Vraagje:als ik 130 op de snelweg rij, dan staat m'n temp.meter bijna bovenin en de koelfan draait ook.Ik heb mijn koelsysteem al drie keer ontlucht (volgens het werkplaatshandboek van Renault), de thermostaat gaat open, de radiateur word overal even warm en nu vraag ik me af:
ben ik de enige met dit probleem of zijn er meer?
Het is een GTT.(het lampje gaat trouwens niet
branden, dus loopt 'ie niet echt warm)
ben ik de enige met dit probleem of zijn er meer?
Het is een GTT.(het lampje gaat trouwens niet
branden, dus loopt 'ie niet echt warm)
En hoe warm wordt het koelwater? Want dat moet je eigenlijk eens meten. Kan namelijk zijn dat je temperatuur wel goed is, maar dat je electronica je wat is aan het besokken. Wat natuurlijk ook kan zijn is dat je waterpomp niet meer fris is, of je slangen verstopt. Het kan allemaal. Maar het is moeilijk om dat van hieruit te beoordelen
Doorstroming is volgens mij wel goed.
Ik heb negen jaar bij een renaultdealer gewerkt en een ex-collega zegt dat er meer zijn met dit probleem, maar ik kreeg 90% van
de gtt's en de 16v's en ik heb dit nog niet meegemaakt
Ik heb negen jaar bij een renaultdealer gewerkt en een ex-collega zegt dat er meer zijn met dit probleem, maar ik kreeg 90% van
de gtt's en de 16v's en ik heb dit nog niet meegemaakt
Het klinkt mij wat warm in de oren....
De mijne komt bij 100/130 op de snelweg net een milimeter boven het eerste streepje na de ruststand. Zonder extra koelgaten ofzo.
In de file komtie tot bijna bij het tweedde streepje na de ruststand
De mijne komt bij 100/130 op de snelweg net een milimeter boven het eerste streepje na de ruststand. Zonder extra koelgaten ofzo.
In de file komtie tot bijna bij het tweedde streepje na de ruststand
Yep bij mij ook. Normmal net iets boven het eerste streepje na rust stand en bij file/stad/warmweer net iets boven het tweede streepje want dan springt de koeling aan.

