Als ik de 21ste terugkom wil ik natuurlijk zo snel mogelijk weer een nieuwe APK op mijn GT'tje laten zetten (daar mijn ouwe verlopen is...)
Maar nu zit ik met een probleempje.
Mijn einddemper is ergens in Augustus eraf gevallen (net voor de einddemper doorgeroest) en nu zat er een 90MM ANSA op en die wil ik niet kwijt.
Nu vond ik het geluidje zelf zonder einddemper ook al een flink stuk leuker dus dacht ik is het mogelijk om een er niet een demper maar gewoon een normale pijp aan vast te lassen, en die dan te bevestigen..
Omdat een normale pijp natuurlijk moeilijk aan een 90MM te lassen is dacht ik een plaat te gebruiken die waar ik een gat inmaak de grote van de normale pijp.. Die van met een soort constructie vast te lassen en klaar.
Hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk overkomt.
Wil dus geen einddemper meer maar het nu bestaande uiteinde (vlak voor de einddemper) verlengen met een normale pijp en aan die pijp mijn 90MM lassen..
Wat denken jullie? Hoe moeilijk is dit te doen, of hoe makkelijk te laten doen, of misschien zelfs iemand die dit kan doen??
Nils
uitlaat lassen
Che ik heb het precies gedaan zoals jij uitlegt. Heb van voor naar achter een rechte buis. Maar ik vond het pijpje een beetje zielig. Dus hebben we er een "eindstuk" opgelast van 115 mm
Herrie gegarandeerd

Herrie gegarandeerd

5 GT Turbo '88 GT5
Was heel makkelijk. Een vriend van mij is lasser en bij hem op zijn werk hebben we de einddemper eraf gehaald en net ervoor afgeslepen (had al een rvs uitlaat) Toen een stuk pijp van dezelfde diameter erop gelast en toen dat grote eindstuk erop.
Voor de bevestiging hebben we een rvs staaf erop gelast die precies in de originele ophangrubbers hangt
Ik kwam om 18.00 uur bij hem aan en om 19.15 reed ik weer weg met een andere auspuff
Voor de bevestiging hebben we een rvs staaf erop gelast die precies in de originele ophangrubbers hangt

Ik kwam om 18.00 uur bij hem aan en om 19.15 reed ik weer weg met een andere auspuff

5 GT Turbo '88 GT5
5 GT Turbo '88 GT5
Volgens mij mag het.... Als de uitlaat maar een gesloten pijp is van voor tot eind en niet het maximale geluidsniveau overschrijd..Mrtn schreef:Krijg je daar geen gelazer mee dan, dat het verplicht is om een einddemper te hebben???
Hier staan de regels (algemeen) voor APK
Weet niet hoe precies het is, maar geeft een goede indruk
http://www.kooij.demon.nl/apk.htm
"Uitlaatsysteem:
Het uitlaatsysteem mag niet lekken.
Geluid:
De personenauto mag geen overmatig geluid produceren. Controle hierop
vindt plaats on n meter achter de uitmonding van de uitlaat."
Maakt niet uit voor de keuring hoor. Als hij gasdicht is is het goed. Alleen oom agent vind het geluid misschien niet zo mooi. Maar als je op tijd schakelt en niet te ver doortrekt hoor je weinig geluid.
Je moet NIET doortrekken tot 6000 toeren en dan je gas loslaten

Je moet NIET doortrekken tot 6000 toeren en dan je gas loslaten

5 GT Turbo '88 GT5