[Williams] Zoekgedrag...

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik vind dat ik nogal veel last van spoorvorming in de weg heb met mijn Willi. Op sommige snelwegen zit ik gewoon constant te corrigeren en dat lijkt me toch niet helemaal normaal. Ik heb ook het idee dat het erger is geworden sinds ik nieuwe banden heb laten monteren (2 weken geleden). Op de volwielen heb ik Dunlop SP Sport 8000, 205/45R15 liggen. Achter dezelfde maat, maar dan Dunlop SP Sport 2000E.
Verder heeft de vorige eigenaar met zijn slimme hoofd de veren voor ingekort, dus afgeslepen.

Heeft dat er wellicht iets mee te maken?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Toen ik met afgezaagde veren rondreed, had de mijne ook last van meer spoorvorming dan ervoor. Nadat ik mijn veren had vervangen werd het weer minder, dus dat zou goed kunnen. Misschien dat het uitlijnen van je auto ook helpt... :D
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ik heb ook een beetje dat mn gtt spoorzoekt. Vrij irritant.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

is alles wel goed uitgebalanceerd Merijn?? En die veren zou ik toch maar eens doen dan
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

wellicht niet uitgelijnd,toen ie wat gezakt is.
aangezien de slimmerd ze ook afgeslepen heeft :-* .

tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

met die veren ken je goed rijden hoor!! daar komt de spoorvorming niet vandaan, dat heb ik ook niet.

fusees zijn nog goed?
Mrtn = Maarten
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Ik zou die veren eraf gooien en fatsoenlijke monteren, zo duur zijn die niet, Apex bijv.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

wil hij ook doen, alleen eerst ff sparen voor dempers+veren...:D
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

je kan wel de veren gaan vervangen, maar als dat nix oplost.......
ik heb mn -35mm veertjes ook nog met een spoet verlaagd, de flex erop gezet en weer zakte ie 20mm >-)
Mrtn = Maarten
Anonymous

Veren afslijpen is levensgevaarlijk! Die veren hebben een aantal ringen en daarmee wordt ook het weggedrag bepaalt. Er zit een bepaalde rek in die dingen, kzou het niet doen!!
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Zoals Haas en Hitman al aangeven, uitlijnen. :wink:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Zeeuw schreef:Veren afslijpen is levensgevaarlijk! Die veren hebben een aantal ringen en daarmee wordt ook het weggedrag bepaalt. Er zit een bepaalde rek in die dingen, kzou het niet doen!!
klopt...daarmee verander je je veerconstante...en dat is niet de bedoeling. Met verlagingsveren ligt je auto lager maar blijf je veerconstante gelijk, dat is wel de bedoeling. Heb zelf ook een week met afgezaagde veren rondgereden (was btje eigenwijs) maar nadat ik er meer over wist heb ik toch maar nieuwe gekocht...je wil niet weten wat een wereld van verschil!!!
Anonymous

Pcies, je moet er niet aan denken dat je bij een flinke lange doordraaien een leuk hobbeltje krijgt, kun je gelijk gaan zwaaien want dat komt nooit goed, dingen gaan echt giga stuiteren.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

afgezaagde veren heeft wat betreft weggedrag vaak iets weg van kapotte schokdempers. In ieder geval kun je aan het weggedrag goed merken dat de demper en veer elkaar in deze config niet leuk vinden en dan dus vaak ook gaan zwiepen en zwaaien met alle gevolgen van dien.

Daarnaast nog een ding. Bij de meeste veren in de onderste en bovenste winding recht, dus kun je de veer bij wijze van zo op de tafel neerzetten. Als je deze winding van de veer afslijpt, waardoor je auto dus lager komt te liggen, past de veer niet goed meer in je veerschotel. De veer leunt dan op de schotel op 1 punt zeg maar en niet op de hele onderste winding. Ik ken geen voorbeelden dat het is gebeurd, maar ik heb wel verhalen gehoord dat de veren door plotselingen bewegingen, zij het bobbels, zij het stuurbewegingen, uit de veerschotels kunnen schieten en je dus letterlijk op de grond ligt...Niet fijn dus...
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Okay, het is duidelijk dat ik op zoek moet naar verlagingsveren of terug naar de originele.

In principe zou ik wel een kleine verlaging hebben, zoals ik nu heb, maar eigenlijk wil ik dan ook meteen andere dempers. Helaas gaat dat effe boven mijn budget, want ik sta op het punt mijn flat te betrekken.

Dus, wat zouden jullie doen? Originele monteren of op deze manier doorrijden en effe sparen voor een setje dempers en veren?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

geen last van, je moet je schotel omdraaien (niet op z'n kop hoor) en een beetje aanpassen, zit perfect bij mij en rijdt ook goed :)

Wat ik wilde zeggen eigenlijk, of je 't nu afkeurt of niet, dat dweilen zal daar niet van komen....
Mrtn = Maarten
Toine
Berichten: 343
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Hardenberg

Komt vaker voor. Heb zelf een compleet orginele williams en die heeft er ook zo af en toe behoorlijk last van.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

de mijne anders niet !!!!

