[Express] is lek, welke algemene plekken lekt 5/express?

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Stefijn

:(

me nieuwe expressje is zo lek als een zeef. De vloer bij mijn voeten staat telkens blank als het regent.

Op dit moment ligt de vloerbedekking eruit (en de stoelen etc natuurlijk), de vloer ziet er nog vrij goed uit.

Nat is het iig in de bekleding/isolatie achter het dashboard, die bekleding reikt tot ongeveer 10cm boven de vloer en gaat denk ik tot aan de voorruit zo'n beetje, en als het geregent heeft staan er plasjes water links en rechts langs de tunnel van de versnellingspook, waar je hakken rusten zeg maar.
De isolatie achter het dashboard is dan ook echt doorweekt als een spons uit een emmer water.

In 1e instantie dacht ik dat het de afdekkap was die boven de ventilator zit in de accuruimte onder de motorkap, maar nadat ik die provisorisch heb gerepareerd kan ik me NIET voorstellen dat er door die kap nog zo'n hoeveelheid water naar binnen komt. (Een nieuwe kap is onderweg.)

Daarbij moet water dat van de auto naar beneden stroomt eerst over dat gootje onderaan de voorruit, en ik denk niet dat daar veel overheen gaat, dat water gaat links en rechts de accubak in.

Blijft over:

1. de voorruit. De voorruit heeft een steenslag barst met breuk, maar dat ziet er allemaal nog dicht uit. Het raamrubber is onderaan het raam in het midden niet goed, tis te kort en omsluit dus niet de hele ruit. Ik heb over dat gat ook een stukje plakband gedaan en dit is iig provisorisch ook dicht.
Ik weet echter niet hoe het verder met de ruit zit. Zit dat gelijmd, zou die belijming misschien niet goed zijn? Zodat het water via de voorruit in het binnenste van de carosserie naar ahcter het dashboard stroomt?

2. de accubak
- in de accubak op de bodem is gekit. Die kit is niet zo best, maar aangezien dit op hoge delen van de accubakbodem is lijkt het me ook sterk dat daar veel water komt, dat stroomt naar beneden, richting de afvoer.
- afvoerpijpjes zijn schoon, maar wellicht niet goed aangesloten. Wat gebeurt er dan met water dat door die gaten valt maar niet in de pijpjes terecht komt?

3. ?????

Let op: de auto staat STIL, dus het MOET van boven komen (niet van bijv. de wielen of zo)

Aan de schimmel op de rugzijde van de stoelen is te zien dat er al minstens een jaar vochtproblemen zijn in deze auto :( waarschijnlijk langer.

Help, wat kan ik eraan doen!?!?!?

Over het demonteren van het dashboard (optie om te checken waar het water vandaan komt natuurlijk) open ik effe een ander topic)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

het water komt uit je deuren
het rubber van je raam houd de regen niet tegen ,
daarom zit er een plastik folie achter je bekleding-paneel
dat plastik folie zal niet aansluiten onder aan
dus loopt het water via het folie zo naar binnen.
wat je doet is de deurbekleding losmaken
en kijken hoe de folie er uitziet
is dit overal gescheurd haal je nieuwe of maak je het van een vuilnis zak
is het nog heel maar zit het los , maak je het schoon en lijm of kit je het goed vast
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Stefijn

Thanks voor reply, en dat ga ik ook zeker checken. Had er al aan gedacht, want dit had ik precies bij mijn GTT, alleen ik denk niet dat het dat is bij mijn Express, t water zit op een andere plek.

