controle lampjes? slecht starten? ik ben nieuw op gt gebied.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Allartino

ben sinds kort in het bezit van een GT Turbo,
en nu heb ik een aantal vragen. het is een Ph1 uit 86.
welke controle lampjes gaan er normaal branden als je het contact aan zet? Bij mij alleen de accu... verder doen ook enkele lampjes op het dashboard het niet (knoppen van de achterruitverwarming en mistachterlicht) . binnenverlichting, lampje in de asbak en mistlampen voor doen het ook niet.De lampjes zelf zijn wel goed
alle zekeringen in m'n zekeringenkastje die er zitten zijn goed. onder het dashboard ebn ik met het aansluiten van de radio wel een aantal losse stekkers in de buurt van het zekeringenkastje tegen: misschien vorbereidingen voor electr. ramenn en dergelijke?
misschien heeft iemand een schema van alle bedradingen zodat ik het een en ander kan checken?

verder start de auto niet altijd goed: de motor slaat wel meteen aan maar ook even snel weer af :( .ik heb wel wat gelezen over de r209 ontsteking, ik heb een 208? volgende week krijg ik een andere thermostaat want bij hogere en lage toerentallen loopt de temp. richting rood :( Alleen tussen de 2.500 en de 3.000 toeren blijft de naald op 't 3e streepje staan(=90graden?) Als dit niet helpt, wat zijn dan de eerste dingen die ik moet doen om het koelsysteem te verbeteren? Ik hoop dat een van jullie mij wat meer kan vertellen, ik heb nog een hoop te leren :)

Verder ben ik tot nu toe erg blij dat ik eindelijk in m'n droomauto'tje rond kan karren ook al zit 't voor geen meter en zijn er nog genoeg dingen te verbeteren. Allereerst een ph2 middenconsole zodat ik weer wat ruimte heb voor extra metertjes: zoals turbodruk, olietemp. en ampere. welke meters zijn goed?

Dit lijkt me voorlopig wel weer FF voldoende.. Alvast bedankt en gegroet, Allart 8)
Mrtn
Car: R5GTT

Op contact horen de volgende lampjes/metertjes te werken:

- oliedruk (lampje)
- oliepeil (metertje)
- accu (lampje)
- koelvloeistoflampje (lampje)
- koelvloeistofmetertje (metertje, werkt indien de motor al op temp. is)
- handrem (lampje, indien aangetrokken)

Verder is t vreemd waarom deze lampjes niet allemaal werken, op 't instrumentenpaneel, aan de achterkant, zitten 1 massa en ik geloof 2 12V draden, meet deze eens, ze bezetten verschillende gebieden op 't paneel, misschien dat één van deze draden weigert te werken zoals bedoeld. Anders zit er misschien een breukje in desbetreffende functiedraad of zit deze onjuist/niet op het blok gemonteerd.

Als een GTT geen elek.ramen en CV heeft is deze daarop ook niet voorbereidt in de kabelboom zover ik weet, je zal dus even moeten kijken of je ergens doorgeknipte draden tegenkomt, als de massa's en 12V's goed zijn.
Mrtn = Maarten
TURBODJ
Contacteer:

Als je temp. naar het rood gaat zit er iets niet goed. Een andere thermostaat is niet de oplossing, alleen een lapmiddel. Laat je radiator eens nakijken. In veel gevallen ligt daar het (koel)probleem.
Riël
Über-Spammer

Het kan zijn dat de thermostaat gesloten blijft. Maar idd dan zou ie warmer moeten worden. Kijk eens of 't koelsysteem goed ontlucht is.

Over die controlelampjes die branden bij mij ook niet. Een echte gtt kwaal die electronica. En niet alleen gtt geloof ik. Ik ga ook es die 12v en massadingen proberen, doe jij dat ook maar dan :) Trouwens de sensoren voor die metertjes zitten 1) aan de toevoerslang van de turbo, waar ie aan 't blok zit en 2) in de carterpan. Nr. 1) zijn 2 'losse' stekkertjes en nr. 2) is een vaste met 2 aansluitingen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tyberium
Contacteer:

Tjek ff of je 3 ontluchtingsnippels hebt op je gt bij het koelsysteem. kijk ff op m'n site anders. (drive.to/r5gtt). Ik had er maar 2, daardoor kon ik niet ontluchten en raakte de motor aan de kook. Als je een watergekoelde turbo hebt, moet er een doseur in je slang zitten.
Allartino

koelprobleem is inmiddels opgelost, de koelvin sloeg niet altijd aan! heb 'm nu handgeschakeld en hij blijft redelijk op temp. wel onregelmatig en zonder grill koelt-ie een stuk beter 8)
5GTT & clio II 1.6 16v
Pr0f

Als dit topic te oud is om omhoog te halen, sorry ;)
Wat betekent het rechtsbovenste lampje bij een r5 GTT? Het is een soort bolletje met een ander bolletje eromheen?
-Ray-
Contacteer:

volgens mij de indicatie van je remblokdikte. als ze branden zijn je remblokken voor op, of het draadje maakt valse massa ergens tegenaan.

