[willi] toerenteller
-
- Moderator
- Car: MB
Hoi jongens,
zoals jullie wel weten heb ik sinds een paar dagen een williams uit 1993. Nu blijft alleen soms de toerenteller een beetje hangen. Het lijkt alsof hij wat stroef loopt. Vooral als de auto koud is wil het nog wel eens voorkomen. Daarom even de volgende vraagjes:
- Waar zou dat eventueel aan kunnen liggen?
- Hoe is dat op te lossen ?
- is een toerenteller van een willi electronisch of met een kabel
- als het een kabel is, is deze dan op een bepaalde plaats te smeren
- is het lastig om het dashboars open te halen.
Alvast bedankt,
Gr tom
zoals jullie wel weten heb ik sinds een paar dagen een williams uit 1993. Nu blijft alleen soms de toerenteller een beetje hangen. Het lijkt alsof hij wat stroef loopt. Vooral als de auto koud is wil het nog wel eens voorkomen. Daarom even de volgende vraagjes:
- Waar zou dat eventueel aan kunnen liggen?
- Hoe is dat op te lossen ?
- is een toerenteller van een willi electronisch of met een kabel
- als het een kabel is, is deze dan op een bepaalde plaats te smeren
- is het lastig om het dashboars open te halen.
Alvast bedankt,
Gr tom
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Blijft ie rond de 1500 toeren hangen?? Zo ja dan kan het probleem zitten in de massa van je tellerkabel. Heb dat probleem ook gehad en wat bleek de min was er niet meer, nieuwe min getrokken en klaar. Soms is het opnameelement van de kabel kapot. Maw kabel is elextronisch. Doe ff een search op "motor blijft hoog in toeren lopen oid".
-
- Moderator
de toerenteller zelf. De ene keer op 1200 dan weer op 2000 en dan op 2500. Leek gewoon alsf hij stroef liep. Ben net nog even weg geweest maar toen was het niet. Het is dus niet altijdMenno schreef:Blijft de motor op 1500 toeren hangen, of blijft de toerenteller zelf hangen?
Maar is het lastig om de tellerbak er even uit te halen om te kijken ??
Hee en als je op t glas drukt ?? dan zakt ie wel gewoon naar onderen toe??
Zo ja :Ik heb zoiets ook al gehad ...... als ie(de motor) warm was dan deed de toerenteller t wel gewoon maar als ie koud was dan zakte ie niet helemaal naar onder (en op een gegeven moment wou ie ook met pijn en moeite omhoog).
Heb toen de tellernaald geprobeerd te smeren: hielp niks . Dus nieuwe toerenteller erin gezet (ff Dennis 16v pm-en) en probleem was weg.
Is niet echt veel/moeilijk werk heb er iets van 20 min over gedaan.
grtn Paskie
Zo ja :Ik heb zoiets ook al gehad ...... als ie(de motor) warm was dan deed de toerenteller t wel gewoon maar als ie koud was dan zakte ie niet helemaal naar onder (en op een gegeven moment wou ie ook met pijn en moeite omhoog).
Heb toen de tellernaald geprobeerd te smeren: hielp niks . Dus nieuwe toerenteller erin gezet (ff Dennis 16v pm-en) en probleem was weg.
grtn Paskie
-
met een mesje even de wijzer watverder van de plaat af wikken problem solved
if it isn't possible it is not impossible
-
- Moderator
Paskie schreef:Hee en als je op t glas drukt ?? dan zakt ie wel gewoon naar onderen toe??
grtn Paskie
zo is het idd, en de truck met het mesje leek mij ook wel hulpzaam. Maar hoe kom ik daar bij dan ??
-
dashbord eruit 10 schroeven aan de achterkant losmaken en dan voorzichtig het glas eraf halen gewoon oplichten! let op dat je het kliksysteem van de km tellerkabel niet vernielt anders blijft je motor hangen in zijn stationair
if it isn't possible it is not impossible
begin maar met een goed passende torx je zwarte dash van boven los te halen.
dan zie je (dacht ik)3 schroeven zitten die je tellerbak vasthouden.
dan je tellerbak eruit "liften"
dan kom je die 10 schroeven tegen waar cliomaniac t over heeft
dan zie je (dacht ik)3 schroeven zitten die je tellerbak vasthouden.
dan je tellerbak eruit "liften"
dan kom je die 10 schroeven tegen waar cliomaniac t over heeft
Er zitten 3 schroeven aan de bovenkant, in die ventilatie roosters inderdaad. Aan allebei de zijkanten zit ook een schroef.
Als je die los hebt gehaald, kun je de kap eraf trekken, gewoon naar je toe trekken.
Dan zie je de klokunit vastzitten met een paar schroeven, die moet je losmaken. Dan moet je de stekkers en de tellerkabel loshalen en kun je klokunit er zo uitpakken.
Als je die los hebt gehaald, kun je de kap eraf trekken, gewoon naar je toe trekken.
Dan zie je de klokunit vastzitten met een paar schroeven, die moet je losmaken. Dan moet je de stekkers en de tellerkabel loshalen en kun je klokunit er zo uitpakken.
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn 16v...vandaag ff alles losgehaald. Maar de toerenteller loopt gewoon stroef, valt ook niet terug op zijn plaats. Heb al een beetje proberen te rekken met een mesje, maar doet het nog steeds niet
Denk dat ik een nieuwe toerenteller nodig heb, iemand nog eentje liggen?