BIj GTT zat de lekkage hier:

[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/lek/gttlekkage.jpg[/img]

Bij de Express hier:

[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/lek/ ... ekkage.jpg[/img]

Dat gele is het stuk van de isolatiemat dat onder het dashboard uit komt. Het blauwe is water (het blauw gekraste ;) is vochtige danwel zeiknatte isolatiemat)
Het lijkt me heel sterk dat dat van de deur komt, maar ik ga het wel checken :)
Rudo

Ik denk zelf aan je voorruit. Het raamrubber houdt eigenlijk nauwelijks water tegen, het voorruit zit gekit en dát moet er voor zorgen dat er geen water naar binnen komt. Welicht is de kitlaag slecht geworden. Er is een methode om dat te (laten)testen.
canonballman

Mooie tekening! :wink:

Wat ik doe als ik een auto met een lekkazie moet maken:
Ik zet m langs een boompje op onze oprit, sluit de tuinslang aan, plak deze met tape aan het boompje, en richt de slang op de plek waar ik DENK dat ie lekt. Vervolgens via de deur aan de andere kant erin gaan liggen en kijken (met zaklamp) waar dat ik iets zie druppelen.

Eventuele oorzaken:

Verstopte waterafvoerslangen
Verkeerd zittende of kapotte doorvoerrubbers
Lekkage langs de voorruit (oplossen door dun slurfje ruitenkit rondom, ONDER de rubber leggen.)

succes
Tom
Moderator
Car: MB

die raamrubbers sluiten idd in het midden. Daar hoort zo'n heel klein kapje over heen. Bij mij is die een keer los greaakt en heb dat toen weer vastgelijmd (het kapje). Als het nu heel hard regent en ik rijd dan komt er aan de binnenkant van de ruit wel eens een heel klein (5 cm doorsnede) condensvlekje te zitten. Lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat door dat zelfde gaatje je hele auto blank komt te staan
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jan-Geert (Momentsleutel)

is het onder je accubak niet verrot?? dan loopt het nl zo maar naar binnen toe!
Stefijn

Midden van het raamrubber heb ik afgeplakt, waar dat kapje hoort te zitten. Dat zou dus geen probleem moeten zijn.

Accubak moet ik nog effe bekijken. Maar zoals ik boven al beschreef, daar komt bijna geen water, want het meeste water loopt over de goot en valt dan links en rechts bijna rechtstreeks in de (niet verstopte) afvoer.

Ik begin zelf aan de voorruit te denken, die is al gebarsten, misschien is die al eens vervangen en niet goed gezet of zo. Ook omdat het water bijna over de gehele breedte naar binnen lijkt te lopen (links en rechts isolatie helemaal nat, zie mijn geweldige tekening 8) )
gille
Contacteer:

en al gedacht aan een lekke chauffage(verwarmingsradiator)
Riël
Über-Spammer

Ja als ik dat zo zie lijkt het er wel op. makkelijk te checken: stop je vinger in het pooltje water, daarna in je mond, even gorgelen --> water: lek van buiten. Suikerwater --> koelvloeistof. Niet te veel nemen. :D
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Stefijn

Tis gewoon water
Daaf (Davy)

Stefijn schreef:Tis gewoon water
Stefijn,

Ik had hetzelfde probleem met mijn GT. Zeiknat als er een regenbuitje was geweest.....Bij mij was het de ruit en de rotte :evil: plekken eronder (hele schutboard was doorgerot en raamlijst). Als dat het geval is ben je dus echt doodziek :-* (ik iig wel). Manier bij mij om erachter te komen was idd dashboard eruit halen. Tis nie anders. Wil je wel komen helpen als je in de buurt woont.
Stefijn

Tilburg zoals je kan zien...nie echt in de buurt, maar misschien kun je hier

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... highlight=

wat tips geven :)

Zoals ik al zei, ik begin de voorruit te verdenken, aanzien daar al eens mee gekloot is (rubber is niet in orde, in het midden onder zit een opening van +/- 2cm waar het rubber gewoon te kort is) en omdat het water over de volle breedte naar binnen lijkt te komen aangezien het links en rechts staat.
Ik ga effe wat glasbedrijven bellen om te zien welke mijn voorruit kan checken, daar is één of andere test voor geloof ik.
Stefijn

Hmm..niks dus...

