Tips gevraagd: olietemperatuur metertje inbouwen.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
jpp_GTX

Hoi,

Ik ben van plan om bij mijn renault 5 GTX een digitaal olietempeartuurmetertje bij het dashboard te monteren.

Heeft iemand dit al eerder gedaan? Hoe kan ik de temperatuur het beste meten, waarmee en waar? Is het mogelijk om de olietemperatuur in het gat van de peilstok te meten, of juist bij de aftapplug van het carter? Of is er nog een beter plek?

En wat voor een metertje moet ik dan kopen? Zijn er mensen die me wat tips kunnen geven?

En ja, het moet natuurlijk wel leuk blijven, dus veel meer dan 50 euro is het me ook weer niet waard.

groeten,

Jan-Paul.

EDIT:

ik kwam ergens op internet dit verhaaltje tegen, zijn er mensen die hier meer van weten, en waar die te koop zijn? (ga zelf wel even bij brezan langs.)

QUOTE:

De olietemperatuursensor is een iets ingewikkelder verhaal. De olietemperatuur wordt in de carterpan gemeten. De standaard carterpan is echter niet voorzien van schroefdraad om een dergelijke sensor in te schroeven. De airco-rijders zijn in het voordeel, want deze wagens zijn voorzien van een aluminium carterpan, waarin de voorziening al wel zit.
Boven de olieaftapplug zit nog een stop die er uit gedraaid moet worden, waarna de sensor er in gedraaid kan worden. Let er wel op dat de olie uit de carterpan loopt wanneer de stop er uit gedraaid wordt, een opvangbak is nodig, de olie kan na montage van de sensor terug in het motorblok gegoten worden. Wanneer de carterpan niet voorzien is van een dergelijke stop dan rest er niets meer dan een andere carterpan te monteren die deze voorziening wel heeft, er is echter een uitweg. En dat is door de bestaande aftapplug te vervangen door de olietemperatuursensor. De plug er uit draaien, olie uiteraard opvangen en de sensor er in schroeven. Let er wel op dat in dit geval bij iedere olieverversing de sensor er uitgedraaid moet worden, wat de sensor op den duur kan beschadigen. Maar het is wel veruit de eenvoudigste oplossing. De sensor wordt eveneens bij Brezan verkocht onder nummer FACET 7.3099

EIND QUOTE.
Menno

Je kan wel een sensor op de plek van de aftapplug monteren, maar bij de meeste carterpannen is ie dan erg kwetsbaar voor keien op de weg en dergelijke (van wat voor site komt dat artikel?)

Bij een clio 16V is de olietemperatuursensor geintegreerd met de oliepeilsensor. Aangezien jouw motor basic gelijk is aan de 16v motor, zou je misschien die sensor kunnen gebruiken.
rev it like a rental
jpp_GTX

Ik heb met google gezocht onder de term "olietemperatuurmeter" op de 2e pagina met site's staat hij.

Dit is de link:

http://citroenbx.fol.nl/dashboardmeters ... eters.html

(maar mijn blok is toch niet basic aan de 16v, is dat niet 1.8 en 16 kleppen? Mijn motor is een 1.7 type F2N, zit het verschil dan enkel in de kop van het motorblok?)
catrinus

ik had bij mijn rooie gtt de sensor in de aftapplug zitten. En het valt wel mee kwa afstand naar de grond. Ik gebruikte mijn gtt toen alle dagen en reed er overal mee heen en doorheen(ben kraanmachinist) Ik heb mijn sensor dus nog nooit ergens tegenaan gehad.
There will be plenty of time to rest when your dead
jpp_GTX

Beste Catrinus,

Dank je voor je reactie, weet je toevallig nog waar je die sensor had gekocht? En welk (digitaal) metertje ik daar het beste voor gebruiken? (of was het een kant en klaar setje met sensor+meter+draden)

Groeten,

JAn-Paul.
catrinus

Ik had een analoge meter van equus gekocht. Daar zat een sensor bij een lampje. verder niets. kabels had ik zelf getrokken en een adapterplug voor je sensor moet je er ook nog los bij kopen. De brezan heeft ze vaak wel. anders heeft een automaterialen zaak ze wel. Zelf ben ik niet zo`n fan van digitale meters maar dat is een persoonlijke smaak. Nog ff een vraagje: waar ga jij je meter plaatsen op/in het dashboard?
jpp_GTX

Nou wellicht is digitaal me een beetje te duur, maar daar moet ik me nog even over laten informeren. Miscchien zijn die kant en klare setjes van equus/autostyle wel goedkoper.

