Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Anonymous

Vraagje:als ik 130 op de snelweg rij, dan staat m'n temp.meter bijna bovenin en de koelfan draait ook.Ik heb mijn koelsysteem al drie keer ontlucht (volgens het werkplaatshandboek van Renault), de thermostaat gaat open, de radiateur word overal even warm en nu vraag ik me af:
ben ik de enige met dit probleem of zijn er meer?
Het is een GTT.(het lampje gaat trouwens niet
branden, dus loopt 'ie niet echt warm)
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

En hoe warm wordt het koelwater? Want dat moet je eigenlijk eens meten. Kan namelijk zijn dat je temperatuur wel goed is, maar dat je electronica je wat is aan het besokken. Wat natuurlijk ook kan zijn is dat je waterpomp niet meer fris is, of je slangen verstopt. Het kan allemaal. Maar het is moeilijk om dat van hieruit te beoordelen
Anonymous

Doorstroming is volgens mij wel goed.
Ik heb negen jaar bij een renaultdealer gewerkt en een ex-collega zegt dat er meer zijn met dit probleem, maar ik kreeg 90% van
de gtt's en de 16v's en ik heb dit nog niet meegemaakt
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Het klinkt mij wat warm in de oren....

De mijne komt bij 100/130 op de snelweg net een milimeter boven het eerste streepje na de ruststand. Zonder extra koelgaten ofzo.

In de file komtie tot bijna bij het tweedde streepje na de ruststand
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Yep bij mij ook. Normmal net iets boven het eerste streepje na rust stand en bij file/stad/warmweer net iets boven het tweede streepje want dan springt de koeling aan.

:lol:
Anonymous

Dan vrees ik dat het waterpompje overleden
is.Even geen gas erop dus....
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Ligt dat dan aan je waterpomp??? Ik heb het zelfde probleem maar ik heb nu een handgeschakelde fan en het probleem is nu opgelost maar het ligt dus aan de waterpomp. ik dacht dat het echt een GT kwaaltje was.
Zj*rZ
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 24 mei 2001 0:00
Locatie: Drachten

Job ik ga nu eten en dan kom ik eraan! MzzL!
Anonymous

Nou geloof me
ik rij met 1,1 1,2 bar druk en orginééle sproeiers en zit bij ,even gas intrappen zo in het rood.
ik heb ook alles al geprobeerd maar geen resultaat ik rij nu zonder termostaat, en dat gaat een stuk beter.
eind van het jaar hoop ik ook een andere radiator met een aparte olie cooler in te gaan bouwen.
probleem is dan de wereld uit hoop ik
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Dat probleem heb ik dus ook met mijn 11 turbo. Hij is dit pas echt gaan doen nadat hij een jaar stil heeft gestaan. Daar is de radiateur niet van op geknapt. Voor de rest is mijn koelsysteem prima. Waarschijnlijk is het met een nieuwe radiateur wel over.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

On 2001-09-06 23:56, maxxy wrote:
Nou geloof me
ik rij met 1,1 1,2 bar druk en orginééle sproeiers en zit bij ,even gas intrappen zo in het rood.
ik heb ook alles al geprobeerd maar geen resultaat ik rij nu zonder termostaat, en dat gaat een stuk beter.
eind van het jaar hoop ik ook een andere radiator met een aparte olie cooler in te gaan bouwen.
probleem is dan de wereld uit hoop ik
Wij vroegen ons bij de FNB al af waarom ji je auto niet eerst warmreed :wink:

maar dat gaat heel snel dus....
Anonymous

Thermostaat plaatsen die bij een lagere temp.
opengaat, en met een grotere opening...
ook gelijk een andere switch in de radiateur
die bij een lagere temp al de fan inschakelt...
Waaschijnlijk wel bekend, maar toch...
Anonymous

Systeem legen en voorzien van nieuwe koelvloeistof...
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Ja, of misschien nog beter, ik zit er al een tijdje over na te denken.

