Verzinken carroserie

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Het volgende:
Ik ben bezig met het onderstel van een viertje weer helemaal in nieuwstaat terug te brengen, dus het nodige slijp, las en schoonmaakwerk. MAAR eigenlijk wil ik hem liever nog beter als nieuw maken en de hele hap laten verzinken. Nou vroeg ik me af of je zo'n ding gewoon volbad kunt laten verzinken, want dan zijn de kosten te overzien. Scouperen zal nogal duur worden denk ik en bovendien heb ik dan alleen de buitenkant, terwijl de viertjes harder van binnen naar buiten roesten als andersom.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Dat red je niet voor E300,-.
Maar voor aardig low budget kan je hem wel lekker dik in de loodmenie en daarna in de tectyl en de kokers in de was zetten.

verzinken :lol:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Vet man, verzinken! Het gaat natuurlijk wel het e.e.a. kosten, maar dan heb je wel een 4tje dat weer 25 jaar meekan :) 8)
16klepper
Berichten: 98
Lid geworden op: di 11 jun 2002 20:22
Locatie: bij Zwolle

Ik zit daar ook over te denken, maar ik weet niet of een chassis wel tegen die hitte kan. Doordat er dunne plaat gebruikt word, kan het zijn dat de boel gaat kromtrekken. Maar ja, zou je dan toch echt moeten proberen voordat je dat zeker weet. Voor t zelfde geld gaat het wel goed.
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

dat van dat kromtrekken heb ik dus ook aan gedacht. Maar aangezien het alleen de bodemplaat is en deze dus helemaal geprofileerd is, verwacht ik dat het nogal meevalt, maar daar zou ik zus iets meer over willen weten. Zo'n te verzinken "werkstuk" leggen ze eerst een paar dagen in een bad met onzettend agressief zuur, zodat alle roest, veronteiniging en verf e.d. er vanaf is en dan wordt ie ondergedompeld in het zinkbad. Dat is denk ik het cruciale moment, als de boel eenmaal overal even heet is, dan zal het nogal meevallen met vervorming, maar op het moment dat ze de handel in de vloeibare hete zink laten zakken, dan krijg je wel ff temp. spanningen. De vraag is dus alleen of deze groot genoeg zijn om de bodemplaat blijvend te vervormen.
Weet iemand toevallig bij welke temp. er wordt verzinkt?
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

robert schreef:Dat red je niet voor E300,-.
Maar voor aardig low budget kan je hem wel lekker dik in de loodmenie en daarna in de tectyl en de kokers in de was zetten.

verzinken :lol:
hoho, ik wil geen hele wagen opbouwen voor 300 euro, maar alleen het motorische gedeelte. de rest moet volledig gestript worden, helemaal gaaf gemaakt worden en gespoten. Alleen het laatste laat ik dan doen en dat kost wel 300 euro incl. blanke laklaag, als ik hem spuitklaar aanlever. Daarna natuurlijk nog de nodige nieuwe onderdelen erop en zo en een paar leuke stoeltjes en een leuke sound.
Hoop dat ik dan al met al voor zo'n 1500 euro klaar kan zijn en dat is best wel realistisch als ik terugkijk naar de getallen van m'n vorig project.
Hans R.
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Grubbenvorst

Hoe heet het zinkbad is weet ik niet, maar in ieder geval zo heet dat het zink vloeibaar is. duh :)
Maar dus vrij heet.

Ik weet niet of er verschillende soorten zijn van verzinken, maar bij het werk wat wij laten verzinken:

-mag er absoluut geen verf, kit of iets degelijks op het werk zitten. Dit verontreinigt het zuurbad te erg en wordt niet goed verwijdert door het zuur.

-bij dunne grotere vlakken trek het materiaal krom.
Bij ons zijn dat gereedschapkisten die onder opleggers hangen, dit plaat is denk ik 1.5 of 2 mm dik.

-moet het zuur en het zink weg kunnen lopen.
dus overal waar het zuur/zink in kan moet het ook weer uit kunnen.
Als er zuur blijft zitten kan er geen zink komen en als het zink niet weg kan dan krijg je een hoop extra gewicht :wink:

maar nogmaals ik weet niet of dit de enigste manier is van verzinken.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

We hebben het hier over themisch verzinken, maar er is toch ook zoiets als electrolytisch verzinken? Daar zou je alles mee moeten kunnen verzinken dat stroom geleidt.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Volgens mij voel ik zo een PM er aan komen. :D

Goof pak die kans en laat het doen bij een mede RTC-lid :) (leuk prijsje natuurlijk)

Sorry, ik zeg wat ik denk de laatste tijd scheelt een hoop ergenis aan mijn kant.

Gr. Frits
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Even een beetje zitten zoeken...

