Hoi ik heb een probleem met mijn clio 16v .
Wat is nou t geval: als ik gewoon rijd en de auto wordt na verloop van tijd warm dan zou normaal gesproken de vin zo', beetje bij het 2e streepie aan moeten slaan(toch ook als de motor stat loopr of als ik gewoon rijd???)
Als ik dan langs de kant vd weg ga staan en het contact uitdraai dan slaat de fan WEL aan .
Zou het aan het thermo9staatje liggen dat in de rad zit? of is t de radiateuer zelf??
ik hoop t eerste want een nieuwe rad is niet bepaald een goedkope oplossing?
Wie heeft er raad voor deze radeloze 16v-er???!!!!
grtz Paskal
Wat is nou t geval: als ik gewoon rijd en de auto wordt na verloop van tijd warm dan zou normaal gesproken de vin zo', beetje bij het 2e streepie aan moeten slaan(toch ook als de motor stat loopr of als ik gewoon rijd???)
Als ik dan langs de kant vd weg ga staan en het contact uitdraai dan slaat de fan WEL aan .
Zou het aan het thermo9staatje liggen dat in de rad zit? of is t de radiateuer zelf??
ik hoop t eerste want een nieuwe rad is niet bepaald een goedkope oplossing?
Wie heeft er raad voor deze radeloze 16v-er???!!!!
grtz Paskal
Dit snap ik alleen ff niet. Hij doet het dus WEL als je je contact uitzet met een warme motor. Maar NIET als je motor draait en je temp meter dik boven het 2e streepje uit komt?????On 2002-01-28 16:58, passkey
wrote:
Als ik dan langs de kant vd weg ga staan en het contact uitdraai dan slaat de fan WEL aan .
grtz Paskal
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-01-28 17:27 ]
Ja heb ik gedaan maar dan laten lopen is geen goed idee want dan ontploft er t een en ander vrees ik .Heb m wel ff met een splitpen doorgelust en toen ging ie wel aan daarna weer in t thermocontact gestopt en de fan ging weer uit .dan zet ik de auto uit en dan slaat ie waarachtig wel aan!!On 2002-01-28 17:21, Repo
wrote:
Is simpel te testen. Laat hem stationair lopen en wacht tot de tempratuur meten iets boven het tweede streepje uitkomt. Dan moet het termocontact in je radiateur 0 ohm meten. Hierdoor wordt een relais aangestuurd ,deze schakelt rechtstreeks de fan. De fan zelf kun je testen door er 12 volt op de zetten. Moet dan gaan draaien.
Maar als hij langs de weg wel koelt is in dat circuit waarschijnlijk geen probleem, of je hebt een los contact ofzo.
suc6
dus t enige dat ik kan doen is m gewoon uitzetten als ie te warm wordt dan slaat ie wel aan namelijk .... maar als ik dat thermocontact vervang dan ben ik van t gezeik af???
-
- Erelid - RvT
- Berichten: 5939
- Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
- Car: R5 Gt Turbo Phase 1
- Locatie: Ouddorp
Ja die bedoel ik. Let wel heb zelf geen verstand van een clio, maar het lijkt wel op een probleem wat ik ooit met mijn 5 gehad heb.On 2002-01-28 17:25, passkey
wrote:Maar bedoel jij dan t thermocontact in de radiateur?On 2002-01-28 17:19, Tino
wrote:
Los/slecht contactje op je thermocontact misschien, of inderdaad je thermocontact naar z'n grootje.
Precies das nou het vreemde ervan!!On 2002-01-28 17:26, Bart V
wrote:Dit snap ik alleen ff niet. Hij doet het dus WEL als je je contact uitzet met een warme motor. Maar NIET als je motor draait en je temp meter dik boven het 2e streepje uit komt?????On 2002-01-28 16:58, passkey
wrote:
Als ik dan langs de kant vd weg ga staan en het contact uitdraai dan slaat de fan WEL aan .
grtz Paskal
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-01-28 17:27 ]
als ie dat nou niet deed leek het thermocontact m9ij hetgeen dat het meest voor de hand ligt!!
On 2002-01-28 17:34, Bart V
wrote:
Ik zou hem gewoon vervangen, het zijn de kosten niet, en dan weet je zeker dat dat het probleem niet kan zijn.
Succes.
Ok lijkt mij ook de beste oplossing .is dat ingewikkeld werk,of kan ik dat makkelijk zelf (heb namelijk wel 2 rechterhanden maar niet echt met auto's)??
nee niet veel werk. De thermo schakelaar zit ergens op je radiator aan de zijkant (weet niet precies bij een clio) Gewoon eruit draaien (met steeksleutel losmaken)en heel snel omwisselen (dop op koelvloeistof reservoir houden), anders loopt je radiator leeg. Daarna koelsysteem ontluchten.
Mazzel
Mazzel
ja. met een beetje inzicht kom je dr wel bij. vanaf de onderkant proberen los te draaien met een sleutel. zit links in de radiator met een connectortje en in de radiator is het een soort schroef.