Ligt dat dan aan je waterpomp??? Ik heb het zelfde probleem maar ik heb nu een handgeschakelde fan en het probleem is nu opgelost maar het ligt dus aan de waterpomp. ik dacht dat het echt een GT kwaaltje was.
Nou geloof me
ik rij met 1,1 1,2 bar druk en orginééle sproeiers en zit bij ,even gas intrappen zo in het rood.
ik heb ook alles al geprobeerd maar geen resultaat ik rij nu zonder termostaat, en dat gaat een stuk beter.
eind van het jaar hoop ik ook een andere radiator met een aparte olie cooler in te gaan bouwen.
probleem is dan de wereld uit hoop ik
ik rij met 1,1 1,2 bar druk en orginééle sproeiers en zit bij ,even gas intrappen zo in het rood.
ik heb ook alles al geprobeerd maar geen resultaat ik rij nu zonder termostaat, en dat gaat een stuk beter.
eind van het jaar hoop ik ook een andere radiator met een aparte olie cooler in te gaan bouwen.
Dat probleem heb ik dus ook met mijn 11 turbo. Hij is dit pas echt gaan doen nadat hij een jaar stil heeft gestaan. Daar is de radiateur niet van op geknapt. Voor de rest is mijn koelsysteem prima. Waarschijnlijk is het met een nieuwe radiateur wel over.
Wij vroegen ons bij de FNB al af waarom ji je auto niet eerst warmreedOn 2001-09-06 23:56, maxxy wrote:
Nou geloof me
maar dat gaat heel snel dus....
Thermostaat plaatsen die bij een lagere temp.
opengaat, en met een grotere opening...
ook gelijk een andere switch in de radiateur
die bij een lagere temp al de fan inschakelt...
Waaschijnlijk wel bekend, maar toch...
opengaat, en met een grotere opening...
ook gelijk een andere switch in de radiateur
die bij een lagere temp al de fan inschakelt...
Waaschijnlijk wel bekend, maar toch...
Ja, of misschien nog beter, ik zit er al een tijdje over na te denken.
- Intercooler verplaatsen en bijvoorbeeld plat onder de (verhoogde) motorkap, met een subaru lucthapper bijv.
- Aparte oliekoeler ergens ook op een andere plek.
- Grotere radiateur plaatsen, waar nu dus ruimte voor is.
- Intercooler verplaatsen en bijvoorbeeld plat onder de (verhoogde) motorkap, met een subaru lucthapper bijv.
- Aparte oliekoeler ergens ook op een andere plek.
- Grotere radiateur plaatsen, waar nu dus ruimte voor is.
Je motortje is al 10-15 jaar oud, en oude koelvloeistof veliest z'n koelende functie na verloop van tijd, dus vervangen...
Er zijn mensen die gewoon water bijvullen...
Er zijn mensen die gewoon water bijvullen...
een goede standaard radiateur kan de koeling makkelijk aan, als ie maar niet verstopt is bijvoorbeeld. Zoals al eerder gezegd, rustig alles checken..
Inderdaad, een standaard radiateur kan 't makkelijk, met de standaard thermostaat en automatische fan.
Probleem is echter dat zo'n radiateur na jaren van binnen vuil wordt, en dat de lamellen verpulveren. Je krijgt dan bovengenoemd probleem, en de beste oplossing is dan natuurlijk een nieuwe radiateur.
Probleem is echter dat zo'n radiateur na jaren van binnen vuil wordt, en dat de lamellen verpulveren. Je krijgt dan bovengenoemd probleem, en de beste oplossing is dan natuurlijk een nieuwe radiateur.
rev it like a rental
Juist, vervangen die hap...
en dan weer lekker karren...
ik ga nu knorren, prettige nacht!...
en dan weer lekker karren...
ik ga nu knorren, prettige nacht!...
Nou dan is mijn radiator nog redelijk denk ik.
Met het weer zoals vandaag met af en toe zon en temperaturen zo rond de 20 graden houdt ik mijn gtt bij een snelheidje van 150 a 170 makkelijk tussen het 2 en 3 streepje. Dat komt dan waarschijnlijk ook door de 76 graden thermosstaat.
Met het weer zoals vandaag met af en toe zon en temperaturen zo rond de 20 graden houdt ik mijn gtt bij een snelheidje van 150 a 170 makkelijk tussen het 2 en 3 streepje. Dat komt dan waarschijnlijk ook door de 76 graden thermosstaat.
Snelweg doortrappen altijd richting 3e streepje, ook met 76 graden thermostaat.On 2001-09-07 00:40, Marius wrote:
Dat komt dan waarschijnlijk ook door de 76 graden thermosstaat.
Ben me d'r maar iets minder druk over gaan maken.
Zie ook enkele andere topics!!
Hoe kon ik dat vergeten van de radiateur. Dat ding is het grootste euvel. Het ding is berekend en geeft genoeg koeling. Maar dan moet die wel zo goed als nieuw zijn. Als die wat gaat verstoppen en er gaan wat lamellen rotten, dan is het einde pret. In die witte(helemaal standard behalve luchtfilter) zit een zo goed als nieuwe radiateur. Hij wordt niet warmer als het midelste streepje(ong. 60-70 graden) Wanneer ik voluit ga of gemiddeld de snelheid over 10 km boven de 180 hou, dan gat die zich bedenken om eens te klimmen, maar hij komt niet boven het 3de streepje(ongeveer 90 graden). Dit doe ik niet vaak, maar ik had haast, dus heb ik dat 1 keer gedaan. maar ik zou de hap vervangen. Kwaaad kan het nooit. maar ik denk dat je problemen dan zijn opgelost. Ik heb ook die blauwe gehad, en die had ook een goede radiateur. Die had er ook geen last van, terwijl die andere witte van mij precies hetzelfde was als die blauwe qua motor(druk, onsteking enz enz) en deze werdt, door een rotte radiateur, een flink stuk warmer, een km of 5 boven de 180 en dan moest je stoppen, want dan werdt die loeiheet.
hopelijk heb je er wat aan.
mzzl
hopelijk heb je er wat aan.
mzzl
Dank voor alle fijne tips, ik weet wel
wat ik volgend weekend te doen heb....
Zoeken!!!
Iemand zondag nog naar Assen???
wat ik volgend weekend te doen heb....
Zoeken!!!
Iemand zondag nog naar Assen???
Waarom? alle lol speelt zich af in <a href="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 08&forum=6" target="_top">Amsterdam</a> 

Doen ze in Amsterdam ook aan WK superbikes
dan???
Misschien op dat grascircuit in de Arena.....

dan???
Misschien op dat grascircuit in de Arena.....

---------------------------------------On 2001-09-07 00:04, Tijn wrote:Wij vroegen ons bij de FNB al af waarom ji je auto niet eerst warmreedOn 2001-09-06 23:56, maxxy wrote:
Nou geloof me
maar dat gaat heel snel dus....
M,n karretje was echt nog wel warm hoor tijn
Ik ga er met respect mee om , het scheelt ook dat ik heeeele goede olie in m,n blok heb vol synthetic elke 1500Km vers erin
-----------------
Greetings from Marcel <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.xs4all.nl/~maxxy/maxxy.jpg" TARGET="_blank">Picture of my GTT</A><!-- BBCode End -->
Laatst gewijzigd door Anonymous op za 8 sep 2001 0:46, 1 keer totaal gewijzigd.
oi luitjes, wat oudere forum maar goed,
heb al geprobeerd bij de forum ''optimale koeling'' het volgende te vertellen, maar krijg zelf elke keer 'database error'
voor iedereen die interessen hebben in een upgrade van de radiator hoeft helemaal niet zo duur te zijn! (goedkoper als het orrigineel en beter!!)
hier wat navraag gedaan en wat bleek;
een radiator met koper binnenwerk hoeft maar 175,- incl te kosten, voor een r5gtt
ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd maar dit beloofd al genoeg natuurlijk!
bij Ra-da in breda moet je wezen voor deze radiators tel. 076-5652502
voor de gene die interressen hebben
of als iemand dit nog goedkoper kan wil ik het graag horen!!
heb al geprobeerd bij de forum ''optimale koeling'' het volgende te vertellen, maar krijg zelf elke keer 'database error'
voor iedereen die interessen hebben in een upgrade van de radiator hoeft helemaal niet zo duur te zijn! (goedkoper als het orrigineel en beter!!)
hier wat navraag gedaan en wat bleek;
een radiator met koper binnenwerk hoeft maar 175,- incl te kosten, voor een r5gtt
ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd maar dit beloofd al genoeg natuurlijk!
bij Ra-da in breda moet je wezen voor deze radiators tel. 076-5652502
voor de gene die interressen hebben

