Clio 16v, hoe breed?!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Johnny_r82

Het is al vaker besproken maar kheb nog steeds nergens een echt goed antwoord kunnen vinden.

Hoe breed kan je gaan (d.m.v. spoorverbreders) met een clio 16v in het geval je de standaard wielen gebruikt?

Ik wil m namelijk graag wat breder maken omdat ik die wielen dr vaak toch net iets te smal onder vind staan :)
Remember te days that motorracing was dangerous, and sex was safe....
###16vee oléé oléé!!!###
Vos

weet waar je aan begint met spoorverbreders! het staat wel stoer maar koop dan gewoon velgen die ver naar buiten staan!
Clio 16v.....
Madman_daan
Contacteer:

ja hoe zit dat met zo'n "clio maxi" paket??? 8) moet je dan wel spoorverbreders gebruiken??? want dat paket is echt wel kwel!!! alleen wel zeer breed...
Clio16v
Johnny_r82

Vosje schreef:weet waar je aan begint met spoorverbreders! het staat wel stoer maar koop dan gewoon velgen die ver naar buiten staan!
Maar kheb al mooie velge!! :wink:
Zijn nit de orginele, maar wel met de orginele afmetingen. Vidn jijspoorverbreders dan zo vervelend dat je zegt "weet waar je aan begint"?
###16vee oléé oléé!!!###
Mickael

Johnny_r82 schreef:
Vosje schreef:weet waar je aan begint met spoorverbreders! het staat wel stoer maar koop dan gewoon velgen die ver naar buiten staan!
Zijn nit de orginele, maar wel met de orginele afmetingen. Vidn jijspoorverbreders dan zo vervelend dat je zegt "weet waar je aan begint"?
Wat hij daarmee bedoeld is, is dat het een aanslag op je lagers is. En de achterwiellagers zijn al niet zo sterk.
Haas
Car: Megane RS

Johnny_r82 schreef:
als je wielen verder naar buiten staan, neemt de afstand tot je lagers dus toe. Dat betekent weer hogere slijtage, wat je dus vaker nieuwe lagers gaat kosten. Daarnaast verander je het weggedrag van je auto als je de spoorbreedte aanpast...
Geert Claes

Euh, nu ben ik niet helemaal mee, je zegt dat je ineens velgen moet kopen met een andere ET, dat ben ik met je eens, maar dan zullen de lagers volgens mij evengoed sneller slijten om dat het loopvlak van de band toch ook verder naar buiten staat?
Zie ik dat mis?
:wink:
Haas

het verschil ontgaat mij ook enigszins....
Vos

zit wat in :) ! maar dan zit er iig nix tussen en ik denk dat dat toch wel enigzins verschil maakt! :D
Clio 16v.....
Haas

tuurlijk niet...niet voor de belasting van de lagers iig. De afstand is toch hetzelfde,of je nou met spacer rondrijd of met een andere velgmaat die evenver naar buiten staat...
Vos

je zal wel gelijk hebben! :wink:
Clio 16v.....
Johnny_r82

MAAAAAAAAAAAAAAAAAAAR,

H O E B R E E D K A N J E N O U G A A N ? ! ? !
###16vee oléé oléé!!!###
Haas

tsja, je wielen mogen bij de apk niet buiten je schutborden staan, dus dat is de grens denk ik. Maar ik denk dat je dan de grens van het slopen van je auto allang hebt bereikt. Je moet je niet verkijken op de krachten die op de lagers komen te staan...
speedline

Van een Clio 16v zijn de spoorbreedtes voor en achter respectievelijk 1372mm en 1351mm. De spoorbreedte voor alle duidelijkheid is de afstand tussen de middens van de banden op een as.

Je mag hier maximaal 2% afwijken. Verder blijft het natuurlijk zo dat de wielen niet te ver buiten de kasten mogen steken. Hoever weet ik niet uit mijn hoofd. Daar moet ik nog even navraag voor doen.
Johnny_r82

speedline schreef:Van een Clio 16v zijn de spoorbreedtes voor en achter respectievelijk 1372mm en 1351mm. De spoorbreedte voor alle duidelijkheid is de afstand tussen de middens van de banden op een as.

Je mag hier maximaal 2% afwijken. Verder blijft het natuurlijk zo dat de wielen niet te ver buiten de kasten mogen steken. Hoever weet ik niet uit mijn hoofd. Daar moet ik nog even navraag voor doen.
Ik zou dus in principe op iedere as 26 mm kunnen verbreden, dus 13mm per wiel. Geeft dit geen problemen met aanlopen tegen spatborden e.d.?
###16vee oléé oléé!!!###
illuminator

origineel is een 6,5 J velg met ET 35. ik heb zelf 7 J velgen met ook et35. voor kan dan makkelijk 20 mm per kant en achter kan makkelijk 15 mm per kant. ( per wiel)
ik denk dat bij jouw dan voor 25 mm moet kunnen en achter ook 20 mm nog wel past. ligt er aan wat voor banden je er onder hebt. zijn die ook originele maat ? tis maar wat je zelf wilt natuurlijk. :)
Johnny_r82

illuminator schreef:origineel is een 6,5 J velg met ET 35. ik heb zelf 7 J velgen met ook et35. voor kan dan makkelijk 20 mm per kant en achter kan makkelijk 15 mm per kant. ( per wiel)
ik denk dat bij jouw dan voor 25 mm moet kunnen en achter ook 20 mm nog wel past. ligt er aan wat voor banden je er onder hebt. zijn die ook originele maat ? tis maar wat je zelf wilt natuurlijk. :)
keej, thanks! Ik denk dat ik dr 1,5cm bij ga doen. Da lukt dus wel!
###16vee oléé oléé!!!###
Jeroen
Contacteer:

Let wel op dat je goeie spoorverbreders koopt.
Met een centreerring.

Ik rij zelf nu al 2 jaar met spoorverbreders van ieder 20 mm rond.

Pas nog door de APK gekomen met deze spoorverbreders.
Anonymous

Voor de voorkant kun je natuurlijk ook altijd de williams voortrein pakken. Daar pak je ook al het nodige mee, daarnaast dan nog eens spoorverbeders.
Tim B.

Johnny_r82 schreef:
illuminator schreef:origineel is een 6,5 J velg met ET 35. ik heb zelf 7 J velgen met ook et35. voor kan dan makkelijk 20 mm per kant en achter kan makkelijk 15 mm per kant. ( per wiel)
Dat moet makkelijk lukken. Ik heb 8J ET15 en dat loopt NET niet aan. Weet niet hoeveel cm dat is trouwens.
Johnny_r82

Tim B. schreef:
Johnny_r82 schreef:
Dat moet makkelijk lukken. Ik heb 8J ET15 en dat loopt NET niet aan. Weet niet hoeveel cm dat is trouwens.
mmmmmm, kbegin nu al meer richting de 20mm te denken....
ga door! >-)
###16vee oléé oléé!!!###
cliomaniac

Er is dus wel een groot verschil tussen wielen die verder naar buiten steken (ik heb zelf 9j binnenkort zelfs 10 en 11j met voor 225 en achter 245) en spoorverbreders. Vooral als je wielen nogal veel camber hebben. Mijn banden slijten dan ook veel meer af aan de binnenkant dus kun je concluderen dat de buitenkant van de band vaak weinig contact heeft.

tapichez?
if it isn't possible it is not impossible
Plaats reactie