Renault met 420 PK !!!

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Sander101

Sander101

Foto gemaakt in Koblenz tijdens een ritje Duitsland.
jeroen.k

Das pas tuning hè! :lol:
speedline

[img]http://offer.renault-trucks.com/ShowRoo ... ome_02.jpg[/img]
Een Premium Route Privilége 420.19T dCi-11...

1900Nm koppel :p Al heeft ie wel wat meer te verslepen :D

Maar de Magnum is er ook met 560pk... >-) Alleen op speciale bestelling trouwens. Een 600pk sterke krachtbron schijnt in de pijplijn te zitten (waarschijnlijk Volvo D16 motor).

[img]http://offer.renault-trucks.com/ShowRoo ... 6_zoom.jpg[/img]
[img]http://offer.renault-trucks.com/ShowRoo ... 7_zoom.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door speedline op do 21 nov 2002 19:22, 4 keer totaal gewijzigd.
jeroen.k

@speedline

Hoe weet jij al die shit toch man! :p

Ooit opgesloten geweest in een kamer met alleen maar Renault specificaties ofzo? :lol:
edwinvr
Contacteer:

speedline schreef:Een Premium Route Privilége 420.19T dCi-11...

1900Nm koppel :p Al heeft ie wel wat meer te verslepen :D

Maar ze zijn er ook met 560pk... >-) Alleen op speciale bestelling en 600pk schijnt in de pijplijn te zitten (waarschijnlijk Volvo D16 motor).

[img]http://offer.renault-trucks.com/ShowRoo ... 6_zoom.jpg[/img]
de "rijdende vissenkom" zoals deze vrachtwagen in de chauffeurswereld wordt genoemd... vind em niet echt mooi moet ik zeggen...
Anonymous

Maar de Magnum is er ook met 560pk... Alleen op speciale bestelling trouwens.

gelul is niet meer leverbaar, ook niet op bestelling. er is geen V8 meer in de renaultVI familie. deze motor kwam van Mack uit amerika maar is daar ook niet meer leverbaa.

de zwaarste Magnum is momenteel de 480.[/quote]
speedline

Nou Jeroen, scheelt nie veul... :wink:

"De rijdende vissekom"; die had ik nog niet gehoord :D Maar het is een ander verhaal als je erin moet werken, leven en slapen. Dan staat de vormgeving ineens een stuk lager op je lijstje prioriteiten.

De instap zuigt enorm trouwens.., met die "boardwalk".
[img]http://offer.renault-trucks.com/ShowRoo ... 3_zoom.jpg[/img]

Ik moet helaas toegeven dat Renault Vehicules Industriele nou niet dezelfde reputatie heeft op het gebied van bedrijfsautoŽs als bijvoorbeeld de personenauto-tak :(

Maar ik zie liever dit >-) Met een 660pk en een begrensde 2700Nm leverende 18,3 liter V10 in staat om 250ton te trekken.
[img]http://mitglied.lycos.de/schwerlast2/tg ... ast_12.jpg[/img]

En allemaal mogelijk gemaakt door een revolutionaire automatisch schakelende ZF AS12 - 3001 TC-Tronic transmissie. 12 versnellingen vooruit, 2 achteruit. Gecomplementeerd met een integrale ZF WSK440 koppelomvormer met geforceerde oliekoeling (Hydraulische ventilator op radiateur.), en een ZF intarder continu-rem.

Trouwens over packaging gesproken... :D
[img]http://mitglied.lycos.de/schwerlast2/tg ... ast_14.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door speedline op do 21 nov 2002 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen.k

Sprintje tegen zo'n bak is leuk als de aanhanger/bak er niet achet hangt/op ligt! >-)

Heb een keer een DAF de stenen uit de grond zien trekken (ongeveer 1 a 2 meter stenen :D )
Peter @ Malta
Contacteer:

19" wielen... nee, da's niks. Verlagen... nee, da's ook niks. Luchthapper op de motorkap... er is geen motorkap.

Wel een vette spoiler heeft 'ie. :)

- Peter
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

ik zou wel zo'n groot renault embleem willen hebben voor mijn verzameling :p
canonballman

Zou zon blokje in een GT passen?

