Wat is het verschil tussen de renix c.q. bendix van een gtt en een "gewoon" vijfje?? Want ik dacht dat die van mij een keer kapot was(was niet zo, was de aftaster van het vliegwiel), dus eentje van een gewoon vijfje erop gezet(re 257), en wat schetste mijn verbazing, het maakte nix uit! Je merkt totaal geen verschil. Dus zou iemand mij uit kunnen leggen wat het verschil is??
Groetjes Rick
Lijkt mij niet goed om er een ontsteking van een gewoone 5 op te zetten. Ik denk niet dat hij de zelfde ontstekings curve heeft. En hij kan waarschijnlijk niet onder druk werken. Maar ik weet dat niet zeker!!!


-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Hij zal er zeker wel redelijk mee lopen, maar 100%???????? (as in: max. turbodruk e.d.) lijkt mij ook sterk!
Volgens kluwer werkt de RE 257 met een voorontsteking van <15 graden ,en vervroegings correctie tussen 1200 en 2900 t/min afhankelijk van de olie temperatuur waar een extra aansluiting voor is.
de RE 208 en 209 hebben een vaste voorontsteking van 8 +/- 1 graden.
De opnemer op het vliegwiel noemt men ook wel de BDP(bovenste dode punt) sensor,dat klopt niet helemaal omdat hij ook het ODP en het motor toerental bepaald en aan de hand daarvan het ontstekings tijdstip.
Zo eerst genoeg?
de RE 208 en 209 hebben een vaste voorontsteking van 8 +/- 1 graden.
De opnemer op het vliegwiel noemt men ook wel de BDP(bovenste dode punt) sensor,dat klopt niet helemaal omdat hij ook het ODP en het motor toerental bepaald en aan de hand daarvan het ontstekings tijdstip.
Zo eerst genoeg?
Weet iemand ook iets van de ontstekingskromme van de RE037. Dat is de ontsteking die standaard op de 11 turbo zit. Ben nu toch wel nieuwsgierig of er door het monteren van de 208/209 nog wat winst valt te behalen.
Toch jammer dat mensen d'r zo mee omgaan, daar heeft Renault dan ooit z'n best voor gedaanOn 2001-09-14 01:59, Mapschen wrote:
Ok dank je, maar in de praktijk merk je er toch weinig van.![]()

't klinkt mij een beetje als een Beethoven CD opzetten op een house party, en dan ook nog doodleuk zeggen: "werkt prima hoor, ik hoor toch geluid?"
rev it like a rental
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
ik dacht dat je dat alleen had met autos op LPG!!!!




-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
of gooi ik nou een hengeltje uit ??? 
kijken wie er hapt....................

kijken wie er hapt....................
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
ok, ik hap óók!
Nou, LPG geeft een hoger verbruik omdat een liter LPG minder energie bevat dan een liter benzine.
Verslechterde prestaties is nog steeds met de meeste autos op gas het geval. Er zijn uitzonderingen, ik weet het, maar dat zijn over het algemeen speciale, oudere autos, waar sommige zaken gemodificeerd zijn
En dan die gesmolten zuigers: LPG geeft hogere verbrandingstemperaturen. Okee okee, gesmolten zuigers komt misschien niet vaak voor, maar gasbakken waar de kleppen bij 50000 km volledig uitgesteld zijn, zijn er genoeg.
nou jij weer!!
Oja pluspuntje wat ik wel aan gas vindt: je (ja, niet de mijne, ik kook alleen op gas
smile: olie blijft zo schoon
groeten
Nou, LPG geeft een hoger verbruik omdat een liter LPG minder energie bevat dan een liter benzine.
Verslechterde prestaties is nog steeds met de meeste autos op gas het geval. Er zijn uitzonderingen, ik weet het, maar dat zijn over het algemeen speciale, oudere autos, waar sommige zaken gemodificeerd zijn
En dan die gesmolten zuigers: LPG geeft hogere verbrandingstemperaturen. Okee okee, gesmolten zuigers komt misschien niet vaak voor, maar gasbakken waar de kleppen bij 50000 km volledig uitgesteld zijn, zijn er genoeg.
nou jij weer!!

