Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Robert dB.

On 2002-01-27 21:53, Chris
wrote:
Over Golfjes kunnen Robert en ik ook wel ff discuseren.....
Ach, ik heb de tijd....:lol:
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Laten we ze dat maar besparen..:smile:
Robert dB.

kee
Heino

Nog effe to the point;
Bij Tom Walinshaw Racing zijn ze niet gek,daar werken goed betaalde en uiteraard afgestudeerde ingenieurs.
Dan heeft de clio v6 het meeste gewicht achter zitten en ook nog eens achterwiel aandrijving.Michael Bleekemolen heeft ook gezegd dat de v6 een kleine sliphoek heeft,dat houdt in dat je bijna niet voelt aankomen wanneer de auto gaat uitbreken wanneer je op de limiet rijdt,en als hij gaat gaat hij ook in één keer om.Kwestie van wagenbeheersing lijkt mij.
Tijn
Contacteer:

Bovenstaande werd volgens mij al gemeld bij de introductie van de raceversie in '99 .. (ik zal het artikel eens opzoeken) Jean Ragnotti reed toen met de pers rondjes over het circuit.... De keuze van deze rijder met een "onmogelijke auto" is op zich ook wel grappig... Ragnotti had altijd al afstellingen die voor de rest van de wereld onmogelijk te besturen waren maar voor hem de winst brachten...
Anonymous

On 2002-01-27 22:58, Heino
wrote:
Dan heeft de clio v6 het meeste gewicht achter zitten en ook nog eens achterwiel aandrijving.Michael Bleekemolen heeft ook gezegd dat de v6 een kleine sliphoek heeft,dat houdt in dat je bijna niet voelt aankomen wanneer de auto gaat uitbreken wanneer je op de limiet rijdt,en als hij gaat gaat hij ook in één keer om.
De kleine sliphoek komt ook door de wielbasis van de V6 die gewoon vrij kort is in vergelijking met andere achterwielaangedreven wagens.
Anonymous

M'n oude Samurai brak ook uit. Als het nat was zeker, op rotondes hoefde ik gewoon nauwelijks meer te sturen. Nu had ik dat snel in de gaten dus ga je ook anders om met je gaspendaal :wink:. Maar toch was het leuk om indruk mee te maken :grin:
speedline

Wat de rijderscapaciteiten betreft heb je helemaal gelijk, Tijn. Ik besef heel goed wat mijn beperkingen zijn. Maar ik gaf het rijtje autoŽs aan om aan te tonen wat een verscheidenheid aan autoŽs ik onder handen genomen heb. Mijn buurmanŽs Pantera heb ik niet op de limiet gereden (geen ruimte om te proberen), maar een aantal van de andere wel. En dan niet zover dat de rook van de wielen slaat, maar wel bewust over de limiet gejaagd om te kijken hoe de auto zich gedraagt. Als technicus in hart en nieren, al zeg ik het zelf, vindt ik het enorm leuk om te kijken ofdat mijn verwachtingen van een bepaald concept of verbeteringen ook zo werken. En de effecten te bepalen op het rijgedrag.

Bijvoorbeeld het effect van de super hicas achterasbesturing op de 300ZX. Je voelt de invloed van de sporingsverandering bij het insturen van de bocht, bij het clipping point en het uitkomen...

Dat vindt ik fantastisch, ondervinden wat technici voor de klant uitgedacht hebben en deze op hun merites beoordelen.

Ik heb echt geen pretenties om coureur te zijn, maar wel om aan den lijve te ondervinden waar je mee werkt en de veranderingen die je aanbrengt...

Wat de geschoolde technici betreft, bij Daimler Chrysler werken zoŽn beetje de beste technici ter wereld... (aantal patenten!)

Leg mij maar eens uit waarom het dan toch fout ging met de A klasse...

Ik beweer helemaal niet dat het aan de technici ligt...

Maar het kan bijvoorbeeld wel liggen aan een marketing manager die zegt dat het vanwege de kostprijs onmogelijk is om een aanpassing door te voeren, bijvoorbeeld !