En moet ik dan veel dingen aanpassen?
Arjen

canonballman schreef:Zou zon blokje in een GT passen?

Het is misschien makkelijker om je GT in zo'n blok in te bouwen? :lol:
canonballman

Doe niet zo mal!

Ik bouw dat blok gewoon in mn interieur en ik ga zelf onder de motorkap zitten, op mn subframe. Luchthappertje in de motorkap waar ik door kan kijken............

Verrek wat heb ik af en toe toch goeie ideeen!!! :)

Weet iemand nog zon blok op de sloop te liggen?
speedline

Peter @ Malta schreef:19" wielen... nee, da's niks. Verlagen... nee, da's ook niks. Luchthapper op de motorkap... er is geen motorkap.

Wel een vette spoiler heeft 'ie. :)

- Peter
Die velgen zijn normaal 22,5" :D

Die motorkap kan geregeld worden...
[img]http://imagebank.scania.com/pic_c/DIG01252-3.JPG[/img]

Een flink vrachtje ook...
[img]http://imagebank.scania.com/pic_c/DIG01267-2.JPG[/img]

Met de vlam in dah pijp...
[img]http://imagebank.scania.com/pic_c/D01145-1.JPG[/img]

Jaaaah, kijk maar eens goed, het enige status symbool voor een chauffeur de laatste Scania DC1601 V8 580pk/ 2700Nm >-)
[img]http://imagebank.scania.com/pic_c/D01145-2.JPG[/img]

Zo, dit zal wel weer enig stof doen opwerpen...
[img]http://imagebank.scania.com/pic_c/DIG01267-1.JPG[/img]

:wink:
speedline

canonballman schreef:Zou zon blokje in een GT passen?

ZoŽn blok weegt droog al gauw meer als 900kg...
speedline

Ik zal een paar fascinerende voorbeelden lichten uit de wereld die bedrijfsautotechniek heet.

Die Renault Premium Route bovenaan is al een tijdje tegen meerprijs te voorzien van een geautomatiseerde bak van de firma ZF. De zogenaamde AS-Tronic. Waarbij AS staat voor, jullie raden het al, Automatisches Schaltgetriebe. Het is een combinatie van Shift-by-Wire en Clutch-by-Wire. Er is geen koppelingspedaal meer en de versnellingshandle is vervangen door een selector. Omdat deze niet nodig is ontbreekt de synchronisatie, dit levert een minimale gewichtsbesparing op van tussen de 30 en 60kg. De EDC sturing van de motor regelt de (toerental-)synchronisatie.

Het koppelen wordt ook elektronisch gestuurd met een gegarandeerde levensduur van 750.000km.
De versnellingsbak heeft een oliekwaliteitssensor en geeft zelf aan via het serviceprogramma wanneer onderhoud dient te geschieden.

ZF biedt varianten aan met 12 en 16 versnellingen voor verschillende ingaande koppels. (Tot maximaal 2700Nm.) Deze automatische bakken zijn gebaseerd op de normale ZF (ecosplit) versnellingsbakken waarmee Renault-VI al haar produkten standaard mee uitrust.
De kruipoverbrenging wordt ook weggelaten.

Het schakelen geschiedt nu elektro-pneumatisch en uiteraard computergestuurd. De software is dermate geavanceerd dat na drie schakelhandelingen de beladingsgraad van het voertuig bekend is. Hierop past de bak haar schakelgedrag aan.

De belastingsindicatie wordt door drie verschillende parameters bepaald; luchtdruk in luchtveersysteem, versnelling t.o.v. "gasklep"stand, toerenval in bak door rolweerstand. Per fabrikant kan een mix of een enkele parameter gebruikt worden.

Deze belastingsindicatie is bij trekker-oplegger combinaties van zeer groot belang bij de zogenaamde Trailer Brake Adaptation of TBA. De EDC motorsturing geeft een belastingssignaal af naar deze regelunit die de remkrachtverhouding tussen trekker en oplegger afstemt.

