krukas r5 gt turbo probleem

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik heb mijn onderblok toch maar kompleet gesloopt
voor de zekerheid en heb een probleem gevonden. :(
alle 5 de kruktappen van de hoofdlagers zijn
beschadigd.
de tappen van de drijfstangen is echter niets
aan te zien.( ok dus)
wat kan hiervan de oorzaak zijn?
en wat kost het ongeveer om mijn krukas opnieuw te laten slijpen?
heeft iemand hier misschien een adresje voor?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
_Martijn_
Berichten: 884
Lid geworden op: ma 16 sep 2002 19:49
Locatie: Lisse
Contacteer:

mischien jeroen lubking ff mailen. die kan er vast wel iets aan doen.
He! nu is die weer rood.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wat kan die er aan doen dan?
hij zal toch eerst de as moeten zien denk ik?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
_Martijn_
Berichten: 884
Lid geworden op: ma 16 sep 2002 19:49
Locatie: Lisse
Contacteer:

ja misschien kan hij die as maken.
He! nu is die weer rood.
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

misschien dat dirk jan hofmans je wel kan helpen. is stukken dichterbij voor jou en dirk jan weet echt super veel van gt turbo`s. Ik heb goede ervaringen met hem. misschien dat hij een adres voor je krukas weet.
There will be plenty of time to rest when your dead
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

weet ook iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

lastig zonder 't te zien.
Maar in principe 2 mogelijkheden:
normale slijtage na veeeeel km's
of de gevolgen van een olieprobleem.

Een krukas slijpen kosten denk ik een kleine 200 euro bij een revisiebedrijf.
rev it like a rental
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Mark. probeer het eens bij deze bedrijven:

ausema, roden
esa, marum
There will be plenty of time to rest when your dead
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Krukas slijpen kan lang niet altijd bij ernstige slijtage. Als ie teveel geslepen moet worden, wordt ie EN te zwak EN er zijn niet zon grote overmaat lagers te krijgen.


Ik heb eventueel nog een goed krukas liggen voor een GT. Is tip top in orde, nooit geslepen (dus standaard lagers kun je gebruiken) en de loopvlakken zijn gepolijst, en opgemeten (ok bevonden) door Mario de krukasspecialist (ex collega die al 25 jaar niets anders doet als krukassen slijpen en polijsten)
prijs: 100 euro
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik heb nog een onderblok tot mijn beschikking en denk
dat ik deze ook maar eens ga slopen.
verder ga ik natuurlijk ook nog even naar ausma maar
die zijn dicht tussen kerst en oud en nieuw vandaar.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik heb inmiddels mijn 2 de onderblok ook gesloopt
en deze vertoond precies dezelfde slijtage plekken
aan de 5 hoofdlagers. :( :( :( :( :( :( :(
is dit misschien een gt kwaaltje?
ook heb ik iets gehoord over opspuiten en daarna weer
afdraaien op de originele maat iemand hier misschien ervaring mee?
je kan dan namelijk de originele lagers weer gebruiken.
ausma is nog steeds gesloten vandaar deze vragen
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Dat opspuiten van metaal heet 'FUSEN'
Fjoeoezen dus. :)

Wordt in noodgevallen gedaan. Is niet altijd even sterk/hard. Bij mijn vorige werkgever, Bols en Kooijman, deden ze dat ook wel eens.
Wordt alleen maar duurder en zeker niet beter.
Gewoon zoeken naar een goede gebruikte krukas, is de voordeligste en beste oplossing.

groeten


Oja, ik weet de precieze slijtage niet, kun je daar fotos van online zetten?
Hele lichte krassen die helemaal rond lopen is niets om je zorgen over te maken, kan helemaal geen kwaad is mij door Mario verteld.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

het zijn inderdaad krassen die rond lopen maar ik heb helaas geen digi cam tot mijn beschikking.
sommige lopen ook voor ongeveer 3\4 rond.
met name vlaak naast de olie kanalen.
kun je dat misschien even voor mij navragen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

canonballman schreef:EN er zijn niet zo'n grote overmaat lagers te krijgen.
zijn het dan geen ondermaats lagers :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Mark!

dat maakt niks uit, die krassen! Staan zon beetje op elke gebruikte krukas. Als ze niet mega diep zijn, maar gewone lichte krassen, dan kun je die krukas zo gebruiken. De oliedruk kan door die krassen toch niet weg. Als ze nou dwars stonden, of erg diep zijn, dan is het niet goed.

