Maximale breedte spoorverbreders i.v.m. APK

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Stylo

Wat is de maximale breedte per as van een spoorverbreder om nog door de A.P.K. te komen?
Of mag het helemaal niet?
Ik hoorde dat het helemaal niet mag.
En hoe zit dat met booskijkers?
Haas
Car: Megane RS

wat betreft spoorbreedte mag je geloof ik (uit mijn hoofd) 2% afwijken maar weet t dus niet helemaal zeker...

Booskijkers, denk dat je er wel doorheen komt als je niet al te extreme hebt. Je mag iets van 12% van je lamp afdekken, maar het lichtbeeld mag niet veranderen, maar als je dus niet te extreme hebt, is het denk ik geen probleem...

succes :D
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

klopt
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Haas
Car: Megane RS

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:klopt
Yeah :D:D:D ;)
Christian

ik heb 3Cm spoor verbreders thuis liggen :) vandeweek maar eens even monteren 8)
Heino

Spoorbreedte mag niet meer zijn dan 103 % van standaard spoorbreedte,dus spoorbreedte + 3%.
Marko

Ik heb het net ff nagezocht in mijn mooie apk boek... 3cm mag. Enige nadeel van spoorvebreders is dat het gruwelijk slecht is voor je lagers. Maar het ziet er wel gruwelijk mooi uit...dus als het je niet boeit om de lagers te vervangen moet je het zeker doen..
Anonymous

Wat is nou eigenlijk het mooiste/beste voor een 16v?
ik had eens iets gelezen van voor 15 en achter 20 mm?
Tom
Moderator
Car: MB

dat licht aan je smaak, je wielen, de breedte van de wielen, je banden,..........................................
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Christian

ik had gehoord als je ze voor monteert als je je op hanging scheeft trekt klopt dat?
RO 16v

=ReLaX= schreef:Wat is nou eigenlijk het mooiste/beste voor een 16v?
ik had eens iets gelezen van voor 15 en achter 20 mm?
Voor de 16V is het beste geen en als je dan toch iets wilt moet je niet groter gaan dan 15 mm zowel voor als achter, zorg dat er wel een centreerring op zit.
Noyd

Maakt niet uit hoe breed je gaat, alleen voor is geen verstandig idee... voor de apk weet ik niet wat er max is toegestaan.. maar met 3cm achter plakt tie wel ontzettend goed in de bochten.... 8)
Never drive faster than your guardian angel can fly...
Christian

ik het eens proberen als ik nog wat wiel moeren heb :D
Anonymous

Bedankt voor de tip, ik ga denk ik toch wel van die spoorverbreders aanschaffen.
Staat achter veel mooier, omdat de wielen eigenlijk iets naar binnen staat.
Jeroen
Contacteer:

Het is zeker mooier met spoorverbreders:

[img]http://www.meganecoupe.nl/tundes/velgen ... reders.jpg[/img]

Op bovenstaande pic zie je spoorverbreders van 20 mm op een Megane Coupe.

Het is inderdaad niet goed voor je lagers, maar de lagers van Renault zijn toch al kl*te :lol:

Ik ben hiermee gewoon door de APK gekomen.

Ps, wel zoals hierboven gezegd goeie spoorverbreders kopen, dus met centreerring en goede bijpassende bouten.
Noyd

Centreer ringen zijn niet duur en bijna overal te krijgen (autostyle, d&w, enz...)
Stylo

het schijnt dat je wel last krijgt met je homokineten heb ik gehoord
Noyd

Daarom moet je er voor ook geen opknallen!! 8)

Ik heb ze erop, maar das voor de nokjes van de velg op te vullen anders lopen ze tegen de remklauwen aan....
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Stylo schreef:het schijnt dat je wel last krijgt met je homokineten heb ik gehoord
homokineten op de achter as van een auto???? die zitten toch alleen voor bij de aandrijving?

en waarom zou je er last van krijgen?
gr. Frits
Rémi clio ph3

Ik snap dat niet met spoorverbreders, iedereen zegt er wat anders over, weet niemand hoe het precies zit? Ik heb sinds kort 30 mm per as voor en achter op mijn clio, het ziet er erg goed uit. Ik heb trouwens spoorverbreders met TUV dus onveilig kan het in iedergeval niet zijn want anders krijg je er duitsland nooit goedkeuring voor. Hoe slecht is het dan daadwerkelijk voor de lagers?
Maar het homokineet verhaal, dat mag me iemand uitleggen. De enige kracht op een homokineet is toch de aandrijfkracht, en die verandert niet met spoorverbreders, of wel. Weet hier iemand meer van? Ik heb al uitgebreid zitten discussieren met mijn collega's, maar volgens mijn worden alle krachten behalve de aandrijf kracht opgevangen door de lagers. Anders had je achter ook een homokineet nodig :lol: :lol: :lol:
One clio to rule them all
Geert Claes

Nou 1 ding is zeker, spoorverbreders zorgen voor een mooie look.
Maar als ik mijn leerkracht voertuigtechnieken(wegligging) er over bezig hoor, ja dan is mijn zin wel over om spoorverbreders te monteren.

Maar ik heb geen zin om hier echt over te discussieren. In elk geval het houd zeker gevaren in bij remmaneuvers waarbij je wielen links en rechts niet evenveel grip hebben.

En ja ok de slijtage van de lagers, dat moet je er dan maar bijnemen. Maar of de homokineet daar problemen mee heeft, dat weet ik niet.
Geert Claes

Ow ja en van de APK en spoorverbreders weet ik niets, maar in belgie op de tecnische keuring zijn spoorverbreders verboden! Dan krijg je een mooi rood papier waar op staat verboden tot verkeer, en dan mag je alleen nog maar naar huis of de garage rijden. :(
Plaats reactie