Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

Hoi ik heb een probleem met mijn clio 16v .
Wat is nou t geval: als ik gewoon rijd en de auto wordt na verloop van tijd warm dan zou normaal gesproken de vin zo', beetje bij het 2e streepie aan moeten slaan(toch ook als de motor stat loopr of als ik gewoon rijd???)
Als ik dan langs de kant vd weg ga staan en het contact uitdraai dan slaat de fan WEL aan .

Zou het aan het thermo9staatje liggen dat in de rad zit? of is t de radiateuer zelf??
ik hoop t eerste want een nieuwe rad is niet bepaald een goedkope oplossing?
Wie heeft er raad voor deze radeloze 16v-er???!!!!

grtz Paskal
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Hoe weet je zo zeker dat ie tijdens het rijden niet draait???? Je fan moet idd aanslaan als je tempmeter bij het 2e streepje komt.
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

Hoi
omdat ie alleen maar warmer en warmer begint te worden zeker als ik stilsta
en als ik dan de auto uitspring om te luisteren dan hoor ik ook niks!
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Los/slecht contactje op je thermocontact misschien, of inderdaad je thermocontact naar z'n grootje.
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

On 2002-01-28 17:19, Tino
wrote:
Los/slecht contactje op je thermocontact misschien, of inderdaad je thermocontact naar z'n grootje.
Maar bedoel jij dan t thermocontact in de radiateur?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

On 2002-01-28 16:58, passkey
wrote:

Als ik dan langs de kant vd weg ga staan en het contact uitdraai dan slaat de fan WEL aan .

grtz Paskal
Dit snap ik alleen ff niet. Hij doet het dus WEL als je je contact uitzet met een warme motor. Maar NIET als je motor draait en je temp meter dik boven het 2e streepje uit komt?????
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-01-28 17:27 ]
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

On 2002-01-28 17:21, Repo
wrote:
Is simpel te testen. Laat hem stationair lopen en wacht tot de tempratuur meten iets boven het tweede streepje uitkomt. Dan moet het termocontact in je radiateur 0 ohm meten. Hierdoor wordt een relais aangestuurd ,deze schakelt rechtstreeks de fan. De fan zelf kun je testen door er 12 volt op de zetten. Moet dan gaan draaien.
Maar als hij langs de weg wel koelt is in dat circuit waarschijnlijk geen probleem, of je hebt een los contact ofzo.
suc6
Ja heb ik gedaan maar dan laten lopen is geen goed idee want dan ontploft er t een en ander vrees ik .Heb m wel ff met een splitpen doorgelust en toen ging ie wel aan daarna weer in t thermocontact gestopt en de fan ging weer uit .dan zet ik de auto uit en dan slaat ie waarachtig wel aan!!
dus t enige dat ik kan doen is m gewoon uitzetten als ie te warm wordt dan slaat ie wel aan namelijk .... maar als ik dat thermocontact vervang dan ben ik van t gezeik af???
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

On 2002-01-28 17:25, passkey
wrote:
On 2002-01-28 17:19, Tino
wrote:
Los/slecht contactje op je thermocontact misschien, of inderdaad je thermocontact naar z'n grootje.
Maar bedoel jij dan t thermocontact in de radiateur?
Ja die bedoel ik. Let wel heb zelf geen verstand van een clio, maar het lijkt wel op een probleem wat ik ooit met mijn 5 gehad heb.
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

On 2002-01-28 17:26, Bart V
wrote:
On 2002-01-28 16:58, passkey
wrote:

Als ik dan langs de kant vd weg ga staan en het contact uitdraai dan slaat de fan WEL aan .

grtz Paskal
Dit snap ik alleen ff niet. Hij doet het dus WEL als je je contact uitzet met een warme motor. Maar NIET als je motor draait en je temp meter dik boven het 2e streepje uit komt?????
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-01-28 17:27 ]
Precies das nou het vreemde ervan!!
als ie dat nou niet deed leek het thermocontact m9ij hetgeen dat het meest voor de hand ligt!!
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik zou hem gewoon vervangen, het zijn de kosten niet, en dan weet je zeker dat dat het probleem niet kan zijn.

Succes.
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

On 2002-01-28 17:34, Bart V
wrote:
Ik zou hem gewoon vervangen, het zijn de kosten niet, en dan weet je zeker dat dat het probleem niet kan zijn.

Succes.

Ok lijkt mij ook de beste oplossing .is dat ingewikkeld werk,of kan ik dat makkelijk zelf (heb namelijk wel 2 rechterhanden maar niet echt met auto's)??
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

nee niet veel werk. De thermo schakelaar zit ergens op je radiator aan de zijkant (weet niet precies bij een clio) Gewoon eruit draaien (met steeksleutel losmaken)en heel snel omwisselen (dop op koelvloeistof reservoir houden), anders loopt je radiator leeg. Daarna koelsysteem ontluchten.

Mazzel
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

ja. met een beetje inzicht kom je dr wel bij. vanaf de onderkant proberen los te draaien met een sleutel. zit links in de radiator met een connectortje en in de radiator is het een soort schroef.
1 dr uit en snel de ander erin. anders loopt je vloeistof dr uit.

als het te duur wordt qua kosten dan heb ik er wel 1 liggen.
Wouter.
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 24 jun 2001 0:00
Locatie: Ede, Holland

De thermoschakelaar zit rechts in de radiateur. Is trouwens de enigste sensor in de radiateur dus vergissen kan jij je niet.
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

okee dat moet wel lukken dacht ik ,
waar moet ik nu weer op rekenen als ik afreken bij de Renault dealer??
(zal wel weer de hoofdprijs zijn denk ik)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

ongeveer 13 euro bij de Brezan,
ongeveer 17 euro bij de Dealert,

Allebei bruto ex zakgeld voor de koningin (of zou dat binnenkort naar dikke willempie gaan?)
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

+ misschien een litertje koelvloeistof ivm knoeiboel?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

als je heel snel bent en je houd de dop op je koelvloeistof reservoir dan mors je hoogstens een paar druppels.

