[Williams] Zoekgedrag...
Ik vind dat ik nogal veel last van spoorvorming in de weg heb met mijn Willi. Op sommige snelwegen zit ik gewoon constant te corrigeren en dat lijkt me toch niet helemaal normaal. Ik heb ook het idee dat het erger is geworden sinds ik nieuwe banden heb laten monteren (2 weken geleden). Op de volwielen heb ik Dunlop SP Sport 8000, 205/45R15 liggen. Achter dezelfde maat, maar dan Dunlop SP Sport 2000E.
Verder heeft de vorige eigenaar met zijn slimme hoofd de veren voor ingekort, dus afgeslepen.
Heeft dat er wellicht iets mee te maken?
Verder heeft de vorige eigenaar met zijn slimme hoofd de veren voor ingekort, dus afgeslepen.
Heeft dat er wellicht iets mee te maken?
Toen ik met afgezaagde veren rondreed, had de mijne ook last van meer spoorvorming dan ervoor. Nadat ik mijn veren had vervangen werd het weer minder, dus dat zou goed kunnen. Misschien dat het uitlijnen van je auto ook helpt... 

-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
Ik zou die veren eraf gooien en fatsoenlijke monteren, zo duur zijn die niet, Apex bijv.
wil hij ook doen, alleen eerst ff sparen voor dempers+veren...

Veren afslijpen is levensgevaarlijk! Die veren hebben een aantal ringen en daarmee wordt ook het weggedrag bepaalt. Er zit een bepaalde rek in die dingen, kzou het niet doen!!
klopt...daarmee verander je je veerconstante...en dat is niet de bedoeling. Met verlagingsveren ligt je auto lager maar blijf je veerconstante gelijk, dat is wel de bedoeling. Heb zelf ook een week met afgezaagde veren rondgereden (was btje eigenwijs) maar nadat ik er meer over wist heb ik toch maar nieuwe gekocht...je wil niet weten wat een wereld van verschil!!!Zeeuw schreef:Veren afslijpen is levensgevaarlijk! Die veren hebben een aantal ringen en daarmee wordt ook het weggedrag bepaalt. Er zit een bepaalde rek in die dingen, kzou het niet doen!!
Pcies, je moet er niet aan denken dat je bij een flinke lange doordraaien een leuk hobbeltje krijgt, kun je gelijk gaan zwaaien want dat komt nooit goed, dingen gaan echt giga stuiteren.
afgezaagde veren heeft wat betreft weggedrag vaak iets weg van kapotte schokdempers. In ieder geval kun je aan het weggedrag goed merken dat de demper en veer elkaar in deze config niet leuk vinden en dan dus vaak ook gaan zwiepen en zwaaien met alle gevolgen van dien.
Daarnaast nog een ding. Bij de meeste veren in de onderste en bovenste winding recht, dus kun je de veer bij wijze van zo op de tafel neerzetten. Als je deze winding van de veer afslijpt, waardoor je auto dus lager komt te liggen, past de veer niet goed meer in je veerschotel. De veer leunt dan op de schotel op 1 punt zeg maar en niet op de hele onderste winding. Ik ken geen voorbeelden dat het is gebeurd, maar ik heb wel verhalen gehoord dat de veren door plotselingen bewegingen, zij het bobbels, zij het stuurbewegingen, uit de veerschotels kunnen schieten en je dus letterlijk op de grond ligt...Niet fijn dus...
Daarnaast nog een ding. Bij de meeste veren in de onderste en bovenste winding recht, dus kun je de veer bij wijze van zo op de tafel neerzetten. Als je deze winding van de veer afslijpt, waardoor je auto dus lager komt te liggen, past de veer niet goed meer in je veerschotel. De veer leunt dan op de schotel op 1 punt zeg maar en niet op de hele onderste winding. Ik ken geen voorbeelden dat het is gebeurd, maar ik heb wel verhalen gehoord dat de veren door plotselingen bewegingen, zij het bobbels, zij het stuurbewegingen, uit de veerschotels kunnen schieten en je dus letterlijk op de grond ligt...Niet fijn dus...
Okay, het is duidelijk dat ik op zoek moet naar verlagingsveren of terug naar de originele.
In principe zou ik wel een kleine verlaging hebben, zoals ik nu heb, maar eigenlijk wil ik dan ook meteen andere dempers. Helaas gaat dat effe boven mijn budget, want ik sta op het punt mijn flat te betrekken.
Dus, wat zouden jullie doen? Originele monteren of op deze manier doorrijden en effe sparen voor een setje dempers en veren?
In principe zou ik wel een kleine verlaging hebben, zoals ik nu heb, maar eigenlijk wil ik dan ook meteen andere dempers. Helaas gaat dat effe boven mijn budget, want ik sta op het punt mijn flat te betrekken.
Dus, wat zouden jullie doen? Originele monteren of op deze manier doorrijden en effe sparen voor een setje dempers en veren?
geen last van, je moet je schotel omdraaien (niet op z'n kop hoor) en een beetje aanpassen, zit perfect bij mij en rijdt ook goed
Wat ik wilde zeggen eigenlijk, of je 't nu afkeurt of niet, dat dweilen zal daar niet van komen....