of als iemand dit nog goedkoper kan wil ik het graag horen!!
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
R5GTT f1 1986Project info
Heren,
Ik heb het volgende probleem(pje): Mijn ven van mijn 5GTT springt niet automatisch aan. Ik hen wel een schakelaar om hem aan te zetten. Doe ik dat dan heb ik nergens last van. Maar ik ben zo bang dat ik dat een keer vergeet en dat ik het rode lampje over het hoofd zie met alle gevolgen vandien. Ik heb daarom de thermocontact in de radiotor vervangen; maar hij doet het nog steeds niet automatisch. Mijn rode lampje gaat trouwens al voor het 2e streepje branden; is dat normaal??
Groeten Michiel
Ik heb het volgende probleem(pje): Mijn ven van mijn 5GTT springt niet automatisch aan. Ik hen wel een schakelaar om hem aan te zetten. Doe ik dat dan heb ik nergens last van. Maar ik ben zo bang dat ik dat een keer vergeet en dat ik het rode lampje over het hoofd zie met alle gevolgen vandien. Ik heb daarom de thermocontact in de radiotor vervangen; maar hij doet het nog steeds niet automatisch. Mijn rode lampje gaat trouwens al voor het 2e streepje branden; is dat normaal??
Groeten Michiel
-
- Erelid - RvT
- Car: R5 Gt Turbo Phase 1
nee het rode lamppie hoort pas te gaan branden als hij het rode gebied aan tikt.
Heb je je schakelaar wel goed overbrugd op je thermocontact? Zijn de connecties op je thermocontact nog wel goed? (Reno staat nou niet echt bekend om zijn geweldige verbindingen)
Heb je je schakelaar wel goed overbrugd op je thermocontact? Zijn de connecties op je thermocontact nog wel goed? (Reno staat nou niet echt bekend om zijn geweldige verbindingen)
volgens mij hoort de schakelaar via een relais te lopen, toch?
Misschien dat dat niet goed zit. Bij mij was het relais door geknipt en was er alleen maar een schakelaar gebruikt voor het bedienen van de fan.
Ik ben mijn auto nu aan het opknappen en heb een nieuwe radiateur, waterpomp en een nieuwe thermostaat, hopelijk is de temperatuur huidhouding goed.
Succes,
Misschien dat dat niet goed zit. Bij mij was het relais door geknipt en was er alleen maar een schakelaar gebruikt voor het bedienen van de fan.
Ik ben mijn auto nu aan het opknappen en heb een nieuwe radiateur, waterpomp en een nieuwe thermostaat, hopelijk is de temperatuur huidhouding goed.
Succes,
Bij Job heb ik laatst een draadje weer aan de dynamo gebakken. Toen dit draadje los was reageerde de fan niet op de thermostaat. Misschien moet je eens bij die draadjeboel kijken of er iets loshangt of slecht contact maakt.
Succes!
Succes!
Hoi ik zal me eerst ff voorstellen ,ik ben paskal uit arnhem en in t (trotse) bezit van een clio 16v .Ik heb ook zon vreemd probleem met de fan die slaat namaelijk tijdens het rijden en het staionair lopen niet aan en als ik daarna het contact uitzet dan begint de fan te draaien .wie weet er een oplossing want bij elke lange rit begint de temeratuur aardig op te lopen en als ik bijv in de file sta ook
grtz Paskal
grtz Paskal
Aloha, welkom, maar kun je je misschien ff voorstellen in de topic "Wie is Wie"? verder ook nog ff de gebruikershandleiding lezen, voordat het mis gaat... 

Hoi paskal en welkom op de site.On 2002-01-25 22:02, passkey
wrote:
Hoi ik zal me eerst ff voorstellen ,ik ben paskal uit arnhem en in t (trotse) bezit van een clio 16v .Ik heb ook zon vreemd probleem met de fan die slaat namaelijk tijdens het rijden en het staionair lopen niet aan en als ik daarna het contact uitzet dan begint de fan te draaien .wie weet er een oplossing want bij elke lange rit begint de temeratuur aardig op te lopen en als ik bijv in de file sta ook
grtz Paskal
Voor je voor te stellen hebben we een speciaal topic aangemaakt, namelijk <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=150" TARGET="_blank">wie is wie</A><!-- BBCode End -->. Hier kun je je voorstellen en kun je ook vanalles te weten komen over de meeste van ons.
Veel plezier op de site.
groetjes