Dit lijkt me wel een keuze, afhankelijk van je wensen:On 2002-01-27 15:38, speedline
wrote:
Ik heb het over een vergroting van de zuigerspeling met 10/100-20/100mm ! Dit in combinatie met de al vrij grote zuigerspeling af fabriek omdat de gemiddelde klant de term "warmrijden" niet eens kent.
Dit heeft ook met je zuigerveren te maken, want de zuigerveren worden indien je met een grotere boring werkt, en niet met een kleinere maat zuiger, minder aangespannen.
Dit is trouwens margewerk maar levert bij hoge toerentallen behoorlijk minder wrijving op en dus meer vermogen.
Vroeger met m'n brommer ging ik altijd voor de meest strakke passing van cilinder-zuiger/zuigerveren. Dit eist wel een erg voorzichtig inrijden, maar zorgde wel voor meer trekkracht onderin. Dat was bij 't brommertje altijd 't probleem: boven de 9000 toeren voldoende power, maar onder die powerband zo weinig prik dat je in hogere versnellingen die 9000 toeren niet eens kon bereiken. Die strakke passing hielp daar merkbaar tegen. Vermogensverlies bovenin daardoor heb ik nooit gemerkt, maar zou misschien wel te meten zijn geweest.