Mijn GTT had er vroeger ook nooit last van. Ik heb toen later een verlaginssetje gemonteerd en hij was extreem veel gevoeliger voor spoorvorming geworden !!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

VERLAGEN = UITLIJNEN

simpel!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat is daarna ook nog gebeurd en nadat ik een tijd later nieuwe wielen en banden heb gemonteerd is dat weer gedaan. Hij bleef echter meer zoeken naar de sporen als voorheen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Hij bleef echter meer zoeken naar de sporen als voorheen
Je moet m ook niet laten zoeken naar sporen..............Je moet m de sporen GEVEN!! >-)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

canonballman schreef:
Hij bleef echter meer zoeken naar de sporen als voorheen
Je moet m ook niet laten zoeken naar sporen..............Je moet m de sporen GEVEN!! >-)
:lol: :lol: :lol: lekker bezig hoor :lol:
Mrtn = Maarten
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hij was al verlaagd bij aankoop. Hij had er toen ook al een beetje last van, maar sinds ik mijn banden heb vervangen is het 10 keer zo erg. Dus ik zal 'm dit weekend eens effe uit laten lijnen. Is dat veel werk?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Merijn schreef:Hij was al verlaagd bij aankoop. Hij had er toen ook al een beetje last van, maar sinds ik mijn banden heb vervangen is het 10 keer zo erg. Dus ik zal 'm dit weekend eens effe uit laten lijnen. Is dat veel werk?
ligt er aan wat er precies uitgelijnd moet worden. de laatste keer waren ze net een kwartier bezig bij mij. gewoon ff laten doen. Kost je niet meer dan een half uurtje en ± 30 euro of zo. en je kan het gelijk merken.

Gr.Frits
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Bij een Willy hoeft alleen de voorwielophanging uitgelijnd te worden. Volgens mij is het camber niet eens instelbaar, maar kweet het niet zeker.

Duurt nog geen half uur, als er geen spoorstangen heel erg vastzitten.
Kost ongeveer 30 euro
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Damn, Fritsie had het al gezegd van dat half uur een die 30 eurootjes :(
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Okay, dat zal ik dan als eerst eens gaan doen.

Verder ben ik nog een beetje aan het rondkijken naar veren en dempers en ben op advies van Jeroen (Megane Coupe) eens gaan kijken bij MCC in Veghel.

Nu zag ik daar dat ze werken met Intrax-verlagingssets. Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, wat voor? :)
Jeroen
Berichten: 2410
Lid geworden op: za 21 jul 2001 0:00
Locatie: Hoeven (Brabant)
Contacteer:

Intrax is dus echt super en Frank (MCC) weet (bijna) altijd wel een goede oplossing voor je probleem te vinden.

Wat betreft het zoeken van je Willie.
Tot voor een paar weken had ik 16" velgen met Michelin Pilot banden.
Had best veel last van spoorvorming. Uitlijnen hielp niet.
Sinds kort dan nu 17" met Falken banden, probleem nagenoeg weg.

Heb vroeger een Clio 1.8RT gehad, deze wagen reed levensgevaarlijk.
Als ik in een spoor terecht kwam moest ik serieus gaan sturen om de wagen recht te houden.

Ik had nog garantie op de Clio en toen is er echt van alles aan gedaan tot een complete nieuwe voorwiel ophanging.
Maar niets hielp.
Ik kwaad en de Clio laten keuren bij de ANWB, daar zagen ze niets bijzonders.
De ANWB monteur had toen als test de voorbanden achter gemonteerd en de achterbanden voor.
En toen was het probleem weg, het klinkt raar maar zo is het echt gegaan.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Vaag... Het is inderdaad gekomen sinds ik andere banden gemonteerd heb. Maar het vreemde is dat het profiel zo goed als gelijk is aan het oude. Ik heb nu het nieuwere type eronder liggen.

Vaag, vaag, vaag... :(

Ik zal dit weekend eens bij MCC binnenwandelen.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Merijn schreef:Vaag... Het is inderdaad gekomen sinds ik andere banden gemonteerd heb. Maar het vreemde is dat het profiel zo goed als gelijk is aan het oude. Ik heb nu het nieuwere type eronder liggen.

Vaag, vaag, vaag... :(

Ik zal dit weekend eens bij MCC binnenwandelen.
en wat meenemen natuurlijk ;)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Eerst maar eens informeren en dan zien we wel verder. Ik heb eigenlijk nu effe geen geld over, aangezien ik volgende week op mezelf ga wonen. Maar misschien dat 'ie een mooi prijsje voor me kan maken. Dan denk ik er zeker effe over na. :D
Jeroen
Berichten: 2410
Lid geworden op: za 21 jul 2001 0:00
Locatie: Hoeven (Brabant)
Contacteer:

Ik heb tegen Johan Deen (ook MCC) gezegt dat hij binnenkort een Clio Willams kon verwachten. :D

Ze zijn trouwens ook Koni Specialist.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Heb je ook gezegd dat 'ie een speciaal prijsje (laag dus!) moet maken!? :lol: ;)

Ik heb al eens geinformeerd naar Koni, maar die worden niet gemaakt voor een Williams. Met een aanpassing zou het wel kunnen, maar dat zie ik persoonlijk niet zo zitten.
Jeroen
Berichten: 2410
Lid geworden op: za 21 jul 2001 0:00
Locatie: Hoeven (Brabant)
Contacteer:

Zeg maar dat je via mij komt, misschien helpt het :lol:

Maar ze hebben ook contacten met iemand die vering (Intrax) verzorgt voor de Cup Renault op Zandvoort.
Hij heeft ook mijn veren aangepast.

Zoals op de foto's in je andere topic:

[img]http://www.leuke-dingen.com/veren/02.jpg[/img]

[img]http://www.leuke-dingen.com/veren/04.jpg[/img]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Wat hebben ze precies gedann? Ik zie 2 veren, maar waarom hebben ze dat precies gedaan?
Plaats reactie