[Express 1.6D] Uitvallende motor?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Steven
Car: M536

Goed nu werk ik bij een chinees afhaal (afval ;) ) en bezorg voedselbedrijf :D

Daar hebben we als bezorgauto, na lang zeuren, een Express gekocht.

Tis een 1.6D met 260.000 op de teller, rijd prima geen echte gebreken. Loopt 140 in z'n 4 (hoger kunnen we niet) en rijd op de snelweg heel normaal.

Alleen in de stad als je een beetje vlot optrekt (meestal na een bochtje) begint ie opeens in te houden en valt soms wel eens uit. Even doorstarten met gasgeven en hij rijd weer.

Nu was dit met halvolle tank, ik had me al bedacht dat de dieseltoevoer even stopt door de klotsende diesel in de tank, maar toch zou dit niet horen lijkt mij?
Ik zal binnenkort eens kijken als de tank vol is, of het dan ook doet. Maar kan het ook ergens anders aan liggen?
Rudo

Eeeeeuuuuuh, waar wordt de Chinese tomatensoep bewaard tijdens het bezorgen?? :D
gille
Contacteer:

wel eens de mazoutfilter vernieuwen he,zal er waarschijnlijk al wel een tijdje opzitten
canonballman

mazoutfilter = brandstoffilter?????????

Of heb ik het mis? En wat is 'mazout' dan? :)
Steven
Car: M536

Rudo schreef:Eeeeeuuuuuh, waar wordt de Chinese tomatensoep bewaard tijdens het bezorgen?? :D
Don't worry, dis meestal op de terugweg :D
En ik kom echt niet elke bocht op 3 banden door hoor, tis gewoon 'vlot' de bocht door en niet eens
aso.

Ojah er is nog iets vaags, soms blijft het gas hangen op 2000 toeren, als je bij een stoplicht aankomt. Als je dan nog een x gasgeeft zakt het toerental wel weer. Tis alleen lastig als je op de motor wil remmen...
Iets met de inspuitpomp ofzo?

Maargoed wasda mazoutfilter en waar zit het :)
speedline

Het kan zijn dat het inspuitsysteem niet goed ontlucht is of ergens valse lucht trekt. Lucht is samendrukbaar zodat er minder of geen brandstof wordt ingespoten. Hierdoor zou de motor kunnen afslaan of inhouden.

De oorzaak van het uitvallen zou de inspuitstopklep op de pomp kunnen zijn.

Als er geen mechanische "inspuitstop" op de brandstofpomp zit is er een elektrisch bekrachtigde brandstofstop aanwezig. Als de spanning wegvalt sluit dit klepje en krijgt de brandstofpomp geen brandstofdruk meer.

Deze inspuitstop(klep) kun je herkennen omdat er een elektrische draad naar toe (op de inspuitpomp) loopt. Deze klep sluit de brandstoftoevoer af naar de brandstofpomp. Hierdoor stopt het inspuitsysteem met inspuiten en slaat de motor af. Deze klepjes kunnen wel eens haperen onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Er is 1 remedie vervangen ! Bij de dealer een vers exemplaar halen en niet vergeten de bedrading ook te controleren omdat dit ook een bron van storing kan zijn. Ook een rot contactslot kan dit veroorzaken !

Wat ook controle verdiend zijn de lekretour slangen die van de betreffende verstuivers teruglopen naar de brandstofpomp, het filter of de brandstofleiding.

Als het gas blijft hangen moet je de "regelstang" (gashandle) op de pomp wat beweeglijk maken met een penetrerend smeermiddel. Controleer ook even je gaspedaalmechanisme en de gaskabel (gerafeld ?). Let alleen op dat dit smeermiddel de afdichting niet aantast anders kamp je binnen korte tijd met brandstoflekkage.

Nou succes...
Plaats reactie