Technici maken een Williams, beleidsmedewerkers maken een A140
Tijn
Contacteer:

Wat doe je verder zoal op het circuit / met auto's speedline. Uit je posts blijkt dat je er regelmatig mee bezig bent. Ik begrijp volkomen als je geen bedrijven enzo wilt noemen, maar vertel eens wat.....

(en heb je toevallig verstand van maten stoelframes)
[ This message was edited by: Tijn on 2002-01-28 00:38 ]
speedline

Heb bij tuner gewerkt. Daar racerij leren kennen. Maar daar mee gestopt wegens tijdgebrek. Vindt de technische voorbereiding van de auto interessant, het racen kan me (op rallysport na) eigenlijk niet echt boeien. Dus op het circuit ontplooi ik geen activiteiten meer.

Studeer op het moment weer verder. Werk in vrije tijd bij favoriete zweeds vrachtauto-merk en bij transportbedrijf. PersonenautoŽs (Renault en aanverwanten) zijn eigenlijk mijn hobby. Na de studie wil aan de slag gaan als ingenieur bij een personen- of bedrijfsauto fabrikant. Met richtingen als chassis en aandrijflijn.

Ik heb de mazzel veel mensen te (leren) kennen met autoŽs die ik ook een warm hart toedraag. En krijg dan ook af en toe de kans met bijzondere autoŽs te sturen.

Maten stoelframes ?
Tijn
Contacteer:

Stoelframes was een loze kreet waar ik op dat moment mee bezig was en nox van kon vinden voor de GTT, ik ben er al uit welke ik moet hebben, ga ze vandeweek wel even halen.

Ik zie dat we een gezamelijke interesse voor rally hebben? :smile:
speedline

In het nieuwe CRS Alpine magazine.

Quote: "Flitsen
* Uit de verkooporganisatie is een gerucht over de Clio V6 doorgesijpeld . Medio 2002 zou van deze dikke Clio een nieuw model verschijnen, met sterkere motor. De Clio V6 zou vanaf dat moment ook NIET MEER bij TWR worden gebouwd, maar door Renault zelf (in de Alpine fabriek?)".

"Uit interview met Ron Boon (Renault autosport-manager) * Er komt volgend jaar een gewijzigde versie van de Clio V6. Met name het onderstel zal gewijzigd worden".

Toch wel grappig in het kader van mijn eerdere uitlatingen !

Rallysport rulez...

Bikkels à la Stiq Blomqvist (ook nog getruck racet), Walter Rohrl, Richard Burns. In een woord fantastisch, en in mijn ogen nog net even beter als F1.

[ This message was edited by: speedline on 2002-01-29 00:12 ]
Tijn
Contacteer:

Om even terug te komen op het begin:

Zullen je coupe-onderdelen die je geadviseerd had naar jouw idee een positief effect hebben op het geheel? De doosnee coupe delen kennende wordtie daar nog meer tricky van.....
Tijn
Contacteer:

wellich kan de eigenaar van de v6 hier naar bellen? <a href="http://www.chielbos.com/" target="_blank" target="_new">http://www.chielbos.com/</a>

Hij doet o.a. de dempers voor coen vink....
speedline

Hangt ervan af hoe je het aanpakt en wat je rijstijl is. Op de openbare weg lijkt het me niet fijn met een tricky auto op pad te zijn. Je kunt dan geen rijfouten opvangen op de reserves van het onderstel. Ze zijn er simpelweg niet.

Met de Trophy delen verleg je afhankelijk van de afstelling het probleem (de max. bochtsnelheid). Maar het vergroten van het vermogen kan wel een positief effect hebben. Je kunt hem met de extra power langer gecontroleerd laten driften. Misschien loop je dan in de rijpraktijk niet tegen het probleem aan.

Qua onderstel zou het mij voorstaan de vering vrij zacht te houden en de demping te verharden om de bestuurder meer feedback te geven van carrosseriebewegingen. En dan de resterende mods. gewoon door te voeren. Deze zullen alleen maar bergen extra plezier opleveren. Ik hoop binnenkort een dergelijke standaard auto te rijden, en ben razendnieuwsgierig.

