[R5GTL] Ruitewissers aanpassen.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Rudo

Ik heb een 5 GTL aangeschaft uit 1985. Nu heeft de ruitewisser maar twee standen: normaal (1 x naar beneden) en snel (2 x naar beneden). Er zit dus géén interval op. Je kunt wél het hendeltje omhoog duwen en dan bewegen de ruitewissers één keer, en naar je toe dan bewegen ze drie keer incl. sproeien.

Nu heb ik dus twee vragen:
1) Hoort er op een GTL uit 85 inderdaad geen interval op te zitten?

2) Kan ik op een simpele manier het systeem van een 5 mét interval monteren? Zitten de mogelijkheden soms in de hendel? Of moet er dan meer aangepast worden? (Wie heeft er eventueel zoŽn ding los liggen incl. interval?).

Graag jullie reacties. :)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Dit probleem heb ik met mijn vorige auto ook gehad. 2 standen voor de snelheid en 1 voor de sproeier.

Wat heb ik gedaan: Eerst gekeken of er op mijn ruitenwisser motor een aansluiting zat voor een extra snelheid (gelukkig wel). Daarna op zoek gegaan op de sloop naar een andere schakelaar die wel die extra stand had. Deze omgebouwd en een extra draad naar de ruitenwisser motor. Geen probleem dus :) Hoe het bij een renault zit weet ik zo niet had toen een (sl)opel. Mocht er nu geen extra aansluiting op je ruitenwisser motor zitten moet je misschien op zoek naar een andere motor.

Gr. Frits
Mrtn
Car: R5GTT

Neenee, het moet volgens mij via een relais lopen.
Dus je zal een andere schakelaar mét interval moeten hebben.
De extra functie zal je moeten aansluiten met een geschakelde + en hier een intervalrelais op aan koppelen. De draad die weer van de relais afkomt moet op een draad worden gesloten die naar de (ruitenwisser)motor gaat :wink:

denk ik...........

schop me als ik het fout heb :D
Mrtn = Maarten
Abel
Über-Spammer

r5 heeft aan de linker kant van de dash een draai knopje zitten. Dit is de regelbare interval. Heb je hem niet. kijk maar eens op de sloop. zeker weten daar te vinden...
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Die extra aansluiting bij mij was inderdaad op een relais wat op de ruitenwissermotor zat. Was daar net niet duidelijk genoeg denk ik. Maar nog maals was bij een opel en niet een 5-je

Gr. Frits
Mrtn

die draaiknop is voor je koplampverstelling binnenuit.

toch?

en die zijn ZEER schaars
Mrtn = Maarten
Abel
Über-Spammer

andere draai knop is dat.... die zullen idd wel schaars zijn. Mijn r5 tr heeft aan de zijkant een potmetertje zitten met schakelaar. die zit op een printje en die stuurt waarschijnlijk ook het relais aan voor de ruitenwisser. maar dat is dus mijn interval
Mrtn

Hhmmmmmmmmmm, die ken ik helemaal niet :evil:
Mrtn = Maarten
Rudo

Abel schreef:andere draai knop is dat.... die zullen idd wel schaars zijn. Mijn r5 tr heeft aan de zijkant een potmetertje zitten met schakelaar. die zit op een printje en die stuurt waarschijnlijk ook het relais aan voor de ruitenwisser. maar dat is dus mijn interval
Hmmm, dit zegt mij helemaal niets. Ik heb ook nog een GT en die heeft dit niet. Mijn vorige GT, een blue sport uit 90 had dat ook niet, en dat was toendertijd zoŽn beetje het meest luxe model wat je kon krijgen (op de Baccara na dan).

Dus met een andere schakelaar (hendel) en een ander relais moet ik er zijn? Nou, dan maar ff zoeken op de sloop. :)
Hans R.

Abel schreef:andere draai knop is dat.... die zullen idd wel schaars zijn. Mijn r5 tr heeft aan de zijkant een potmetertje zitten met schakelaar. die zit op een printje en die stuurt waarschijnlijk ook het relais aan voor de ruitenwisser. maar dat is dus mijn interval

Mijn gtt had ook zo'n knop, alleen kon ik daarmee de stopstand van de achterwisser regelen.
Ik kon hem dus overal laten stoppen......ik heb eigenlijk nooit de bedoeling begrepen :)

Het zal wel niet allemaal goed hebben gezeten en ik heb er ook nooit naar gekeken.

Maar ik had dus wel zo'n draaiknop 8)
Steven
Car: M536

Hehe jah zo'n knoppie is vet, Catrinus heet ook zo'n ding in ze witte GT, lekker knoeien :D
Plaats reactie