Ik begrijp dat een koel verbrandingsmengsel meer plof geeft en dat daarvoor grote radiators geplaatst worden aan de voorkant van de wagen waar de luchttoevoer langsheen geleidt wordt. Maar is dat dan wel koel genoeg? En in de zomer dan? Is het niet beter om, weet ik veel, met koelkasttechniek aan de slag te gaan? Moet allemaal wel weer stroom naartoe en je hebt wat meer gewicht, maar dan heb je ook wat meer koeling. Staat toch wel cool: een kastje onder de kap met "Zanussi". Echte Italiaanse tuning-onderdelen. Wordt zoiets algebruikt?
[ This message was edited by: Ron on 2001-12-27 00:23 ]
jongens, Ron heeft koud bier op meetings!!!
Immer wieder die verdammte Holländer
-
kan er ook cola bij moet dan nog rijden 

-
dus jij bent de BOB?
-
ik heb gehoord dat drank en verkeer geen goede coktail is dan bob ik liever

Die discussie hebben we met McLain al eens gehad....On 2001-12-27 00:04, Ron
wrote:
Ik begrijp dat eem koel verbrandingsmengsel meer plof geeft en dat daarvoor grote radiators geplaatst worden aan de voorkant van de wagen waar de luchttoevoer langsheen geleidt wordt. Maar is dat dan wel koel genoeg? En in de zomer dan? Is het niet beter om, weet ik veel, met koelkasttechniek aan de slag te gaan? Moet allemaal wel weer stroom naartoe en je hebt wat meer gewicht, maar dan heb je ook wat meer koeling. Staat toch wel cool: een kastje onder de kap met "Zanussi". Echte Italiaanse tuning-onderdelen. Wordt zoiets algebruikt?
De beste koelmethode is een charge-cooler, een lucht-vloeistof koelsysteem waarbij de koelvloeistof weer door extra radiateurs gekoeld word.
Het probleem met koelkasttechniek is dat het zoveel energie vraagt dat je extra vermogen direct weer pleite is.
Nog even los van het feit dat zo'n dubbeldeurs niet echt fraai staat in je achterbak natuurlijk.
op <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.bbperformancetuning.co.uk" TARGET="_blank">www.bbperformancetuning.co.uk</A><!-- BBCode End --> kan je wel info over die sets vinden denk ik
-
is wel makelijk om het hoofd koel tehouden 

-
maar ron het heeft idd wel iets aparts 
He een koelkast heeft euh 150 liter gekoelde ruimte... je intercoolertje heeft toch wel wat minder stroom nodig d8 ik zo... Het is echt geen slecht idee...
Ik zou zeggen ga naar de oud-ijzer kerel, haal een koelkastje, fix dat koelelement om de intercooler, zet er stroom op, (12v kut.. nee hee je hebt toch van die auto-koelboxen? Laat die wat meer werken! Of 2 of 3? Dat trekt ie wel) en kijk wat ut doet he!
Die elementen moet je eigenlijk IN je intercooler zetten... zit je weer met die druk ach ja interessant idee eigenlijk ja...
Maarja waarom zouden ze het niet al hebben dan?
[ This message was edited by: Riël on 2001-12-27 03:01 ]
Ik zou zeggen ga naar de oud-ijzer kerel, haal een koelkastje, fix dat koelelement om de intercooler, zet er stroom op, (12v kut.. nee hee je hebt toch van die auto-koelboxen? Laat die wat meer werken! Of 2 of 3? Dat trekt ie wel) en kijk wat ut doet he!
Die elementen moet je eigenlijk IN je intercooler zetten... zit je weer met die druk ach ja interessant idee eigenlijk ja...
Maarja waarom zouden ze het niet al hebben dan?
