Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
turboman
Contacteer:

Ja, het begint al te jeuken... ik weet dat de 1,721 'GTX' motor ook in een Volvo turbo zit (welke? 480 ?), en vroeg mij af in hoeveree het mogelijk is om het één en andere over te zetten op mijn 5 GT-S (met 1,721 motor)... ik zoek niet echt naar grote vermogenstoenames, maar een kleine 15 pk er bij is al wat, want ik wil de boel wel heel houden zeg maar.... en kan dan tevens het alom bekende TURBO geplof (dumpvalve) eindelijk eens vanaf m'n eigen stoel beluisteren........

Iemand ideeen, prijzen, tuners? (kep zelf de onderdelen dus niet, voor de goede orde)

"5 GTE; De ontsteking vervroegd (jullie tip >-), merk je goed zeg, trekt een stuk pittiger op."

..las ik in "Stel je eens voor"-topic...
in hoeverre is dit interessant en hoe is dit uit te voeren ? Nadelen ?

Turboman

[ This message was edited by: turboman on 2002-01-11 19:21 ]
Michel S.
Contacteer:

Turbo erop zetten kan zeker. Maar het vergt wel wat aanpassingen. En denk aan vermogen toename van +40PK. Denk niet dat het een goede optie is als je niet veel wilt vervangen.

dingen die je zult moeten inbouwen/vervangen:

Carburateur
ontsteking
Turbo met uitlaat systeem
olie koeler
olie leidingen voor turbo
eventueel water leidingen voor turbo
Andere radiateur
Nokken-as

gaat nogal wat geld kosten.
En dan heb je het alleen over motor. Denk dat je remmen enzo ook wel wat aandacht willen.

denk ik beter en goedkoper om een andere nokken-as erin te zetten. Is ook al gauw een pk of 10 schat ik zo. Wel gaat het stationair lopen een stukkie anders uitzien.

hopelijk heb je er wat aan.
Bart V

Zou het veel schelen kwa vermogen met de 1400 turbo motor die in de GTT zit?????
robert

kijk het is wel duidelijk dat als je het zelf niet doet je er nooit aan moet beginnen.

zo.

lekker stil in 1 keer he?

Dan is het handigst jouw car naast zon volvo op de sloop te zetten en te laten staan-nee geintje-kijken wat je allemaal over kan zetten. Niet het wiel gaan uitvinden namelijk.
Als dat voor het grootste gedeelte lijkt te lukken kan je verder denken. Dan moet je ook zo veel mogelijk alles incl. het hele brandstofsysteem kunnen overlepelen.

Dus minimaal moet je kunnen overzetten:
-uitlaatspruitstuk met turbo. De koppeling met je uitlaat is wel te fixen/lassen.
-inlaatspruitstuk met de HELE brandstofmikmak en smoorklephuis. De pijperij naar cooler en filter fix je wel.
-brandstofpomp gedoe bij de tank niet te vergeten.
-HELE kabelboomgedoe met ecu en met bij voorkeur ook de hele ontsteking, belangrijk: de sensoren in het blok. Vooral de toerenopnemer is vitaal.

In eerste instantie zet je de turbodruk laag (0.3 bar ofzo) zodat je blok geen problemen krijgt. Dan hoef je ook nog niet zonodig lage compressieverhoudeng enzo. Nokkenas blijft gewoon zoals hij is.

edit: tuurlijk mclain heb gelijk: de olieleidingen naar de turbo!!!

yeah-tuning

-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-01-11 21:35 ]
Anonymous

En dan later als je eraan toekomt de koppakking vervangen door een dikkere.
En in de tussentijd bij een Volvo dealer informeren of er bij een 400-serie turbo motor andere zuigers en dergelijke zijn gemonteerd.
En vergeet vooral niet om ook goed naar de versnellingsbak te kijken, de toename in koppel kan je versnellingsbak in het ergste geval slopen.

Succes
Michel S.
Contacteer:

On 2002-01-11 21:33, robert
wrote:
kijk het is wel duidelijk dat als je het zelf niet doet je er nooit aan moet beginnen.

zo.

lekker stil in 1 keer he?

Dan is het handigst jouw car naast zon volvo op de sloop te zetten en te laten staan-nee geintje-kijken wat je allemaal over kan zetten. Niet het wiel gaan uitvinden namelijk.
Als dat voor het grootste gedeelte lijkt te lukken kan je verder denken. Dan moet je ook zo veel mogelijk alles incl. het hele brandstofsysteem kunnen overlepelen.

Dus minimaal moet je kunnen overzetten:
-uitlaatspruitstuk met turbo. De koppeling met je uitlaat is wel te fixen/lassen.
-inlaatspruitstuk met de HELE brandstofmikmak en smoorklephuis. De pijperij naar cooler en filter fix je wel.
-brandstofpomp gedoe bij de tank niet te vergeten.
-HELE kabelboomgedoe met ecu en met bij voorkeur ook de hele ontsteking, belangrijk: de sensoren in het blok. Vooral de toerenopnemer is vitaal.