De plek daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar links naast het dashboard zit zo's klein open bakje voor sleutels enzo. Misschien past het metertje daar wel. Maar het hangt er natuurlijk van af hoe groot of dat het metertje gaat worden, pas dan kan ik een mooi plekje uitzoeken. Ik geloof dat die setjes ongeveer 46 euro zijn is het niet?

van de autostyle:

[img]http://www.student.kun.nl/j.posthuma/ol ... rmeter.jpg[/img]
Ø52 mmOlietemperatuur-meter
50 > 150 °C, incl. zender en 2 adapter
PI 2748S € 46,50

is dit een goede optie?[/img]
catrinus

sorry maar ik zie geen foto. Ik had mijn meter in zo`n houder zitten. die had ik op de zijkant van het dashboard zitten in de buurt van de choke. Daar zit zo`n plastic rondje die je eraf kunt halen. daar had ik hem zitten. Ik had nog een ampere meter op de plek van de klok zitten. Gebruik de klok toch niet dus die had ik eruit gehaald en een houder gemaakt die erin paste. er moet wel wat weg gevijlt worden wil je daar een meter in stoppen maar het is zat te doen. En het is ook wel een mooie plek voor een meter. Je hebt er wel goed zicht op.
jpp_GTX

Ja op de plek van het klokje zou wellicht ook kunnen, er staat nu wel een foto, had de link alvast gemaakt maar moest de foto nog even op mijn site zetten. Nu doet hij het.
Stefijn

Metertjes van Equus, die je in veel autozaken kunt krijgen, hebben een sensor aan de oliepeilstokmeter zitten. Ben je gelijk van dat verhaal met de plug onderin de carter af.
De metertjes passen ook nog eens redelijk goed bij het GTT dashboard.

[img]http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/28/ ... 010251.JPG[/img]

[img]http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/E0/ ... 010251.JPG[/img]

O.a. verkrijgbaar bij Conrad.nl
mark -19- 16v

Menno schreef:Je kan wel een sensor op de plek van de aftapplug monteren, maar bij de meeste carterpannen is ie dan erg kwetsbaar voor keien op de weg en dergelijke (van wat voor site komt dat artikel?)

Bij een clio 16V is de olietemperatuursensor geintegreerd met de oliepeilsensor. Aangezien jouw motor basic gelijk is aan de 16v motor, zou je misschien die sensor kunnen gebruiken.
ehh geintegreerd? ik heb een 19 16v maare ik loop al heelang met dat idee rond om ook met olie temp aftekunnen lezen maar heb dit verhaal nog nooit gehoord.

zou ik dus gewoon een digitale olietemp meter aan die draden van de geintegreerde censor kunne hangen?
(ps: welke kleur draden zijn dat dan)

of begrijp ik het verhaal nu niet goed?
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Menno

In de clio 16V werkt 't in ieder geval wel zo.ik weet niet zeker of dezelfde sensor ook in de 19 16V gebruikt wordt, dikke kans van wel. Het is een 3-polige stekker. ff met een multimeter op zoek welke draad voor de olietemperatuur is.
rev it like a rental
Bart V

Menno schreef:In de clio 16V werkt 't in ieder geval wel zo.ik weet niet zeker of dezelfde sensor ook in de 19 16V gebruikt wordt, dikke kans van wel. Het is een 3-polige stekker. ff met een multimeter op zoek welke draad voor de olietemperatuur is.
Clio 16V heeft standaard een olietemp meter, een 19 16V niet, dus lijkt me niet dat die sensor er dan standaard zit.
Menno