Oja pluspuntje wat ik wel aan gas vindt: je (ja, niet de mijne, ik kook alleen op gas
groeten
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
oke weer ff over de ontstekingsmodules .
ik had laatst op een 5 een 223 zitten naar ik meen en op de mijne zit 209 .
welke moet je nu hebben ? bij renault geven ze 3 mogenlijkheden alleen al voor de turbo !! . en wat is de beste ?
ik had laatst op een 5 een 223 zitten naar ik meen en op de mijne zit 209 .
welke moet je nu hebben ? bij renault geven ze 3 mogenlijkheden alleen al voor de turbo !! . en wat is de beste ?
-
- Berichten: 1001
- Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
- Locatie: Rotterdam
Jochem, volgens mij heb je voor de phase 1, de Renix 208 en voor de phase 2, de 209, die laatste is iets beter, omdat die 500 rpm hoger staat afgesteld/geprogrammeerd.
Kewl, ik heb een 209 ! Trouwens uitkijken met losdraaine, als je de onderste bout los aan het draaien bent blijft hij niet op de bovenste hangen !! (mijn ringvinger is een beetje dikker nu)
Maat van mij heeft een ontstekingsmodule van siemens iemand daar bekend mee ?
Maat van mij heeft een ontstekingsmodule van siemens iemand daar bekend mee ?
Menno zit in the US of A. Dan moet ik maar ff waarnemen. Ik weet dat Menno zijn 21 op de bank heeft gehad. Toen bleek dat er maar ongeveer 2 pk verschil zat tussen gas en benzine. Je hebt wel een hogere verbrandingstemperatuur. Maar pingelen, wat je op benzine sneller hebt, is toch veel schadelijker voor de zuigers, dacht ik zo.On 2001-09-15 18:55, canonballman wrote:
ok, ik hap óók!
Nou, LPG geeft een hoger verbruik omdat een liter LPG minder energie bevat dan een liter benzine.
Verslechterde prestaties is nog steeds met de meeste autos op gas het geval. Er zijn uitzonderingen, ik weet het, maar dat zijn over het algemeen speciale, oudere autos, waar sommige zaken gemodificeerd zijn
En dan die gesmolten zuigers: LPG geeft hogere verbrandingstemperaturen. Okee okee, gesmolten zuigers komt misschien niet vaak voor, maar gasbakken waar de kleppen bij 50000 km volledig uitgesteld zijn, zijn er genoeg.
nou jij weer!!
Oja pluspuntje wat ik wel aan gas vindt: je (ja, niet de mijne, ik kook alleen op gassmile: olie blijft zo schoon
groeten
Nog een nadeel van diesel heb ik zondag ondervonden. Rij ik daar rustig door de bocht, ga ik daar opeen sideways. Alleen door snel corrigeren kon ik de auto nog houden. Wat bleek: zo'n vieze diesel had een dieselspoor achtergelaten van ongeveer 2km lang. De weg was echt spekglad. Ook op rechte stukken viel de auto nauwelijks op de weg te houden. Oftewel: diesel is voor vrachtwagens of nog beter voor trekkers. Die komen tenminste nauwelijks op de weg.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Kheb nu het allerlaatste nieuws uit het DIESEL BULLETIN. Na een proef enkele jaren geleden om dieselautos op afgewerkte frituurolie te laten rijden, heb ik zojuist Radar gezien, bij de grootste familie van Nederland, waar ze een item hadden over diesels die op sla olie e.d. rijden. Is zeeeeer goedkoop en ruikt ook tof! 

Weet iemand in welke auto's die renix 209 nog meer gemonteerd is ? (ivm zoeken op de sloop)
Dat was toch die student met die bruine golf ?On 2001-09-17 19:57, canonballman wrote:
Kheb nu het allerlaatste nieuws uit het DIESEL BULLETIN. Na een proef enkele jaren geleden om dieselautos op afgewerkte frituurolie te laten rijden, heb ik zojuist Radar gezien, bij de grootste familie van Nederland, waar ze een item hadden over diesels die op sla olie e.d. rijden. Is zeeeeer goedkoop en ruikt ook tof!![]()
Tsjeezes wat een idioot was dat