Denk dat ik een nieuwe toerenteller nodig heb, iemand nog eentje liggen?
Die van mij heeft echt een eigen willetje...dan doet ie het wel, dan valt ie opeens terug naar beneden. Tik je dan op het glaasje, doet ie het soms wel en dan soms weer niet. En nu doet ie het ff helemaal niet, vreemd ding
Kun je daar eigenlijk iets aan smeren ofzo?

Kun je daar eigenlijk iets aan smeren ofzo?
-
- Moderator
ik weet niet ofdat je dat kan smeren, jij hebt hem toch open gehad
De mijne doet het vaak de eerste km niet, daarna doet ie het perfect en als ie het doet dan stopt ie ook niet meer. Zal van de week eens even kijken

De mijne doet het vaak de eerste km niet, daarna doet ie het perfect en als ie het doet dan stopt ie ook niet meer. Zal van de week eens even kijken
Ik heb het idee dat het wijzertje een beetje aanloopt tegen het zwarte plastic tellerplaatje. Heb dus daarom al een beetje gebrobeerd deze wat vaster te drukken en het wijzertje iets naar voren te wippen, maar dat werkt volgens mij ook niet optimaal zo. Het heeft tenminste niet geholpen bij mij 

Heb de auto net nog ff getrakteerd op een stukkie rijden, duurt wel effe voor ie warm is nu,maar ja. Maar zodra hij een beetje warm wordt, doet de toerenteller het bij mij opeens toch echt prima zonder problemen. Dat is toch echt gewoon vaag! Ligt dat aan de opnemer van de teller zelf ofzo ofweetikwat?! Hoe werkt zo'n ding eigenlijk?
-
- Moderator
hmm, ik heb nu die zwarte kap eraf liggen (5 torxen) en daarna heb ik die twee torxen boven op de dashboardunit lod gehaald maar ik krijg dat ding er met geen mogelijkheid uit. Aan de onderkant blijft ie gewoon vastzitten.
Weet iemand hoe dit komt of wat ik verkeerd doe??
Weet iemand hoe dit komt of wat ik verkeerd doe??
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
hij zit aan de onderkant ook nog vast volgens mij!!! haal de kap onder je stuur en je stuur kappen er eens af en je kan het zien. nog 2 torx dacht ik maar is wel lastig om bij te komen.
Gr. Frits
Gr. Frits
Project: GTT Blue Sport
-
- Moderator
bedankt voor je reactie, ik was intussen weer naar buiten gegaan en had ze gevonden. Die zitten idd lastig zeg
. Ik heb dus alles even los gehaald en toen het glaasje voorzichtig los gemaakt. Heb geprobeerd de wijzer iets verder op te lichten maar dat ging vrij lastig. Hij loopt iig zeer soepel moet ik zeggen dus ik hoop dat ie het gewoon blijft doen. Glaasje zit er nu weer op en als de lijm droog is maak ik alles weer netjes dicht

-
- Moderator
ja, alles werkt weer. Er zit standaard wat lijm tussen de rand van het glaasje (her en der een druppeltje). Dat heb ik ook maar weer gedaan, is een zeer kleine moeite en de kans op stof in je tellerbak wordt er een stuk kleiner door
Dus hij werkt weer toppie, vanaf het begin?
Dan moet ik ook nog maar eens proberen hem wat los te wrikken met een vorkje ofzo, eens kijken wat dan doet! Moet toch 2 lampjes vervangen in het dashboard, 2 vliegen in 1 klap
Dan moet ik ook nog maar eens proberen hem wat los te wrikken met een vorkje ofzo, eens kijken wat dan doet! Moet toch 2 lampjes vervangen in het dashboard, 2 vliegen in 1 klap