Ik denk dat het "twitchy" karakter (klassieke 911Žs) niet meer van deze tijd is. Ik denk dat klanten dit niet zullen accepteren (Audi TT).

Ik bedoel echter met het vervelende bij deze auto dat door het basisconcept (gewichtsverdeling e.d.) de auto zonder input van de bestuurder opeens anders gaat reageren op een bepaalde situatie. Dit is onacceptabel.
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-29 00:24 ]
Tijn
Contacteer:

Qua onderstel zou het mij voorstaan de vering vrij zacht te houden en de demping te verharden
Krijg je dan geen rare effecten als hij te snel in zijn bumpstops duikt?
Michel S.
Contacteer:

Morgen komt de staatslot uitslag. Als ik de 9 miljoen win, ga ik er 1 kopen en zal het eens testen.

Wel gevaarlijk dat dat die zo tricky is.
Maar nog lang niet zop gevaarlijk als dat tafereel met de A-klasse en de TT die bij 180 in de remmen gaat en niet meer te besturen is.

Ben blij met mijn vrij voorspelbare R5 GTT.
De R21T vindt ik ook een beetje tricky. Als je te ver gaat draait die 180 graden zonder dat corrigeren echt goed mogelijk is. Kan dat, of is dat een toeval geweest van combi wegdek, banden ofzo?

mzzl
Goof

Gister dat artikel van Sandor van Es gelezen, en idd, de 3L V6 wordt (mijn inziens) behoorlijk afgekraakt.
Mag aannemen dat Sandor er wel wat van weet; hij racet zelf in een Clio 2L.

Overigens, in de Alpine magazine (ja, die van CRS....) staat dat er een ellenlange wachtrij is voor de 3L V6, maar er staat er hier bij Reanult Auto Haag toch één al ruim een week of 2 op een nieuw baasje te wachten in de etalage.
Tijn
Contacteer:

Sandor zit toch bij BMW ?
Anonymous

Sandor rijdt al een tijdje BMW!
MartinGTT

Had ie beter nie kunnen doen
Anonymous

Hij heeft wel de DTCC gewonnen dit jaar (toch?).
speedline

Uit Autovisie 13 ! 22 juni 2002:

"Renault bouwt nieuwe Clio V6 zelf"
Renault zal de opvolger van de Clio V6 niet langer laten bouwen door Tom Walkinshaws TWR. De Franse fabrikant is ontevreden over de kwaliteit. Volgens een ingewijde voldoet 90% !!! van de door TWR geleverde modellen niet aan de vereiste specificaties. Met name de afstemming !!! zou een groot probleem vormen. Daarom zal de Clio V6 Renault Sport Phase II, die momenteel ontwikkeld wordt, gewoon door Renault zelf gebouwd worden. Het bommetje zal veel weg hebben van de Clio 1600 kitcar ? :-*
Hmmm..., toch vervelend als blijkt dat je in de goede richting zat... Styling van kitcar vindt ik niet op zijn plaats op V6, maar ja, blijft smaakgevoelig !

[/quote]
Michel Meganefreak
Contacteer:

toch vreemd, op de nurburgring zijn mensen van TWR wekelijks aan het testen met de nieuwe v6 met na horen zeggen 260 pk.........deze test clio zit vol met meetapparatuur.

Ik heb deze mensen zelf in maart op de Ring gesproken, samen met een kameraad die daar wekelijks komt.

op de foto's zie je al duidelijk de nieuwe clio accenten, motorkap past op deze voor geen ruk, nieuwe gaas op de grill, achterklep etc.

[img]http://www.meganecoupe.nl/club/nurburg2002/Mvc-362s.jpg[/img]

[img]http://www.meganecoupe.nl/club/nurburg2002/Mvc-375s.jpg[/img]
speedline

toch vreemd, op de nurburgring zijn mensen van TWR wekelijks aan het testen met de nieuwe v6 met na horen zeggen 260 pk.........deze test clio zit vol met meetapparatuur.

