Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Michel S.
Contacteer:

Hey jongens.

Tja kan niet slapen, dus dan spoken we hier nog effe rond.
Waar gaat dit topic over? Ik heb vandaag een toffe chat gehad met tino en daar kwam een discussie uit. Dit kwam omdat ik nu met een 92 graden thermostaat rij omdat ik anders de auto(R5 GTT) niet warm kreeg in de winter.
Waar komt dit door? is het omdat mijn expansievat ergens anders hangt en de inhoudt van het systeem iets hoger is? Komt het omdat mijn GTT met 2 intercoolers uitgevoerd was(gemiddeld 5 graden inlaat temp). Komt het door de gaten in mijn bumper en de veranderingen die ik heb gemaakt om de rijwind effectiever te gebruiken? Who knows.

Maar waar ging de discussie nou om? Ik beweerde dat de intercoolers een grote rol speelde bij mijn overkoeling. Waarom?
2 redenen

1. De koude lucht gaat door de carburateur en door het inlaatspruitstuk. Beide zijn verwarmd door water. De koude lucht neemt hitte daar weg en zorgt daarvoor dat het water afkoelt. Hier zijn we een beetje gestrand omdat Tino zegt dat de voetverwarming en spruitstuk verwarming bij het grote syeteem(thermostaat open) hoort en niet van invloed is, omdat het kleine systeem niet eens warm wordt. Ik duf het niet te zeggen. Lijkt mij onlogisch om voetverwarming te maken en deze op het grote systeem aan te sluiten. Ook de turbo hangt hieraan vast en zou dan alleen waterkoeling hebben als de thermostaat open is. Kan natuurlijk wel. Maar ik weet het dus niet.

Punt 2. Doordat er koude lucht de motor in komt zal dit ook weer warmte ontrekken van de motor wat dus weer negatieve gevolgen hebben op het warmworden van het kreng.

Hij werdt gewoon niet warm met de vorige thermostaat erin. Pas nadat de thermostaat en de 2de intercooler vervangen/eruit gehaald was werdt het ding een beetje normaal warm. Na 7 km was het water al op temp. Anders kon ik 80 km rijden en was het water nog niet warm. Zodra ik de kachel aanzette was het gedaan met de pret. zakte het metertje tot ver onder het middelste streepje.

dus aan jullie nu de vraag en taak om deze discussie verder te voeren.
In hoeverre heeft de luchtinlaat temperatuur effect op het warm worden van de motor???

have phun :smile:
Sander
Contacteer:

Nou ik heb hetzelfde probje gehad. En ik heb dit gedaan: ik heb extra gaten in de bumper gemaakt en een hoop geleidings schoten, zodat de lucht die voor tegen de auto komt of door mijn interkoeler gaat of door de radiator. Mijn lucht voor de motor zuigt hij door de motorkap aan. Ik heb de thermostaat klep uit mijn interkoeler gehaald. Met dit alles werd hij niet warmer dan 60 graden toen het tegen nul was buiten ook al reed ik 200km van hier naar Den Helder. Ik heb nu een ander interkoeler met thermostaat klep en ik zuig nu warme lucht aan van de turbo. En nu komt hij wel op temp. Als het weer warmer word, word het weer om bouwen. Dit zijn mijn bevindingen :grin:

Ik denk dat bijden invloed hebben, maar dat die extra gaten meer in vloed heeft dan die extra interkoeler van jou MClane.

:lol:

-----------------
HOP HOP HOP GAS ER OP !
[ This message was edited by: PLATBEKTERRIER on 2002-01-26 07:37 ]
speedline

De luchtinlaattemperatuur heeft alleen een grote invloed op de compressie eindtemperatuur en een kleine invloed op de verbrandingstemperatuur. De ontwikkelde warmte bij de verbranding (vermogen) is van belang hoe snel je motor op temperatuur is.

De inhoud van je koelsysteem is wel van belang voor het op temperatuur komen en op temperatuur blijven (koeler).

Een ander voorbeeld, een Scania vrachtwagen met 16liter V8 (580pk/ 2700Nm) motor heeft een koelsysteem met ca. 100l. inhoud. Als ik nu met onbeladen vrachtwagen uit Rotterdam wegrijdt is de koelvloeistof voorbij Utrecht nog niet warm. Nu is het enige van belang dat je eerst de olie (35l) netjes opwarmt. En dat gebeurt ook, denk maar aan de turbo en de olie in de cilinderkop vlak boven de verbrandingskamer. Als deze op temperatuur is ga je in stappen zwaarder belasten (meer gas en hogere toerentallen) tot de motor op temperatuur is. Of hang er 30t. achter.

Deze situatie heb jij ook bij je 5. Waarschijnlijk nog verergerd omdat je rustig warmrijdt(bravo)! Bij een Clio hebben we een warmtewisselaar die in eerste instantie via de olie de koelvloeistof opwarmt. Misschien een idee om toe te passen.

Je denkt, met een lage koelvloeistof temperatuur zwaar belasten, dat is vragen om problemen (trappen met koude motor). Maar fabrikanten passen een grotere zuigerspeling toe dan nodig om klanten die met koude motor "sportief" rijden niet met een vastloper of vreters te confronteren.

Aluminium zuiger zet sneller uit dan een (meestal) stalen blok.

Het verschil tussen het 1e en 2e streepje bedraagt (per auto verschillend) meestal maar 5-10°C. Bij mijn 5gtt(coupe DIY) met 170km/h constant komt de koelvloeistof niet boven het 1e streepje (ca. 73°C). Bij 200km/h loopt deze langzaam op naar het 2e streepje afhankelijk van de buitentemperatuur.

Hoe rij jij precies warm (tijd, temp., turbodruk, etc)?

Misschien een overbodige vraag, maar heb je na de intercooler ombouw de sproeierbezetting aangepast.

[ This message was edited by: speedline on 2002-01-26 11:15 ]
Michel S.
Contacteer:

Ik heb de standard sproeier vervangen door een 135'er.

Hoe rij ik warm. Start de auto, doe de riem om, radio aan(ong. 15 sec) en begin te rijden. Rij de straat uit en dan gaat de choke ervanaf. Dan moet ik een berg oprijden van een 1,5 - 2,0 km. Dat gaat nogal traag omdat ik de turbo niet wil aanspreken. Dus 50-60 km is top. Eenmaal over de knip gaat de snelheid naar de 80 KM, maar de turbo wordt niet aangesproken. BIj margraten moet ik meestal stoppen (verkeerslicht) en dat is dan een 6 km verder. Daar wordt er iets hoger in toeren doorgetrokken bij het optrekken (2400-2700rpm) en de turbo wordt dan een klein beetje aangesproken. Bij cadier in keer (12km ofzo) begin ik de druk een klein beetje hoger op te bouwen totdat ik voluit durf te gaan. Dat is in de zomer. In de winter is het ongeveer hetzelfde, alleen het voluit gaan komt pas na een 25-40 km. afhankelijk van de buiten temp.

in het kort. Turbo wordt 1 tot 2 streepjes aangesproken na 6 km. Na 12 km wordt de druk langzaam opgevoerd tot vollast.
Plaats reactie