[Clio] ruitenwisser/sproeier aanpassen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
RO 16v

Als ik mijn ruitenwisser wil gebruiken gaat hij eerst wissen en dan pas sproeien dit vindt ik hinderlijk en veroorzaakt ook krassen.

Mijn vraag is of je dat kan aanpassen zodat hij eerst gaat sproeien en dan pas gaat wissen?
Moet je dan een soort van vertrager er tussen?
Wat voor een vertrager?
En welke draden moet ik daarvoor onderbreken?

Van elekronica heb ik helemaal geen verstand dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Laatst gewijzigd door RO 16v op ma 23 dec 2002 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

heb je nog mazzel bij de clio van mijn vriendin sproeit hij alleen maar en moet je de wisser zelf bedienen.Ook geen interval maar wel op de achterruitenwisser :evil: :evil:
Marcel B.

Ja, maar clio16v's gaan inderdaad automatisch wiswassen als je sproeit, naar mijn mening ook iets te vroeg...
Don't walk the grass... smoke it
RO 16v

Niemand die mij een tip kan geven????
RO 16v

RO 16v schreef:Niemand die mij een tip kan geven????
Niemand een oplossing?? ik wil het van de week nog aanpassen.
Christian

ja je zou het allebij apart kunnen aan stuuren
RO 16v

Niemand een oplossing??

Is er misschien een model clio die het wel heeft en dat ik dat kan overzetten?
Steven
Car: M536

Enige wat ik me kan bedenken is dat je een directe verbinding maakt naar je ruitenwisserpompjes en die gewoon met een apart knopje bedient?
RO 16v

Daar zat ik ook al aan te denken Steven maar ik wil geen extra schakelaars er tussen, het wordt straks al vol genoeg.

Maar is het niet mogelijk een vertrager er tussen te zetten net zoiets als voor je binnen verlichting.
Steven
Car: M536

Helaas electrotechniek intreseert mij niet zo, dus kan ik je er ook niet echt veel over vertellen..
RO 16v

Elektronica experts help!!!!! ik weet niet waar ik moet beginnen.
Robke
Car: Lexus IS250

Het zal niet makkelijk zijn denk ik, want als je je hendeltje naar voren trekt, wordt denk ik het schakelaartje van de ruitenwissers gelijk geactiveerd.
Als je er iets aan wilt doen zul je dus waarschijnlijk dat hele ding waar je hendeltje aan zit uit elkaar moeten halen en kijken of je het kunt veranderen.

Als de ruitenwissers via een aparte draad aangestuurd worden als je je hendeltje naar voren trekt is het in principe geen probleem, dan hoef je er alleen maar een relais met inschakelvertraging ertussen te zetten. Maar ik denk niet dat dit het geval is....
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Die schakelaar open slopen... Dan ben je een grote vent als je hem weer heel in elkaar krijgt, echt prutswerkje... :D

Als je dit echt zo wilt, kun je inderdaad het beste de sproeiers apart aansturen. Je zou eventueel die schakelaar kunnen verstoppen (of vermommen als mistlamp (achter, die heb echt nooit nodig) schakelaar)).

Of de leidingen over de wissers trekken zodat ze meebewegen a la MB Sprinter / Peugeot 405 etc.... Maar dan 'moet' je weer die dopjes wegwerken...
Plaats reactie