Even als randvoorwaarde. Alle elektronica die ik hier opnoem functioneert alleen bij voertuigen met schijfremmen en een maximum van drie assen. Waarom schrijfremmen ? Dit wordt in 99,9% van de gevallen gecombineerd met het noodzakelijke Electronic Brake System EBS. Het eerste Brake-by-Wire voor wegvoertuigen. Dit is een geïntegreerd remmanagement-systeem welke verschillende functies behelst. Anti Blokkeer remSysteem ABS, Traction Control TC met eenzijdige remingreep en "gasklep"beïnvloeding, en een regeling voor secundaire ABS functies voor secundaire remsystemen zoals de (decompressie)motorrem en/ of een continurem (retarder).

Als je er onder andere versnellings sensoren aanhangt kan het EBS ook functioneren als Elektronisch Stabiliteits Programma ESP.

EBS heeft een elektronische diktemeting van de remvoering en kan tijdens deelberemming ongelijke slijtage van de voeringen rechttrekken.

Onderschat a.u.b. de remvertraging van met schijfremmen uitgeruste combinaties niet. Moet een vrachtauto minimaal 4.5m/s² halen. Deze voertuigen halen topwaarden van 7m/s² en meer ! Als voorbeeld in een test op video van de Zweedse fabrikant Scania zie je hoe een schijfremmen-auto de helft van een combinatielengte minder remweg nodig heeft als een trommelremmen variant. Dat is 9 meter. Toen de importeur van Scania voor het programma Blik op de Weg dit nog eens overdeed in het bijzijn van heren van de RDW, stonden de RDW figuren te kijken ofdat zij water zagen branden. Een persman van de KLPD technische recherche vondt het een prachtige ontwikkeling maar gevaarlijk voor de onoplettende automobilist... :D

[img]http://www.autotransport.com.pl/arch/10-02/reno-132.jpg[/img]
De laatste TBV selector van Renault; fijn elektronisch schakelen met manuele of automatische mogelijkheid. De nieuwe variant heeft een nieuw ontworpen handle.
Laatst gewijzigd door speedline op do 28 nov 2002 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter @ Malta
Contacteer:

Die road trains zijn echt eng. In Canada heb ik al van die dubbele opleggers gezien (waar overigens de opleggers minder lang zijn dan bij een enkele variant) en het is best wel lullig als je rechts wordt ingehaald door zo'n bakbeest met wielen die ongeveer even hoog zijn als je auto. In Australië zijn ze dus nog eens een stuk langer en zwaarder.

- Peter
Derby

Moet je er ook bij vertellen dat er ook een groot nadeel aan schijfremmen zit. Ze gaan ongeveer de helft van de levensduur van trommels mee. Iets wat vor ons minder interessant is maar voor de vervoerders zeker een overweging is.
Waar haal je trouwens al deze info vandaan.

Derby
Anonymous

Als je met vrachtwagen sturen net zoveel zou kunnen verdienen als met computeren wist ik het wel....
RO 16v

Peter @ Malta schreef:Die road trains zijn echt eng. In Canada heb ik al van die dubbele opleggers gezien (waar overigens de opleggers minder lang zijn dan bij een enkele variant) en het is best wel lullig als je rechts wordt ingehaald door zo'n bakbeest met wielen die ongeveer even hoog zijn als je auto. In Australië zijn ze dus nog eens een stuk langer en zwaarder.

- Peter
In Australie en Nieuw-Zeeland zijn die dingen echt lang en stoppen voor niks, als je op een smalle weg rijdt en je ziet een groot gevaarte aankomen ga dan maar aan de kant want ze rijden je gewoon over en dat merken ze niet.
Hans R.

Derby schreef:Moet je er ook bij vertellen dat er ook een groot nadeel aan schijfremmen zit. Ze gaan ongeveer de helft van de levensduur van trommels mee. Iets wat vor ons minder interessant is maar voor de vervoerders zeker een overweging is.

Derby
En dan weer een voordeel...

Het complete systeem is lichter en makkelijker en sneller te vervangen.
Hans R.

speedline schreef:De versnellingsbak heeft een oliekwaliteitssensor en geeft zelf aan via het serviceprogramma wanneer onderhoud dient te geschieden.
Op de nieuwste Volvo FH zitten ook al meer sensoren. b.v. motorolie peil en stuuroliepeil in het digitale scherm.