Wat ik wilde zeggen eigenlijk, of je 't nu afkeurt of niet, dat dweilen zal daar niet van komen....
Mrtn = Maarten
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
de mijne anders niet !!!!
Mijn GTT had er vroeger ook nooit last van. Ik heb toen later een verlaginssetje gemonteerd en hij was extreem veel gevoeliger voor spoorvorming geworden !!
Mijn GTT had er vroeger ook nooit last van. Ik heb toen later een verlaginssetje gemonteerd en hij was extreem veel gevoeliger voor spoorvorming geworden !!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
VERLAGEN = UITLIJNEN
simpel!
simpel!
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
dat is daarna ook nog gebeurd en nadat ik een tijd later nieuwe wielen en banden heb gemonteerd is dat weer gedaan. Hij bleef echter meer zoeken naar de sporen als voorheen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Je moet m ook niet laten zoeken naar sporen..............Je moet m de sporen GEVEN!!Hij bleef echter meer zoeken naar de sporen als voorheen

Hij was al verlaagd bij aankoop. Hij had er toen ook al een beetje last van, maar sinds ik mijn banden heb vervangen is het 10 keer zo erg. Dus ik zal 'm dit weekend eens effe uit laten lijnen. Is dat veel werk?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
ligt er aan wat er precies uitgelijnd moet worden. de laatste keer waren ze net een kwartier bezig bij mij. gewoon ff laten doen. Kost je niet meer dan een half uurtje en ± 30 euro of zo. en je kan het gelijk merken.Merijn schreef:Hij was al verlaagd bij aankoop. Hij had er toen ook al een beetje last van, maar sinds ik mijn banden heb vervangen is het 10 keer zo erg. Dus ik zal 'm dit weekend eens effe uit laten lijnen. Is dat veel werk?
Gr.Frits
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Bij een Willy hoeft alleen de voorwielophanging uitgelijnd te worden. Volgens mij is het camber niet eens instelbaar, maar kweet het niet zeker.
Duurt nog geen half uur, als er geen spoorstangen heel erg vastzitten.
Kost ongeveer 30 euro
Duurt nog geen half uur, als er geen spoorstangen heel erg vastzitten.
Kost ongeveer 30 euro
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Damn, Fritsie had het al gezegd van dat half uur een die 30 eurootjes 

Okay, dat zal ik dan als eerst eens gaan doen.
Verder ben ik nog een beetje aan het rondkijken naar veren en dempers en ben op advies van Jeroen (Megane Coupe) eens gaan kijken bij MCC in Veghel.
Nu zag ik daar dat ze werken met Intrax-verlagingssets. Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, wat voor?
Verder ben ik nog een beetje aan het rondkijken naar veren en dempers en ben op advies van Jeroen (Megane Coupe) eens gaan kijken bij MCC in Veghel.
Nu zag ik daar dat ze werken met Intrax-verlagingssets. Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, wat voor?

