Ik heb van de week mijn versnellingsbak vervangen door een gereviseerde JB3 bak.
Het probleem nu is dat de auto niet harder wilt dan 210 km/h en de toeren zijn dan 6200 tpm, het rare is dat hij gewoon naar 210 loopt en dan ophoudt alsof de begrenser erin duikt, dat gevoel krijg je ook.
Er zat met de ouwe bak geen kilometer afwijking in dus dat kan het ook niet zijn, met de ouwe bak draaide hij zonder probleem 7500 tpm in z'n vijf en nu komt hij dus niet verder dan 6200 tpm, in alle andere versn. loopt hij wel gewoon door.
Heeft iemand hier een verklaring voor of een oplossing???
[Clio16V] Versnellingsbak-snelheidprobleem
wat is het verschil in verhoudingen ,???????????
Koppel dat is het probleem.... OF de verhouding van de bak is nu zo dat je motor z'n kracht niet meer kwijt kan in de bak en dus z'n toeren daardoor niet hoger kan krijgen of de verhouding van je bak is nu zo dat je bak gewoon niet meer koppel kan leveren dus je auto niet harder wil en je blok dus niet meer toeren kan draaien........
Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is. kom net uit m'n bedje namelijk
Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is. kom net uit m'n bedje namelijk

Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is. kom net uit m'n bedje namelijk
[/quote]
bedje ???????
uit je 5Turbo zeker ,je zal daar weer gemaft in hebben hé


bedje ???????
uit je 5Turbo zeker ,je zal daar weer gemaft in hebben hé



bedje ???????gille (mountainbike) schreef:Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is. kom net uit m'n bedje namelijk
uit je 5Turbo zeker ,je zal daar weer gemaft in hebben hé



Heb liever sex in bed........ dus dan weet je wel waar ik geslapen heb.. in een bed..... bij mij of m'n vriendin blijft een vraag voor je


@Gille het verschil in verhoudingen weet ik niet, bij de ouwe bak was de vijf van een Willams en de nieuwe is gewoon standaard (JB3).
Het koppel wat de motor leverd is genoeg want met de ouwe bak haalde die zonder probleem +240 km/h.
Kan het zijn dat de jb3 bak niet harder kan dan 210??
Het koppel wat de motor leverd is genoeg want met de ouwe bak haalde die zonder probleem +240 km/h.
Kan het zijn dat de jb3 bak niet harder kan dan 210??
Heb liever sex in bed........ dus dan weet je wel waar ik geslapen heb.. in een bed..... bij mij of m'n vriendin blijft een vraag voor jeMatthijs schreef:bedje ???????gille (mountainbike) schreef:Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is. kom net uit m'n bedje namelijk
uit je 5Turbo zeker ,je zal daar weer gemaft in hebben hé![]()
![]()