In eerste instantie zet je de turbodruk laag (0.3 bar ofzo) zodat je blok geen problemen krijgt. Dan hoef je ook nog niet zonodig lage compressieverhoudeng enzo. Nokkenas blijft gewoon zoals hij is.

edit: tuurlijk mclain heb gelijk: de olieleidingen naar de turbo!!!

yeah-tuning

-----------------
[ This message was edited by: robert on 2002-01-11 21:35 ]
blijft de nokken-as hetzelde?? Dacht dat die anders was. Want normaal krijg je bij turbo-kits toch altijd een nokken-as erbij.
Of is dit alleen bij extreme kits???
turboman
Contacteer:

ja, shoot ja.... dan maar andere nokkenas denk ik, 10 pk erbij is ook wel lekker.... enig idee wie dat doet ?
Michel S.
Contacteer:

On 2002-01-12 01:18, turboman
wrote:
ja, shoot ja.... dan maar andere nokkenas denk ik, 10 pk erbij is ook wel lekker.... enig idee wie dat doet ?
het zijn niet alleen de PK's die het hem doen, maar het hele gebeuren. Je auto reageerd ok veel anders. Is denkbeeldig nog meer vermogen.
turboman
Contacteer:

Denkbeeldig nog meer vermogen.... kep wel eens gehoord van een GTE met 125 echte pk's... ?
Michel S.
Contacteer:

Ja, weet niet hoe ik het moet uitleggen.

Ik kan je een auto geven met 120 PK en 1 met 130. Die van 130 pk maak je zo dat die echt aan het gas hangt, beetje geluid erbij. Pruttelen stationair, schieten en agressief. Terwijl die 120 pk hetzelfde is alleen 10 pk minder en een hele mooie curve van vermogen, lekker soepel enzo.
Als je dan in beide rijdt zou je zeggen dat die van 130 pk veel meer vermogen heeft als die 120 PK bak. Vermogen merken zit nogal veel tussen de oren.

Hetzelfde als veel geluid. De 1ste 21 Turbo wat we hadden maakte bijna geen geluid, maar was wel vet snel. Terwijl mijn auto meer geluid maakte en agressiever was. En toch was de 21 T sneller. Terwijl als je in beide reed zou je echt met overtuiging zeggen dat de blauwe 5 stukken sneller was.

hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd en snap je wat ik bedoel.

mzzl
Anonymous

als het vorder met de spruitstukken enzo dan hoor ik het graag turboman

ik denk er namelijk over het zelfde bij mijn f3r te doen

grtz Thomas

RouwT@hotmail.com
robert

blijft de nokken-as hetzelde??
een iets tammere nokkenas is wat beter voor het koppel onderin. Want bij een motor met lage compressieverhouding is dat aardig gezakt.

Maar als je begint met weinig turbodruk hoeft de compressieverhouding niet te zakken en kan je dezelfde nokkenas houden.

Mag het mag natuurlijk best.

Het mooist is natuurlijk alles incl. het blok over te zetten, dan zit je zeker goed
Menno

On 2002-01-16 17:57, robert
wrote:
blijft de nokken-as hetzelde??
een iets tammere nokkenas is wat beter voor het koppel onderin
d'r is nog een reden om een tamme te willen bij je turbotorretje.
robert

bedoel je het doorspoel-verhaal?
daar geloof ik niet zo in.

ik luistert en huivert....
Anonymous

On 2002-01-12 14:35, Mclain
wrote:
Ja, weet niet hoe ik het moet uitleggen.

Ik kan je een auto geven met 120 PK en 1 met 130. Die van 130 pk maak je zo dat die echt aan het gas hangt, beetje geluid erbij. Pruttelen stationair, schieten en agressief. Terwijl die 120 pk hetzelfde is alleen 10 pk minder en een hele mooie curve van vermogen, lekker soepel enzo.
Als je dan in beide rijdt zou je zeggen dat die van 130 pk veel meer vermogen heeft als die 120 PK bak. Vermogen merken zit nogal veel tussen de oren.

Hetzelfde als veel geluid. De 1ste 21 Turbo wat we hadden maakte bijna geen geluid, maar was wel vet snel. Terwijl mijn auto meer geluid maakte en agressiever was. En toch was de 21 T sneller. Terwijl als je in beide reed zou je echt met overtuiging zeggen dat de blauwe 5 stukken sneller was.

hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd en snap je wat ik bedoel.

mzzl
het 'sinds-mijn-K&N-Filter-is-mijn auto-een-stuk-sneller' effect ?