Verzinken links:
http://www.restochroom.nl/wat_doen_wij.htm
http://www.spuiterij-winkoop.nl/wiezijnwe.html

En op porsche356club.nl lezen wij:
http://www.porsche356club.nl/carrosserieteksten.htm schreef:Verzinken

Wanneer de auto eenmaal is gestraald, moet deze onmiddellijk - in elk geval binnen 8 uur - worden voorzien van een zinkhoudende beschermingslaag. Ook voor het verzinken van de auto - een techniek die 30 jaar geleden niet werd toegepast - bestaan verschillende methoden.

Het eenvoudigste is de auto te voorzien van een gespoten zinkprimer. Belangrijk hierbij is de keuze die men maakt voor het materiaal omdat de verdere afwerking van het oppervlak hiervan zal afhangen. Door zeer veel fabrikanten is namelijk een bepaalde, vaste lijn uitgedacht en ontwikkeld, die men nauwgezet moet volgen omdat anders geen hechting meer te verkrijgen is op elk opvolgend materiaal. Indien men dus kiest voor een twee-componenten zinkprimer, dan heeft dat consequenties voor de grond- en plamuurlagen die men daar later op gaat aanbrengen. Vooral onkundige doe-het-zelvers willen hiermee nogal eens de fout ingaan. Het direct aanbrengen van een zinkprimer is een absolute noodzaak omdat een eenmaal gestraalde carrosserie binnen 8 uur weer gaat roesten. Een andere methode van verzinken is het 'schoperen', waarbij de zinkbeschermingslaag via vlamspuiten (een brander met een zinkdraad erdoorheen) wordt opgebracht. Het is een ambachtelijk karwei dat bovendien slechts sporadisch bij zeer gespecialiseerde bedrijven wordt uitgevoerd (onder meer bij Mirach Motors in Laren). Niet iets voor de doe-het-zelver, maar wel zeer degelijk; men verkrijgt een zeer betrouwbare bescherming. In tegenstelling tot het opbrengen van een zinkprimer, kan deze zinklaag namelijk niet van de carrosserie worden verwijderd (met bijvoorbeeld thinner), het zit er als het ware ingebrand.

Voorts kan men de carrosserie in een zogenoemd zinkbad laten zakken, dit moet in verband met de ernstige vervormingen die daaruit optreden, ten zeerste worden afgeraden. Bovendien zal het zinkbad ernstig vervuilen bij oude carrosserieën (er komt dan roest en olie in het bad), zodat het snel opnieuw ververst moet worden en de procedure dus te kostbaar wordt. Een groot voordeel is wel dat echt alles wordt verzinkt, ook de dieper gelegen delen waar je normaliter niet bij kunt.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hmm ik weet wel van een bedrijf in Eindhoven dat oude MR2 mk1's (AW11) restaureerd en die laat ook carroserie's verzinken en de hele auto opnieuw opbouwen. (kost je dan gelijk ook 20.000 oude guldens geloof ik).

Maar dat ging volgens mij met nieuwe carroserien waar de nummers overgezet worden.

Ik heb er ook wel es aan zitten denken om een nieuwe GT Carros te scoren in Frankrijk, compleet te laten verzinken en spuiten en dan alles nieuw erin. Zodat je gewoon echt een nieuwe GT hebt.
Maja dat kost je dan gelijk een hele hoop :)
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

kun je mij toevallig het adres van dat bedrijf in eindhoven geven?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

hou ons op de hoogte, vooral als alleen het verzinken al minder kost dan E1500,-
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

dat mag ik hopen :)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

robert schreef:hou ons op de hoogte, vooral als alleen het verzinken al minder kost dan E1500,-
maar daar maar €1000,- van :)
en dan nog eens €1000,- voor een ander speciaal laagje of te wel: €2000,- totaal zeker .. :D
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Lijkt me wel helemaal het einde, als je voor 2000 muntjes een GT Turbo (bijv.) hebt die niet meer roest! Like a dream come true 8)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Wie weet :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zou ik wel een nieuwe carroserie proberen te scoren, op basis van een oude carroserie heb je altijd wel ergens roest.
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

Maik (WOOFER) schreef:
robert schreef:hou ons op de hoogte, vooral als alleen het verzinken al minder kost dan E1500,-
maar daar maar €1000,- van :)
en dan nog eens €1000,- voor een ander speciaal laagje of te wel: €2000,- totaal zeker .. :D
Hoho, zo duur geloof ik nooit.
Als ze een carroserie, of in mij geval een bodemplaat volbad kunnen verzinken, dan gaat dat nooit meer als een paar honderd euro kosten. Anders is dat balkonhek bij ons wel heeeeeeeel erg duur en ga ik m'n vader adviseren het apart te verzekeren.
Na het volbad verzinken even laten parelstralen zodat het oppervlak van de zink mooi ruw en egaal is. Zelf epoxy primer opbrengen à 75 ouderwetsche florijnen voor 4 liter als ik me niet vergis.
Dan zelf fijn de hele handel met een epoxy lak opspuiten (zie ik straks toch niks van) en daar overheen mooi een laag van die dikke zwarte stroperige rommel smeren om het te beschermen tegen de slechte invloeden van moeder natuur.
Ik denk dan voor een euro of 500 helemaal klaar te zijn. Bij m'n vorige project betaalde ik voor het compleet kaal stralen van bodemplaat + carroserie + alle wielen + alle plaatwerk + 4 liter epoxy primer "slechts" 750 gulden. Achteraf had ik dit nooit moeten laten doen, maar das een ander verhaal.
Ik wil maar zeggen dat die prijzen echt niet zo hoog zijn als jullie denken hoor. Of zit ik toevallig in een gebied met ontzettend veel concurrentie op dat gebied? Immers, europa's grootste zinkfabrikant staat bij ons in het dorp zijn giftige gassen te braken, voor de kenners, Nedzink produceert 5% van 's werelds totale jaarproductie van zink. Aan zink iig geen gebrek dus.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