Intrax is dus echt super en Frank (MCC) weet (bijna) altijd wel een goede oplossing voor je probleem te vinden.
Wat betreft het zoeken van je Willie.
Tot voor een paar weken had ik 16" velgen met Michelin Pilot banden.
Had best veel last van spoorvorming. Uitlijnen hielp niet.
Sinds kort dan nu 17" met Falken banden, probleem nagenoeg weg.
Heb vroeger een Clio 1.8RT gehad, deze wagen reed levensgevaarlijk.
Als ik in een spoor terecht kwam moest ik serieus gaan sturen om de wagen recht te houden.
Ik had nog garantie op de Clio en toen is er echt van alles aan gedaan tot een complete nieuwe voorwiel ophanging.
Maar niets hielp.
Ik kwaad en de Clio laten keuren bij de ANWB, daar zagen ze niets bijzonders.
De ANWB monteur had toen als test de voorbanden achter gemonteerd en de achterbanden voor.
En toen was het probleem weg, het klinkt raar maar zo is het echt gegaan.
Wat betreft het zoeken van je Willie.
Tot voor een paar weken had ik 16" velgen met Michelin Pilot banden.
Had best veel last van spoorvorming. Uitlijnen hielp niet.
Sinds kort dan nu 17" met Falken banden, probleem nagenoeg weg.
Heb vroeger een Clio 1.8RT gehad, deze wagen reed levensgevaarlijk.
Als ik in een spoor terecht kwam moest ik serieus gaan sturen om de wagen recht te houden.
Ik had nog garantie op de Clio en toen is er echt van alles aan gedaan tot een complete nieuwe voorwiel ophanging.
Maar niets hielp.
Ik kwaad en de Clio laten keuren bij de ANWB, daar zagen ze niets bijzonders.
De ANWB monteur had toen als test de voorbanden achter gemonteerd en de achterbanden voor.
En toen was het probleem weg, het klinkt raar maar zo is het echt gegaan.
Vaag... Het is inderdaad gekomen sinds ik andere banden gemonteerd heb. Maar het vreemde is dat het profiel zo goed als gelijk is aan het oude. Ik heb nu het nieuwere type eronder liggen.
Vaag, vaag, vaag...
Ik zal dit weekend eens bij MCC binnenwandelen.
Vaag, vaag, vaag...

Ik zal dit weekend eens bij MCC binnenwandelen.
en wat meenemen natuurlijkMerijn schreef:Vaag... Het is inderdaad gekomen sinds ik andere banden gemonteerd heb. Maar het vreemde is dat het profiel zo goed als gelijk is aan het oude. Ik heb nu het nieuwere type eronder liggen.
Vaag, vaag, vaag...
Ik zal dit weekend eens bij MCC binnenwandelen.

Eerst maar eens informeren en dan zien we wel verder. Ik heb eigenlijk nu effe geen geld over, aangezien ik volgende week op mezelf ga wonen. Maar misschien dat 'ie een mooi prijsje voor me kan maken. Dan denk ik er zeker effe over na. 

Ik heb tegen Johan Deen (ook MCC) gezegt dat hij binnenkort een Clio Willams kon verwachten.
Ze zijn trouwens ook Koni Specialist.

Ze zijn trouwens ook Koni Specialist.
Heb je ook gezegd dat 'ie een speciaal prijsje (laag dus!) moet maken!?

Ik heb al eens geinformeerd naar Koni, maar die worden niet gemaakt voor een Williams. Met een aanpassing zou het wel kunnen, maar dat zie ik persoonlijk niet zo zitten.


Ik heb al eens geinformeerd naar Koni, maar die worden niet gemaakt voor een Williams. Met een aanpassing zou het wel kunnen, maar dat zie ik persoonlijk niet zo zitten.
Zeg maar dat je via mij komt, misschien helpt het
Maar ze hebben ook contacten met iemand die vering (Intrax) verzorgt voor de Cup Renault op Zandvoort.
Hij heeft ook mijn veren aangepast.
Zoals op de foto's in je andere topic:
[img]http://www.leuke-dingen.com/veren/02.jpg[/img]
[img]http://www.leuke-dingen.com/veren/04.jpg[/img]

Maar ze hebben ook contacten met iemand die vering (Intrax) verzorgt voor de Cup Renault op Zandvoort.
Hij heeft ook mijn veren aangepast.
Zoals op de foto's in je andere topic:
[img]http://www.leuke-dingen.com/veren/02.jpg[/img]
[img]http://www.leuke-dingen.com/veren/04.jpg[/img]