:smile:
Marius

JAAA !
Menno

On 2002-01-16 18:11, robert
wrote:
bedoel je het doorspoel-verhaal?
daar geloof ik niet zo in.

ik luistert en huivert....
inderdaad, spoelen, en dan met name bij de standaar kleine turbine's en de niet standaard hoge vuldrukken (=hoge druk voor de turbine). ennu geloven doe je maar in zo'n hok met zo'n gouwe haan d'r bovenop :smile:
rev it like a rental
Anonymous

<off topic>
Marius wat is je email ?
</off topic>
[ This message was edited by: Ploegah on 2002-01-16 18:33 ]
robert

kan zijn, kan zijn,

maar ik dacht dat de uitlaatdruk ook bij kleine turbine niet zo veel hoger werd dan de inlaatdruk. Want de waste-gate gaat open. Zeg maar max hoogstens 0.2 bar ofzo. Dan doet het spoelverhaal niet zoveel, zekers bij wat hoger rpm.

Leuk voor de turbo doctor topic! :sad:

Anders wordt het natuurlijk als je een mechanisch compressor hebt.

-----------------
[ This message was edited by: robert on 2002-01-16 18:44 ]
Marius

On 2002-01-16 18:33, Ploegah
wrote:
<off topic>
Marius wat is je email ?
</off topic>
[ This message was edited by: Ploegah on 2002-01-16 18:33 ]
U hebt mail op de exacte account.
Steven
Car: M536

Achja weet je gelijk waar al die verhalen vandaan komen met 40 pk extra door filter, bougie's, uitlaat etc.

Ook geinig als je open luchtfilter hebt gehad, je ori weer monteren. Hoor je alle andere geluiden die normaal overstemd werden. Denk je gelijk dat je ophanging slecht is omdat alles zo rammelt :smile:

grtz,

Stevie
Heino

Zeg TURBOMAN,je zou ter orientatie eens bij een volvo sloper kunnen kijken,vlak bij zuidhorn zit er ergens één.
En dan nog iets,de 1721 cc motor werd ook gebruikt in de formule renault,ik heb er zelf nog nooit iets over gevonden maar het lijkt mij sterk als daar niet iets speciaals voor is te krijgen.
Anonymous

Ik heb zoeen volvo blok al in een R5 gelegd! Is hier ergens al is verteld en over geluld! Als je het doet is het eenvoudigste gewoon alles uit een volvo te slueren en in je 5je te leggen! Met stukjes van hier en stukjes van daar over te bouwen maak je het alleen maar moeilijker! de versnellingsbak is meer dan sterk genoeg om het vermogen over te brengen! Bij mij zat er ook een GTX of GTE bakske tegen, no probs! Ik reed er zelfs mee op gas, reed perfect! Oto staat terug te koop, ik dacht ongeveer 2350euro! Een foto is hier ergens te vinden, ik dacht bij het topic "R21Turbo owners club"!
speedline

Wat doen we weer moeilijk. Een 5gtt met een elektrische brandstofpomp, een redelijk onderstel, redelijke remmen, en een aanpasbare intercooler en een close ratio bak.

Motor + appendages uit 440/ 460/ 480 Turbo bouwen en in 5gtt hangen. Wel een aantal modificaties nodig.

Het is nl. gewoon een door Renault ontworpen motor die door Volvo uitontwikkeld is.
Evt. aan JC bak hangen. En je hebt opeens een betrouwbare 5gtt ! Niet een snellere (maar 88kW/ 120pk) en daŽs net zoveel als een Ph.2, maar wel een soepelere (meer koppel over groter toerengebied), maar met een "zak chips" valt daar wel wat aan te doen.

Gewichtsverdeling kan een probleem vormen !
[ This message was edited by: speedline on 2002-01-25 22:20 ]
robert

als ik het topic VANAF HET BEGIN doorlees,
dan was de vraag wat je allemaal MOET overzetten.
MOET als in: noodzakelijk, als in: je krijgt troubles als je het niet doet.
Dus zei ik dat als je bij LAGE turbodruk begint je de nokkenas NIET NOODZAKELIJKerwijs hoeft te vervangen.

We hadden het niet over het samenstellen van een perfect op elkaar afgestemde spullen.
Zoals een fabriek doet. Das een ander verhaal.

sorry voor de herrie :smile:
Anonymous

Ik dacht toch echt dat Menno hier net wat neer had gezet...vaag..:smile:
Menno

Klopt, maar als je van een ander beweert dat ie een de sociale vaardigheden van een .... heeft, doe je daar zelf ook een beetje aan mee, dus heb 't maar weggehaald.
turboman
Contacteer:

On 2002-01-16 22:05, Heino
wrote:
Zeg TURBOMAN,je zou ter orientatie eens bij een volvo sloper kunnen kijken,vlak bij zuidhorn zit er ergens één.
En dan nog iets,de 1721 cc motor werd ook gebruikt in de formule renault,ik heb er zelf nog nooit iets over gevonden maar het lijkt mij sterk als daar niet iets speciaals voor is te krijgen.
Jo, Heino, toevallig ook een naam of exacte adres ?

Groeten, Turboman
Heino

Zal eens even voor je kijken.
turboman
Contacteer:

On 2002-01-17 21:01, Heino
wrote:
Zal eens even voor je kijken.

K :wink:
Plaats reactie