[ This message was edited by: Riël on 2001-12-27 03:01 ]
BB tuning heeft idd een leuke "charge cooler set" maar bij GTTuning heb ik wel eens iets gelezen over dit hele gebeuren. Ze zeggen daar dat zo'n "charge cooler" qua perfomance/gewicht verhouding minder goed is dan gewoon een joekel van een intercooler in je voorbumper ofzo. Je zit namelijk met een appart koelsysteem (extra pomp, radiateurtje, koelvloeistof reservoir en slangen enzo).
Ik geloof zelfs dat ze zo'n charge cooler ook wel eens in de Rally (weet niet meer wie/wat/waar/hoe/wanneer) hebben gebruikt maar dit systeem om dezelfde reden (en een te veel aan onkosten) uit hun autotjes hebben gehaald. Tegenwoordig gebruiken ze het in de rally volgens mij in ieder geval niet, en dat zegt toch wel genoeg?
Ik geloof zelfs dat ze zo'n charge cooler ook wel eens in de Rally (weet niet meer wie/wat/waar/hoe/wanneer) hebben gebruikt maar dit systeem om dezelfde reden (en een te veel aan onkosten) uit hun autotjes hebben gehaald. Tegenwoordig gebruiken ze het in de rally volgens mij in ieder geval niet, en dat zegt toch wel genoeg?
YEP, ze gebruiken gewoon groteren interkoelers en daar zetten ze waterspray op. 

150 liter, deel dat eens door 1.4, gaat dus zo'n 75 slagen mee, die koude lucht, dan mag de koelkast weer opnieuw koelen, en daar doet ie best lang over. (bij mijn biertjes in ieder gevalOn 2001-12-27 03:00, Riël
wrote:
He een koelkast heeft euh 150 liter gekoelde ruimte[ This message was edited by: Riël on 2001-12-27 03:01 ]

rev it like a rental
Iets wat je zou kunnen doen wat niet veel meer weegt is een fles met stikstof. Heb geen idee of het werkt, maar koud is het wel!On 2001-12-27 00:21, Ron
wrote:
Alle gekheid, het idee is zo slecht dus niet. Leuke site overigens van die Engelsen. Danku.
-
Ik zag gisteren een paar sprintfilmpjes uit Japan geloof ik en daar spoten ze een paar seconden voor de sprint de intercooler in met een brandblusser (stikstof). Dás pas koel!
O nee, dat was in 1 van die films van Getaway in Stockholm
[ This message was edited by: Stefijn on 2001-12-27 12:44 ]
O nee, dat was in 1 van die films van Getaway in Stockholm
[ This message was edited by: Stefijn on 2001-12-27 12:44 ]
Even voor de duidelijkheid:
het primaire doel van after of intercooling of hoe je het ook wilt noemen, is niet het verlagen van de inlaattemperatuur, maar het verhogen van de dichtheid van de lucht.
Met het verhogen van de dichtheid is er meer zuurstof (O²) beschikbaar.
Er kan dus bij een gelijkblijvende lamda (lucht/ brandstofverhouding) meer brandstof worden toegevoerd, en zodoende meer vermogen worden ontwikkeld !
Temperatuurcontrole is natuurlijk ook van groot belang maar meer in de hoek emissie en betrouwbaarheid !
Er zijn trouwens verschillende OEM en aftermarket radiateur spray sets te koop. Maar de winst van deze systemen staat in het niet bij die van een grotere intercooler. Alleen moeten we nu weer letten op turbo lag i.v.m. het grotere inlaatvolume wat volgeblazen moet worden !
[ This message was edited by: speedline on 2001-12-27 12:55 ]
het primaire doel van after of intercooling of hoe je het ook wilt noemen, is niet het verlagen van de inlaattemperatuur, maar het verhogen van de dichtheid van de lucht.
Met het verhogen van de dichtheid is er meer zuurstof (O²) beschikbaar.
Er kan dus bij een gelijkblijvende lamda (lucht/ brandstofverhouding) meer brandstof worden toegevoerd, en zodoende meer vermogen worden ontwikkeld !
Temperatuurcontrole is natuurlijk ook van groot belang maar meer in de hoek emissie en betrouwbaarheid !
