Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Ron
Berichten: 159
Lid geworden op: do 23 aug 2001 0:00
Locatie: Maassluis, The Netherlands
Contacteer:

Ik begrijp dat een koel verbrandingsmengsel meer plof geeft en dat daarvoor grote radiators geplaatst worden aan de voorkant van de wagen waar de luchttoevoer langsheen geleidt wordt. Maar is dat dan wel koel genoeg? En in de zomer dan? Is het niet beter om, weet ik veel, met koelkasttechniek aan de slag te gaan? Moet allemaal wel weer stroom naartoe en je hebt wat meer gewicht, maar dan heb je ook wat meer koeling. Staat toch wel cool: een kastje onder de kap met "Zanussi". Echte Italiaanse tuning-onderdelen. Wordt zoiets algebruikt?
[ This message was edited by: Ron on 2001-12-27 00:23 ]
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

jongens, Ron heeft koud bier op meetings!!!
Immer wieder die verdammte Holländer
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

kan er ook cola bij moet dan nog rijden :smile:
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

dus jij bent de BOB?
Ron
Berichten: 159
Lid geworden op: do 23 aug 2001 0:00
Locatie: Maassluis, The Netherlands
Contacteer:

Man, ik brouw het onderweg. Tunen is ook een vak. :smile:
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

ik heb gehoord dat drank en verkeer geen goede coktail is dan bob ik liever :wink: :wink:
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

On 2001-12-27 00:04, Ron
wrote:
Ik begrijp dat eem koel verbrandingsmengsel meer plof geeft en dat daarvoor grote radiators geplaatst worden aan de voorkant van de wagen waar de luchttoevoer langsheen geleidt wordt. Maar is dat dan wel koel genoeg? En in de zomer dan? Is het niet beter om, weet ik veel, met koelkasttechniek aan de slag te gaan? Moet allemaal wel weer stroom naartoe en je hebt wat meer gewicht, maar dan heb je ook wat meer koeling. Staat toch wel cool: een kastje onder de kap met "Zanussi". Echte Italiaanse tuning-onderdelen. Wordt zoiets algebruikt?
Die discussie hebben we met McLain al eens gehad....

De beste koelmethode is een charge-cooler, een lucht-vloeistof koelsysteem waarbij de koelvloeistof weer door extra radiateurs gekoeld word.

Het probleem met koelkasttechniek is dat het zoveel energie vraagt dat je extra vermogen direct weer pleite is.
Nog even los van het feit dat zo'n dubbeldeurs niet echt fraai staat in je achterbak natuurlijk.
op <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.bbperformancetuning.co.uk" TARGET="_blank">www.bbperformancetuning.co.uk</A><!-- BBCode End --> kan je wel info over die sets vinden denk ik
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Zit daar ok zo'n ijsklontjesfabricagemachine bij?:lol:
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

is wel makelijk om het hoofd koel tehouden :smile::smile:
Ron
Berichten: 159
Lid geworden op: do 23 aug 2001 0:00
Locatie: Maassluis, The Netherlands
Contacteer:

Alle gekheid, het idee is zo slecht dus niet. Leuke site overigens van die Engelsen. Danku.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Ja, want met koele lucht kunnen je hersenen weer beter werken!
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

maar ron het heeft idd wel iets aparts :wink:
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

En dat komt door die koelkast in z'n auto!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

He een koelkast heeft euh 150 liter gekoelde ruimte... je intercoolertje heeft toch wel wat minder stroom nodig d8 ik zo... Het is echt geen slecht idee...

Ik zou zeggen ga naar de oud-ijzer kerel, haal een koelkastje, fix dat koelelement om de intercooler, zet er stroom op, (12v kut.. nee hee je hebt toch van die auto-koelboxen? Laat die wat meer werken! Of 2 of 3? Dat trekt ie wel) en kijk wat ut doet he!

Die elementen moet je eigenlijk IN je intercooler zetten... zit je weer met die druk ach ja interessant idee eigenlijk ja...