da-goof schreef:[Na het volbad verzinken even laten parelstralen zodat het oppervlak van de zink mooi ruw en egaal is....
als er nog zink opzit bedoel je :lol: (zinklaagje is 0.1 mm, en tis zacht spul)

je moet een etsende primer gebruiken. bv washprimer.
maar ook hiermee zal het lastig gaan.

je balkonhek kan wel groot zijn, veel oppervlakte heeft het niet. Je auto wel.
Ennieway vraag maar na. Ben benieuwd.
Hans R.
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Grubbenvorst

Steven (Fiets) schreef:Zou ik wel een nieuwe carroserie proberen te scoren, op basis van een oude carroserie heb je altijd wel ergens roest.

Het zuur dat wordt gebruikt voor het volbad verzinken verwijdert alle roest.
Roest zul je dus niet meer hebben, mischien wel een paar extra gaten. :) :(
Hans R.
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Grubbenvorst

robert schreef: je moet een etsende primer gebruiken. bv washprimer.
maar ook hiermee zal het lastig gaan.

Het is idd erg moeilijk om over zink heen te schilderen.
Het is vaak ook een beetje vettig dus goed ontvetten is erg belangrijk.
Het oppervlak is vaak ook niet helemaal vlak, dus het echt strak krijgen is ook moeilijk.
Met een goede washprimer is het wel te doen, gewoon dun beginnen en meerdere lagen.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

lol..

wat is nu het echte verhaal en wie heeft het antwoord..

leuk al die meningen. :D
Hans R.
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Grubbenvorst

Maik (WOOFER) schreef:lol..

wat is nu het echte verhaal en wie heeft het antwoord..

leuk al die meningen. :D

Hoe bedoel je?
We hebben toch allemaal een mening die dezelfde kant op gaat?
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

--------------------------------------------------------------------------------
Heb vanavond eens geinformeerd bij een bevriende plaatwerker en een paar andere mensen die ik ken die wel eens met restauratie bezig zijn, maar heb nog steeds geen uitstel. De een zegt dat volbad verzinken wel kan, maar dan moet ik nogal wat gaten in m'n carroserie maken, want die zink moet er goed uit kunnen. De ander zegt dat je dikke kans hebt dat ie dan kromtrekt en adviseerd poedercoaten of scouperen. en weer een ander zegt dat verzinken eigenlijk niet nodig is als je maar zorgt dat ie goed in de verf en bitumen staat. Het enige advies tegen bestaande roest in de balken was om de hele handel dan maar met roestomvormer door te spuiten en er dan tectyl doorheen te laten lopen.

overigens kan parelstralen bij zink heel goed, heb het resultaat al meermalen gezien. Dan krijg je een mooi egaal, ruw, grijs oppervlak en dus niet meer die glanzende "plakaten" zinkoppervlak. Hierop een epoxy primer aanbrengen gaat heel goed en houdt ook goed.
Hans R.
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Grubbenvorst

Ik heb ook nog een beetje gevraagt op mijn werk.

Volbad verzinken is niet aan te raden, omdat het materiaal te dun is en het dus zeker zal kromtrekken.

En idd moeten er voldoende gaten in zitten om het zuur en het zink weg te kunnen laten lopen.

Verder is er speciale 2 componenten primer om over zink te kunnen schilderen.
da-goof
Berichten: 414
Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
Contacteer:

heb besloten er niet voor te gaan. Ik maak nou zelf de hele handel in delen kaal en zet het dan in de zinkcompound. Hierover komt een roestwerende metaalverf en daaroverheen een dikke laag tectyl.
De binnenkant van de kokerbalken ga ik eerst goed schoonblazen en dan vervolgens helemaal inspuiten met roesomvormer en naderhand tectyleren. Ik denk dat dit rigoreus genoeg is om het ding te conserveren, zeker als ik het tectyleren elk jaar herhaal.
Maar voordat ik daar aan toe ben, eerst nieuwe delen in lassen.
Ik heb nog wel ff werk, maar het heeft gelukkig geen haast.
Plaats reactie