gtx naar gtx turbo?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Anonymous

is het mogelijk om een turbo van gtt op een gtx te zetten zo ja is er iemand die dit al heeft gedaan en zo nee wat zijn de tunings opties gr. ross
Riël
Über-Spammer

Alles is mogelijk. Maar dan kun je beter een volvo 480 turboblok scoren da's ongeveer de gtx motor met injectie en turbo. Het gtx blok is niet gemaakt voor turbo, het zal allicht werken als je een uitlaatspruitstuk maakt met een turbo erop, zorgt voor olie aan de turbo, compressie verlaagd, onsteking aanpast, koeling aanpast, kop aanpast, carborateurs aanpast, zuigers wellicht als je op een beetje noemenswaardige druk gaat rijden, en de rest van de dingen die ik vergeten ben!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Anonymous

oke dat doen we dus maar niet zijn er misschien andere leuke tunings mogelijkheden en dan heb ik het niet over een uitlaat en luchtfilter gr ross
Riël
Über-Spammer

Andere carborateur, nokkenassen kan al best schelen. Uitlaatspruitstuk ook wel.
Mrtn
Car: R5GTT

Daar heb ik ook naar gekeken, om er een turbo op te schroeven. Het betreft dan wel een LPT turbo, lage druk turbo. Hierdoor hoeft er niet schrikbarend veel aangepast te worden.
Maar begrijp me niet verkeerd, het is een hele klus.

Je hebt het uitlaatspruitstuk van een Volvo T nodig (440-480 serie), hierop zit de turbo.
De olie wordt gekoeld door de koelvloeistof, anders dus als een GTT, die een aparte oliekoeler heeft in de radiateur. Hier hoef je niet naar te kijken, want bij de GTX werkt het ook zo. Verder heb je slangen nodig van de turbo naar intercooler, van intercooler naar luchtfilter en vanaf daar naar het inlaatspuitstuk. Het probleem was echter de olievoorziening voor de turbo, op een GTX blok zit er geen extern olietappunt ( :wink: ), ik had dus een koppelstuk (Tstuk) bedacht voor het oliefilter, dus voor het oliefilter werd er oliegetapt naar de turbo toe. Dit kan en is te doen, maar het carter heeft geen retourgat, dus dat moest ook in het carter gemaakt gaan worden.

Als dit in orde is allemaal heb je een GTX Turbo, maar hoe reageert de motor als er opeens 0,4bar staat te drukken. Deze motoren (turbomotoren) zijn elektronisch geregeld, dus de inspuiting wordt geregeld naarmate de turbo aant werk is, bij de GTX heb je dit niet)

Vanaf dit punt ben ik gestopt met bekijken van opties en er staat nu een Volvo-blok voor de deur.
Maar dat erin lepelen is ook geen makkie :)

Ik raad het je af, het kan wel, maar het is verdomd veel werk. Ik had er geen zin i.i.g.

Choice is yours en het idee is leuk :)
Mrtn = Maarten
Martijnberk
Contacteer:

Dubbele weber iets?
Tijn
Contacteer:

ga je dat volvo blok wel doen maarten ?
there is no spoon.
Mrtn
Car: R5GTT

Jaja, kheb net een steun besteld bij Renault, rechtsvoor en ben met Cat ervaringen en informatie aant uitwisselen. Kben/zijn er bijna helemaal uit :)
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer

Mrtn schreef: Als dit in orde is allemaal heb je een GTX Turbo, maar hoe reageert de motor als er opeens 0,4bar staat te drukken. Deze motoren (turbomotoren) zijn elektronisch geregeld, dus de inspuiting wordt geregeld naarmate de turbo aant werk is, bij de GTX heb je dit niet)
Mmm een carborateur + een groter sproeiertje weet er waarschijnlijk wel raad mee. Hopen dat ie de druk kan hebben maar dan maar voorzichtig opvoeren. Misschien een gtt carb erop schroeven. Da's het fijne van een carborateur, da's niet zo ingewikkeld. (in eerste instantie, volgens mij is de exacte werking van 't ding 100x lastiger als inspuit).
Plaats reactie