Maarja waarom zouden ze het niet al hebben dan?
[ This message was edited by: Riël on 2001-12-27 03:01 ]
Zj*rZ
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 24 mei 2001 0:00
Locatie: Drachten

BB tuning heeft idd een leuke "charge cooler set" maar bij GTTuning heb ik wel eens iets gelezen over dit hele gebeuren. Ze zeggen daar dat zo'n "charge cooler" qua perfomance/gewicht verhouding minder goed is dan gewoon een joekel van een intercooler in je voorbumper ofzo. Je zit namelijk met een appart koelsysteem (extra pomp, radiateurtje, koelvloeistof reservoir en slangen enzo).
Ik geloof zelfs dat ze zo'n charge cooler ook wel eens in de Rally (weet niet meer wie/wat/waar/hoe/wanneer) hebben gebruikt maar dit systeem om dezelfde reden (en een te veel aan onkosten) uit hun autotjes hebben gehaald. Tegenwoordig gebruiken ze het in de rally volgens mij in ieder geval niet, en dat zegt toch wel genoeg?
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

YEP, ze gebruiken gewoon groteren interkoelers en daar zetten ze waterspray op. :grin:

:lol:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

On 2001-12-27 03:00, Riël
wrote:
He een koelkast heeft euh 150 liter gekoelde ruimte[ This message was edited by: Riël on 2001-12-27 03:01 ]
150 liter, deel dat eens door 1.4, gaat dus zo'n 75 slagen mee, die koude lucht, dan mag de koelkast weer opnieuw koelen, en daar doet ie best lang over. (bij mijn biertjes in ieder geval :smile: )
rev it like a rental
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

:lol:
There will be plenty of time to rest when your dead
Xedrah
Berichten: 1027
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Friesland

On 2001-12-27 00:21, Ron
wrote:
Alle gekheid, het idee is zo slecht dus niet. Leuke site overigens van die Engelsen. Danku.
Iets wat je zou kunnen doen wat niet veel meer weegt is een fles met stikstof. Heb geen idee of het werkt, maar koud is het wel!
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Ik zag gisteren een paar sprintfilmpjes uit Japan geloof ik en daar spoten ze een paar seconden voor de sprint de intercooler in met een brandblusser (stikstof). Dás pas koel!

O nee, dat was in 1 van die films van Getaway in Stockholm
[ This message was edited by: Stefijn on 2001-12-27 12:44 ]
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Even voor de duidelijkheid:

het primaire doel van after of intercooling of hoe je het ook wilt noemen, is niet het verlagen van de inlaattemperatuur, maar het verhogen van de dichtheid van de lucht.

Met het verhogen van de dichtheid is er meer zuurstof (O²) beschikbaar.

Er kan dus bij een gelijkblijvende lamda (lucht/ brandstofverhouding) meer brandstof worden toegevoerd, en zodoende meer vermogen worden ontwikkeld !

Temperatuurcontrole is natuurlijk ook van groot belang maar meer in de hoek emissie en betrouwbaarheid !

Er zijn trouwens verschillende OEM en aftermarket radiateur spray sets te koop. Maar de winst van deze systemen staat in het niet bij die van een grotere intercooler. Alleen moeten we nu weer letten op turbo lag i.v.m. het grotere inlaatvolume wat volgeblazen moet worden !
[ This message was edited by: speedline on 2001-12-27 12:55 ]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

On 2001-12-27 12:52, speedline
wrote:
een grotere intercooler. Alleen moeten we nu weer letten op turbo lag i.v.m. het grotere inlaatvolume wat volgeblazen moet worden !
[ This message was edited by: speedline on 2001-12-27 12:55 ]
Noem eens wat verbanden tussen inlaatvolume en reactietijden? Bij voorkeuer na een stap natuurlijk. Ben erg nieuwsgierig, als leek zou ik namelijk denken dat de verhouding compressorerdebiet/inlaatvolume nogal absurd is. Sterker nog, ik heb een vermoeden dat 't wel eens rappper zou kunnen worden. Getallen graag dus, dan denken we verder.
rev it like a rental
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

tis waarschijnlijk WAAR de turbo lag. Zon grote koeler neem nl veel ruimte in. (lach)