heb je geen boekje van je 5? daar staan al dit soort dingen in.
Immer wieder die verdammte Holländer
Pr0f

-Ray- schreef:volgens mij de indicatie van je remblokdikte. als ze branden zijn je remblokken voor op, of het draadje maakt valse massa ergens tegenaan.

heb je geen boekje van je 5? daar staan al dit soort dingen in.
Nee,zit er niet bij.
Kan het ook zijn dat die het niet goed doen omdat ie al (minstens) 2 maanden heeft stilgestaan?
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Als ik start, dan draait de motor op stationair op 500-550 toeren, als ik gereden heb stationair op 800-900. Alleen als ik start, en wil wegrijden, slaat hij altijd af. Totdat ik hem echt heb warmgedraaid, maar voordat ik hem warm kan draaien (op 1000 toeren) moet ik hem eerst draaiend houden, en dat betekend op zijn staart trappen (dus met risico in de turbo te gaan). En de motor is nog koud, dus dat wil ik niet.

Hoe los ik dit op?
Ik heb ook een aantal lampjes die het niet doen, zoals bij contact dat alleen het accu lampje brandt, maar dat kan komen doordat er een aantal lampjes kapot zijn en de dash niet goed is. Maar als de nieuwe dash er in zit en het werkt nog steeds niet, kom ik daar wel weer op terug.
Riël
Über-Spammer

Maak de choke, of gebruik hem.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Riël schreef:Maak de choke, of gebruik hem.
Ik gebruik die ook wel, of tenminste, ik denk dat ik hem gebruik. Als hij kapot is, hoe maakt je dat nou weer...
Dennis VK

Pr0f schreef:Als dit topic te oud is om omhoog te halen, sorry ;)
Wat betekent het rechtsbovenste lampje bij een r5 GTT? Het is een soort bolletje met een ander bolletje eromheen?
Dat lampje is idd het waarschuwingslampje voor de minimumdikte van de voorwiel remblokken. De remschoen maakt dan contact met het stalen draadje dat in het remblok verwerkt is. En dus tijd om je blokken te vervangen.

Dennis
Turbo-Peer

Bij mij was bij aankoop van de gtt de stekker niet aangesloten op de contrastekker van de remblokken. Die stekker hing op de as en maakte af en toe contact, gevolg: "lampje minimale dikte remblokken" brandde.

Zou het gewoon dit ff checken en de remblokken. Heb je snel bekeken toch?
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Anonymous

Turbo-Peer schreef:Bij mij was bij aankoop van de gtt de stekker niet aangesloten op de contrastekker van de remblokken. Die stekker hing op de as en maakte af en toe contact, gevolg: "lampje minimale dikte remblokken" brandde.

heel snel, de auto is nog niet van mij.
ik wilde hem vandaag ophalen, maar de sloop (!) was dicht vanmiddag :(
zodra ik de auto heb zal ik er meer info over geven 8)
Pr0f

patje-r5gtt schreef:
Turbo-Peer schreef:Bij mij was bij aankoop van de gtt de stekker niet aangesloten op de contrastekker van de remblokken. Die stekker hing op de as en maakte af en toe contact, gevolg: "lampje minimale dikte remblokken" brandde.

heel snel, de auto is nog niet van mij.
ik wilde hem vandaag ophalen, maar de sloop (!) was dicht vanmiddag :(
zodra ik de auto heb zal ik er meer info over geven 8)
woeps, ik had niet gezien dat maat van me nog ingelogt was.
bovenstaande heb ik dus getypt :lol:
Stefijn

DoubleYou schreef:
Ik gebruik die ook wel, of tenminste, ik denk dat ik hem gebruik. Als hij kapot is, hoe maakt je dat nou weer...
Nou....nogal simpel te checken of ie het doet he, choke aan, motor naar 1500-2000 toeren, choke uit, motor naar <800 toeren, of je motor warm is of niet.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Stefijn schreef:
DoubleYou schreef:
Nou....nogal simpel te checken of ie het doet he, choke aan, motor naar 1500-2000 toeren, choke uit, motor naar <800 toeren, of je motor warm is of niet.
Oke, da's simpel te checken, die doet het dus niet :) Maar nu vraag 2, hoe te repareren. Aparte thread maken?
Mrtn
Car: R5GTT

DoubleYou schreef:Aparte thread maken?
Nee, alsjeblieft niet.....

Volg gewoon die chokekabel eens, kijk waar ie heen gaat (carb) en kijk wat er gebeurt als je 'm uitttrekt. Bedenk anders wat ie zou moeten doen en fix het zodat ie dat weer doet :wink:

Mocht je het nog niet kunnen uitvogelen, verklappen we iets meer over hoe en wat de chokekabel doet :)

Niet meteen roepen en vragen, eerst zelf kijken
Mrtn = Maarten
Plaats reactie