Dit soort systemen zijn prachtig en met de tijd zullen er veel meer van deze toepassingen komen.

Maar het grootste nedeel van dit soort dingen is dat de mensen niet meer naar de auto omkijken.

Er zijn geen sensoren die zien of er ergens een luchtleiding door schuurt of die zien dat er een bout loszit in het chassis.

Het kan ook weer te erg zoals bij die Volvo FH.
Het velichtingssysteem was zo afgesteld dat als er achterop de oplegger een probleem in de verlichting was, dan ging de verlichting van de trekker uit en kreeg je een waarschuwing.
De oplossing was dan om aan de kant te gaan, de hoofdschakkelaar om te zetten, 5 min wachten en dan kon je weer verder.

Dat soort dingen is erg mooi voor de veiligheid, maar daar mag een auto niet voor hoeven stil te staan.
Goof

Ploegah schreef:Als je met vrachtwagen sturen net zoveel zou kunnen verdienen als met computeren wist ik het wel....
Ouwe trucker, die Ploegah :D
speedline

"
Peter @ Malta schreef:Die road trains zijn echt eng. In Canada heb ik al van die dubbele opleggers gezien (waar overigens de opleggers minder lang zijn dan bij een enkele variant) en het is best wel lullig als je rechts wordt ingehaald door zo'n bakbeest met wielen die ongeveer even hoog zijn als je auto. In Australië zijn ze dus nog eens een stuk langer en zwaarder.

- Peter
De maatvoering verschilt niet of nauwelijks met die van ons. Alleen de remweg is "iets" langer :D
speedline

Derby schreef:Moet je er ook bij vertellen dat er ook een groot nadeel aan schijfremmen zit. Ze gaan ongeveer de helft van de levensduur van trommels mee. Iets wat vor ons minder interessant is maar voor de vervoerders zeker een overweging is.

Derby
Dat van die standtijd is generaliserende l*lpraat... (no offence btw) Schijfremmen bieden namelijk een kostenvoordeel door, al gemeld, meer nuttig laadvermogen en een langere standtijd. Ook zijn de onderhoudskosten lager door het sneller kunnen vervangen van frictiemateriaal en de lagere onderdeelkosten.

Net als de bakker die graag goede broden wil bakken heb ik min of meer hetzelfde met voertuigtechniek in de breedste zin van het woord... :)

En lezen staat vrij, minimaal de 1/2 van de leuke info is op de desbetreffende websites te vinden. En dat is niet bij de GTI-T&D om maar eens wat te noemen. Zoek de leverancier van het systeem, bezoek zijn of haar website en informeer jezelf...
speedline

Ploegah schreef:Als je met vrachtwagen sturen net zoveel zou kunnen verdienen als met computeren wist ik het wel....
Met 100 uur in de week kom je een eind :lol:
speedline

RO 16v schreef:

- Peter
In Australie en Nieuw-Zeeland zijn die dingen echt lang en stoppen voor niks, als je op een smalle weg rijdt en je ziet een groot gevaarte aankomen ga dan maar aan de kant want ze rijden je gewoon over en dat merken ze niet.
En gelijk hebben ze. Met een acceleratie naar kruissnelheid die in minuten gemeten wordt zou ik ook een hekel hebben aan remmen. Want met 100ton is 600pk opeens niet zoveel meer :D

Ze hebben trouwens een paar interessante noodremsystemen. Zal eens wat opzoeken.
speedline

Hans R. schreef:
speedline schreef:De versnellingsbak heeft een oliekwaliteitssensor en geeft zelf aan via het serviceprogramma wanneer onderhoud dient te geschieden.
Op de nieuwste Volvo FH zitten ook al meer sensoren. b.v. motorolie peil en stuuroliepeil in het digitale scherm.

Dit soort systemen zijn prachtig en met de tijd zullen er veel meer van deze toepassingen komen.

Maar het grootste nedeel van dit soort dingen is dat de mensen niet meer naar de auto omkijken.

