naloop motor

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
r5alpine-turbo

even een klein vraagje,hoe lang laten jullie een turbomotor nalopen?half minuutje en na zware belasting kilometertje rustig rijden en 2 minuten stationair laten lopen?

ik denk dat ik in de goede richting zit maar wil het toch even zeker weten als ik hem straks voor dagelijks gebruik ga gebruiken ipv van mijn atmosferische golfje.

en dan nog iets,tegenwoordig laat volgens mij niemand zijn turbomotor meer nalopen.bijvoorbeeld TDI's of busjes ofzo.moet dit eigenlijk wel of zijn turbo's met de tijd beter geworden ofzo?

ik kon op de search er niks over vinden maar ik weet zeker dat deze vraag al een keer gesteld is,of niet?
Riël
Über-Spammer

In principe totdat de turbo is uitgespind. Bij nieuwere auto's kan er best een systeem opzitten wat na afzetten van de motor olie door het lagerhuis van de turbo pompt waardoor nalopen overbodig is. Voor de 5 is dit ook te krijgen trouwens. Verder is 2 minuten altijd wel veilig, ik denk dat ik niet langer als een minuutje blijf zitten. Rustig tot de plek van aankomst rijden de laatste kilometer is ook beter.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arjen

Het niet laten uitlopen van al die TDI'tjes heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat 99 van de 100 leasebakken zijn! En meestal zijn dat ook nog eens mensen die nog geen band kunnen verwisselen, laat staan dat ze weten dat je een turbomotor nog ff moet laten uitdraaien.
Tom
Moderator
Car: MB

idd gewoon een klein minuutje laten draaien en bij grtoe belasting wat langer. En ook rustig rijden op het laatst. Volgens mij is dit alleen niets nieuws en het staat ook gewoon in je instructie boekje dat je hem moet na laten draaien. Sommige mensen hebben er een hekel aan (en met name de rest van de straat, als je midden in de nacht met eeen rochelende GTT thuis komt), maar het MOET gewoon
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Stefijn

ach joh, nog effe een minuutje nagenieten heb ik niks op tegen dus ik doe dat altijd
Plaats reactie