Ik denk dat ik me dashboard maar ga uitbouwen :( kan ik gelijk zien of er nog roest onder de ruit zit en zo. Verder is de ruit al gebarsten, dus mogelijk moet ie eruit wegens een lek is dat ook niet zo erg, hoeft ie niet heel te blijven, en dan haal ik op de sloop wel effe een andere ruit.
Matijs
Contacteer:

Stefijn schreef:[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/lek/ ... ekkage.jpg[/img]

Dat gele is het stuk van de isolatiemat dat onder het dashboard uit komt. Het blauwe is water (het blauw gekraste ;) is vochtige danwel zeiknatte isolatiemat)
Hrmmm, dit heeft mijn GTT ook. Ik dacht eerst dat het van het open dak kwam, maar dat is het niet. Ik denk toch dat ik ook het dashboard eruit zal moeten halen om eens te kijken waar het nou precies vandaan komt.
Bij mij sluit het rubber van de voorruit ook niet goed aan in het midden (gat van zeker 5cm), en ook geen kapje erop. Bovendien zit er ook nogal wat roest rond de linkerkant van het raam. Lijkt op het eerste gezicht niet zo ernstig, maar ik ga het toch maar even checken zolang hij stilstaat.
Als jij iets ontdekt, laat het dan even weten, want het klinkt alsof ik hetzelfde probleem heb...
Riël
Über-Spammer

Stefijn schreef:Tilburg zoals je kan zien...nie echt in de buurt, maar misschien kun je hier

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... highlight=

wat tips geven :)

Zoals ik al zei, ik begin de voorruit te verdenken, aanzien daar al eens mee gekloot is (rubber is niet in orde, in het midden onder zit een opening van +/- 2cm waar het rubber gewoon te kort is) en omdat het water over de volle breedte naar binnen lijkt te komen aangezien het links en rechts staat.
Ik ga effe wat glasbedrijven bellen om te zien welke mijn voorruit kan checken, daar is één of andere test voor geloof ik.
Aan de buitenkant van de ruit onderaan in het midden zit de rubber altijd 2 cm uitmekaar. Normaal zit hier een stripje overheen die het afsluit. Vaak is deze eraf 'gevallen'. Veel voorkomende plek voor lekkages, lijkt me. Ik heb die van mij toendertijd dichtgekit daar. Ook erg lekker voor roest.
Stefijn

ah oke, er zit iig geen klepje meer op, nu een stuk goeie tape. Toch lekt het net zo hard als daarvoor dus das niet het probleem.

Daarbij, ik begreep dat het rubber (en dus ook dat klepje) tóch wel water doorlaten en dat het water door de ruitenlijm buitengehouden meot worden?
Riël
Über-Spammer

mmm dat weet ik niet precies
Stefijn

Nou ja, dat wordt hierboven gezegd. Iig bgin ik vanavond met het demonteren van het dashboard, dan zie ik vanzelf wel of daar problemen zijn. Laat het nog wel weten hier
martin rs

kan het zijn dat dat water doorloopt tot onder de stoelen daar is het bij mij namelijk vochtig
Stefijn

Ja dat kan. Sterker nog, dat doet het ook. Het loopt door optrekken en afremmen naar achteren. De balken waar je stoelen op geschroefd staan zijn hol en laten het water door van voren naar achteren.

Ik zag pas dat er water in mijn express stond toen er zich een hele plas water vormde ONDER de stoelen.

Het verschil is alleen met een GTT dat in mijn express een kunststof vloer in ligt van waterdicht materiaal. Onder de stoelen zit een gaatje in dit spul, waardoor het water het eerste ONDer de stoelen naar boven kwam, vandaar dat ik het niet eerder opmerkte.
Met plassen tegelijk, zoveel stond er in me auto voordat ik het zag :( de stoelen zijn dan ook helemaal beschimmeld aan de achterkant.

Ik denk echter wel dat als het onder je stoelen nat is en niet onder je voeten (bij de pedalen dus) dat het water niet via voor komt.
Als ik jouw was zou ik in ieder geval de vloerbedekking er eens uithalen om de vloer te controleren
Laatst gewijzigd door Stefijn op di 26 nov 2002 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
_Martijn_
Contacteer:

Bij mij is het onder me rechter stoel nat. ik heb me rechter deur al lek-dicht gemaakt maar dat helpt niet. Ik heb ook geen idee war dat vandaan komt.
He! nu is die weer rood.
Abel
Über-Spammer

Bij mijn project gtt is er stevast water achter het schutbord gelopen. Bij de ventilator is het laagste punt en daar roets het weg. Bij mij loopt het achter de isolatie bitumen in het motor compartiment naar beneden en komt het achter het dashbord in de auto.

