Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
RogierH

Ik heb een Clio 16v uit '91. Doordat het blok (170.000 km) al zijn olie in een week eruit had gegooid en is vastgelopen, heb ik er een ander blok in gezet ('96, 60.000 km).
Nu heb ik het idee dat de olie temperatuur hoger is dan met het oude blok. Als hij warm is, staat hij nu ongeveer op 120/130 graden. Het oude blok had volgens mij een extra olie pompje bij het oliefilter.
Wat is de normale temeratuur die de olie moet hebben in warme toestand?

Als de olie temperatuur te hoog is, denk ik er over om er een oliekoeler tussen te zetten.

Thanks

Rogier
Abel
Über-Spammer

Zo'n olie koeler is nooit een slecht idee volgens mij. Zit er ook verschil in de gebruikte olie? Olie heeft bij een bepaalde temp zijn beste smerende eigenschappen. Ook misschien iets om uit te zoeken.

Succes.

Was je vorige blok lek ofzo?

Abel :smile:
RogierH

Ja, het onderblok lekte wat. Ik was ook iets te veel uitgegaan van het mooie oliemetertje wat op het dashboard zit, maar dat bleek toch niet zo goed te werken.
Ach ja, het heeft wat gekost maar dan heb je ook wat.

Rogier

PS. Inderdaad een goed idee om een ander soort olie te proberen.
dennis16v

oliekoelertje erop heeft inderdaad extra voordelen.
temp wordt ongeveer 10 a 15 graden koeler.
nadeeltje is bij kleine stukkies rijden dat je auto er langer over doet om warm te worden. en je zit dus minimaal 10 mins te wachten.

temp van de olie is normaal gesproken bij de meeste auto,s rond de 100 graden bij constante snelheid van 120/130 km per uur
dennis16v

en inderdaad de temp meter in je auto van je olie. zegt ook nooit alles.
Abel
Über-Spammer

RorgerH misschien wel leuk als je je zou voorstellen in het wie is Wie topic in nl.chat.

greetz
RogierH

Ok thanks, ga ik er een oliekoelertje tussen zetten en even kijken naar de temperatuur eigenschappen van de verschillende olieen.

Enig idee waar je een oliekoeler het best kan plaatsen?

Thanks

Rogier
<font size=1>[ This message was edited by: RogierH on 2001-10-31 11:09 ]</font>
RogierH

Ik was inderdaad van plan me even voor te stellen. Wil er alleen even voor gaan zitten om alles op te schrijven. En aangezien ik nu op mijn werk zit en er hier helaas ook het een en ander van me verwacht wordt, moet ik dat vanavond even doen.
Menno

Standaard heeft zo'n ding al een oliekoeler/warmtewisselaar onder 't oliefilter. Zit die wel goed aangesloten?

Verder zit er nogal wat verschil in de sensoren onderling, en kan een slecht contact de meter aardig beinvloeden.
rev it like a rental
RogierH

Ok, dat is wat ik bedoelde in mijn eerste bericht. Deze standaard oliekoeler zit niet op mijn nieuwe blok.
Mijn nieuwe blok is een '96 er en er waren ook een aantal pinnetjes die niet overeen kwamen met het oude blok, wat betreft grote aansluit strekkers naar de rekeneenheid.
Zo te zien lijkt wel alles te werken.
dennis16v

als je echt een goede oliekoeler wil.....
kosten: tussen de 700 en 1000 gulden. en passen precies onder je radiator.
ze zijn ongeveer 15cm hoog en 40cm breed.
Menno

ik zou beginnen met de originele warmtewisselaar weer terug te zetten, onder 't oliefilter. Dat ding zorgt er ook voor dat je motor sneller op temperatuur komt, ook niet verkeerd.
rev it like a rental
RogierH

Hmmmmmmmm, een feest, want daar kom je zo heerlijk bij. Maar ja, het moet toch gebeuren.
Thanks all, ik ga:

1. kijken of de orginele warmte wisselaar er weer tussen kan.
2. een olikoeler plaatsen, wanneer 1 niks uithaald.
3. sowieso kijken naar de temperatuur verschillen van de verschillende olieen.

Rogier
dennis16v

ik heb nu denk 4 soorten olie gebruikt.
grootste verschil: de dunner de olie 5w40
de sneller de boel warm is.

en nu gewoon weer lekker simpel en goedkoop vatje gamma olie erin 10w40
canonballman

Ja, is ook mijn ervaring met de auto van mn moeder een 2.0 16v Ibiza. Sinds ik daar volsynthetische Valvoline in heb gegooid had ik het idee dat de olietemp. idd hoger was. Maarja, moet eigenlijk niet veel uitmaken, want volsynthetische moet als het goed is toch goed blijven smeren bij dat soort temperaturen.
Oja, bij lange snelwegritten, `s nachts, pedal to the metal, heb ik de temp. ook ooit op 132 gehad (digitale meter).
Bij volgas optrekken en wat langere stukken met bochten (Nordschleife bijv.) kwam ie maar op ong. 120 graden
Arjen

Hoe lang duurt het normaal voordat de KOELvloeistof temperatuur van een 16v op het goede niveau zit ? Bij mijn 19 gaan daar wel 10-15 km overheen. is dat normaal ?
dennis16v

met het motortje wat er nu inzit duurt het ongeveer 12 minuten of 10km ongeveer. (binnenweg) dan staatie op een graadje of 90

vorige torretje deed er iets korter over denk minuut of 8
Arjen

Duurt bij mij dus net zo lang. Alle andere auto's waar ik in rij zijn veel sneller warm. Men 11 is aan het eind van de straat al warm (koelvloeistof dan). Maar bij een 16v is het dus toch wel normaal.
catrinus

Arie moet je ook even vertellen dat je 11 eerst een half uur stationair staat te draaien voordat je weg rijd :wink:
There will be plenty of time to rest when your dead
Plaats reactie