Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
ger
Berichten: 184
Lid geworden op: di 27 feb 2001 0:00
Locatie: Hof van Twente

Vandaag cilinderkop gedemonteerd,ivm met wat olie lekkage,kop ziet er nog goed uit ,alleen klepsteelrubbers bij verschillende kleppen zaten niet meer op zijn plaats!!(is normaal bij turbo?)
Kop gemeten was 0,02 bol,zal ik hem laten vlakken? (volgens mij trek ik dit kleine verschil er wel uit).

Groeten
Anonymous

0,02 meter?
0,02 centimeter?
of 0,02 millimeter.
In het laatste geval zal 't niet veel uitmaken, je koppakking zou het verschil op kunnen vangen.

Ik zou 'm vlakken, kost 100 piek en je zit meteen goed.
En meteen je kop goed schoon maken, afpersen en controleren. Dan zit je wel goed voor een paar jaar.
ger
Berichten: 184
Lid geworden op: di 27 feb 2001 0:00
Locatie: Hof van Twente

Ik heb het uiteraard over mm

Groeten
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

0.02 mm is helemaal nix, vlakken is niet nodig. Zelfs bij 0.1 mm krom had ik het nog niet gedaan.
Vlakken moet je alleen doen als het echt nodig is.

Hoe heb je in ***snaam die 0.02 mm gemeten? Met een rij (=heel vlakke stalen staaf) en voelermaatjes kom ik niet nauwkeuriger dan 0.05 mm)

r
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Gelijk nieuwe rubbertjes er op zetten. gttuning heeft het steeds over uprated rubbers. zijn ook geschikt voor euro95. kunje een stukje goedkoper rijden.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zijn die rubbers de enige reden waarom je geen Euro95 mag tanken met een 5GTT dan???
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

nee, das tegen pingelen van hoogbelaste motoren.
Bovendien is loodvervanger ook wel aardig om de kleppen 'te smeren'
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dus, is het mogelijk om gewoon 95 te tanken en er dan wat loodvervanger bij te gooien? Of mag dat niet?

Of anders geformuleerd: Wat is beter? En wat is goedkoper? (Wat kost loodvervanger en hoeveel moet je per tankbeurt gebuiken?)
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

alles mag van mij. Als je gewoon rustig rijdt en je wil niet nog eens 100.000 km ermee rijden dan kan het best.

Maar 95 is niet zo best als je wel eens hard rijdt. Ik tank in de winter ook wel eens 95 , maar ik kan horen of hij pingelt. Vooral in de winter want dan is het koud en dus minder pingel EN het is dan slecht weer dus minder hard rijden.

Pingel geluid lijkt wel een beetje op het gekraak van het fijnknijpen van chips (croky)
Lastig te horen hoor.

Als je geen loodvervanger gebruikt slijten (of het is eigenlijk: inslaan) de kleppen sneller in. Dat gaat niet zo snel hoor, lpg heeft hetzelfde. Ik schat zo (heel grofjes)dat de klepslijtage 2x zo snel gaat.

Maar het pingel en 95 topic is al vaak besproken hoor.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik ben hier nog niet zo heel lang, en weet ook nog niet zo heel veel van auto's en zo... Toch bedankt voor je toelichting! :wink:
ger
Berichten: 184
Lid geworden op: di 27 feb 2001 0:00
Locatie: Hof van Twente

De kop heb ik gemeten mbv een rij,over deze rij schijf ik een u-blokje met hieraan vast een micrometer(klokje),door blokje heen en weer te schuiven zie je het vershil op de meter,werkt perfect.
Dit weekend ga ik de hele boel weer opbouwen,en heb de kop dus niet laten vlakken.

Groeten

Ps misschien een stomme vraag maar de uit/inlaatpakking hoe monteer je deze,stalen gedeelte tegen cilinderkop?of andersom.
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

ik dacht stalen gedeelte niet aan kant blok maar ik kan het mis hebben.
ik dacht ook dat het niet mocht een kopje vlakken van de turbo,zo staat het tenminste beschreven in de vraagbaak.
of heb je hier nu een andere anpassingsmogelijkheid voor??
che
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 21 mei 2001 0:00
Locatie: Amsterdam

Nog even over loodvervanger (of niet)
Tank nu super 98 ongelood, kan ik dan soms gewoon 98 met loodvervanger erbij gooien, of niet? omdat je het dan mixt......
Anonymous

Misschien een raar vraagje, maar ik heb dus een motor die qua contructie hetzelfde is als een GT Turbo blok, maar ik mag dus niet op gelode benzine rijden.

Met andere woorden, zou Renault andere kleppen hebben gebruikt bij de C3J motor?
Dat moet dan wel, anders zouden mijn kleppen het niet minstens 172.000 km volhouden.
elwin81
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 16 mar 2001 0:00
Locatie: Leek, Groningen

spruitstukpakking monteer je met de metalen kant aan het blok
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ok nog 1 keer dan over die loodvervanger:
toen men begon met loodvervanger zei men dat 1x met loodvervanger en 4x zonder tanken dezelfde 'smerende' werking op de kleppen heeft als altijd loodhoudend tanken.

Dus ikke tank zo 1x per 2mnd een keertje met loodvervanger. En meer als het buiten heet is en ik wil gassen.
Anonymous

Klinkt misschien wel een beetje tegenstrijdig, maar ik lees net in mijn vraagbaak, dat de maximale toelaatbare vervorming bij een C3J motor 0,05 mm mag zijn
Wat is nou 5 honderdste van een millimeter?
-----------------
Willem Snoek AKA Snoekie

Een Renault 19 met een 60 pk sterke C-motor, nu nog een turbo en een paar aanpassingen........
[ This message was edited by: Willem Snoek on 2002-01-05 13:50 ]
Frank V.
Berichten: 191
Lid geworden op: vr 16 nov 2001 0:00
Locatie: Den Haag, Nederland

jij hebt een katalisator onder je auto hangen en als daar lood(vervanger) in komt dan is het snel over met je kat. en daarbij is he twat je zelf al zei; de klep zittingen van een c3j motor zijn anders, kan ook in de kop van een gt gemaakt worden.
Plaats reactie