, maar ik hoop dat iemand er wat aan heeft. (eventuele verbetering zijn welkom :grin: )

Ik meen trouwens dat het "clipping" heet als dit gebeurd.

Author: Paanz
Tip: Hou het rubber aan de onderkant.
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

goed ik doe mijn verhaal:

Er zit in mijn auto:

Pioneer DEH-3100R
Kenwood Equaliser duurste serie


Eigen stroomdraad 7mm kern.

Rockford Fosgate 2600x Series 1 (2x60w RMS)
speelt een set:
JBL GTO 603.c MkII composet (2x 125w RMS)

eigen stroomdraad 12mm kern

Magnat 360 Gladiator (2x 60w RMS + 1x 120w RMS)
speelt een set:
JBL T-595 6 x 9" speakers (150w RMS)
JBL GT3-12 Sub (225w RMS) mono gebrugd

Dit allemaal met hele dure speakerkabels en signaalkabels..

Alleen op de standaard accu :lol:

Als het geluid echt hard gaat gaat mijn digitale klokje dimmen, binnenverlichting als de deur openstaat, dashboard verlichting.. you name it :grin:
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

juist ik zou net zeggen.. nee hij clipt niet.. gelukkig niet zelfs..
Paanz
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: In a Laguna

Dan zit de enigste oplossing denk ik in het monteren van een goeie accu of een condensator. Een condesator is overigens ook gewoon een accu, maar dan 1tje die supersnel kan laden en ontladen. Als je die vlakbij je versterker zet scheelt dat wel waarschijnlijk.

Zie het ongeveer als volgt: Als je een kraan korstondig opendraait komt er kortstondig een hoeveelheid water uit. Als je hem langdurig open draait komt er langdurig water uit (duhh) maar er zal in beide situaties evenveel water tegelijk uitkomen, omdat ie niet meer krijgt uit z'n voeding (hoofdwaterleiding) Wil je kortstondig meer water dan is de oplossing om vlakbij die kraan een rubberen zak te monteren die zich vult op het moment dat je geen water nodig hebt, en zich heel snel ledigd op het moment dat je het wel nodig hebt. Zoiets doet een condesator ook.

(kzeg het zomaar ter info voor het geval dat iemand dit niet wist, is misschien makkelijk als je iets wil beredeneren ofzo)

Paanz
Tip: Hou het rubber aan de onderkant.
cliodiesel
Berichten: 240
Lid geworden op: di 1 mei 2001 0:00
Locatie: Obdam N-H

je condensator mag max 35 cm van je versterker af liggen anders heeft het helemaal geen nut! een maat van mij had het ook als hij zijn versterker op mijn sub's zetten dan knalde hij er ook uit (ook magnat)dit was met een gel accu en een condensator dus ik denk dat je vermogen te kort kom. bij magnat moet je van het rms vermogen uitgaan dat ze daar 80% van bedoelen dan zit je aardir in de buurt, bij rockfort enz. klopt dit wel. het is misschien om de condensator uit te proberen en anders een andere versterker als je wil blijven knallen. let wel op dat je je gain afstel op de uitgangen van de radio!! anders sloop je ook je sub's
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

Sub :smile: er is maar eentje, maar dat zal dan ook deel van de oorzaak zijn, dat de versterker het gewoon niet kan trekken.. Ik ga wel even proberen.. Ik hou iedereen wel op de hoogte..

er moet zowieso nog een keer een andere radio in, deze gaat gigantisch vervormen bij harder volume, dus moet ik de versterkers iets te hard zetten om op een lager volume al goed te spelen (behelpen en dus VERHELPEN).
Paanz
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: In a Laguna

Interesse in de mijne misschien? Is zo'n Pioneer losse componenten systeem met 12-cd wisselaar. Topkwaliteit systeem met veel functies. Ingebouwde equalizer, soundprocessor, bas/treble/eq voor en achter gescheiden (is ideaal) heeft geen ingebouwde versterker, alleen maar 4x tulp uitgang. Doe hem eigenlijk alleen maar weg omdat ik mp3 wil. Als je interesse hebt geef ik wel een precieze omschrijving.

Paanz
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

quanta costa? en zeker interesse, kan ik mijn EQ ook weer wegdoen..
Anonymous

Wat moet alleen die Cd-Wisselaar kosten ???
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

Hey we gaan niet 'MIJN' wisselaar snatchen hè :lol: hahahaha.. grapje, maar eerst effe prijsje weten en precies typenummer paanz?
Anonymous

On 2002-02-05 20:06, robclio16V
wrote:
Het beste en makkelijkste is om de Condensator zo dicht mogelijk bij de versterker te zetten, nog beter is het om een extra gel-accu achterin te zetten.
je kan ook gewon je normale accu vervangen door een gel apparaat (dat heb ik gedaan en dat werkt toppie !)
Anonymous

On 2002-02-06 11:54, JBL-GT-Turbo
wrote:
quanta costa? en zeker interesse, kan ik mijn EQ ook weer wegdoen..
doe mij eens mailen over die EQ :smile:
Eric H
Berichten: 345
Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
Locatie: Heinenoord
Contacteer:

Heb hetzelfde probleem gehad met een magnat classic 360.
Andere accu en probleem was opgelost.

Heb trouwens toen ook een dikkere remote kabel gelegd.
Weet niet of dit van invloed is, maar meld het toch maar.

Heb nu een tweede versterker voor de SUB
600 W en nog steeds geen problemen.
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Inderdaad wil een andere accu wel eens helpen!
Het beste is zo'n gelaccu van optima
Cleaned Style
Projecttopic
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

Okay, andere accu proberen dus..

Ploegah, ik mail je als thuis ben effe over die EQ..
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Paul, mocht die eq van Mr. Jbl niks worden heb ik misschien nog wel wat voor je :smile:.
5 GT Turbo '88 GT5
Plaats reactie