Ik heb deze mensen zelf in maart op de Ring gesproken, samen met een kameraad die daar wekelijks komt.

op de foto's zie je al duidelijk de nieuwe clio accenten, motorkap past op deze voor geen ruk, nieuwe gaas op de grill, achterklep etc.
Het behoeft geloof ik geen melding, dat TWR niet echt een klein bedrijf(je) betreft. Het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat er voortreffelijk ingenieurswerk plaatsvindt maar dat voorgestelde wijzigingen afgeschoten worden door de :-* financiële afdeling...

Op de eerste plaats moet er natuurlijk geld verdient worden door Renault, TWRŽs rekeningen moeten voldaan worden, en vervolgens moet het apparaat ook nog voor een bepaald bedrag in de markt gezet worden.

En natuurlijk blijven het fransen :D ... Een van de mogelijke redenen om mede dit contract op te zeggen (kwaliteit is natuurlijk een domper op je imago) zijn ook de teruglopende autoverkopen door geheel Europa. Wat is er mooier om dan de produktie binnenshuis te houden en de Competitie afdeling in Dieppe weer wat werk te bezorgen. Binnen een dergelijk bedrijf wordt er simpelweg gelobbyd om werk en geld >-) (Renault doet het trouwens boven verwachting goed, maar dat terzijde :) ).

Het blijft altijd giswerk tenzij er iemand over een bron beschikt binnen de Régie. Maar dit is dankzij de enorme contractuele integriteits-boeteclausules zeer onwaarschijnlijk :lol:

Maar ja, er duiken best wel wat schade autoŽs op... Dit kan natuurlijk liggen aan de kwaliteit van de bestuurders en het feit dat er met veel demoŽs natuurlijk flink gegumd is... :D 8) Maar het geeft toch ook aan dat het bepaald geen auto is voor beginnelingen. 5 Turbo en klassieke Porsche 911 verhalen doen de verkopen uiteraard geen goed. Tegenwoordig is het credo echter stuurmansautoŽs met snel toegankelijke prestaties 8)
speedline

speedline schreef: En niet zoals Renault puinruimen bij de screw ups van TWR. Let maar eens op de persberichten in bijvoorbeeld de Automotive News Europe voor de komende twee jaar. Wedden dat er een klein nietig stukje instaat dat Renault en TWR op het gebied van gezamenlijke ontwikkeling de samenwerking beëindigen !
Even mijn gelijk halen.

De firma TWR is failliet. Renault had ruim daarvoor al de samenwerking verbroken wegens "tegenvallende kwaliteit".

TWR is trouwens eigendom van dezelfde fokker waarmee Verstappen nog een appeltje mee te schillen heeft. Tom Walkinshaw.

De Clio V6 is compleet onderhanden genomen voor Phase 2 door Renault Sport. De produktie is uiteraard ook verlegd naar Dieppe.

Grtz,

Zzpeedie.
Laatst gewijzigd door speedline op do 27 nov 2003 8:20, 1 keer totaal gewijzigd.
John B
Contacteer:

Chris schreef:dat uitbreken vind ik overigens niet zo vreemd. Neem eens een BMW 316I, en geef eens gas in de bocht bij nat weer. En dan is het vreemd als de Clio uitbreekt? Dat is toch juist de kick, op de limiet rijden met achterwiel aandrijving!?
zo heb ik eens met de auto van mijn baas achterstevoren gestaan :lol: :lol: en dat was maar een 2L omega
speedline

Filmpje 35Mb 5 Turbo versus Clio V6 Phase 1.

En toont mijn punt compleet aan... :D

http://www.ktk-motorsport.de/Videos/ClioV6-R5_Turbo.mpg

Grtz,

Zzpeedie
Jasper16v

mijn Frans is ook niet meer wat het geweest is :lol:
Steven
Car: M536

Nee, wou net zeggen, kan soms vlagen ontcijferen, maar ze praten ook zo snel :)
Plaats reactie