Allepinie schreef:@Luco volgens de bandenboer was het geen probleem, mits er ventielen met sensoren opzitten. Waarom zou het geen zin hebben?
Omdat je met verkeerde velgen je niks aan run flat banden hebt.
Band wordt uit de vlg geduwd en zijn ze kapot en toch flat
Met de winter in aankomst is het belangrijk om een aantal feiten over Run Flat banden te weten voordat u deze banden gaat aanbieden.
Wist u dat een Run Flat band alleen dan haar unieke eigenschappen heeft wanneer deze ook op een daarvoor geschikte velg gemonteerd wordt. De geschikte velgen beschikken over een een zogenaamde EH2+ Hump ?
Wanneer nu een runflat band op een “normale” EH2 velg wordt gemonteerd, en u krijg leegloop van een band op het wiel, dan kan het gebeuren dat de band over de hump wordt getild aan naar het midden van de velg loopt. Op dat moment is een RunFlat band binnen de kortste keren kapot.
U rijdt op run flat banden, dan heeft u een goede keuze gemaakt. Mocht u onverhoopt lek rijden, dan heeft u de mogelijkheid om uzelf en de auto naar een veilige plaats te rijden om deze te vervangen.
Maar heeft u er wel eens bij stilgestaan hoe dit nu kan, en of u ook de juiste band-wiel combinatie heeft? Dat wil ik graag met u gaan bespreken, we gaan eerst eens kijken wat een run on flat band is en doet.
Een run on flat band heeft verschillende namen in de banden brache, denk aan RFT (Runflat Tyres), RSC (Runflat System Component), SSR (Self Supporting Runflat), DSST (Dunlop Self SupportingTechnology), ROF (run on flat), ZP (Zero Pressure)en EMT (Extended Mobility Technology).
Al deze benamingen komen op hetzelfde neer, een zelfdragend systeem, dat komt erop neer dat bij lekrijden de schouders en zijwanden de band gaan dragen, waardoor de rijeigenschappen behouden kunnen blijven, en controle over het voertuig mogelijk blijft.
Aan de linkerzijde de “normale” band als deze leeggelopen is, de band klapt dubbel, en u heeft het gevoel om op eieren te rijden, en heeft weinig of geen controle meer over het voertuig. Geen prettig gevoel, en als u langer doorrijd, heel slecht voor velg en band.
Aan de rechterzijde de runflatband, zoals te zien is blijft de band bij leegloop in een bijna normale vorm staan, waardoor u tot maximaal 80 kilometer nog kunt rijden met een maximum snelheid van 80 km/uur om op een veilige plaats deze te vervangen. Dit bevordert de veiligheid op de weg voor u en uw mede weggebruikers, en voorkomt opstoppingen en files.
Nu de andere kant van het verhaal, het wiel. Hier krijgt het verhaal een totaal andere wending. Heeft u het juiste wiel op de auto om met runflat banden te rijden? Nu hoor ik u denken: hoezo?
U heeft gelijk, veel mensen weten niet dat er ook geschikte velgen nodig zijn om runflat banden op te monteren. Sterker nog, vaak wordt verteld of gedacht dat dit niet nodig is. Wat zijn nu de velgen voor runflat banden? Dit zijn de zogenaamde EH2+ velgen.
Hier een afbeelding van de velgtypes:
Dit zijn de doorsneden van de velgen, de meest voorkomende is de EH2 velg, de rechter afbeelding is de velg voor runflat banden. De pijlen geven de drukrichting van de band aan, bij de EH2 velg drukt de band zich in de velgrand, terwijl bij de EH2+ velg de band recht naar beneden drukt, en zichzelf opsluit tussen de hoger opgezette velgrand en de extra hump. Hierdoor blijft de band staan waar hij hoort, en zal bij leegloop de band alleen recht naar beneden duwen, zodat de zijwanden van de band kunnen blijven staan.
Wanneer een runflat band die op een “normale” EH2 velg is gemonteerd, leeg zou lopen en er wordt mee doorgereden wat men normaal gesproken doet met een runflat band, dan kan de velg naar het midden van de velg lopen met alle gevolgen van dien.
De runflat band heeft dezelfde eigenschap, hij drukt recht omlaag, alleen in deze velg wordt hij niet opgesloten tussen de velgrand en de hump, waardoor hij over de hump kan glijden, en in het diepere velgbed zal zakken. Daardoor kan de runflat band zelf niet meer op de zijwanden blijven staan, en zal dan ook niet kunnen functioneren als een runflat band. Met andere woorden, het is een “normale” band geworden. Probleem wat dan ontstaat is dat U geen controle meer heeft over de auto en moet stoppen waar dit gebeurd, in een erger geval kan de band van de velg lopen, met alle gevolgen van dien.
Ik hoor u denken, dat hebben ze mij niet verteld, dat wist ik niet. Ik kan daar alleen maar gelijk in geven, veel bedrijven weten dit niet, of negeren het advies om de juiste velg te nemen. Zelfs de bandenproducenten nemen niet 1 lijn in dit verhaal, en verteld de ene dat je geschikte velgen nodig hebt, en de ander dat je deze kunt monteren op normale velgen.
Wat blijft er dan over?
Ga informeren, vraag of de velgen geschikt zijn, en vraag om de EH2+ kenning van de velgen. Kan men die niet voorleggen, ga er dan van uit dat ze niet geschikt zijn, en bedenk wat de gevolgen kunnen zijn voor u. Uw veiligheid moet vooropstaan in de beslissing, een geschikte set runflat aanschaffen is al niet goedkoop, maar zonder de juiste samenstelling wordt het dan wel snel duurkoop, en dat kan toch niet de bedoeling zijn, of?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.