Er zijn trouwens verschillende OEM en aftermarket radiateur spray sets te koop. Maar de winst van deze systemen staat in het niet bij die van een grotere intercooler. Alleen moeten we nu weer letten op turbo lag i.v.m. het grotere inlaatvolume wat volgeblazen moet worden !
Noem eens wat verbanden tussen inlaatvolume en reactietijden? Bij voorkeuer na een stap natuurlijk. Ben erg nieuwsgierig, als leek zou ik namelijk denken dat de verhouding compressorerdebiet/inlaatvolume nogal absurd is. Sterker nog, ik heb een vermoeden dat 't wel eens rappper zou kunnen worden. Getallen graag dus, dan denken we verder.On 2001-12-27 12:52, speedline
wrote:
een grotere intercooler. Alleen moeten we nu weer letten op turbo lag i.v.m. het grotere inlaatvolume wat volgeblazen moet worden !
rev it like a rental
tis waarschijnlijk WAAR de turbo lag. Zon grote koeler neem nl veel ruimte in. (lach)
Ik heb ook een veel groter inlaatvolume. Kdenk wel 5x zo groot, en merk nie zo van extra turbolag. Sterker nog het kan misschien wel zijn dattie iets minder is. Als je van hele lage last gasgeeft is het namelijk wel een mooie grote buffer die op 1 bar staat. De motor kan de eerste slagjes mooi op 1 bar maken,(turbo draait nog niet, compressor heeft(?) veel weerstand). Door deze eerste mooie klappen begint de turbo iets vlotter op te spinnen?
Wie weet?
r
Ik heb ook een veel groter inlaatvolume. Kdenk wel 5x zo groot, en merk nie zo van extra turbolag. Sterker nog het kan misschien wel zijn dattie iets minder is. Als je van hele lage last gasgeeft is het namelijk wel een mooie grote buffer die op 1 bar staat. De motor kan de eerste slagjes mooi op 1 bar maken,(turbo draait nog niet, compressor heeft(?) veel weerstand). Door deze eerste mooie klappen begint de turbo iets vlotter op te spinnen?
Wie weet?
r
Dat was mijn idee nou ook precies. Ik heb met me 4 wel eens gehad dat er een slang afgeploft was. Over de druk (overdruk) kan je dan nix meer zeggen, maar je kunt aan 't geluid van de turbo kan je wel afleiden waar ie mee bezig is: wat me toen opviel was dat de turbofluit gewoon 1 op 1 aan 't gaspedaal hing, 0,0 tijdsvertraging, ik wel lachen, maar de turbo niet. Verklaring lijkt me dat de compressor weerstandsloos draait. Bij een hele flinke buffer doet ie dat ook, en moet je volgens mij het extra te verpompen volume makkelijk kunnen compenseren.
Als de tijd/wilde ideeen verhouding weer een beetje in de pas loopt, waag ik me misschien nog wel eens aan een experimentje.
ps. ik heb 't volume ook aardig opgevoerd, maar merk geen negatief resultaat.
Als de tijd/wilde ideeen verhouding weer een beetje in de pas loopt, waag ik me misschien nog wel eens aan een experimentje.
ps. ik heb 't volume ook aardig opgevoerd, maar merk geen negatief resultaat.
rev it like a rental
-
- Contacteer:
En dit was tevens mijn volgende vraag. dat van die compressievolumes na de turbo. Ik heb zo'n vermoeden dat het effect wel te meten is en af te leiden uit een formule, maar het effect zal gevolgen hebben voor elk prestatiegebied. Afhankelijk van wat je wilt met je auto (korte sprints, snelle reactie, continu blazen, homogene turbodruk) zal het gevolg positief zijn of juist niet. Ik ben ook benieuwd naar experimenten.