klopt ergens nie hoor,je zegt standaard dus moet ie harder lopen dan 210 km,zeker van dat er nie met de verhodingen geknoeid is??????????,RO 16v schreef:@Gille het verschil in verhoudingen weet ik niet, bij de ouwe bak was de vijf van een Willams en de nieuwe is gewoon standaard (JB3).
Het koppel wat de motor leverd is genoeg want met de ouwe bak haalde die zonder probleem +240 km/h.
Kan het zijn dat de jb3 bak niet harder kan dan 210??
Met de verhoudingen is niet geklooid, het is een nieuwe bak bij de dealer vandaan het is dus geen revisie bak.gille (mountainbike) schreef:klopt ergens nie hoor,je zegt standaard dus moet ie harder lopen dan 210 km,zeker van dat er nie met de verhodingen geknoeid is??????????,RO 16v schreef:@Gille het verschil in verhoudingen weet ik niet, bij de ouwe bak was de vijf van een Willams en de nieuwe is gewoon standaard (JB3).
Het koppel wat de motor leverd is genoeg want met de ouwe bak haalde die zonder probleem +240 km/h.
Kan het zijn dat de jb3 bak niet harder kan dan 210??
Ik vindt het gewoon vreemd want hij hoort dus een eindsnelheid van +/- 235 te halen, dat geeft Achterberg op voor een JB3 bak.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
De vijfde gang van je nieuw bak is gewoon langer als die van je oude versnellingsbak.
THEORETISCH gaat ie dan harder, maar in de praktijk trekt je motor dat gewoon niet.
Ook kan de eindoverbrenging langer zijn.
Hoe dan ook, de overbrengingen zijn niet hetzelfde als je oude bak.
Misschien verkeerde type bak geleverd of fout plaatje bij Reno aan de bak gehangen.
Daarom kies ik er altijd voor om een oude bak te reviseren, dan heb je nooit dit soort fouten.
THEORETISCH gaat ie dan harder, maar in de praktijk trekt je motor dat gewoon niet.
Ook kan de eindoverbrenging langer zijn.
Hoe dan ook, de overbrengingen zijn niet hetzelfde als je oude bak.
Misschien verkeerde type bak geleverd of fout plaatje bij Reno aan de bak gehangen.
Daarom kies ik er altijd voor om een oude bak te reviseren, dan heb je nooit dit soort fouten.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Er zij gewoon TE VEEL verschillende overbrengverhoudingen
In je oude bak had je toch andere vertandingen zitten ??? Of was de 4 en de 5 nou standaart Clio 16V ??RO 16v schreef:@Gille het verschil in verhoudingen weet ik niet, bij de ouwe bak was de vijf van een Willams en de nieuwe is gewoon standaard (JB3).
Het koppel wat de motor leverd is genoeg want met de ouwe bak haalde die zonder probleem +240 km/h.
Kan het zijn dat de jb3 bak niet harder kan dan 210??
Ik heb er ook een JB 3 bak onder zitten (JB 3091) en de mijne rijdt ook gewoon harder als 210 km/h.
Ik denk toch dat de versnellingsbak dan niet helemaal goed is die ze je geleverd hebben.
Toen hij nog standaard was en op de vermogenstestbank stond, reed hij 230 km/h en ging hij de begrenzer in bij 7000 tpm.
Toen zat er een JB 3048 onder en nu merk ik geen verschil met de snelheden met deze bak.
Toch maar liever naar de echte dealer?? :-*
Ik denk toch dat de versnellingsbak dan niet helemaal goed is die ze je geleverd hebben.
Toen hij nog standaard was en op de vermogenstestbank stond, reed hij 230 km/h en ging hij de begrenzer in bij 7000 tpm.
Toen zat er een JB 3048 onder en nu merk ik geen verschil met de snelheden met deze bak.
Toch maar liever naar de echte dealer?? :-*
Daar komt die bak vandaan als je ff goed leest en overigens heeft Achterberg veel meer technische kennis in huis van een R-blok en bak dan de dealerrobclio16V schreef:Toch maar liever naar de echte dealer?? :-*

Ow danrobclio16V schreef:Het was ook sarcastisch bedoeld Matthijs, dat leek me wel duidelijk met zo'n kotsertje.



Kan te veel of te dikke olie geen bijdrage leveren?
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben net een stuk wezen rijden en toen ik een tunnel inreed met 210 begon de bak een raar geluid te geven een piepend en krakend geluid en opeens hield het geluid op (duur +/- 3 sec) en toen liep hij meteen naar de 225 toe. Daarna op een recht stuk nog een paar keer geprobeerd en nu loopt hij wel harder dan 210, hij loopt zonder probleen naar de 230 met ongeveer 6700 tpm op de teller en hij blijft doorgaan.
Dit vindt ik dus heel vreemd, komt het soms doordat hij een zetje heeft gehad en nu wel gewoon doorloopt, of omdat er iets in de bak niet goed zat.

Ik ben net een stuk wezen rijden en toen ik een tunnel inreed met 210 begon de bak een raar geluid te geven een piepend en krakend geluid en opeens hield het geluid op (duur +/- 3 sec) en toen liep hij meteen naar de 225 toe. Daarna op een recht stuk nog een paar keer geprobeerd en nu loopt hij wel harder dan 210, hij loopt zonder probleen naar de 230 met ongeveer 6700 tpm op de teller en hij blijft doorgaan.
Dit vindt ik dus heel vreemd, komt het soms doordat hij een zetje heeft gehad en nu wel gewoon doorloopt, of omdat er iets in de bak niet goed zat.
-
- Berichten: 664
- Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33
Even aanhaken op de bakkenstory....
Als ik mijn standaard bak zou vervangen door eentje met "kortere" versnellingen, dan zou de topsnelheid omlaag gaan, en de acceleratie zou sneller worden.
Is dit effect op de acceleratie groot genoeg om e.e.a. te overwegen (vanuit kosten/baten oogpunt)
Als ik mijn standaard bak zou vervangen door eentje met "kortere" versnellingen, dan zou de topsnelheid omlaag gaan, en de acceleratie zou sneller worden.
Is dit effect op de acceleratie groot genoeg om e.e.a. te overwegen (vanuit kosten/baten oogpunt)