Er zijn geen sensoren die zien of er ergens een luchtleiding door schuurt of die zien dat er een bout loszit in het chassis.

Het kan ook weer te erg zoals bij die Volvo FH.
Het velichtingssysteem was zo afgesteld dat als er achterop de oplegger een probleem in de verlichting was, dan ging de verlichting van de trekker uit en kreeg je een waarschuwing.
De oplossing was dan om aan de kant te gaan, de hoofdschakkelaar om te zetten, 5 min wachten en dan kon je weer verder.

Dat soort dingen is erg mooi voor de veiligheid, maar daar mag een auto niet voor hoeven stil te staan.
Ff generaal. Fabrikanten ontwikkelen bijna GEEN deelsystemen zelf meer, maar kopen deze in bij de grote leveranciers zoals Wabco en Bosch. Maar dat is bekend.

Bosch doet een groot deel van zijn ontwikkeling samen met Daimler Chrysler, en dan hoofdzakelijk natuurlijk Mercedes. Hieruit volgen meer als 1000 patenten per jaar ! Dus je zou kunnen zeggen dat iedere auto een medeontwikkeling is van Mercedes. Mercedes krijgt voor haar ontwikkelingskosten een tijd het exclusieve montagerecht.

Al die Volvo systemen die je opnoemt zijn vrijelijk beschikbaar op de markt, en helaas betreft het systemen die tegen meerprijs al op de eerste Actros zaten. En dat is 7 jaar geleden...

Ik vindt de FH een erg mooie auto maar vernieuwend, nou NEE !

En over die verlichting, Scania had die problemen al bij de introductie van de 4-serie met CAN-bus netwerk. Dus daar kijk ik niet van op. Zoals gewoonlijk loopt Volvo net als Daf achter de feiten aan.

Dit wordt dan goedgemaakt met het smoesje, we kopen pas als het uitontwikkeld is. Nou dat zie je, die uitontwikkeling aan die dikke ordners met modificaties en terugroepacties. En ze zijn nog steeds geen nummer 1. Dat zijn Mercedes en Scania.

Mercedes verkoopt 4x zoveel trucks als Scania die op zijn beurt 2x zoveel trucks bouwt als Volvo ! En dat terwijl Volvo ook in de USA actief is !

Maar goed, ik draaf weer door...

Het is mij namelijk om het even :D
Hans R.

speedline schreef: Maar goed, ik draaf weer door...
Is niet erg, voor mij is het erg intressant :)

Ik weet ook dat Mercedes in veel dingen voorop loopt, alleen heb ik geen ervaring met Mercedes en heb ik daar dus ook geen oordeel over.

Maar over dat verlichtingsprobleem bij Scania heb ik nog nooit van gehoord.
En wij zijn als 1 van de eersten met de 4 serie gaan rijden.
Foeke

Bij mij op het werk hebben we ook een paar leuke motoren liggen "2x CAT 3516B, 1492 kW (2000 HP) @ 1600 rpm " 8)
<-------So you know don't mess with a Reno------->
speedline

marco s. schreef:
speedline schreef:Maar de Magnum is er ook met 560pk... Alleen op speciale bestelling trouwens.
gelul is niet meer leverbaar, ook niet op bestelling. er is geen V8 meer in de renaultVI familie. deze motor kwam van Mack uit amerika maar is daar ook niet meer leverbaa.

de zwaarste Magnum is momenteel de 480.
Nou geen gelul... :( De enige kink in de kabel voor deze motor zijn de Euro3 emissie-eisen. Maar deze motor wordt nog gewoon geleverd in de landen waar geen Euro3 verplichting is ! Maar ik geloof dat er een Euro-3 variant te leveren was met zelfs 570 of 580pk!

En als nieuwe topper voor Euro-3 landen kunnen we een aparte vermogensvariant verwachten van VolvoŽs nieuwe D16-liter 6-in lijn met pompverstuivers en multikleppentechniek.

vr/gr

Speedline :D

P.s.: zelfs al werk je bij een dealer moet je er van uit gaan dat je kennispositie 0% is. Dealers horen autonieuws meestal nog later als de klanten.
Plaats reactie