Vraag: ik heb een subwoofer 450w.max en versterker 200w max

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
mike16v

ik heb dus een Kenwood subwoofer die max 450 wat aankan, nou heb ik een vrij simpele versterker die max 200 wat kan leveren, nou vroeg ik me af ga je de bassen beter horen als ik een versterker van max 400 watt op mijn subwoofer zou aansluiten, of maakt het niet zoveel uit?? ik hoor het graag van jullie!
jeroen.k

Hoeveel watt ze max. aankunnen is niet zo interessant (de mijne kan bijv. 800 watt max, volgens de fabrikant.) het nominale vermogen (RMS) is wel interessant. Als jouw sub dus bijvoorbeeld 200 watt RMS heeft en 400 watt max, moet je er geen versterker van 400 watt rms opzetten, want die blasst he op op hoog vermogen. Even naar het RMS vermogen kijken dus. Dan zou je een versterker kunnen nemen met bijv. 50 of 100 watt meer, dan kun je het "beste" uit je sub halen.
mike16v

dus stel dat mijn subwoofer 200 watt rms is dan moet je ook een versterker hebben die dat ongeveer rms versterkt?
Tom
Moderator
Car: MB

daar komt het wel op neer volgens mij. De ketting zo sterk als de zwakste schakel en dat gaat zeker op in de audio !!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erix
Contacteer:

Allereerst hoeft een goede versterker niet zwaar ingewikkeld te zijn. Als er goed geluid uit komt is het toch al genoeg? Lijkt mij dan ;)

Maar ff antwoord op je vraag:
De volgende tabel geeft de toename in geluidsdruk weer tegen het geleverde vermogen van de versterker. Deze waardes in dB komen boven op je SPLo waarde van je luidspreker.

...Watt.....dB versterking
......1..............0
....10.............10
....50.............17
..100.............20
..200.............23
..400.............26
..800.............29
1600.............32
3200.............35

Zoals je ziet geeft het verschil van 400 watt ten opzichtte van 400 watt maar 3 dB versterking dus daar moet je het niet doen. Waarom zou je dan een wat zwaardere versterker nemen? Omdat een wat zwaardere versterker een grotere vermogensbuffer heeft. Hierdoor neemt meestal de kwaliteit van het geluid toe bij hetzelfde vermogen dat door een kleinere versterker wordt versterkt.

Hoe zwaar je nieuwe versterker dan moet zijn?!
Zelf zou ik het RMS vermogen van de versterker gelijk of iets onder het AES vermogen van de luidspreker nemen.
Plaats reactie