veerpootbrug clio 16v--->beste montage manier?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Johnny_r82

Wie weet mij te vertellen hoe ik het beste een veerpootbrug op een clio monteer.

1: Hoe moet de auto staan? Kan deze het best gewoon op een vlakke ondergrond staan of kan je deze beter opkrikken bijv.
2: Vastzetten. De veerpootbrug op die positie leggen waar je m wil hebben, dan gaten boren en vervolgens met bouten vastzetten van beide kanten? Of kan je deze ook/beter tappen en zo ja hoe werkt dat.
Ik heb even gekeken en het lijkt mij behoorlijk lastig om een bout aan te draaien die helemaal daar onder het spatbord bij de veerpoor zit.

T zijn vast geen moeilijke vragen voor iemand die dr een beetje wat van weet, maar ik weet t niet precies....

Ik kan haast niet wachten op de goede oplossing! :wink:
Remember te days that motorracing was dangerous, and sex was safe....
###16vee oléé oléé!!!###
Tom
Moderator
Car: MB

auto NIET opkrikken maar liefst zo vlak mogelijk zetten. Vervolgens eertst je ontsteking omdraaien want anders past het zeker niet. De meeste tappen volgens mij omdat dat makkelijk want ik denk dat je anders even je veerpoot moet demonteren. Dus even tappen en goed vastzetten
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Johnny_r82

Tom schreef:auto NIET opkrikken maar liefst zo vlak mogelijk zetten. Vervolgens eertst je ontsteking omdraaien want anders past het zeker niet. De meeste tappen volgens mij omdat dat makkelijk want ik denk dat je anders even je veerpoot moet demonteren. Dus even tappen en goed vastzetten
Ok, maar hoe werkt dat tappen dan? Tis vast heel simpel maar ik weet gewoon niet hoe dat werkt...:S
###16vee oléé oléé!!!###
Tom
Moderator

men neme een boor en boren voor op de juiste mm voor de tap. Vervolgens tappen we de draad erin in meerdere stappen. Je moet dus de goede boor hebben en de juiste tappen
Johnny_r82

Tom schreef:men neme een boor en boren voor op de juiste mm voor de tap. Vervolgens tappen we de draad erin in meerdere stappen. Je moet dus de goede boor hebben en de juiste tappen
maar wat is een tap?!?! (kwordt gek van mezelf :lol: ) is dat een soort boor met een chroefdraad erin ofzo, of weten ze bij de praxis wel wat ik bedoel als ik dr naar vraag?
###16vee oléé oléé!!!###
Tom
Moderator

een voor binnendraad (want dat moet jij hebben) zit er een beetje uit als een taps toelopende schroef met gleuven (voor de spaantjes). Deze heb je dus in meerdere stappen omdat je in de meeste gevallen handmatig niet in 1 keer de volledige draad erin kan tappen. En ja, bij de praxis weten ze wat je bedoeld maar ik zou wel even oefenen als ik jou was. En boor dus niet te groot voor. die maat moet je even opzoeken maar als je bijv M8 wilt tappen dan zul je waarscijnlijk ergens rond de 6,4 voor moeten boren (gok ik)
Haas
Car: Megane RS

dat weten ze bij de praxis wel hoor...weet alleen niet of dat geweldige kwaliteit is...
Tom
Moderator

idd, ga anders een naar een goede gereedsschaps winkel of wellicht auto materialen handel. Die dingen zijn trouwens best prijzig hoor !!!! Ik ze liever lenen als het toch maar voor 1 keer is
Christian

ik boor in mijn veerpootbruggen M8 dat is 6.8 boren en in mijn platen heb ik 9 geboort dus je hebt altijd iets speling
Ollie

Ik dacht al: waar blijft onze veerpootbruggen expert...maar daar was Christian al! :D
Christian

zat bij me vriendin he :D

ja volgens mij woon je ver weg van mij maar anders kom maar langs dan boor en tap ik het wel even voor je :)
Noyd

HAH.... heb t ook zelf gedaan..

Lekker tappen :p en dan veerpootbrug erop..

