[Clio16V] Versnellingsbak-snelheidprobleem

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
RO 16v

Ik heb van de week mijn versnellingsbak vervangen door een gereviseerde JB3 bak.

Het probleem nu is dat de auto niet harder wilt dan 210 km/h en de toeren zijn dan 6200 tpm, het rare is dat hij gewoon naar 210 loopt en dan ophoudt alsof de begrenser erin duikt, dat gevoel krijg je ook.

Er zat met de ouwe bak geen kilometer afwijking in dus dat kan het ook niet zijn, met de ouwe bak draaide hij zonder probleem 7500 tpm in z'n vijf en nu komt hij dus niet verder dan 6200 tpm, in alle andere versn. loopt hij wel gewoon door.

Heeft iemand hier een verklaring voor of een oplossing???
gille
Contacteer:

wat is het verschil in verhoudingen ,???????????
Anonymous

Koppel dat is het probleem.... OF de verhouding van de bak is nu zo dat je motor z'n kracht niet meer kwijt kan in de bak en dus z'n toeren daardoor niet hoger kan krijgen of de verhouding van je bak is nu zo dat je bak gewoon niet meer koppel kan leveren dus je auto niet harder wil en je blok dus niet meer toeren kan draaien........

Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is. kom net uit m'n bedje namelijk :lol:
gille
Contacteer:

Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is. kom net uit m'n bedje namelijk :lol:[/quote]
bedje ???????
uit je 5Turbo zeker ,je zal daar weer gemaft in hebben hé 8) 8) 8)
Anonymous

gille (mountainbike) schreef:Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is. kom net uit m'n bedje namelijk :lol:
bedje ???????
uit je 5Turbo zeker ,je zal daar weer gemaft in hebben hé 8) 8) 8)[/quote]

Heb liever sex in bed........ dus dan weet je wel waar ik geslapen heb.. in een bed..... bij mij of m'n vriendin blijft een vraag voor je ;) :lol:
RO 16v

@Gille het verschil in verhoudingen weet ik niet, bij de ouwe bak was de vijf van een Willams en de nieuwe is gewoon standaard (JB3).

Het koppel wat de motor leverd is genoeg want met de ouwe bak haalde die zonder probleem +240 km/h.

Kan het zijn dat de jb3 bak niet harder kan dan 210??
gille
Contacteer:

Matthijs schreef:
gille (mountainbike) schreef:Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is. kom net uit m'n bedje namelijk :lol:
bedje ???????
uit je 5Turbo zeker ,je zal daar weer gemaft in hebben hé 8) 8) 8)
Heb liever sex in bed........ dus dan weet je wel waar ik geslapen heb.. in een bed..... bij mij of m'n vriendin blijft een vraag voor je ;) :lol:[/quote]in je 5Turbo dus(je nieuwe vriendin) 8) 8) 8) 8) 8)
gille
Contacteer:

RO 16v schreef:@Gille het verschil in verhoudingen weet ik niet, bij de ouwe bak was de vijf van een Willams en de nieuwe is gewoon standaard (JB3).

Het koppel wat de motor leverd is genoeg want met de ouwe bak haalde die zonder probleem +240 km/h.

klopt ergens nie hoor,je zegt standaard dus moet ie harder lopen dan 210 km,zeker van dat er nie met de verhodingen geknoeid is??????????,
RO 16v

gille (mountainbike) schreef:
RO 16v schreef:@Gille het verschil in verhoudingen weet ik niet, bij de ouwe bak was de vijf van een Willams en de nieuwe is gewoon standaard (JB3).

klopt ergens nie hoor,je zegt standaard dus moet ie harder lopen dan 210 km,zeker van dat er nie met de verhodingen geknoeid is??????????,
Met de verhoudingen is niet geklooid, het is een nieuwe bak bij de dealer vandaan het is dus geen revisie bak.
Ik vindt het gewoon vreemd want hij hoort dus een eindsnelheid van +/- 235 te halen, dat geeft Achterberg op voor een JB3 bak.
canonballman

De vijfde gang van je nieuw bak is gewoon langer als die van je oude versnellingsbak.
THEORETISCH gaat ie dan harder, maar in de praktijk trekt je motor dat gewoon niet.
Ook kan de eindoverbrenging langer zijn.