Dus mijn idee ook. Dashbord er uit.
Matijs
Contacteer:

Er kan weer geklust worden. Maarja, wilde ik eigelijk toch al doen, kan ik meteen de draden van het alarm en de c.v. netjes wegwerken. Die zijn door de vorige eigenaar behoorlijk rommelig weggepropt. En meteen maaar een olietemperatuur meter inbouwen. Hele zooi vliegen in 1 klap :)
_Martijn_
Contacteer:

Weet iemand misschien een adres, waar er heel veel info over gtt lekkage staat? Ik kan niets vinden via de search.
He! nu is die weer rood.
Stefijn

Wat wil je dan weten? Alle mogelijkheden zijn hier wel zo'n beetje genoemd, net als de oplossingen hiervoor, en anders kun je hier ongetwijfeld nog wel antwoord op je vragen krijgen lijkt me.
Het lijkt me sterk dat er ergens een pagina http://www.gttlekkages.com bestaat ;)
Laatst gewijzigd door Stefijn op wo 27 nov 2002 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

Stefijn

Is het onder je stoel nat? Wordt het ook nat als je auto stil staat? Dan komt het DUS van boven. Open dak, ruiten, rubbers, kan vanalles zijn

Stap 1: Vloerbedekking eruit, bodem checken. Bodem goed? Dan komt het dus niet van beneden, maar ergens van boven.

Dan moet je dus de hele binnenkant eruit halen, dus ook de plinten en zo (dashboard nog niet)
Een trucje dat ik zelf bedacht heb, maar nog niet in de praktijk toegepast, is: op allerlei plaatsen tape plakken, van die papieren tape, bijvoorbeeld kruislings over de vloer en langs de wanden rondom de plek waar het water zit, en dan met een viltstift (niet watervast dus) overal lijnen op zetten in de lengte over die tape. En dan flink water over je auto gooien, met emmers tegelijk ;) Dan zie je vanzelf wel waar het water langs komt want daar loopt de inkt uit.

Nu denk je, waarom heb je dat zelf niet gedaan?: alles ligt er al uit bij mij, maar ik zie niks, bij mij moet helaas het dashboard eruit en daar had ik natuurlijk in 1e instantie geen zin in.
Ik heb hier iig een hoop ideeen opgedaan :)
Matijs
Contacteer:

Hee, goed idee man, van die tape. Gaat ik denk ik maar eens even in praktijk brengen...
Stefijn

Laat maar effe weten of het wat oplevert, want zoals ik al zei, ik heb het zelf nog niet geprobeerd :) (maar ja, het MOET wel bijna goed werken ... )
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

weet niet of het al opgenoemd is (geen zin om weer alles door te lezen)
kijk je antenne ff na
die lekken ook bij het minste geringste
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Stefijn

Ook daar, misschien verstandig om daar een stukje tape rondom heen te plakken en te kleuren, je ziet het niet altijd als je het spul loshaalt of het lekt, op die manier zie je na een weekje regen gegarandeerd of er water langsgekomen is :)

Moet dat zelf effe doen eigenlijk, heb een nieuwe antenne sinds een week
Matijs
Contacteer:

Nouja, als de antenne lekt zal toch het hemeltje nat worden zou ik denken, lijkt me eenvoudig te controleren...
Stefijn

Misshien wel, maar misschien wel niet. Een paar druppels lopen denk ik langs het dak naar beneden ipv meteen naar beneden te vallen, waar ze precies terecht komen weer ik niet, misschien lopen ze via de voorruit wel naar beneden?
Ik zou dat niet meteen uitsluiten
Matijs
Contacteer:

Mja, daar heb je dan ook wel weer gelijk in.
Plaats reactie