[img]http://members.lycos.nl/sanderramakers/ ... 22_IMG.JPG[/img]
de "rijdende vissenkom" zoals deze vrachtwagen in de chauffeurswereld wordt genoemd... vind em niet echt mooi moet ik zeggen...speedline schreef:Een Premium Route Privilége 420.19T dCi-11...
1900Nm koppelAl heeft ie wel wat meer te verslepen
Maar ze zijn er ook met 560pk...Alleen op speciale bestelling en 600pk schijnt in de pijplijn te zitten (waarschijnlijk Volvo D16 motor).
[img]http://offer.renault-trucks.com/ShowRoo ... 6_zoom.jpg[/img]
Die velgen zijn normaal 22,5"Peter @ Malta schreef:19" wielen... nee, da's niks. Verlagen... nee, da's ook niks. Luchthapper op de motorkap... er is geen motorkap.
Wel een vette spoiler heeft 'ie.
- Peter
In Australie en Nieuw-Zeeland zijn die dingen echt lang en stoppen voor niks, als je op een smalle weg rijdt en je ziet een groot gevaarte aankomen ga dan maar aan de kant want ze rijden je gewoon over en dat merken ze niet.Peter @ Malta schreef:Die road trains zijn echt eng. In Canada heb ik al van die dubbele opleggers gezien (waar overigens de opleggers minder lang zijn dan bij een enkele variant) en het is best wel lullig als je rechts wordt ingehaald door zo'n bakbeest met wielen die ongeveer even hoog zijn als je auto. In Australië zijn ze dus nog eens een stuk langer en zwaarder.
- Peter
En dan weer een voordeel...Derby schreef:Moet je er ook bij vertellen dat er ook een groot nadeel aan schijfremmen zit. Ze gaan ongeveer de helft van de levensduur van trommels mee. Iets wat vor ons minder interessant is maar voor de vervoerders zeker een overweging is.
Waar haal je trouwens al deze info vandaan.
Derby
Op de nieuwste Volvo FH zitten ook al meer sensoren. b.v. motorolie peil en stuuroliepeil in het digitale scherm.speedline schreef:De versnellingsbak heeft een oliekwaliteitssensor en geeft zelf aan via het serviceprogramma wanneer onderhoud dient te geschieden.
De maatvoering verschilt niet of nauwelijks met die van ons. Alleen de remweg is "iets" langerPeter @ Malta schreef:Die road trains zijn echt eng. In Canada heb ik al van die dubbele opleggers gezien (waar overigens de opleggers minder lang zijn dan bij een enkele variant) en het is best wel lullig als je rechts wordt ingehaald door zo'n bakbeest met wielen die ongeveer even hoog zijn als je auto. In Australië zijn ze dus nog eens een stuk langer en zwaarder.
- Peter
Dat van die standtijd is generaliserende l*lpraat... (no offence btw) Schijfremmen bieden namelijk een kostenvoordeel door, al gemeld, meer nuttig laadvermogen en een langere standtijd. Ook zijn de onderhoudskosten lager door het sneller kunnen vervangen van frictiemateriaal en de lagere onderdeelkosten.Derby schreef:Moet je er ook bij vertellen dat er ook een groot nadeel aan schijfremmen zit. Ze gaan ongeveer de helft van de levensduur van trommels mee. Iets wat vor ons minder interessant is maar voor de vervoerders zeker een overweging is.
Waar haal je trouwens al deze info vandaan.
Derby
En gelijk hebben ze. Met een acceleratie naar kruissnelheid die in minuten gemeten wordt zou ik ook een hekel hebben aan remmen. Want met 100ton is 600pk opeens niet zoveel meerRO 16v schreef:In Australie en Nieuw-Zeeland zijn die dingen echt lang en stoppen voor niks, als je op een smalle weg rijdt en je ziet een groot gevaarte aankomen ga dan maar aan de kant want ze rijden je gewoon over en dat merken ze niet.Peter @ Malta schreef:Die road trains zijn echt eng. In Canada heb ik al van die dubbele opleggers gezien (waar overigens de opleggers minder lang zijn dan bij een enkele variant) en het is best wel lullig als je rechts wordt ingehaald door zo'n bakbeest met wielen die ongeveer even hoog zijn als je auto. In Australië zijn ze dus nog eens een stuk langer en zwaarder.
- Peter
Ff generaal. Fabrikanten ontwikkelen bijna GEEN deelsystemen zelf meer, maar kopen deze in bij de grote leveranciers zoals Wabco en Bosch. Maar dat is bekend.Hans R. schreef:Op de nieuwste Volvo FH zitten ook al meer sensoren. b.v. motorolie peil en stuuroliepeil in het digitale scherm.speedline schreef:De versnellingsbak heeft een oliekwaliteitssensor en geeft zelf aan via het serviceprogramma wanneer onderhoud dient te geschieden.
Dit soort systemen zijn prachtig en met de tijd zullen er veel meer van deze toepassingen komen.
Maar het grootste nedeel van dit soort dingen is dat de mensen niet meer naar de auto omkijken.
Er zijn geen sensoren die zien of er ergens een luchtleiding door schuurt of die zien dat er een bout loszit in het chassis.
Het kan ook weer te erg zoals bij die Volvo FH.
Het velichtingssysteem was zo afgesteld dat als er achterop de oplegger een probleem in de verlichting was, dan ging de verlichting van de trekker uit en kreeg je een waarschuwing.
De oplossing was dan om aan de kant te gaan, de hoofdschakkelaar om te zetten, 5 min wachten en dan kon je weer verder.
Dat soort dingen is erg mooi voor de veiligheid, maar daar mag een auto niet voor hoeven stil te staan.
Is niet erg, voor mij is het erg intressantspeedline schreef: Maar goed, ik draaf weer door...
Nou geen gelul...marco s. schreef:gelul is niet meer leverbaar, ook niet op bestelling. er is geen V8 meer in de renaultVI familie. deze motor kwam van Mack uit amerika maar is daar ook niet meer leverbaa.speedline schreef:Maar de Magnum is er ook met 560pk... Alleen op speciale bestelling trouwens.
de zwaarste Magnum is momenteel de 480.