1 dr uit en snel de ander erin. anders loopt je vloeistof dr uit.
als het te duur wordt qua kosten dan heb ik er wel 1 liggen.
1 dr uit en snel de ander erin. anders loopt je vloeistof dr uit.
als het te duur wordt qua kosten dan heb ik er wel 1 liggen.
Nou je moet wel heel snel zijn.
Bij m'n zussie 1.2 clio kreeg ik niet eens los.
Ik heb 'm voor me 19 eerst bij de Brezan gehaald, maar die was niet best, hij deed het wel, maar sloeg te snel af.
Nu zit er een van de dealer, werkt goed, geen problemen.
Bij m'n zussie 1.2 clio kreeg ik niet eens los.
Ik heb 'm voor me 19 eerst bij de Brezan gehaald, maar die was niet best, hij deed het wel, maar sloeg te snel af.
Nu zit er een van de dealer, werkt goed, geen problemen.
inderdaad als je in je stoel zit dan zittie rechts. maar voor de kijkers thuis zit hij nog altijd links in je radiatorOn 2002-01-28 18:00, Wouter.
wrote:
De thermoschakelaar zit rechts in de radiateur. Is trouwens de enigste sensor in de radiateur dus vergissen kan jij je niet.
Heb het geprobeert maar lukt echt nietOn 2002-01-28 22:15, dennis16v
wrote:probeer je thermostaat maar eens te vervangen vanuit je auto.On 2002-01-28 21:42, Bart V
wrote:
Je praat altijd vanuit de auto he
Dus je stuur zit links.
Hier ontstaat nogal eens verwarring over.
wordt lastig.

Maar inderdaad je praat altijd vanuit de auto en dan kijkend naar de voorkant, stuur is ook links in de auto geplaatst.
Ja zal ik wel ff doen, er komt toch wel beetje lucht in je systeem. Gewoon al je ontluchtingsnippels open gooien, kachel open en je motor warm laten draaien (af en toe ff gas geven) Als je fan 3x aangeslagen is is het goed.On 2002-01-29 00:21, passkey
wrote:
laten we t over chello aub maar niet hebben he
Hee Bart jij had t over ontluchten ,moet ik dat ook doen want jij was de enige die t daarover had ?
Mazzel
Ik heb t thermocontact verwisseld en de wagen ontlucht ,nou is t volgens mij nog niet helemaal verholpen .de fan slaat namelijk wel aan maar dan pas bij het 3e streepie.de motortemp zit zo'n beetje boven de 100 gr. weet iemand wat de temp van het water moet zijn op t moment dat de fan aan zou moeten slaan??
Ik heb t bij renault nagevraagd en die zeiden dat t ergens in de bedrading zit.(kan dit??)
Ik heb t bij renault nagevraagd en die zeiden dat t ergens in de bedrading zit.(kan dit??)
-
- Berichten: 1602
- Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
- Locatie: Den Bosch, The Netherlands
Da's een goeie, ik heb dus witte tellerplaten geplaatst en het wijzertje van de temp.meter er inderdaad niet helemaal goed op terug gedaan die geeft dus nu bij mij teveel aan.
Niet zo erg als je het weet (zet ik wel weer een keer goed), maar kan het daar niet aan liggen??
Niet zo erg als je het weet (zet ik wel weer een keer goed), maar kan het daar niet aan liggen??
Volgens mij moet de fan gaan lopen bij een 80 graden.. Probeer eens de temp van de koel vloeistof te meten door een theromo meter (digitaal?) op een slang te plakken.
scheelt mischien een aantal graden. (ongv. 5 misschien) maar je hebt wel een gemeten waarde waar je me kunt werken.. Je moet de temp aflezen als de fan net gaat draaien.
misschien een id?
greetz Abel
scheelt mischien een aantal graden. (ongv. 5 misschien) maar je hebt wel een gemeten waarde waar je me kunt werken.. Je moet de temp aflezen als de fan net gaat draaien.
misschien een id?
greetz Abel
Ik denk dat bij een gezond luchtvrij koelsysteem de fan ongeveer gaat draaien als je temp meter bij het 2e streepje staat.
Als ie pas bij de 3e aanslaat is de kans groot dat je nog lucht in je koelsysteem hebt.
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-01-31 16:38 ]
[ This message was edited by: Bart V on 2002-01-31 18:14 ]
Als ie pas bij de 3e aanslaat is de kans groot dat je nog lucht in je koelsysteem hebt.
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-01-31 16:38 ]
[ This message was edited by: Bart V on 2002-01-31 18:14 ]
Ja ik had ook al t idee dat mn tempmeter in de auto meer aangeeft dan ie aan zou moeten geven.
En wat dat ontluchten betreft moet de kachel vol aan ? en moet ie ook op zn heetste stand staan?
En ik heb m ontlucht met dat ene ontlnippel op de radiateur (is dat de enige of zijn er meer?)
En wat dat ontluchten betreft moet de kachel vol aan ? en moet ie ook op zn heetste stand staan?
En ik heb m ontlucht met dat ene ontlnippel op de radiateur (is dat de enige of zijn er meer?)