Ps, venray is van mij uit niet zo ver... Oldenzaal das pas ver, he Christian!! :D 8)
Never drive faster than your guardian angel can fly...
Johnny_r82

Noyd schreef:HAH.... heb t ook zelf gedaan..

Lekker tappen :p en dan veerpootbrug erop..

Ps, venray is van mij uit niet zo ver... Oldenzaal das pas ver, he Christian!! :D 8)
Voor mij is bijna niets ver! :p Ik woon in t weekend in Venray en doordeweeks in Gronignen. dus dan kom je zo'n beetje overal wel bij in de buurt :lol:
###16vee oléé oléé!!!###
Christian

nou ik woon in oldenzaal 20Km van af enschede :)
dennis16v

ik maak gewoon een paar gaten ter grootte van de gaten die al in de veerpoot zitten.
vanaf de onderkant een bout erdoor en bovenaan een moer met ring dr op. en klaar.
Christian

kom jij helemaal van onderen tot boeven aan de veerpoot dan ik teminste niet
Tom
Moderator

dan zal je je veerpoot waarschijnlijk moeten demonteren
Christian

ja dan zou het mischien kunnene maar anders lukt dat echt nooit
Haas

nope en dan moet je boutkop dun genoeg zijn anders zitie ook nog eens tegen je veerschotel aan te draaien bij t sturen of zit daar nog meer ruimte tussen dan ik me nu voor de geest haal??
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

~Haas~ schreef:nope en dan moet je boutkop dun genoeg zijn anders zitie ook nog eens tegen je veerschotel aan te draaien bij t sturen of zit daar nog meer ruimte tussen dan ik me nu voor de geest haal??
slotbouten gebruiken die hebben een ronde kop ? of toch maar tappen. dat lijkt me handiger.

gr.Frits
Haas

ronde kop of niet...de hoogte maakt t verschil, niet of ze rond of zeskantig zijn...

Maar laten we t maar op tappen houden :D
Christian

ja ik heb 1 van mijn 4 bouten ook nog telang en komt er heel iets langs :(
Johnny_r82

Ok, nou dan ga ik mn veerpootbrug maar bevestiggen door te tappen. 8) Ik zal eerst eens kijken of ik niemand hier in de buurt kan vinden die me daar mee kan helpen. En anders zou t wel echt fijn zijn als iemand van jullie me daar mee zou kunnen helpen. Bedankt voor t aanbieden iig! :)
###16vee oléé oléé!!!###
Marco16V
Contacteer:

Volgens mij kun je het beste M8 bouten met moer gebruiken, eerst gaten afteken, gaten boren en daarna veerpoten demonteren, en moeren aan de binnenkant erop draaien. Zo heb ik het gedaan.

Ik denk dat er te weinig metaal is om fantsoenlijk draad in te tappen.
Clio Grand Prix 16V (404)
Tom
Moderator

dat d8 ik eerst ook maar ik hoor hier van verschillenden mensen dat ze toch tappen
Christian

ik doe het als volgt
leg de veerpootbrug er tussen neem de boor 6.8 teken hem zo af veerpootbrug er uit . boren tap m8 er door doen en vast monteren

het is weinig martiaal om er in te tappen aar het kan en ik heb het al bij 2 auto`s gedaan en het blijft heel erg stevig zitten dus
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Vrijdag gaat een vriend van me een veerpootbrug aanschaffen voor zijn Seat Leon. Gaat dat dan op dezelfde manier?

Hij en ik hebben beide nog nooit iets getapt en hebben dus ook geen enkel idee hoe dat in z'n werk gaat. :(

Can you help me out, Tom?
BartK (Adrenalin)

Waarschijnlijk krijg je bij die veerpootbrug een zakje met de benodigde plaatschroeven, kreeg ik iig wel bij mijn OMP veerpootbrug.
Het is dan niks anders als de gaten aftekenen, gaatjes boren en de schroeven erin draaien.
Tom
Moderator

als je vragen hebt dan hoor ik ze wel merijn
Plaats reactie