Bart V schreef:
Menno schreef:In de clio 16V werkt 't in ieder geval wel zo.ik weet niet zeker of dezelfde sensor ook in de 19 16V gebruikt wordt, dikke kans van wel. Het is een 3-polige stekker. ff met een multimeter op zoek welke draad voor de olietemperatuur is.
Clio 16V heeft standaard een olietemp meter, een 19 16V niet, dus lijkt me niet dat die sensor er dan standaard zit.
Dat weet je niet. Uit kostenoverweging zouden ze er voor gekozen kunnen hebben om maar 1 type sensor op alle motoren te monteren
rev it like a rental
jpp_GTX

Iemand:

Als ik dat metertje van Equus bestel, (digitaal voor de olietemp.) Hoe moet ik die dan aansluiten op de oliepeilstok?

Groeten,

Jan-Paul.
jeroen.k

Zit een beshrijving bij hoe je hem moet aansluiten, de rest is een beetje je eigen fantasie (draden trekken, metertje inbouwen)
Stefijn

Een 12v plusdraad en een aarding naar de meter, en dan nog een derde draad van meter naar de sensor, en van de sensor nog een aarding naar de carosserie.

Overignes moet je die sensor apart bestellen bij Conrad, is een universeel ding
Matthijs Bleu Sport
Car: Renault 5 GT Turbo B

Even in dit topic dan maar,
ik wil een olietemp. sensor in de carterpan (R5GTT)inbouwen, niet ipv de aftapplug, maar een gat erin boren en een moer eraan lassen zodat hij niet aan de onderkant uitsteekt. Nu heb ik het blok eruit liggen en kan ik niet bepalen waar hier de meeste ruimte voor is, oftewel:

waar kan ik de sensor het beste monteren (evt. ook in de buurt van de kabelboom, zodat het netjes weg te werken is)

gr. Matthijs
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Wat ook een optie is en waarschijnlijk beter
is achter je dynamo -beugel als je je dynamo + beugel weg haalt dan zie je een moer zitten die kan je weghalen en daar je thermocontct in draaien ...dat scheelt een hoop gekloot met je cater pan ...

Ik heb hem daar ook zitten en menig gt rijder
Roy
Moderator

Net wat Jochem zegt, beter daarin draaien als een hoop gedoe met je carterpan :)
Zo zit het bij mijn 5 :)

[img]http://i13.photobucket.com/albums/a293/GT5/105_0510.jpg[/img]
Matthijs Bleu Sport

Ok dan!! (Y)
Dat is zeker niet toevallig M14? (Ik heb namelijk net een sensor binnen van Biesheuvel..M14)
-Ray-
Contacteer:

M14x1,5 als ik het me goed herinner
Immer wieder die verdammte Holländer
Matthijs Bleu Sport

-Ray- schreef:M14x1,5 als ik het me goed herinner
'T zal niet waar zijn, M14 klinkt goed (Y) , en die 1,5, waar is dat goed voor? lengte van de schroefdraad/het stukje sensor wat in het blok gaat, of totale lengte (doorhalen wat niet van toepassing is :D )?
-Ray-
Contacteer:

das de "spoed"

afstand van de draad zeg maar :)

je hebt ook 1, das fijne draad.
Matthijs Bleu Sport

-Ray- schreef:das de "spoed"

afstand van de draad zeg maar :)

je hebt ook 1, das fijne draad.
Hmkay, had ik kunnen weten.. (S)
Volgens mij is de schroefdraad dan in orde. Deze sensor heeft 15mm schroefdraad en 15mm draadloos, toevallig enig idee of dat nog problemen geeft?
-Ray-
Contacteer:

nee hoor, past prima
Matthijs Bleu Sport

Waantastisch, pure mazzel dan dat 'ie daar gaat passen! >-)
Thanx voor de hullup,

gr. Matthijs
Plaats reactie