- Intercooler verplaatsen en bijvoorbeeld plat onder de (verhoogde) motorkap, met een subaru lucthapper bijv.
- Aparte oliekoeler ergens ook op een andere plek.
- Grotere radiateur plaatsen, waar nu dus ruimte voor is.
Anonymous

Je motortje is al 10-15 jaar oud, en oude koelvloeistof veliest z'n koelende functie na verloop van tijd, dus vervangen...
Er zijn mensen die gewoon water bijvullen...
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

99 van de 100 keer is dit een radiateur die vies en verrot is.
rev it like a rental
Anonymous

een goede standaard radiateur kan de koeling makkelijk aan, als ie maar niet verstopt is bijvoorbeeld. Zoals al eerder gezegd, rustig alles checken..
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Inderdaad, een standaard radiateur kan 't makkelijk, met de standaard thermostaat en automatische fan.
Probleem is echter dat zo'n radiateur na jaren van binnen vuil wordt, en dat de lamellen verpulveren. Je krijgt dan bovengenoemd probleem, en de beste oplossing is dan natuurlijk een nieuwe radiateur.
rev it like a rental
Anonymous

Juist, vervangen die hap...
en dan weer lekker karren...
ik ga nu knorren, prettige nacht!...
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Nou dan is mijn radiator nog redelijk denk ik.

Met het weer zoals vandaag met af en toe zon en temperaturen zo rond de 20 graden houdt ik mijn gtt bij een snelheidje van 150 a 170 makkelijk tussen het 2 en 3 streepje. Dat komt dan waarschijnlijk ook door de 76 graden thermosstaat.
Goof
Berichten: 1647
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Locatie: Den Haag

On 2001-09-07 00:40, Marius wrote:
Dat komt dan waarschijnlijk ook door de 76 graden thermosstaat.
Snelweg doortrappen altijd richting 3e streepje, ook met 76 graden thermostaat.
Ben me d'r maar iets minder druk over gaan maken.
Zie ook enkele andere topics!!
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Hoe kon ik dat vergeten van de radiateur. Dat ding is het grootste euvel. Het ding is berekend en geeft genoeg koeling. Maar dan moet die wel zo goed als nieuw zijn. Als die wat gaat verstoppen en er gaan wat lamellen rotten, dan is het einde pret. In die witte(helemaal standard behalve luchtfilter) zit een zo goed als nieuwe radiateur. Hij wordt niet warmer als het midelste streepje(ong. 60-70 graden) Wanneer ik voluit ga of gemiddeld de snelheid over 10 km boven de 180 hou, dan gat die zich bedenken om eens te klimmen, maar hij komt niet boven het 3de streepje(ongeveer 90 graden). Dit doe ik niet vaak, maar ik had haast, dus heb ik dat 1 keer gedaan. maar ik zou de hap vervangen. Kwaaad kan het nooit. maar ik denk dat je problemen dan zijn opgelost. Ik heb ook die blauwe gehad, en die had ook een goede radiateur. Die had er ook geen last van, terwijl die andere witte van mij precies hetzelfde was als die blauwe qua motor(druk, onsteking enz enz) en deze werdt, door een rotte radiateur, een flink stuk warmer, een km of 5 boven de 180 en dan moest je stoppen, want dan werdt die loeiheet.

hopelijk heb je er wat aan.

mzzl
Anonymous

Dank voor alle fijne tips, ik weet wel
wat ik volgend weekend te doen heb....
Zoeken!!!
Iemand zondag nog naar Assen???
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Waarom? alle lol speelt zich af in <a href="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 08&forum=6" target="_top">Amsterdam</a> :smile:
Anonymous

Doen ze in Amsterdam ook aan WK superbikes
dan???
Misschien op dat grascircuit in de Arena.....
:lol:
Anonymous

On 2001-09-07 00:04, Tijn wrote:
On 2001-09-06 23:56, maxxy wrote:
Nou geloof me
ik rij met 1,1 1,2 bar druk en orginééle sproeiers en zit bij ,even gas intrappen zo in het rood.
ik heb ook alles al geprobeerd maar geen resultaat ik rij nu zonder termostaat, en dat gaat een stuk beter.
eind van het jaar hoop ik ook een andere radiator met een aparte olie cooler in te gaan bouwen.
probleem is dan de wereld uit hoop ik
Wij vroegen ons bij de FNB al af waarom ji je auto niet eerst warmreed :wink:

maar dat gaat heel snel dus....
---------------------------------------

M,n karretje was echt nog wel warm hoor tijn
Ik ga er met respect mee om , het scheelt ook dat ik heeeele goede olie in m,n blok heb vol synthetic elke 1500Km vers erin
-----------------
Greetings from Marcel <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.xs4all.nl/~maxxy/maxxy.jpg" TARGET="_blank">Picture of my GTT</A><!-- BBCode End -->
Laatst gewijzigd door Anonymous op za 8 sep 2001 0:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

