wie kan mij wat vertellen over de koppel van de auto wat houd het precies in en wat is nou het best??
voorbeeldje opel corsa 14i16v daar is de koppel van 114nm/3400tpm
renault clio daar is de koppel van 114nm/4250tpm
wat is nou sneller en hoe vertaal je die cijfers en letters,
en als er staat max.vermogen
55kw(75pk)/5500tpm
wat bedoelen ze dan met die 5500 tpm
55kw(75pk)/5500tpm
wat bedoelen ze dan met die 5500 tpm
-
je motor geeft 75 pk bij 5500 toeren per minuut. Als je namelijk optrekt bij 1500 toeren bijvoorbeeld heb je dus geen 75 pk op de as. maar een stuk minder. het motorvermogen ligt dus bij 5500 toeren veel hoger. het vermogen wat je auto bij verschillende toerentallen geeft kun je laten opmeten.
Het koppel is een ander verhaal. Een diesel heeft bij lagere toeren een hoog koppel. kan daarom ook makkelijk een kar of caravan meetrekken. het koppel van een benzinemotor is in laag toeren wat minder.
Het koppel is een ander verhaal. Een diesel heeft bij lagere toeren een hoog koppel. kan daarom ook makkelijk een kar of caravan meetrekken. het koppel van een benzinemotor is in laag toeren wat minder.
maar mijn toerenteller gaat tot 7000 toeren
en dan dus bij 5500toeren heb ik 75 pk
dus ik mag hem rustig doortrekken tot de 5500
toeren en hoger is dan slecht voor de motor??
en de koppel snap ik nog steeds niet zo verschillend bij auto,s waar moet ik nou opletten wie heeft er daarvoor een uitleg
en dan dus bij 5500toeren heb ik 75 pk
dus ik mag hem rustig doortrekken tot de 5500
toeren en hoger is dan slecht voor de motor??
en de koppel snap ik nog steeds niet zo verschillend bij auto,s waar moet ik nou opletten wie heeft er daarvoor een uitleg
-
je kunt hem rustig nog wat verder doortrekken. Het is niet slecht voor de motor. Alleen het vermogen zakt iets naar beneden. Het wordt slecht voor de motor als je in het rode gedeelte komt.
Max koppel is wanner je auto de meeste trekkracht heeft bv een diesel 1750-2500 265 newton meter gaat best aardig van zijn plek maar een 5je met zijn 165 nm gaat harder van zijn plek omdat ze lichteris en meer pk's heeft
-
PK's is een hoeveelheid energie (daarom tegenwoordig meer uitgedrukt in KiloWatt) die een auto kan leveren en aangezien bewegingsenergie nodig is om een auto vanuit stilstand een bepaalde snelheid te geven: hoe meer pk's hoe eerder bij de 100 (Een auto naar 100 km/u "slingeren" kost een bepaalde hoeveelheid energie; een motor die dus veel energie kan leveren doet dat dus in minder tijd )
De reden dat een r5 zo snel is met "slechts" 120pk is dat een r5 maar 840 kg weegt, er is dus weinig energie nodig om hem een bepaalde snelheid te geven (bijv. 100 km/h)
Koppel uitgedrukt in Nm (newtonmeter) is de kracht (uitgedrukt in Newton x arm (m)) die een motor kan leveren aan de as (een ronddraaiende kracht dus).
Daardoor kan een auto met veel koppel in een hoge versnelling toch hard optrekken (zoals diesels zul je wel gemerkt hebben, normale 2.0 liter benzine houdt een normale 2.0 liter turbodiesel met evenveel pk niet bij op de snelweg tenzij hij terugschakeld) of bij hogere snelheden toch nog behoorlijk accelereren, omdat ie in het laatste geval de hoge windkrachten beter kan overwinnen.
Resume, bij optrekken moet energie geleverd worden, dus meer pk's is sneller optrekken.
Bij accelereren vanuit een hogere snelheid bijv. van 120 naar 160 is het belangrijker dat de kracht van de wind overwonnen wordt, dus dan is koppel belangrijker
Dat is het voordeel van turbo-benzinemotoren, die hebben de pk's van
1. een (grotere) benzinemotor,
Zoals de r5: 1.4 liter turbo, heeft 120 pk en 170 Nm, waarden die meer voor een 1.9 liter of zo zouden gelden/
2. het koppel van een diesel
De reden dat een r5 zo snel is met "slechts" 120pk is dat een r5 maar 840 kg weegt, er is dus weinig energie nodig om hem een bepaalde snelheid te geven (bijv. 100 km/h)
Koppel uitgedrukt in Nm (newtonmeter) is de kracht (uitgedrukt in Newton x arm (m)) die een motor kan leveren aan de as (een ronddraaiende kracht dus).
Daardoor kan een auto met veel koppel in een hoge versnelling toch hard optrekken (zoals diesels zul je wel gemerkt hebben, normale 2.0 liter benzine houdt een normale 2.0 liter turbodiesel met evenveel pk niet bij op de snelweg tenzij hij terugschakeld) of bij hogere snelheden toch nog behoorlijk accelereren, omdat ie in het laatste geval de hoge windkrachten beter kan overwinnen.
Resume, bij optrekken moet energie geleverd worden, dus meer pk's is sneller optrekken.
Bij accelereren vanuit een hogere snelheid bijv. van 120 naar 160 is het belangrijker dat de kracht van de wind overwonnen wordt, dus dan is koppel belangrijker
Dat is het voordeel van turbo-benzinemotoren, die hebben de pk's van
1. een (grotere) benzinemotor,
Zoals de r5: 1.4 liter turbo, heeft 120 pk en 170 Nm, waarden die meer voor een 1.9 liter of zo zouden gelden/
2. het koppel van een diesel