Ik heb een Clio 16v uit '91. Doordat het blok (170.000 km) al zijn olie in een week eruit had gegooid en is vastgelopen, heb ik er een ander blok in gezet ('96, 60.000 km).
Nu heb ik het idee dat de olie temperatuur hoger is dan met het oude blok. Als hij warm is, staat hij nu ongeveer op 120/130 graden. Het oude blok had volgens mij een extra olie pompje bij het oliefilter.
Wat is de normale temeratuur die de olie moet hebben in warme toestand?
Als de olie temperatuur te hoog is, denk ik er over om er een oliekoeler tussen te zetten.
Thanks
Rogier
Zo'n olie koeler is nooit een slecht idee volgens mij. Zit er ook verschil in de gebruikte olie? Olie heeft bij een bepaalde temp zijn beste smerende eigenschappen. Ook misschien iets om uit te zoeken.
Succes.
Was je vorige blok lek ofzo?
Abel
Succes.
Was je vorige blok lek ofzo?
Abel

Ja, het onderblok lekte wat. Ik was ook iets te veel uitgegaan van het mooie oliemetertje wat op het dashboard zit, maar dat bleek toch niet zo goed te werken.
Ach ja, het heeft wat gekost maar dan heb je ook wat.
Rogier
PS. Inderdaad een goed idee om een ander soort olie te proberen.
Ach ja, het heeft wat gekost maar dan heb je ook wat.
Rogier
PS. Inderdaad een goed idee om een ander soort olie te proberen.
oliekoelertje erop heeft inderdaad extra voordelen.
temp wordt ongeveer 10 a 15 graden koeler.
nadeeltje is bij kleine stukkies rijden dat je auto er langer over doet om warm te worden. en je zit dus minimaal 10 mins te wachten.
temp van de olie is normaal gesproken bij de meeste auto,s rond de 100 graden bij constante snelheid van 120/130 km per uur
temp wordt ongeveer 10 a 15 graden koeler.
nadeeltje is bij kleine stukkies rijden dat je auto er langer over doet om warm te worden. en je zit dus minimaal 10 mins te wachten.
temp van de olie is normaal gesproken bij de meeste auto,s rond de 100 graden bij constante snelheid van 120/130 km per uur
Ok thanks, ga ik er een oliekoelertje tussen zetten en even kijken naar de temperatuur eigenschappen van de verschillende olieen.
Enig idee waar je een oliekoeler het best kan plaatsen?
Thanks
Rogier
<font size=1>[ This message was edited by: RogierH on 2001-10-31 11:09 ]</font>
Enig idee waar je een oliekoeler het best kan plaatsen?
Thanks
Rogier
<font size=1>[ This message was edited by: RogierH on 2001-10-31 11:09 ]</font>
Ik was inderdaad van plan me even voor te stellen. Wil er alleen even voor gaan zitten om alles op te schrijven. En aangezien ik nu op mijn werk zit en er hier helaas ook het een en ander van me verwacht wordt, moet ik dat vanavond even doen.
Standaard heeft zo'n ding al een oliekoeler/warmtewisselaar onder 't oliefilter. Zit die wel goed aangesloten?
Verder zit er nogal wat verschil in de sensoren onderling, en kan een slecht contact de meter aardig beinvloeden.
Verder zit er nogal wat verschil in de sensoren onderling, en kan een slecht contact de meter aardig beinvloeden.
rev it like a rental
Ok, dat is wat ik bedoelde in mijn eerste bericht. Deze standaard oliekoeler zit niet op mijn nieuwe blok.
Mijn nieuwe blok is een '96 er en er waren ook een aantal pinnetjes die niet overeen kwamen met het oude blok, wat betreft grote aansluit strekkers naar de rekeneenheid.
Zo te zien lijkt wel alles te werken.
Mijn nieuwe blok is een '96 er en er waren ook een aantal pinnetjes die niet overeen kwamen met het oude blok, wat betreft grote aansluit strekkers naar de rekeneenheid.
Zo te zien lijkt wel alles te werken.
Hmmmmmmmm, een feest, want daar kom je zo heerlijk bij. Maar ja, het moet toch gebeuren.
Thanks all, ik ga:
1. kijken of de orginele warmte wisselaar er weer tussen kan.
2. een olikoeler plaatsen, wanneer 1 niks uithaald.
3. sowieso kijken naar de temperatuur verschillen van de verschillende olieen.
Rogier
Thanks all, ik ga:
1. kijken of de orginele warmte wisselaar er weer tussen kan.
2. een olikoeler plaatsen, wanneer 1 niks uithaald.
3. sowieso kijken naar de temperatuur verschillen van de verschillende olieen.
Rogier
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja, is ook mijn ervaring met de auto van mn moeder een 2.0 16v Ibiza. Sinds ik daar volsynthetische Valvoline in heb gegooid had ik het idee dat de olietemp. idd hoger was. Maarja, moet eigenlijk niet veel uitmaken, want volsynthetische moet als het goed is toch goed blijven smeren bij dat soort temperaturen.
Oja, bij lange snelwegritten, `s nachts, pedal to the metal, heb ik de temp. ook ooit op 132 gehad (digitale meter).
Bij volgas optrekken en wat langere stukken met bochten (Nordschleife bijv.) kwam ie maar op ong. 120 graden
Oja, bij lange snelwegritten, `s nachts, pedal to the metal, heb ik de temp. ook ooit op 132 gehad (digitale meter).
Bij volgas optrekken en wat langere stukken met bochten (Nordschleife bijv.) kwam ie maar op ong. 120 graden