Ik heb ook een veel groter inlaatvolume. Kdenk wel 5x zo groot, en merk nie zo van extra turbolag. Sterker nog het kan misschien wel zijn dattie iets minder is. Als je van hele lage last gasgeeft is het namelijk wel een mooie grote buffer die op 1 bar staat. De motor kan de eerste slagjes mooi op 1 bar maken,(turbo draait nog niet, compressor heeft(?) veel weerstand). Door deze eerste mooie klappen begint de turbo iets vlotter op te spinnen?
Wie weet?
r
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Dat was mijn idee nou ook precies. Ik heb met me 4 wel eens gehad dat er een slang afgeploft was. Over de druk (overdruk) kan je dan nix meer zeggen, maar je kunt aan 't geluid van de turbo kan je wel afleiden waar ie mee bezig is: wat me toen opviel was dat de turbofluit gewoon 1 op 1 aan 't gaspedaal hing, 0,0 tijdsvertraging, ik wel lachen, maar de turbo niet. Verklaring lijkt me dat de compressor weerstandsloos draait. Bij een hele flinke buffer doet ie dat ook, en moet je volgens mij het extra te verpompen volume makkelijk kunnen compenseren.

Als de tijd/wilde ideeen verhouding weer een beetje in de pas loopt, waag ik me misschien nog wel eens aan een experimentje.

ps. ik heb 't volume ook aardig opgevoerd, maar merk geen negatief resultaat.
rev it like a rental
Ron
Berichten: 159
Lid geworden op: do 23 aug 2001 0:00
Locatie: Maassluis, The Netherlands
Contacteer:

En dit was tevens mijn volgende vraag. dat van die compressievolumes na de turbo. Ik heb zo'n vermoeden dat het effect wel te meten is en af te leiden uit een formule, maar het effect zal gevolgen hebben voor elk prestatiegebied. Afhankelijk van wat je wilt met je auto (korte sprints, snelle reactie, continu blazen, homogene turbodruk) zal het gevolg positief zijn of juist niet. Ik ben ook benieuwd naar experimenten.
[ This message was edited by: Ron on 2001-12-28 00:55 ]
Zj*rZ
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 24 mei 2001 0:00
Locatie: Drachten

On 2001-12-27 12:52, speedline
wrote:
Even voor de duidelijkheid:

het primaire doel van after of intercooling of hoe je het ook wilt noemen, is niet het verlagen van de inlaattemperatuur, maar het verhogen van de dichtheid van de lucht.
En hoe kouder de lucht is, hoe dichter het is. Toch?
Anonymous

Als ik me niet vergis wel ja...
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Jij vergist je niet, dat is nou net het principe van een intercooler. Hoe beter die koelt hoe meer gecomprimeerde lucht je de motor inpompt. Inspuiten met stikstof of benevelen met water heeft dus zin, want dat onttrekt warmte aan de intercooler.
Oke, een grotere intercooler zal meer zin hebben, maar toch.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Dat idee van dat koelkastje is leuk, maar zal niet werken. Hoezo niet? Wet van behoudt van energie.
Ik heb een formule toen geschreven om te berekenen hoeveel energie nodig is om de inlaat temperatuur een bapaald aantal graden te laten zakken.
In mijn berekening was ik van plan de lucht tempereatuur 60 graden te laten zakken. Ik kwam uit op 43KWatt aan energie. Menno heeft een paar correcties gemaakt aan de formule om hem/het/haar meer op de praktijk te laten lijken. Hij kwam uit op een slordige 25KWatt. Dat zou ongeveer uitkomen op een heleboel ijskastjes. Denk dat je beter dan kan gaan sprinten op de noordpool.
Ik heb het toen proefondervindelijk vastgesteld. Met een peltier van 80 watt haalde ik lucht van 56 graden bijna niks omlaag. En de luchtstroom was echt niet veel(fohn standje 2). Toen ik het experimenteel geval onder de kraan in mieterde, viel de temp een dikke 26 graden. Waar ik dus uit kan concluderen dat je meer kans maakt om het of met een grote intercooler te doen met waterspray, of een chargecooler. Dan haal je pas echte resultaten. Want met iets elektrisch te gaan werken gaat niet lukken.
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 75&forum=6" TARGET="_blank">Dit</A><!-- BBCode End --> is trouwens het oorspronkelijke topic. Hou je vast want er staan nogal wat getallen en uitdrukkingen in.

Suc6
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

als je nu toch met flessen stikstof gaat sjouwen, neem dan maar gelijk NOs, das ook heel koud. En als je dan IN de intercooler spuit, in plaats van er tegen aan dan heb je dubbel pret.
Te moeilijk?
Maak je toch een waterspraykitje. Hup naar de sloop, tankje en ruitesproeierpompje scoren. Kost nix, beetje hobbyen, leuk man!
r
Plaats reactie