Vosje schreef:weet waar je aan begint met spoorverbreders! het staat wel stoer maar koop dan gewoon velgen die ver naar buiten staan!
Maar kheb al mooie velge!!
Zijn nit de orginele, maar wel met de orginele afmetingen. Vidn jijspoorverbreders dan zo vervelend dat je zegt "weet waar je aan begint"?
Remember te days that motorracing was dangerous, and sex was safe....
###16vee oléé oléé!!!###
Vosje schreef:weet waar je aan begint met spoorverbreders! het staat wel stoer maar koop dan gewoon velgen die ver naar buiten staan!
Maar kheb al mooie velge!!
Zijn nit de orginele, maar wel met de orginele afmetingen. Vidn jijspoorverbreders dan zo vervelend dat je zegt "weet waar je aan begint"?
Wat hij daarmee bedoeld is, is dat het een aanslag op je lagers is. En de achterwiellagers zijn al niet zo sterk.
Vosje schreef:weet waar je aan begint met spoorverbreders! het staat wel stoer maar koop dan gewoon velgen die ver naar buiten staan!
Maar kheb al mooie velge!!
Zijn nit de orginele, maar wel met de orginele afmetingen. Vidn jijspoorverbreders dan zo vervelend dat je zegt "weet waar je aan begint"?
als je wielen verder naar buiten staan, neemt de afstand tot je lagers dus toe. Dat betekent weer hogere slijtage, wat je dus vaker nieuwe lagers gaat kosten. Daarnaast verander je het weggedrag van je auto als je de spoorbreedte aanpast...
Euh, nu ben ik niet helemaal mee, je zegt dat je ineens velgen moet kopen met een andere ET, dat ben ik met je eens, maar dan zullen de lagers volgens mij evengoed sneller slijten om dat het loopvlak van de band toch ook verder naar buiten staat?
Zie ik dat mis?
tuurlijk niet...niet voor de belasting van de lagers iig. De afstand is toch hetzelfde,of je nou met spacer rondrijd of met een andere velgmaat die evenver naar buiten staat...
tsja, je wielen mogen bij de apk niet buiten je schutborden staan, dus dat is de grens denk ik. Maar ik denk dat je dan de grens van het slopen van je auto allang hebt bereikt. Je moet je niet verkijken op de krachten die op de lagers komen te staan...
Van een Clio 16v zijn de spoorbreedtes voor en achter respectievelijk 1372mm en 1351mm. De spoorbreedte voor alle duidelijkheid is de afstand tussen de middens van de banden op een as.
Je mag hier maximaal 2% afwijken. Verder blijft het natuurlijk zo dat de wielen niet te ver buiten de kasten mogen steken. Hoever weet ik niet uit mijn hoofd. Daar moet ik nog even navraag voor doen.
speedline schreef:Van een Clio 16v zijn de spoorbreedtes voor en achter respectievelijk 1372mm en 1351mm. De spoorbreedte voor alle duidelijkheid is de afstand tussen de middens van de banden op een as.
Je mag hier maximaal 2% afwijken. Verder blijft het natuurlijk zo dat de wielen niet te ver buiten de kasten mogen steken. Hoever weet ik niet uit mijn hoofd. Daar moet ik nog even navraag voor doen.
Ik zou dus in principe op iedere as 26 mm kunnen verbreden, dus 13mm per wiel. Geeft dit geen problemen met aanlopen tegen spatborden e.d.?
Remember te days that motorracing was dangerous, and sex was safe....
###16vee oléé oléé!!!###
origineel is een 6,5 J velg met ET 35. ik heb zelf 7 J velgen met ook et35. voor kan dan makkelijk 20 mm per kant en achter kan makkelijk 15 mm per kant. ( per wiel)
ik denk dat bij jouw dan voor 25 mm moet kunnen en achter ook 20 mm nog wel past. ligt er aan wat voor banden je er onder hebt. zijn die ook originele maat ? tis maar wat je zelf wilt natuurlijk.
illuminator schreef:origineel is een 6,5 J velg met ET 35. ik heb zelf 7 J velgen met ook et35. voor kan dan makkelijk 20 mm per kant en achter kan makkelijk 15 mm per kant. ( per wiel)
ik denk dat bij jouw dan voor 25 mm moet kunnen en achter ook 20 mm nog wel past. ligt er aan wat voor banden je er onder hebt. zijn die ook originele maat ? tis maar wat je zelf wilt natuurlijk.
keej, thanks! Ik denk dat ik dr 1,5cm bij ga doen. Da lukt dus wel!
Remember te days that motorracing was dangerous, and sex was safe....
###16vee oléé oléé!!!###
illuminator schreef:origineel is een 6,5 J velg met ET 35. ik heb zelf 7 J velgen met ook et35. voor kan dan makkelijk 20 mm per kant en achter kan makkelijk 15 mm per kant. ( per wiel)
ik denk dat bij jouw dan voor 25 mm moet kunnen en achter ook 20 mm nog wel past. ligt er aan wat voor banden je er onder hebt. zijn die ook originele maat ? tis maar wat je zelf wilt natuurlijk.
keej, thanks! Ik denk dat ik dr 1,5cm bij ga doen. Da lukt dus wel!
Dat moet makkelijk lukken. Ik heb 8J ET15 en dat loopt NET niet aan. Weet niet hoeveel cm dat is trouwens.
illuminator schreef:origineel is een 6,5 J velg met ET 35. ik heb zelf 7 J velgen met ook et35. voor kan dan makkelijk 20 mm per kant en achter kan makkelijk 15 mm per kant. ( per wiel)
ik denk dat bij jouw dan voor 25 mm moet kunnen en achter ook 20 mm nog wel past. ligt er aan wat voor banden je er onder hebt. zijn die ook originele maat ? tis maar wat je zelf wilt natuurlijk.
keej, thanks! Ik denk dat ik dr 1,5cm bij ga doen. Da lukt dus wel!
Dat moet makkelijk lukken. Ik heb 8J ET15 en dat loopt NET niet aan. Weet niet hoeveel cm dat is trouwens.
mmmmmm, kbegin nu al meer richting de 20mm te denken....
ga door!
Remember te days that motorracing was dangerous, and sex was safe....
###16vee oléé oléé!!!###
Er is dus wel een groot verschil tussen wielen die verder naar buiten steken (ik heb zelf 9j binnenkort zelfs 10 en 11j met voor 225 en achter 245) en spoorverbreders. Vooral als je wielen nogal veel camber hebben. Mijn banden slijten dan ook veel meer af aan de binnenkant dus kun je concluderen dat de buitenkant van de band vaak weinig contact heeft.