De reden dat die krassen erin zijn gekomen is simpel. Tijdens de productie van de krukas, na het slijpen, zijn die oliedrukgaatjes niet 'afgewerkt'. Er zaten dus nog scherpe randjes aan. Waarschijnlijk zijn er ooit hele kleine stukjes krukas op die plaats losgekomen, en hebben die krassen veroorzaakt.

Voordat je de krukas weer monteert, moet je effe met een precies rond (dus een balletje) slijpsteentje op een Dremel of iets dergelijks de scherpe randjes van de oliedrukgaatjes afslijpen. VOORZICHTIG dat je de lagervlakken niet raakt, alleen RECHT op het gaatje.
Is bij mij krukas ook gebeurt.

Aan 2 (Ex- inmiddels) collegas gevraagd (20 jaar in het vak), en die zeiden alletwee dat die krassen die dus helemaal rondlopen geen kwaad kunnen. DE OLIeDRUK KAN ER GEWOON NIET DOOR WEG!

succes ermee
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hee bedankt man je weet niet half hoe blij ik ben
met dit bericht :lol: :lol:
dus gewoon nieuwe lagers en keerringen er in en klaar?
weet je toevallig ook of ik die het beste bij het revisie bedrijf of bij de dealer kan kopen?
ivm sterkte van de nieuwe lagerschalen?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Niet naar de dealer gaan, gewoon bestellen bij automat. zaak.

Zoek even het artikelnummer op op http://www.havam.nl

daar staan nog wel meer interessante onderdelen op.
De meeste automaterialenzaken leveren spullen van Havam (=groothandel)
Merk lagerschalen is geloof ik Federal Mogul = goed
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

En doe me 1 plezier:

VERNIEUW OOK DE OLIEPOMP!!!!!

Is zeg maar het hart van de motor (hij pompt de olie rond DUH) en niemand wordt oud met een slecht hart.
Zijn ALTIJD versleten bij meer als 120.000 km.

groeten
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik heb me laten vertellen dat die dingen Fl 800 kosten of zelfs in euro's.

volgens mij zijn oliepompen wel te refiseren klopt dat?
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Abel schreef:ik heb me laten vertellen dat die dingen Fl 800 kosten of zelfs in euro's.
canonballman schreef: Zoek even het artikelnummer op op http://www.havam.nl
Zie daar ook de prijs.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

okay voor onder de 70 euro ben je klaar.. scheelt weer...
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Hmm, da's wel betere prijs, voor een Clio 16V kost zo'n ding bijna €245,-. :(
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Abel schreef:okay voor onder de 70 euro ben je klaar.. scheelt weer...
ex btw.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Kijk, voor dat geld moet je het niet laten! :)

Oliepompen zijn wel te reviseren, maar die van een GT vaak niet :(
Heb er 2 opengemaakt en alletwee ZWAAR fokked op.

Ik moet er nog 1 voor mijn blokje bestellen, maar vernieuwen moet je dus ALTIJD doen bij een revisie.
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

Ik ga mijn motor van de gtt zelf reviseren. Nu ben ik ook van plan om mijn olie pomp te vervangen maar nu vraag ik me af. Moet ik z,n pomp nu bij de dealer bestellen of is die pomp van havem net zo goed. Kijk havem is natuurlijk en stuk goedkoper maar ik wil wel goed materiaal in mijn motor duwen maar renault maakt die pompen ook niet zelf.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