[ This message was edited by: Ron on 2001-12-28 00:55 ]
[ This message was edited by: Ron on 2001-12-28 00:55 ]
En hoe kouder de lucht is, hoe dichter het is. Toch?On 2001-12-27 12:52, speedline
wrote:
Even voor de duidelijkheid:
-
Jij vergist je niet, dat is nou net het principe van een intercooler. Hoe beter die koelt hoe meer gecomprimeerde lucht je de motor inpompt. Inspuiten met stikstof of benevelen met water heeft dus zin, want dat onttrekt warmte aan de intercooler.
Oke, een grotere intercooler zal meer zin hebben, maar toch.
Oke, een grotere intercooler zal meer zin hebben, maar toch.
Dat idee van dat koelkastje is leuk, maar zal niet werken. Hoezo niet? Wet van behoudt van energie.
Ik heb een formule toen geschreven om te berekenen hoeveel energie nodig is om de inlaat temperatuur een bapaald aantal graden te laten zakken.
In mijn berekening was ik van plan de lucht tempereatuur 60 graden te laten zakken. Ik kwam uit op 43KWatt aan energie. Menno heeft een paar correcties gemaakt aan de formule om hem/het/haar meer op de praktijk te laten lijken. Hij kwam uit op een slordige 25KWatt. Dat zou ongeveer uitkomen op een heleboel ijskastjes. Denk dat je beter dan kan gaan sprinten op de noordpool.
Ik heb het toen proefondervindelijk vastgesteld. Met een peltier van 80 watt haalde ik lucht van 56 graden bijna niks omlaag. En de luchtstroom was echt niet veel(fohn standje 2). Toen ik het experimenteel geval onder de kraan in mieterde, viel de temp een dikke 26 graden. Waar ik dus uit kan concluderen dat je meer kans maakt om het of met een grote intercooler te doen met waterspray, of een chargecooler. Dan haal je pas echte resultaten. Want met iets elektrisch te gaan werken gaat niet lukken.
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 75&forum=6" TARGET="_blank">Dit</A><!-- BBCode End --> is trouwens het oorspronkelijke topic. Hou je vast want er staan nogal wat getallen en uitdrukkingen in.
Suc6
Ik heb een formule toen geschreven om te berekenen hoeveel energie nodig is om de inlaat temperatuur een bapaald aantal graden te laten zakken.
In mijn berekening was ik van plan de lucht tempereatuur 60 graden te laten zakken. Ik kwam uit op 43KWatt aan energie. Menno heeft een paar correcties gemaakt aan de formule om hem/het/haar meer op de praktijk te laten lijken. Hij kwam uit op een slordige 25KWatt. Dat zou ongeveer uitkomen op een heleboel ijskastjes. Denk dat je beter dan kan gaan sprinten op de noordpool.
Ik heb het toen proefondervindelijk vastgesteld. Met een peltier van 80 watt haalde ik lucht van 56 graden bijna niks omlaag. En de luchtstroom was echt niet veel(fohn standje 2). Toen ik het experimenteel geval onder de kraan in mieterde, viel de temp een dikke 26 graden. Waar ik dus uit kan concluderen dat je meer kans maakt om het of met een grote intercooler te doen met waterspray, of een chargecooler. Dan haal je pas echte resultaten. Want met iets elektrisch te gaan werken gaat niet lukken.
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 75&forum=6" TARGET="_blank">Dit</A><!-- BBCode End --> is trouwens het oorspronkelijke topic. Hou je vast want er staan nogal wat getallen en uitdrukkingen in.
Suc6
als je nu toch met flessen stikstof gaat sjouwen, neem dan maar gelijk NOs, das ook heel koud. En als je dan IN de intercooler spuit, in plaats van er tegen aan dan heb je dubbel pret.
Te moeilijk?
Maak je toch een waterspraykitje. Hup naar de sloop, tankje en ruitesproeierpompje scoren. Kost nix, beetje hobbyen, leuk man!
r
Te moeilijk?
Maak je toch een waterspraykitje. Hup naar de sloop, tankje en ruitesproeierpompje scoren. Kost nix, beetje hobbyen, leuk man!
r