oi luitjes, wat oudere forum maar goed,
heb al geprobeerd bij de forum ''optimale koeling'' het volgende te vertellen, maar krijg zelf elke keer 'database error'

voor iedereen die interessen hebben in een upgrade van de radiator hoeft helemaal niet zo duur te zijn! (goedkoper als het orrigineel en beter!!):grin:

hier wat navraag gedaan en wat bleek;
een radiator met koper binnenwerk hoeft maar 175,- incl te kosten, voor een r5gtt

ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd maar dit beloofd al genoeg natuurlijk!

bij Ra-da in breda moet je wezen voor deze radiators tel. 076-5652502

voor de gene die interressen hebben :grin:
of als iemand dit nog goedkoper kan wil ik het graag horen!!
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Heren,
Ik heb het volgende probleem(pje): Mijn ven van mijn 5GTT springt niet automatisch aan. Ik hen wel een schakelaar om hem aan te zetten. Doe ik dat dan heb ik nergens last van. Maar ik ben zo bang dat ik dat een keer vergeet en dat ik het rode lampje over het hoofd zie met alle gevolgen vandien. Ik heb daarom de thermocontact in de radiotor vervangen; maar hij doet het nog steeds niet automatisch. Mijn rode lampje gaat trouwens al voor het 2e streepje branden; is dat normaal??
Groeten Michiel
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

nee het rode lamppie hoort pas te gaan branden als hij het rode gebied aan tikt.

Heb je je schakelaar wel goed overbrugd op je thermocontact? Zijn de connecties op je thermocontact nog wel goed? (Reno staat nou niet echt bekend om zijn geweldige verbindingen)
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Thermocontact is net nieuw van de dealer en ik heb nieuwe pluggetjes gebruikt
elwin81
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 16 mar 2001 0:00
Locatie: Leek, Groningen

volgens mij hoort de schakelaar via een relais te lopen, toch?
Misschien dat dat niet goed zit. Bij mij was het relais door geknipt en was er alleen maar een schakelaar gebruikt voor het bedienen van de fan.
Ik ben mijn auto nu aan het opknappen en heb een nieuwe radiateur, waterpomp en een nieuwe thermostaat, hopelijk is de temperatuur huidhouding goed.
Succes,
Xedrah
Berichten: 1027
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Friesland

Bij Job heb ik laatst een draadje weer aan de dynamo gebakken. Toen dit draadje los was reageerde de fan niet op de thermostaat. Misschien moet je eens bij die draadjeboel kijken of er iets loshangt of slecht contact maakt.

Succes!
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

Hoi ik zal me eerst ff voorstellen ,ik ben paskal uit arnhem en in t (trotse) bezit van een clio 16v .Ik heb ook zon vreemd probleem met de fan die slaat namaelijk tijdens het rijden en het staionair lopen niet aan en als ik daarna het contact uitzet dan begint de fan te draaien .wie weet er een oplossing want bij elke lange rit begint de temeratuur aardig op te lopen en als ik bijv in de file sta ook

grtz Paskal
Floris
Berichten: 1184
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Aloha, welkom, maar kun je je misschien ff voorstellen in de topic "Wie is Wie"? verder ook nog ff de gebruikershandleiding lezen, voordat het mis gaat... :smile:
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

On 2002-01-25 22:02, passkey
wrote:
Hoi ik zal me eerst ff voorstellen ,ik ben paskal uit arnhem en in t (trotse) bezit van een clio 16v .Ik heb ook zon vreemd probleem met de fan die slaat namaelijk tijdens het rijden en het staionair lopen niet aan en als ik daarna het contact uitzet dan begint de fan te draaien .wie weet er een oplossing want bij elke lange rit begint de temeratuur aardig op te lopen en als ik bijv in de file sta ook

grtz Paskal
Hoi paskal en welkom op de site.

Voor je voor te stellen hebben we een speciaal topic aangemaakt, namelijk <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=150" TARGET="_blank">wie is wie</A><!-- BBCode End -->. Hier kun je je voorstellen en kun je ook vanalles te weten komen over de meeste van ons.

Veel plezier op de site.

groetjes
Plaats reactie