even over de oliepomp:
ik heb hem uit elkaar gehaald en deze zag er erg goed uit.
het zijn als het ware 2 "vierkante sterren" die
in elkaar draaien.
hier zit totaal geen speling tussen moet volgens mij
dus wel goed zijn.
let wel het is een ander type pomp als op het plaatje
staat in de r5 vraagbaak.
die werkt namelijk met 2 tandwielen die in elkaar
draaien en deze dus niet.
of is deze misschien al een keer vervangen door een
vorige eigenaar?
wat is dus de originele voor een gt?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ruud schreef:Ik ga mijn motor van de gtt zelf reviseren. Nu ben ik ook van plan om mijn olie pomp te vervangen maar nu vraag ik me af. Moet ik z,n pomp nu bij de dealer bestellen of is die pomp van havem net zo goed. Kijk havem is natuurlijk en stuk goedkoper maar ik wil wel goed materiaal in mijn motor duwen maar renault maakt die pompen ook niet zelf.
Heej een nieuwe oliepomp houdt het vast lang genoeg uit! Ook een van havem. (??)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

mark 5t schreef:even over de oliepomp:
ik heb hem uit elkaar gehaald en deze zag er erg goed uit.
het zijn als het ware 2 "vierkante sterren" die
in elkaar draaien.
hier zit totaal geen speling tussen moet volgens mij
dus wel goed zijn.
let wel het is een ander type pomp als op het plaatje
staat in de r5 vraagbaak.
die werkt namelijk met 2 tandwielen die in elkaar
draaien en deze dus niet.
of is deze misschien al een keer vervangen door een
vorige eigenaar?
wat is dus de originele voor een gt?
In de vraagbaak staat hoeveel speling ertussen mag zitten. Even meten met een voelermaatje!

S :D nder

P.s. ik zou het risico niet lopen voor die paar senten. Als je turbo/krukas/zuigers kapot lopen door te weinig olie is dat duurder!
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hee sander de oliepomp ziet er dus heel anders uit
als in de vraagbaak.
even naar boven scrollen en goed lezen.
je kan hier helemaal geen voelermaat tussen krijgen
zo`n goede passing hebben die 2 "vierkante sterren"
die in elkaar draaien.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

zoiets heb ik nog nooit gezien , kan je meschien geen foto maken of een tekeningetje om het iets duidelijker te maken.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

draai je oude oliepomp open en kijk goed naar het aluminium van de behuizing. als daar zichtbare groeven in zitten(haal het pompmeganisme er uit.)
dan kun je wel stellen dat hij versleten is.

Ik heb er 3 uitelkaar gehaald en 1 was echt brak, in was redelijk goed en 1 was perfect... bij die perfecte hoorde ook heeeeel toevallig een perfecte krukas... de andere krukassen waren wat tot heel erg versleten... duss ik denk dat een pomp vervangen wel heel belangrijk is.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dat is nu juist het vreemde de pomp heb ik geheel gedemonteerd en er is absoluut geen slijtage te
bespeuren.
het aluminium ziet er echt perfect uit geen krassen
dus.
tekening word een beetje moeilijk ik ben niet zo`n
computer wizzard.
een digi camera heb ik helaas ook niet tot mijn
beschikking.
sorry heren.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

mark 5t schreef:dat is nu juist het vreemde de pomp heb ik geheel gedemonteerd en er is absoluut geen slijtage te
bespeuren.
het aluminium ziet er echt perfect uit geen krassen
dus.
tekening word een beetje moeilijk ik ben niet zo`n
computer wizzard.
een digi camera heb ik helaas ook niet tot mijn
beschikking.
sorry heren.
dan zal deze wel goed zijn? maar waarom heb je dan krukas problemen.. oude oliefilter? te hard gereden met een koude motor? Inprincipe hebben deze auto's een oliepomp het een dikke overcapaciteit.

dus als je aluminium echt zo perfect is al je zegt, dan zal er wel meer aan de hand zijn...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jah of de pomp is ok maar geeft misschien een te lage opbrengst, gezien Mark al aangeeft een andere te hebben als in de vraagbaken.

Misschien is dit de oliepomp van een 1100 cc-tje, die zal toch wel verschillen met die van een GT dacht ik zo....
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

heeft er dan iemand ervaring met de standaard gt
fase 1 pomp?
dat wil zeggen hoe ziet ie er nu precies uit?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Plaats reactie