Hoe dan ook, de overbrengingen zijn niet hetzelfde als je oude bak.

Misschien verkeerde type bak geleverd of fout plaatje bij Reno aan de bak gehangen.

Daarom kies ik er altijd voor om een oude bak te reviseren, dan heb je nooit dit soort fouten.
canonballman

Er zij gewoon TE VEEL verschillende overbrengverhoudingen
Anonymous

In je oude bak had je toch andere vertandingen zitten ??? Of was de 4 en de 5 nou standaart Clio 16V ??
Robke
Car: Lexus IS250

Ik heb er ook een JB 3 bak onder zitten (JB 3091) en de mijne rijdt ook gewoon harder als 210 km/h.
Ik denk toch dat de versnellingsbak dan niet helemaal goed is die ze je geleverd hebben.

Toen hij nog standaard was en op de vermogenstestbank stond, reed hij 230 km/h en ging hij de begrenzer in bij 7000 tpm.
Toen zat er een JB 3048 onder en nu merk ik geen verschil met de snelheden met deze bak.

Toch maar liever naar de echte dealer?? :-*
Anonymous

robclio16V schreef:Toch maar liever naar de echte dealer?? :-*
Daar komt die bak vandaan als je ff goed leest en overigens heeft Achterberg veel meer technische kennis in huis van een R-blok en bak dan de dealer ;)
Robke
Car: Lexus IS250

Het was ook sarcastisch bedoeld Matthijs, dat leek me wel duidelijk met zo'n kotsertje. :lol:
Anonymous

robclio16V schreef:Het was ook sarcastisch bedoeld Matthijs, dat leek me wel duidelijk met zo'n kotsertje. :lol:
Ow dan :lol: ik wel ff mee, weet niet waarom alleen :lol: (bij de laatste wel ;))
Riël
Über-Spammer

Kan te veel of te dikke olie geen bijdrage leveren?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
RO 16v

Bedankt voor jullie reacties. :)

Ik ben net een stuk wezen rijden en toen ik een tunnel inreed met 210 begon de bak een raar geluid te geven een piepend en krakend geluid en opeens hield het geluid op (duur +/- 3 sec) en toen liep hij meteen naar de 225 toe. Daarna op een recht stuk nog een paar keer geprobeerd en nu loopt hij wel harder dan 210, hij loopt zonder probleen naar de 230 met ongeveer 6700 tpm op de teller en hij blijft doorgaan.

Dit vindt ik dus heel vreemd, komt het soms doordat hij een zetje heeft gehad en nu wel gewoon doorloopt, of omdat er iets in de bak niet goed zat.
Derby

hoop niet dat je iets gemold heb. Garantie is altijd een moeilijk punt. Succes ermee.
Ruud

en ik wil niet lastig zijn maar hoef je z'n bak niet in te rijden. Je kunt slechts tegen meneer renault zeggenj ja met 230 stopte die opeens met een nieuwe bak. Dan zullen ze wellicht lastig gaan doen met de garantie.
RO 16v

Ik had hem al ingereden stond 500 km voor.

De bak schakeld heel soepel, olie heeft de juiste kleur en hij maakt geen vreemde geluiden dus geen indicatie dat er iets kapot is.
[rsi]peerke

Even aanhaken op de bakkenstory....

Als ik mijn standaard bak zou vervangen door eentje met "kortere" versnellingen, dan zou de topsnelheid omlaag gaan, en de acceleratie zou sneller worden.

Is dit effect op de acceleratie groot genoeg om e.e.a. te overwegen (vanuit kosten/baten oogpunt)
Plaats reactie