Moet je wel heel snel zijn :grin:

Mazzel
Anonymous

Nou je moet wel heel snel zijn.
Bij m'n zussie 1.2 clio kreeg ik niet eens los.
Ik heb 'm voor me 19 eerst bij de Brezan gehaald, maar die was niet best, hij deed het wel, maar sloeg te snel af.
Nu zit er een van de dealer, werkt goed, geen problemen.
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

On 2002-01-28 18:00, Wouter.
wrote:
De thermoschakelaar zit rechts in de radiateur. Is trouwens de enigste sensor in de radiateur dus vergissen kan jij je niet.
inderdaad als je in je stoel zit dan zittie rechts. maar voor de kijkers thuis zit hij nog altijd links in je radiator
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Je praat altijd vanuit de auto he :smile:

Dus je stuur zit links.

Hier ontstaat nogal eens verwarring over.
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

On 2002-01-28 21:42, Bart V
wrote:
Je praat altijd vanuit de auto he :smile:

Dus je stuur zit links.

Hier ontstaat nogal eens verwarring over.
probeer je thermostaat maar eens te vervangen vanuit je auto.

wordt lastig.
Wouter.
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 24 jun 2001 0:00
Locatie: Ede, Holland

On 2002-01-28 22:15, dennis16v
wrote:
On 2002-01-28 21:42, Bart V
wrote:
Je praat altijd vanuit de auto he :smile:

Dus je stuur zit links.

Hier ontstaat nogal eens verwarring over.
probeer je thermostaat maar eens te vervangen vanuit je auto.

wordt lastig.
Heb het geprobeert maar lukt echt niet :lol:

Maar inderdaad je praat altijd vanuit de auto en dan kijkend naar de voorkant, stuur is ook links in de auto geplaatst.
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

hee jongens bedankt voor de tips ,ik ga t morgen gelijk ff proberen.
ik kon helaas niet eerder antwoord geven want dat fucking chello lag er weer es uit!
grtz Paskal
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

On 2002-01-28 22:15, dennis16v
wrote:
On 2002-01-28 21:42, Bart V
wrote:

probeer je thermostaat maar eens te vervangen vanuit je auto.

wordt lastig.

Um tja, wat zal ik nou eens zeggen.
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

laten we t over chello aub maar niet hebben he
Hee Bart jij had t over ontluchten ,moet ik dat ook doen want jij was de enige die t daarover had ?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

On 2002-01-29 00:21, passkey
wrote:
laten we t over chello aub maar niet hebben he
Hee Bart jij had t over ontluchten ,moet ik dat ook doen want jij was de enige die t daarover had ?
Ja zal ik wel ff doen, er komt toch wel beetje lucht in je systeem. Gewoon al je ontluchtingsnippels open gooien, kachel open en je motor warm laten draaien (af en toe ff gas geven) Als je fan 3x aangeslagen is is het goed.

Mazzel
Wouter.
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 24 jun 2001 0:00
Locatie: Ede, Holland

On 2002-01-29 18:18, Bart V
wrote:

Als je fan 3x aangeslagen is is het goed.

Mazzel
Ja maar dat deed hij toch niet als hij de motor liet lopen :lol:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

zucht........... :grin:
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

Ik heb t thermocontact verwisseld en de wagen ontlucht ,nou is t volgens mij nog niet helemaal verholpen .de fan slaat namelijk wel aan maar dan pas bij het 3e streepie.de motortemp zit zo'n beetje boven de 100 gr. weet iemand wat de temp van het water moet zijn op t moment dat de fan aan zou moeten slaan??
Ik heb t bij renault nagevraagd en die zeiden dat t ergens in de bedrading zit.(kan dit??)
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

je hebt toevallig geen gekleurde
tellerblaadjes he.
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Da's een goeie, ik heb dus witte tellerplaten geplaatst en het wijzertje van de temp.meter er inderdaad niet helemaal goed op terug gedaan die geeft dus nu bij mij teveel aan.
Niet zo erg als je het weet (zet ik wel weer een keer goed), maar kan het daar niet aan liggen??
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Volgens mij moet de fan gaan lopen bij een 80 graden.. Probeer eens de temp van de koel vloeistof te meten door een theromo meter (digitaal?) op een slang te plakken.

scheelt mischien een aantal graden. (ongv. 5 misschien) maar je hebt wel een gemeten waarde waar je me kunt werken.. Je moet de temp aflezen als de fan net gaat draaien.

misschien een id?

greetz Abel
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik denk dat bij een gezond luchtvrij koelsysteem de fan ongeveer gaat draaien als je temp meter bij het 2e streepje staat.

Als ie pas bij de 3e aanslaat is de kans groot dat je nog lucht in je koelsysteem hebt.
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-01-31 16:38 ]
[ This message was edited by: Bart V on 2002-01-31 18:14 ]
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

Ja ik had ook al t idee dat mn tempmeter in de auto meer aangeeft dan ie aan zou moeten geven.
En wat dat ontluchten betreft moet de kachel vol aan ? en moet ie ook op zn heetste stand staan?
En ik heb m ontlucht met dat ene ontlnippel op de radiateur (is dat de enige of zijn er meer?)
Plaats reactie