Tja kan niet slapen, dus dan spoken we hier nog effe rond.
Waar gaat dit topic over? Ik heb vandaag een toffe chat gehad met tino en daar kwam een discussie uit. Dit kwam omdat ik nu met een 92 graden thermostaat rij omdat ik anders de auto(R5 GTT) niet warm kreeg in de winter.
Waar komt dit door? is het omdat mijn expansievat ergens anders hangt en de inhoudt van het systeem iets hoger is? Komt het omdat mijn GTT met 2 intercoolers uitgevoerd was(gemiddeld 5 graden inlaat temp). Komt het door de gaten in mijn bumper en de veranderingen die ik heb gemaakt om de rijwind effectiever te gebruiken? Who knows.
Maar waar ging de discussie nou om? Ik beweerde dat de intercoolers een grote rol speelde bij mijn overkoeling. Waarom?
2 redenen
1. De koude lucht gaat door de carburateur en door het inlaatspruitstuk. Beide zijn verwarmd door water. De koude lucht neemt hitte daar weg en zorgt daarvoor dat het water afkoelt. Hier zijn we een beetje gestrand omdat Tino zegt dat de voetverwarming en spruitstuk verwarming bij het grote syeteem(thermostaat open) hoort en niet van invloed is, omdat het kleine systeem niet eens warm wordt. Ik duf het niet te zeggen. Lijkt mij onlogisch om voetverwarming te maken en deze op het grote systeem aan te sluiten. Ook de turbo hangt hieraan vast en zou dan alleen waterkoeling hebben als de thermostaat open is. Kan natuurlijk wel. Maar ik weet het dus niet.
Punt 2. Doordat er koude lucht de motor in komt zal dit ook weer warmte ontrekken van de motor wat dus weer negatieve gevolgen hebben op het warmworden van het kreng.
Hij werdt gewoon niet warm met de vorige thermostaat erin. Pas nadat de thermostaat en de 2de intercooler vervangen/eruit gehaald was werdt het ding een beetje normaal warm. Na 7 km was het water al op temp. Anders kon ik 80 km rijden en was het water nog niet warm. Zodra ik de kachel aanzette was het gedaan met de pret. zakte het metertje tot ver onder het middelste streepje.
dus aan jullie nu de vraag en taak om deze discussie verder te voeren.
In hoeverre heeft de luchtinlaat temperatuur effect op het warm worden van de motor???
have phun